VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Nyt on ilmaantunut pienimuotoisia murheita. Kävin katsastuksessa Vantaalla eikä mennyt läpi. Oikea ulompi raidetangonpää on väljä eikä mennyt päästöistä läpi. Kierroshäkä oli hieman liian korkea sekä myös lambda-arvokin. Lisäksi huomasin, että pakoputken keskipönttö taitaa vuotaa ja kaupan päälle bensaputket takapyörän takaa alkavat olla aika lailla loppu. Niihin pitää saada korjauspalat. Taidanpa tehdä niin, että laitan Combin telakalle hetkeksi ja ajelen valkoisella tovin, kunnes saan combin taas kondikseen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Pienten vaikeuksien kautta kuitenkin onnistuin jälkitarkastuksessa. Uusin keskipöntön, raidetangonpään sekä kävin päästötestissä. Päästöarvot olivatkin sitten loistavia ja meni kirkkaasti läpi. Pakokaasu on kuin kuumaa ilmaa, eli se ei haise yhtään miltään.
Jälkitarkastuksessa tuli suullinen lisähuomautus väljästä kuskin puolen alapallonivelestä, sekä karmea ulina rattipylvään ylös-alas -liikkeestä. Siitä olisi haluttu hylätä, mutta korjasin asian auton työkaluilla katsastushallissa. Ne pienet metallilirpakkeet taaemmassa kiinnityksessä olivat väsähtäneet. Naputtelin ne takaisin kiinni ja siltä osin pylväs asettui paikalleen. Pitää ne kuitenkin vaihtaa pultteihin. Itse katsastuksessa tuosta rattipylväästä ei mainittu mitään.

Vanhassa keskipöntössä oli vaimenninosan jälkeisessä mutkassa noin neliösenttimetrin kokoinen reikä. Sen olisi ehkä voinut korjatakin uudella putkella, mutta paras tulos tulee, kun heittää koko putken metalliromuun.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

__
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

degen kirjoitti: 31.7.2021 12:21Ne pienet metallilirpakkeet taaemmassa kiinnityksessä olivat väsähtäneet. Naputtelin ne takaisin kiinni ja siltä osin pylväs asettui paikalleen. Pitää ne kuitenkin vaihtaa pultteihin...
Jos vaihdat ne pultteihin niin alkuperäinen kolariturvallisuus heikkenee!!! Ratinpylvään taka kiinnikkeiden tulee antaa periksi kun kuljettaja paiskautuu rattiin auton törmätessä johonkin. Toki jos on varma ettei koskaan törmää mihinkään niin sitten isot prikat ja paksut pultit...
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Onnistuin sittenkin korjaamaan rattiakselin pylvään huojunnan alkuperäisesti. Löysin siihen sopivat oikeat levyt ja katkeavan pultin uusina alkuperäisosina. Nyt pylväs pysyy kohdallaan. Samalla viiksipakan peruuttaminenkin loppunee. Samalla laitoin uuden rekisterikilven lipan takakontin kanteen sekä uuden keulamerkin vanhojen kauhtuneiden tilalle.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Päivitänpä Combin tilanteen: huomasin hiljan, että perämurikan pinionin laakereiden kiristysmutteri oli löystynyt ja laippa klappasi sekä välistä vuoti öljyä. Koska kyseinen mutteri on tärkeä perän toiminnan kannalta, tein sellaisen konkreettisen ratkaisun asiaan, että kiristin mutterin takaisin vahvan kierrelukitteen kanssa ja sellaiseen momenttiin, joka on tuolle mutterille annetun sallitun kiristysmomenttialueen alarajalla eli 120 Nm. Sallittu väli on 120-260 Nm. Enempää ei ole mielekästä kiristää, koska ei enää voi tietää, kuinka kireälle laakerit tulevat. Ne saattavat kiristyä liian kireälle enemmällä kirimisellä ja laakerit tuhoutuvat. Koeajolla perä osoittautui "ihan hyväksi" äänimaailmoineen. Pientä ulinaa on, mutta tuo kelvatkoon.

