VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
-Sakke-
Viestit: 16
Liittynyt: 12.5.2020 21:33
Paikkakunta: Tampere

VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja -Sakke- »

Pelonsekainen sukellus uuteen maailmaan alkaa kääntyä onneen ja kestohymyyn. Wanhaa Volvoa myydessäni tekstiviesteihin tupsahti mielenkiintoinen vaihtotarjous tälläiseen idän ihmeeseen. Vapun yli pohdittuani totesin, että miksipä ei?
Trailerilla pihaan tuotiin tuo auringon haalistama nappisilmä. Tyhjäkäynti kateissa, katsastamaton ja ruostevaurioinen. How hard can it be?

https://imgur.com/a/hwzp1Fe

Ensitöikseni otin selvittää kaasuttimen sielunelämää, viimeksi ammattikoulussa pidellyt moista. Mansemotorista korjaussarjaa ja kaasutin pöydälle purkuun. Uudet osat kiinni ja kasaan. Tulipa samalla tarkastettua venttiilivälykset, uusittua tulpat ja annettua tuoretta maalia venttiilikopalle ja suodatinkannelle.

https://i.imgur.com/vFWJO8g.jpg

Kone käy ja auto liikkuu, joten korjaus lienee onnistunut. Kaasutin pitää vielä säätää, kunhan saan putken päähän.

Seuraavaksi operaatio neuvostopunaisen värin palautus entiseen loistoonsa. Neljän tunnin hionnan ja hinkutuksen jälkeen lopputulosta sai katsella leuka lattiassa, kiilto palasi! 8)

https://i.imgur.com/aklIsLu.jpg

https://i.imgur.com/OphsdYf.jpg

Kromiosille pitää vielä kokeilla kaikki poppamiehen konstit, josko saisi kiiltoa niillekin..?
Sitten sisustaan. Vasen takalasi tippuu itsestään, joten ovipahvi irti ja tutkimaan. Ovipahvia raottaessa maahan tippuu puoli kiloa homeista pahvia, ovipahvi on entinen. Nostomekanismi on kuin onkin ehjä, vaan liimaus on lasin ja nostajan välillä pettänyt. On muuten erikoinen tapa kiinnittää lasi! Loctiten lasiliimaa kaupasta ja lasi kiinni. Samalla liimasin etuoven kolmioikkunan sulkimen lasiin kiinni. Kumma kun ei liima 30 vuotta pidä :D
Operaatio ovipahvi; Vanhat pahvin rippeet irti verhouksesta niin, että sitä sai käytettyä sapluunana uuteen paffiin. Leikkuu ja kuumaliimalla kiinnitys ja avot! Onneksi tässäkään ei ole turhia muotoiluja käytetty.

https://i.imgur.com/1Jb16sy.jpg

https://i.imgur.com/1MMySeO.jpg

Seuraavana pitäisi hakea siirtolupa, ajaa Larppa kärymittarin luokse ja säätää kaasutin. Sitten silmäillä pohja läpi, laittaa pakkivalo palamaan ja jännittää katsastus...

Kokemusta näistä idän helmistä ei ennestään löydy, joten kaikki neuvo otetaan vastaan, jos jotain tulee mieleen!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja degen »

Ihan alkuun kannattaa tarkistaa ja tarpeen vaatiessa vaihtaa voimansiirron öljyt, niin vaihdelaatikosta kuin perästäkin sekä voidella kardaanin liukunivel. Myös jarru-ja kytkinnesteiden vaihto kannattaa, varsinkin jos vanha neste on tummunut. Moottoriöljyjen vaihtokaan ei liene kehno ajatus. Minä olen tehnyt nuo temput joka ikiseen ostamaani Ladaan ja aina on kannattanut. Muuten nappiksesi näyttää varsin mainiolta. Tuo korjattu ovipahvikin on varsin hyvin onnistunut.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Hyvä merkkivalinta harrasteautoksi. Näissä on ihan itsestä kiinni millaisen lopputuloksen haluaa. Osaa näihin löytää, joskin puskurit ja muutenkin näiden nappisilmien pisteosat on jo hieman harvinaisempia ettei ihan heti vastaan kävele.
Bensafiltterikin kannattaa vaihtaa, nyt kun kaasari on putsattu ettei mene heti tukkoon. Ja ainakin kuvassa näyttää bensaletku tuolta kohtaa alkuperäiseltä niin kannattaa uusia, kun mahtanee olla jo aika haperoksi käynyt. Tyypillisin tyhjäkäyntivikojen aiheuttaja on tuossa jarrutehostimen alipaineletkussa, mutta se näyttää olevankin jo uusittu.

