VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Onhan tuo axtec aika kauhea ajettava etenkin kylmänä ja välilämpösenä kun ei tuo ryyppy pelaa sittenkään kunnolla. Välillä huutaa ja välillä lähtee liian aikasin pois päältä niin ei meinaa käynnissä pysyä. No kunhan nyt saa katsastettua tuon niin vaihtuu taas kunnolinen kaasari tilalle. Jospa jo ensi vuodeksi saisi sen ruiskun tähän värkättyä.

Viime viikolla sain vaihdettua kardaaniinkin uudet ristikot ja tukilaakerikin vaihtui uuteen samalla. Rättinivelenkin laittelin uuden kun kerta sellainen oli hyllyssä.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Lauantai aamuna sopivasti ennen muhokselle lähtöä taisi katketa nopeusmittarin vaijeri kun tipahti mittari nollille kesken ajon. GPS:n kautta onneksi näki nopeuden niin ei tarvinu ihan sokkona ajaa. Onhan tuo vaijeri kyllä pitänytkin ääntä ja väpättäny jonkin verran eikä rasvauskaan siihen auttanut. Kattoa että oliko mulla siitä purkuautosta jäänyt sopivaa vaijeria. Ei vain muista että onko 2105 ja 2107 malleissa sama tuo.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Mittariston päässä muutaman sentin pätkä oli kiinni kun irrottelin vaijerin. Löysin kuin löysinkin varastosta sen irtovaijerin niin sai vaihdettua sen tuonne tilalle. Muutaman sentin pidempi oli kuin vanha mutta se on vain hyvä asia niin on helpompi irrotella kun saa mittaristoa sen pari senttiä ulommas.

Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Onkos vaijjerissa värikoodia vai pelkästään vaihteisto liittimessä.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Enpä kyllä ainakaan huomannu mitään värikoodia tuossa. Vaijerihan tosin on sama vaihteistosta/pyörittäjästä riippumatta.

Tää auto kyllä pelkää katsastusta ihan selkeästi. Varasin eilen illalla ajan katsastukseen niin aamulla oli todella vaikea saada autoa käyntiin eikä meinannu pysyä käynnissä kun ryyppy ei menny päälle. No pääsin kuitenkin tuolla ryömaalle ja pois lähtiessä sama homma. Nyt oli kuitenkin aikaa jäädä käyttään autoa sen aikaa että vähän lämpesi niin pystyi ajaankin vähän paremmin. Kummaa nykimistä alko esiintyyn eikä isoilla kierroksilla oikein vetojakaan ollu mutta ei muutakuin katsastukselle kun kävin ensin ajeleen moottoritiellä hieman isommilla kierroksilla että sai katin kunnolla kuumaksi.

Katsastus meni muuten ongelmitta eli päästötkin oli todella hyvät vaikka auto kävi vähän miten sattui tyhjäkäynnillä eli kierrokset huopasi ja seilasi mutta töötti ja pissapoika oli lopettanu toimintansa. Niistä tuli korjauskehotukset ja otteeseen merkintä että kuukauden sisään korjattava mutta ei tarvi käydä näyttämässä. Nuo viat korjautuikin ihan vain sillä että siirsin viiksipakkaa puoli senttiä ylemmäs. Samalla huomasin että oli lähteny pissapojan pumpulta letku irti kun roiskui vesi jossain muualla kuin lasilla.

Aloin sitten että vaihdan tuon kaasarin takaisin tavalliseen kun leima tuli niin löytyi se syykin siihen miksi ryyppy ei toiminu. Oli ilmanputsarin kiinnityspultti pudonnu väliin. Tuo aiheutti myös ne käyntihäiriöt kun ei tainnu ihan oikein seos muodostua kun oli ylimääräistä tavaraa häirittemässä virtausta. :lol: Vaan nyt tuo pelaa taas niinkuin Ladan kuuluukin kun on taas tavallinen kaasari paikoillaan. Huomenna jos riipasis vielä katin pois putkesta ahdistamasta.

Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Kirjoitellaas välillä tännekkin. Eipä tässä talven aikana ole tarvinu tälle tehdä käytännössä muutakuin ajella. Syksyllä laittelin defan akkulaturin kun lyhyellä ajolla ei keriny lataan akkua kunnolla niin joutui eräs kerta töistä lähtiessä antaan jo transitilla apuvirtaa että pääsi kotio. Kunhan tässä nyt nuo lumet sulaisi pois niin pitäisi alkaa jarrupääsylinteri vaihtaan kun näyttää vuotavan tehostimelle päin. Ei isommin kiinnosta hangessa alkaa tekeen.

Sen verran tässä on kuitenkin touhuttu että laajakaista lambdan laittelin jo tulevaisuutta ajatellen. Saipahan samalla katella että kuinka pielessä nuo seokset on tässä kaasarissa.

Täyskaasukiihdytyksessä menee melko paksulle seos kun jotain afr 11,2 näytti eli vois pääsuutinta hieman pienentää. Ilmankos tuntuukin että alkaa veto puutuun kun alkaa pääseen sinne satasen kieppeille.

Joutui ite tekeen ykkösen tk-suuttimesta 60 kokoisen kun näitä isoja suuttimia ei vain tunnu löytyvän millään. Tuolla 60 tk-suuttimella toiminta on pirun hyvää ja saa joutokäynnillä seoksetkin sellaseksi että käy nätisti mutta menee pintakaasuajossa ehkä turhan riikkaalle kun jotain 13,2-14,0 menee.

Tuolla vakiolla 50 tk-suuttimella olisi aika hyvät seokset kun menee pintakaasulla siinä 14,7-15,2. Joutokäynti vaan menee tuolla suuttimella sellaseks että ei vaan saa käymään nätisti ilman ettei vedä seoksia kunnolla rikkaalle. Muutoin alkaa käymään ontumalla. Samoiten pienillä kierroksilla pintakaasulla ajamalla vetää jo liian laihalle kun pahimmillaan saa 16 lukemia.

Vaan sitäpä se näiden kaasareiden kanssa on että kompromisseja pitää tehdä kun ei mitenkään voi saada joka tilannetta optimaaliseksi ja toisaalta nämä maamoottorit ei mitään laihaseos koneita edes olekkaan. :lol: Positiivista kuitenkin on ollu että ei ainakaan kovemmissa kiihdytyksissä vedä laihalle.

Jostain nyt kokeilla metästää 0,55mm poranterä ja kokeilla oisko siinä sellanen hyvä kompromissi noiden tk-suutinten välille.

Laitetaas nyt vielä kuvatus tuosta mittaristakin.

Kuva Kuva

Tänään koe kasasin tuota ruiskusysteemiä tuossa pöydällä että saa vähän parempaa käsitystä että minkälainen tuo on ja samalla näkee että puuttuuko mitään. Väärän pa-säätimen eli sen paksumman tuon ohuen sijaan olin ainakin ostanut mutta pitää vielä kattoa että saako sen tuohon kuitenkin mahdutettua. Tulee tuo paksu siihen suuttimen liittimen eteen mutta voi olla että saa mahtumaan kun hieman kääntää suutinta eri asentoon. Jos ei saa niin pitää ensin kasata tuolla käytetyllä mikä kuvassakin näkyy kun se on ainakin oikean mallinen. Kokeilla soveltaa noista samaran osista noille polttoaineputkille teline ja samoiten kaasuvaijerille kattoa että saako siitä samaran kiinnikkeestä tehtyä.

Kuva Kuva

Suuttimille on nyt tulossa huoltosarja niin saa uudet tiivisteet sun muuta noihin. Pitäisi nyt alkaa jo vihdosta viimein purkaan se irtomoottori että saisi sen viedä koneistamolle ja alkaa työstään sitä kanttakin.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuossa parisen viikkoa sitten tuli tehtyä viimeistelyt tuolle megaruutan boksille eli yks konkka ja muutama hyppyjohto paikoilleen ja sitten tuohon koteloon jyrsin päätylevyyn paikan tuolle lisälevylle.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Ruiskusuuttimetkin saatiin viimeviikolla huollettua niiltä osin kuin pystyi eli suodattimet ja o-renkaat sai uudet eli ne tärkeimmät. Lienee boschilaiselle tehty tuo Manse Motorsin myymä huoltosarja kun ei näissä siemensin suuttimissa noita kaikkia osia ollut.