Samalla kerralla kiristin hieman ohjaussimpukkaa. Asiantuntevalta taholta sain hieman opastusta, kun hänen mukaansa ohjauksessa oli karvan verran liikaa välystä. Muuten kombi on toiminut luotettavasti. Viime aikoina sillä on tehty paljon kaikenkarvaisia trailerointikeikkoja, joissa tuon isolohkokoneen voimakkuus on paikallaan. Ajettuna on nyt noin 214 000 km km.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Kävipä nyt sitten niin, että 14.1 hakiessani uutta uljasta 1500SL-menopeliäni Liperistä sattui ensimmäinen tielle jäänti. Menomatka sujui ongelmitta, mutta paluumatkalla huomasin jossain Suonenjoen paikkeilla valtatiellä 9 kello 23, että latausmittari näyttää 12 volttia ollen vihreän ja valkoisen rajalla. Latausvalo ei syttynyt. Havaittuani asian sammutin radion ja muut tarpeettomat laitteet sekä siirryin sähkönsäästöajoon. Pääsin Hankasalmen Jari-Pekkaan, jossa ei harmi kyllä ollut akkuja myynnissä. Jossain huoltoasemilla on ainakin joskus ollut akkuja. Lähdettyäni siitä kohti Jyväskylää alkoi latausmittarin viisari laskea uhkaavasti kohti punaista. Seuraava auki oleva liikenneasema olisi ollut Vaajakosken ABC. Pääsin muutaman kilometrin päähän ABC:stä, kun ensin hiipui valojen merkkivalo ja sen jälkeen Lada nykäisi ja silloin meno loppui. Onnistuin melkein rullaamaan bussipysäkille, mutta koska perässä oli traileri ja Lada sen päällä ja liukastakin oli, menin pari metriä pitkäksi, mutta kuitenkin tien reunaan eikä keskelle. Otin 1500SL:stä akun, mutta siitä ei hyötyä ollut kuin se, että saatoin käyttää hätävilkkuja. Matkaa perille olisi ollut vielä 200 km. Onneksi minulla on kaskovakuutus, joten soitin 24h-akkupalveluun ja tilasin sieltä kameraadin tuomaan uutta akkua. Odottelin reilun tunnin, kun hinausauto saapui ja ostin hetimmiten kaksi täyttä akkua, 60 ja 70 ampeeritunnin akut. Asensimme tuon 60 Ah akun ja matka jatkui sähkönsäästölinjalla. Aloin ajaa määrätietoisesti kohti Tamperetta pysähtymättä enää mihinkään. Tein kaikki mahdolliset temput sähkön säästämiseksi, ja vihdoin viimein Tampereen moottoritie avautui. Siinä vaiheessa latausmittari oli valkoisen ja punaisen rajamailla. Vein trailerin Ladoineen sinne minne se kuului ja pääsin lopulta Hervantaan. Viimeisten liikennevalojen kohdalla jännite akussa oli enää pari milliä punaisen alueen alalaidasta, samoilla tonteilla kuin silloin kun jäin Vaajakoskella tien varteen. Viimeisillä voimillaan Lada jaksoi parkkiruutuun asti. Silloin kello oli 5.25 aamulla. Täydellä 60 AH akulla pystyi siis ajamaan yksipisteruiskuladalla 200 km. Tämä on hyvä tieto tulevaisuutta ajatellen.