Tämmönen muistitikku on sitten kätevä remontteja ajatellen. Voi ostaa joko Ladakerhon shopista tai sitten Mansemotorsillakin tätä taisi olla myynnissä.
https://www.ladakerho.fi/kauppa/korjausmuistitikku/
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
-Sakke-
Viestit: 16
Liittynyt: 12.5.2020 21:33
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja -Sakke- »

degen kirjoitti: 14.5.2020 20:22 Ihan alkuun kannattaa tarkistaa ja tarpeen vaatiessa vaihtaa voimansiirron öljyt, niin vaihdelaatikosta kuin perästäkin sekä voidella kardaanin liukunivel
Okei, tämäpä ei mielessä käynyt! Täytyypä vaihdella.
Flaiman kirjoitti: 14.5.2020 21:17 Tämmönen muistitikku on sitten kätevä remontteja ajatellen. Voi ostaa joko Ladakerhon shopista tai sitten Mansemotorsillakin tätä taisi olla myynnissä.
Täytyy pistää tiluuseen kun seuraavan kerran tulee osatarpeita.
Avatar
-Sakke-
Viestit: 16
Liittynyt: 12.5.2020 21:33
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja -Sakke- »

Ensimmäinen kunnon koeajo autolla, kun siirsin sen tallilta ja olihan tuo jykevän oloinen. Odotin jotain holtittomampaa. Ei kolinoita, jarrut takapainotteiset alkumatkasta, mutta loppumatkasta tasottui.

Kaasuttimen säätö ei onnistunut. Seos ei millään säätynyt ja kävi erittäin laihalla CO noin 0,2 paikkeilla ja HC jotain tonnin luokkaa. Seos ei tuntunut säätyvän, vaikka kuinka ruuvasi auki ja lopulta koko ruuvi oli kädessä ja silti laiha seos :lol:
Otinpa sitten vielä kaasuttimen irti, purin ja puhaltelin kanavat läpi, eikä mitään ongelmanaiheuttajaa näkynyt. Kokeilin myös vanhalla säätöruuvilla. Ilmavuotoja ei löytynyt, eli ehkä kaasutin pitää todeta romuksi.
Sitten pitää vaan päättää minkälainen kaasutin asentaa, alkuperäinen olisi ainakin helppo ja halpa.

Auton pohja koluttu läpi, pari ruostepaikkaa löytyi, mutta annan ehkä katsastusmiehen päättää niistä nyt alkuun.

Ruosteläikkäisen etupuskurin sain kiillotettua hiomatahnalla, vähän ryppyä jäi muttei niin että haittaisi.

https://i.imgur.com/R3Mk9xK.jpg
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eihän kaasuttimen jalkaa ole kiristetty kieroksi?
Avatar
-Sakke-
Viestit: 16
Liittynyt: 12.5.2020 21:33
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja -Sakke- »

pressa kirjoitti: 17.5.2020 10:45 Eihän kaasuttimen jalkaa ole kiristetty kieroksi?
Tuosta ei oo varmuutta, saakohan todettua muutoin kun ottamalla kaasutin käteen?
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja pressa »

Pitää ottaa irti että saa tarkistettua.
Avatar
-Sakke-
Viestit: 16
Liittynyt: 12.5.2020 21:33
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja -Sakke- »

Huomasinpa tuossa, että repsikan puolella on tuollainen paineventtiili(?) , johon tulee sähköt, siitä lähtee letku joka tekee silmukan takaisin itseensä. Pitäiskö siitä mennä kaasuttimeen letku? Nyt kaasuttimesta lähtee letku suoraan virranjakajalle ja suoraan imusarjan nippaan. Koitin etsiä jotain alipainekarttaa, mutten mistään löytänyt. Konehuonekuvistakaan ei näy kyllin tarkasti.. :-|
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja jta »

Yleensä tuo on ohitettu tuolla kuvaamallasi tavalla kun tuon systeemin toimivuus on ollu hyvinkin kyseenalaista. Tuo siis liittyy saasteidenalentamisjärjestelmään mistä haulla löytyy aika paljon juttua. Jos alkuperäiseksi haluaa niin tuo alipaineletkuhan kiertää siitä imusarjanlähdöstä siihen solenoidiventtiiliin ja siitä sitten tyhjäkäynninsäätimelle kaasariin. Yleensä tuon vikaantuessa tyhjäkäynti katoaa kokonaan ja siksi ohitetaan tuo solenoidiventtiili.