Kuva Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Jotain pientä on tullut taas värkättyä. Vapaavirtausuodattimelle adapterin muokkasin että saa suoraan MAF-anturiin kiinni. Joutui tuosta ilmamassamittarista tuota kuvassa näkyvää kaulusta hieman jyrsiin pois samoiten kuin joutui vähän myöskin tuota adapteria avartaan että sopivat toisiinsa kunnolla.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Samalla jotain kannattimen suunnittelua. Kunhan tulee silikooniletku maffin ja kaasuläpän väliin niin vois hahmotella tuota telinettä loppuun.
Kuva

Kävin tallissa tutkailemassa niin jonkin verran joutuu imusarjasta ja kannesta jyrsiin että saa imukanavat kohdistettua. Pakopuolellakin joutuu jonkin verran töitä tekeen.

Kuva Kuva Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Jotain pientä on tässäkin välillä tehtyä kuten vaihdettua taas kerran kaikki etupään nivelet uusiin kun oli jo nyt toisella puolen alapallo väljä ja raidetangoissa kumit riekaleina. Vuodenhan nuo kerkes saksalaiset tarvikkeet olla paikoillaan ja kilsojakin kerkesi tulla reilun 2000km... Iskari vielä tutkia edestä kun vieläkin melkonen kolina käy pienessäkin montussa. Irti tuo ei kuitenkaan ole.

Ja vihdoista viimein sain aikaseksi käydä purkaan tuon irto moottorin kun jäähtyi nämä ilmatkin. Saa tiistaina käydä viemässä koneistamolle niin saavat porata tuon 1,6 litraseks ja samalla ottaa siivu pois lohkosta. 2mm kestäis ottaa pois niin sais männät lohkon tasalle vaan taidan tyytyä 1,0mm. Pääsee sitten kasaileen tuota konetta ja sovitteleen ruiskua. Niin ja onhan se kansikin vielä tekemättä mutta tuota onkin nyt hyvä sillä välin tehdä kun lohko on koneistamolla.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Vetasin painepesurilla lohkosta enimmät sonnat pois niin kehtasi nakata peräkonttiin tuon ettei sotke konttia eikä kantajaa.

Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Kannen silottelukin aloiteltu. Sunnuntaina sai imukanavat siihen malliin ettei tarvi kuin enää viimeistellä ja tänään saatiin kaksi pakokanavaa tuohon pisteeseen. Aijaan päässä nyt joku onkelma kun en saa kuvia tuleen ollenkaan läpitte edes toisellakaan foorumilla.

Tällä viikolla pitäisi saada lohkokin pois koneistamolta.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Kansi saatu valmiiksi. Seuraavaksi sitten imusarjan kimppuun. Tuolle nyt ei paljoa muuta voi tehdä kuin kohdistuksen mun välineillä kun ei pääse koko matkalta silotteleen mutta tehdään sen mitä pystyy.

Edit: kuvakansion linkki poistettu toimimattomana
Viimeksi muokannut jta, 18.8.2018 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja pressa »

aijaa kirjoitti:Hupsista! Albumi ei ole julkinen
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Johan nyt on kumma. Täpät on kyllä että pitäisi olla julkinen. Pitää laitella kyselyä tuonne että mikä on kun ei toimi kunhan pääsee kotio koneen ääreen. Ei jostain syystä saa pikku kuviakaan esille.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Kun ei noita asetuksia saa tuolla aijaassa muuttumaan niin kokeillaas taas tuon imagebamin kautta nuo kuvat.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Imusarja saatu kairattua niiltä osin mitä pystyy. Seuraavaksi vielä tuo imusarjan ylempi osa kohdistella niin olisi näiltä osin valmis. Pakosarjaa ei olekkaan irtonaisena sellaista joka olisi tähän passeli niin ei voi sitä vielä kohdistella.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Vastaa Viestiin