Seuraavana päivänä irrotin laturin ja se paljastui täysin loppuun ajetuksi. Kollektorin ylempi rengas on melkein kadonnut ja roottorissa on parin millin syvyinen ura kollektorin kohdalla. Täytyy siis hommata uusi laturi. Onneksi kaverilla oli riittävän toimiva laturi, jonka asensin nyt siirtymäajaksi. Uudeksi laturiksi aattelin laittaa tehokkaamman kuin vanhan.
Liitteet
IMG-20220115-WA0002.jpg
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Itse olen joskus joutunut sähkönsäästö ajoa kokeilemaan. Irrotin apukuskin puolen H4 liittimen ja rekisterikilven valoille menevän johdon. Muita valoja en tohtinut ottaa pois käytöstä kun oli pimeää mutta valaistuissa kohdissa ajelin silti pelkillä parkeilla. Hyvin pysyi lasit auki kun läpivirtausta oli ilman puhallintakin ja itse lauleskellessa ei radiota tarvinnut. On se silti jännää vaikka matka ei ollut noin pitkä...
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Nyt on laturiongelma korjattu. Hommasin täysin uuden 73-ampeerisen laturin, jonka asensin tänään ja nyt lataus toimii moitteitta. Taas mennään...
Liitteet
DSC_0061.JPG
DSC_0060.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tämä vuosi on ollut tapahtumarikas tälle menopelille. Talvella laturin sippaamisen ja sen korjaamisen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia, kunnes tuossa keväällä huomasin, että viitosvaihde hyppäsi ensimmäisen kerran pois moottorijarrutuksessa. Ennen tätä viitosvaihteessa on ollut jo aiemmin aika iso välys, kun vaihteen kytkemisen jälkeen on nostanut kytkimen ja painanut kaasua. Keppi heilahti melko paljon tässä. Kevään mittaan viitosen pois pomppaamiset alkoivat yleistyä. Otinkin sen vuoksi vaalean 1600SL:n ajoon kesäksi. Lopulta kesällä katsastuksen aikoihin viitonen sitten antautui lopullisesti ja se ei kestä enää lainkaan päällä. Ajoa on ollut ainakin 230 tkm laatikolla. Siispä tilasin uuden vaihdelaatikon. Ensi viikolla olisi tarkoitus sitten asentaa upouusi vaihteisto.
Katsastus meni kesällä siten, että aluksi tuli hylsy liian isosta jarruvoimaerosta edessä. Oli 40 prosenttia, kun saisi olla 30. Uusin jarrupalat, joista yksi oli kulunut liian ohueksi. Samalla huomasin, että vasemman puolen jarrusatulasta oli ulomman sylinterin nesteputken liitos löystynyt. Kiristin myös sen. Näillä eväillä tuli kesällä Konalan katsastuksessa puhtaat paperit jarruista ja siten Lada pääsi läpi katsastuksesta.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Olipahan pitkän työrupeama. Kesto 21 tuntia. Uusin vaihdelaatikon, moottorin tukikumit, kampuran takaöljytiivisteen, silmälaakerin, kytkimen ja painelaakerin sekä kardaanin kumidonitsin ja vaihteiston takatuen kumiosan sekä kiinnitysraudan. Uuten vaihteistoon piti vaihtaa oikea mittarin pyörittäjä ja sen matopyörä, jotka vastaavat 3,9 perää. Siinä oli 4,1 perän pyörittimet alun perin. Tämä olikin mielenkiintoinen projekti, sillä uusi matopyörä oli kyllä helppo asentaa ja laatikko kasata, mutta sitten kun aloin tarjota kulmavaihdetta paikalleen, alkoivat ongelmat. Kun vaihteen kiristi paikalleen, alkoi laatikko tökkiä vastaan. Tietyssä kohdassa matopyörä kampesi vaihteen hammaspyörää eikä se kunnolla pyörinyt. Tällaisena laatikkoa ei kannata asentaa, sillä kulmavaihteen akseli menee poikki melkein saman tien ja saattaa aiheuttaa täystuhon. Olin varma siitä, että osat olivat oikeita. Hammaspyörissä ei näyttänyt myöskään olevan mitään ihmeellistä näkyvää poikkeamaa. Tiivisteiden lisääminenkään ei korjannut tilannetta. Viimeisenä valttina kokeilin laittaa yhden tiivisteen normaalisti ja toisen tiivisteen vain kiinnitysruuvin kohdalle ja kiristin. Nytpä tilanne parani jo huomattavasti, mutta vielä vähän jäkitti vastaan. Taitoin vielä toisen tiivisteen vapaan pään kiinnitysruuvin viereen kolmanneksi tiivisteeksi ja kiristin taas. Tämän shimmauksen tuloksena pyöritin pyöri ongelmitta. Siispä laatikko oli valmis asennettavaksi. Tämä aski oli aito autenttinen alkuperäisosa, joskin kuitenkin uutta tuotantoa vuodelta 2021. Olen kuullut soraääniä noista uusista vaihdelaatikoista. Jotkin niistä kestävät 2500 km ja sitten poks. Niiden hankintalähde on syytä olla aina selvillä, ettei haksahda sekundaan. Otaksun, että tämä ei ole sellainen.