Ja tuo korjaustikku kannattaa tosiaan hommata. On todella hyvät ohjeet kaasarin "uudelleen rakentamiseenkin" ja säätöön. Kannattaa nyt alkuun ainakin vielä tarkistaa että ykköskurkun läppä menee kiinni. Noita käyntivikoja kun monesti yritetään korjata millonkin mitenkin. Säädetään tyhkäkäyntiä läpän asennolla kun ei noita oikeita säätöruuveja pyörittelemällä saada käymään ja kohta todetaan että p*skoja vehkeitä ja myyntiin. :( Saanu monasti korjata jälkiä kun on korjattu rikki nämä vehkeet.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
-Sakke-
Viestit: 16
Liittynyt: 12.5.2020 21:33
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja -Sakke- »

Imuvuoto paikantui jarruputsia suihkutellessa joka rööriin ja olihan se tuo kaasuttimen jalka joka oli kierossa.. En sitten lähtenyt sen enempää tonkimaan, vaan ostin mansemotorista uuden alkuperäiskaasuttimen. Ei ollut hinnalla pilattu, 200€.

Uusi kaasutin asennettu ja heti startatessa moottori kuulosti erilaiselta, paljon paremmalta. Seoksen ja tyhjäkäynnin säätö oli helppo homma ja säädöt löytyi nopeasti.
Löin kiinni myös uuden virranjakajan kannen.

Koitan tällä viikkoa käyttää vielä katsastusmiehen kynsissä.

Niin ja tuli tuo korjaustikku ostettua, nopealla vilkaisulla erittäin informatiivinen! :wink:
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja pressa »

On noita jalkoja joskus hiottu suoraksi, mutta uusi on aina uusi.
Avatar
-Sakke-
Viestit: 16
Liittynyt: 12.5.2020 21:33
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja -Sakke- »

pressa kirjoitti: 26.5.2020 21:43 On noita jalkoja joskus hiottu suoraksi, mutta uusi on aina uusi.
Joo kyllähän tää kävi mielessä, mutta niinkuin sanoit :D
Ja tiedä sitten mitä muuta ongelmaa tuossa vanhassa on, loppuipahan ihmettely. Jää tuo vanha kaasutin hyllyn koristeeksi ja voi sen sieltä johonkin projektiin käyttää.
Avatar
-Sakke-
Viestit: 16
Liittynyt: 12.5.2020 21:33
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja -Sakke- »

Nappisilmä katsastettu, mutta jäi kiinni siitä mitä tiedossa olikin, eli muutama ruostereikä. Yllätyksenä tuli vain taka-akselin jarruletku, jota en huomannut tarkastaa.
Ajelinpa auton tallille hitsauskoneen viereen ja nyt pitää kerätä pari päivää motivaatiota. :lol:

Sen verran tuli tuossa eilen ajeltua keskustan läpi ja huomasin, että tällä ajaessa näkee paljon hymyileviä ihmisiä :D
Avatar
-Sakke-
Viestit: 16
Liittynyt: 12.5.2020 21:33
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21013 - 1987 - 1200L Harrastepirssi

Viesti Kirjoittaja -Sakke- »

NONIIN, NYT SE ON KATSASTETTU!

Motivaation keräys kestikin oletettua kauemmin ja auto pölyttyi keskenään yli kuukauden päivät..
Noh, hitsihommat olikin paljon suuremmat kuin luulin, koska pehmeää jatkui helman täydeltä :D
Eipä siinä, uutta peltiä kiinni ja massaa pohjaan. Uusi jarruletku kiinni ja jarrunesteiden vaihto.
Katsastus meni kokonaan uudella leimalla, kun tuo kuukausi ylittyi, mutta hyväksytty lappu tuli!

Myös 91000km pyörähti mittariin. 8)

Seuraavaksi täytyy irroittaa koelauta ja vaihtaa lämmittimen venttiili (jumiutunut kuumalle ja sisätila on kuin sauna :D )
sekä konepellin avausvaijeri, vinkkejä otetaan vastaan.

Myös uudet renkaat/vanteet hakusessa, joten YVtä saa laittaa jos Pirkanmaan lähistöltä löytyy kivat 14".
Vastaa Viestiin