VAZ-21053 - 1991 - Kesäauto-Projekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Leksa7
Viestit: 2
Liittynyt: 26.8.2020 12:06
Paikkakunta: Mäntsälä

VAZ-21053 - 1991 - Kesäauto-Projekti

Viesti Kirjoittaja Leksa7 »

Heipä hei kaikille.
Tässäpä uusi kerholainen, vailla mitään tietämystä siitä, mitä tuli kotiin trailerin kyydissä.
Projekti siinä vaiheessa, että auto käy, käyntiääni on nätti, koeajo tehty ja leimalle ois hinku.

Kyseinen auto seissyt yli 10 v ladossa, ja aika juntturassa vehje onkin ollut.
Nyt on laitettu uutta osaa ja katsottu tekniikkaa kuntoon.
Liitteet
Kevät 2019 ja minä, traileri
Kevät 2019 ja minä, traileri
:shock: aivan kuutamolla :lol:
Joskus mä voin vielä jotain tietää, mutta sitä ennen seuraan innolla mukana.
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: 2105/1500/-91/Kesäauto-Projekti

Viesti Kirjoittaja jasat »

Onnittelut ja tervetuloa kerhoon :D

Onko kyseessä ns Axtec malli, eli vähäpäästöinen katalysaattorimalli?
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Leksa7
Viestit: 2
Liittynyt: 26.8.2020 12:06
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 2105/1500/-91/Kesäauto-Projekti

Viesti Kirjoittaja Leksa7 »

Kyllä, kyllä, artec malli on kyseessä, katti on uusittu jossain vaiheessa, oli niin kiiltävä pönttö.
Päästöt olivat ok.
Leima tuli viime viikon torstaina niin, että napsahti.
Itse olin varautunut punalappuihin😊.
Tänään onkin sitten paneuduttu laturin toimimattomuuteen. Chek engine valo syttyi edellisellä reissulla. Laturin joudun uusimaan, koska vilkuttelee latausvaloa ajaessa.
Hyvin on jumissa ladanen, katsastuksessa selvisi, että auto onkin seissyt 15 vuotta.
Tänään purin hattuhyllyn maalausta varten, turvavöiden kanssa olikin vääntökisat, kyllä on laitettu tunteella kiinni😁.
:shock: aivan kuutamolla :lol:
Joskus mä voin vielä jotain tietää, mutta sitä ennen seuraan innolla mukana.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2105/1500/-91/Kesäauto-Projekti

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Sulakkeissa saattaa olla kontaktihäiriöitä, minkä takia latausvalo vilkkuu. Ja kannnattaa jännitteensäädin/hiilet vaihtaa eka ennenkuin kokonaan lähtee laturia uusimaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
jasat
Viestit: 57
Liittynyt: 18.7.2018 15:25
Paikkakunta: OULU

Re: 2105/1500/-91/Kesäauto-Projekti

Viesti Kirjoittaja jasat »

Hienoa, että Axtec harrastajia tulee lisää 😊.

Suosittelen pitäytymään täydellisessä alkuperäisyydessä Axtecin ollessa kyseessä. Ei mitään säätöjä / härski hartikainen virityksiä saati jotain weber korvauskaasuttimia. Korjaus ei ole koskaan minkään osan poistaminen, tai letkutuksien yms muuttaminen. Axtec toimii hyvin (omalla tavallaan) kunnossa ollessaan ja sitä on myös mahdollista pitää kunnossa. Helppoa se ei tule olemaan, mutta mahdollista kuitenkin. Eli tsemppiä todella paljon ja ei kannata luovuttaa!!! :D

Oliko hattuhylly auringon polttama, vai minkälainen ajatus sen maalaamisessa on sinulla?

Kuten Flaiman kommentoikin, niin sulakerasia voinee olla monen vian alkujuuri. Itse sulakkeiden lisäksi rasian sisäisiä juotosvikoja on paljon. Osaava elektroniikkaihminen purkaa sen rasian ja juottaa kaikki juotokset uusiksi. Sillä siitä saa hyvän. Toinen vaihtoehto on vaihtaa rasia uudemman malliseen lattasulakkeilla varustettuun.

https://www.lada.shop/en/2105-3722010-22.html
https://www.lada.shop/en/2105-3722010-32.html

En ikävä kyllä osaa sanoa kumpi noista rasioista on sopivampi. Jotain johdotuksiin liittyvää muutosta joutunee tekemään. Oma henkilökohtainen näkemykseni on, että alkuperäisen uudelleen juottaminen on selkeämpi vaihtoehto.
Harrasteena Lada 2105 1500S Axtec -91
Vastaa Viestiin