Muut työt sujuivat sitten ihan mukavasti. Tukikumit olivat aikalailla valmista kauraa. Eivät olleet rikki, mutta jo hyvin löysät. Uusiksi kumeiksi tulivat Nivan kumit. Jopa on moottori jämäkkä nyt. Stefa, silmälaakeri ja kytkin tyyppiä 2106 olivat myös alkuperäisosia. Vauhtipyörän kiinnityksessä pyyhin kaikki kiristyspinnat tinnerillä ja kiristin momenttiin 87 Nm. Ei varmasti irtoa.

Vanha kytkin oli alkuperäinen. Siinä oli vielä kulutuspintaa jäljellä, mutta niitin kanta alkoi olla jo aika lailla kitkapinnan tasalla. Samoin silmälaakeri oli mallia USSR. Laatikon yläpulteissa oli nostokorvat vielä mukana, joten ilmeisesti tämä oli ensimmäinen laatikon irrotus auton elinkaaren aikana. Mielestäni tämä oli aika hyvä suoritus takavedon kytkimeksi. Ainakin 230 tkm meni. En osaa sanoa, olisko mennyt 300 tkm rikki. Painelaakerikin oli vielä ihan hyväkuntoinen. Pahempi pommi oli kumminkin se, että kytkimen haarukasta oli pallon kiinnikkeestä toinen sakara poikki. Tiedä kuinka kauan se on ollut hajalla. Ei ollut kuitenkaan lipsahtanut. Tuurilla ne laivatkin seilaa ja tietämättömyys on valttia. Haarukka kannattaa aina uusia, kun laatikko on auki.

Kardaanin kumidonitsiksi asensin Chevy Nivan kumilimpun, joka takavedon donitsia jämäkämpi. Vanha limppu oli ehjä, mutta jo hyvin veltostunut. Tallikaveri sanoi, että se on loppu, mikä on uskottavaa. Totesin myös kardaanin kunnon. Eturisti ja tukilaakeri olivat hyvässä kunnossa, mutta takaristi oli jo hieman väljä. Vaihtoon menee sekin, mutta seuraavalla kerralla.

Koeajolla totesin laatikon toimivaksi ja äänettömäksi. Kaikki tärinät ja muut törinät ovat poissa. Lada täristi aina aiemmin liikkeelle lähdöissä. Nopeusmittari toimii ja kyyti on mukavaa. Laatikko pitää sisäänajaa seuraavaksi.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Jälleen kerran jouduin tekemään normaalia isompaa remppaa. Tällä kertaa ohjelmassa oli jakopään uusiminen kohdalla 237 000 km. Olettaen, että jakopää on alkuperäinen, olisi se oikein hyvä lukema sille. Oli miten oli, huomasimme kuitenkin, että venttiilien säädön yhteydessä jakoketjun rullat alkavat olla haljenneet, mikä tarkoittaa ketjun olevan vaihtokunnossa. Ketju oli myös melko löysä nokkarattaan päältä kokeiltaessa. Se heilui hampaiden välissä jo, mikä osoittaa myös ketjun elinkaaren loppumista. Luonnollisesti uusin myös kiristinkengän ja ylälaahaimen. Tarkoitus oli myös asentaa 21213-nokka-akseli. Tässä oli vielä alkuperäinen muovinen ylälaahain tallessa ja ehjänä jopa.

Siispä otin eilen Ladan työn alle. Venttiilikopan irrotuksen jälkeen pyörittelin jakopään merkit kohdakkain. Tässä kohtaa huomasin, että nokka-akselin merkki heittää pikkaisen ja nokka on myöhäisellä.
DSC_0270.JPG
Purin lisää jakopäätä ja ilmeni, että tässä on uudenmallinen jakopään kansi, 21214-alkuisella osanumerolla. Tässä on viisi sakaraa vastaamassa hihnapyörään, kun vanhemmassa kannessa on vain kolme sakaraa. Samalla sain valistusta, että tämä on tavallaan kulutusosa. Jos sakarat kuluvat liikaa, täytyy kansi uusia. Ilmeisesti tästä syystä on siirrytty tuohon viisisakaraiseen kanteen. Tämä nimenomainen kansi oli täysin kunnossa. Vain stefa kannattaa vaihtaa, vaikkei vanha vuodakaan.
DSC_0273.JPG
Kannen poistamisen jälkeen paljastuu jakopää. Kiristinkengässä ja ylälaahaimessa oli kulumisen jälkiä, muttei hälyttävässä määrässä. Olenhan kiristellyt ketjua aina säännöllisesti, joten tuhoa ei synny. Ketjun poistamiseksi täytyy irrottaa apuakselin hammaspyörä ja kampiakselin ketjupyörän vieressä oleva tatti, koska ketju ei mahdu poistumaan muutoin. Irrotin nokkapyörän ja laahaimet ja poistin ketjun. Vanha ketju oli uuteen verrattuna vääntyilevämpi ja kaikin puolin löysempi. Yhtään rullaa ei ollut hajonnut, mutta murtumilla olivat ne. Ketjurattaat olivat täysin kunnossa tässä koneessa.

Seuraavana toimena kellotimme kampiakselin ja tarkistimme merkit. Ilmeni, että koneen ja rattaan sekä hihnapyörän merkki jakopään kanteen ovat kohdallaan eikä niissä ole heittoa. Tämä onkin yleensä asian laita. Nokkapyörän merkki sen sijaan heittää tässä - kuten myös erittäin usein vakiokoneissa. Niissä tuntuu olevan eroja myös eri nokkapyöräyksilöiden kesken. Kellotimme myös uuden nokka-akselin ja sille säädettävän ketjupyörän ja teimme kohdistusmerkin ketjupyörään. Tuossa säädettävässä nokkapyörässä on muuten liian pitkät pultit ja ne osuisivat nokka-akselin lukitsimen pultin kantoihin loppuun kiristettynä. Laitoin kaksi prikkaa pultteihin, joten täystuho välttyy.

Tässä kohtaa vaihdoin nokka-akselin. Takaiskuna huomattiin heti, että venttiilien keinuvivut ovat loppuun kuluneet. Ne eivät ole menneet silmin nähden kuopalle, mutta pinta on tuhoutunut. Samoin vanha nokka-akseli on vaihtokunnossa. Nokat ovat kuluneet viiruille. Näillä olisi ajanut ehkä 300 tkm täyteen, mutta siinä vaiheessa alkaa suorituskyky olla kehnonpuoleinen. Tässä vaiheessa nokka ja keinut tuhoutuvat kiihtyvällä tahdilla. Venttiilikoneiston ääni ei myöskään enää hiljene säädöstä huolimatta. Onneksi uudet keinuvivut sain noutamalla lähiliikkeestä.
DSC_0280.JPG
DSC_0288.JPG

Asensin uuden ketjun ja muut uudet hilut koneeseen. Tarkistin, että kiristinkenkä liikkuu ongelmitta tapissaan, mikä oli myös asian laita. Kenkä oli hyvälaatuinen, koska se sopi muokkaamatta paikalleen. Jakopään kannen kiinnityksessä on syytä ensin laittaa se hollille, laittaa hihnapyörä paikoilleen, jolloin kansi keskittyy ja kiristää se vasta sitten. Muussa tapauksessa saattaa käydä niin, että hihnapyörä ei enää sovi paikalleen. Nokkapyörän asennus vaati uuden ketjun kanssa pienen äheltämisen verraten vanhaan ketjuun, mutta sinne meni. Kokosin jakopään, kiristin ketjun ja nyt hain nokka-akselin kohdalleen säädettävää ketjupyörää käyttäen. Uusi ylälaahain oli samanlainen kuin vanhakin, vaikka vanhemmanmallinen kumimetallilaahainkin sopisi kiinni. Jopas kiristyikin ketju tiukalle nyt ja kyllä on jämäkkä.
Koekäynnistin auton ja mitään ylimääräistä ei kuulu. Suorituskykykin parani tuolla uudella nokalla. Varsinkin yläkierroksille tuli potkua lisää. Tällä huollolla pitäisi sitten varmaan mennä tuonne 350 tkm paremmalle puolelle jakopään osalta. Seuraavaksi pitää ajaa nokka ja keinut sisään ja säätää venttiilit uudestaan tuossa 2000 km jälkeen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21044 - 1996 - Nykyinen käyttöauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Jälleen kerran on Lada katsastettu. Muuten kaikki oli täysin kunnossa, mutta sain elämäni ensimmäisen kerran punaisen tarran tuulilasiin. Tämä johtui siitä, että kuskin puolen jarrusatulan ilmausruuvi oli keksinyt alkaa vuotamaan enkä huomannut sitä. Siitä siis napsahti ajokielto. Korjasin asian kiristämällä ruuvia lisää, jolloin vuoto loppui ja uusi rekisteriote irtosi asemalta.
Päästöarvot olivat seuraavat:
Tyhjäkäynnillä
CO 0,23 %
HC 93 ppm
CO2 14,3 %
O2 1,07 %
Lambda 1,04
Kierrosluku 850 RPM
Kierroksilla
CO 0,12 %
HC 22 ppm
CO2 14,4 %
O2 0,39 %
Lambda 1,015
Kierrosluku 2500 RPM
Huomiota kiinnittää tyhjäkäynnin HC-arvo, joka 7 ppm alle hylkyrajan ja korkeahko happiarvo 1,04 %. Tässä tyhjäkäyntipäästöt otettiin ensimmäisenä ja kierrospäästöt toisena, jolloin katti ei ollut vielä niin lämmin kuin kierrospäästöjä mitatessa. Kierrospäästöjä hakiessa piti pitää kierroksia ylhäällä jo hivenen aikaa, jotta arvot laskevat tarpeeksi alas. Jos tk-päästöt olisi mitattu tämän session jälkeen, olisivat ne olleet paremmat. Katalysaattorin elinkaari alkaa siis selvästi olla ehtoon puolella, mutta vielä tällä mennään. Tässä Ladassahan on myös asennettuna 21213-nokka-akseli sekä säädettävä nokkapyörä, joten ne eivät selkeästikään pilaa päästöarvoja.

Iskareissa on vielä potkua noin 50 prosentin verran sekä jarrut pelaavat. Jarrujen vikana oli vaan se, että viime vuoden katsastuksessa vasemmasta satulasta vuosi yhdysputken liitos, mistä tuli hylsy, ja nyt vuoti ilmaruuvin liitos. Tuntuisi, että sylinterin materiaali antaa periksi pikkuhiljaa. Uudet sylinterit voisi asentaa jossain vaiheessa.

Kilometrejä on takana 257 000. Matka jatkuu...
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin