VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Aivonen
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2020 16:19

VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja Aivonen »

Tervehdys arvon kanssaladailijat. Tänä vuonna on tehty unelmista totta: ostin omakotitalon maalta ja heti perään ikioman Ladan. Tästä luontaisena jatkumona liityttiin myös Ladakerhoon.

Työmatkani sisältää 20km hiekkatietä jonka talvikunnosta minulla ei ole vielä tarkkaa tietoa. Kuitenkin suorittaessani kvantitatiivista tutkimusta naapuruston autokannasta totesin nelivetoisten ajoneuvojen olevan suuri enemmistö, jos kaupungista mökeilleen saapuvia saksalaisilla premium autoilla ajelevia, tyhjiä kaljatölkkejä ikkunastaan kylväviä hyppyritukkapoikia ei lasketa. Tutkimukseni johtopäätös oli että, perheeseen tarvitaan vähintäänkin yksi neliveto, jolla taataan ainakin yhden säännöllisen palkkapussin saapuminen talousrahastoon jopa oletetun ilmastonmuutoksen aiheuttamien sään ääri-ilmiöiden yllättäessä juhannuksena.

Vaihtoehdot olivat vähissä, ja viimeisen ratkaisun Ladan eduksi teki tutustuminen varaosien saatavuuteen. Ei voi kuin ihailla kuinka Ladaan saa kaiken mitä tarvitsee ja vielä vähän enemmänkin.. Perheeseen haettiin siis kesäaikain työmatkakulkineen ja kakkosauton, urhoollisen vuosimallin 1989 Nissan Micran kaveriksi vuosimallin 1991 Lada Niva. Jo ensikertaa istuessani tuon majesteettisen luomuksen kyytiin, tunsin välitöntä sielujen sympatiaa sen vaatimatonta ulkonäköä, nöyrästi käskyjä tottelevia, pelkistettyjä ohjainlaitteita ja yksinkertaista, toimivaa ja kunnossapidettävää tekniikkaa kohtaan. Ja mikä parasta: auto tuoksui Ladalta.

170km matka-ajoa, vaihtelevia nopeuksia ja keliolosuhteita. Auringon porotusta ja ukkoskuuroja. Näitä sisälsi ensimmäinen matkani Ladalla. Polttoaine meinasi loppua kun tankkauspaikaksi suunnittelemillani huoltoasemilla oli sähkökatkot, joten autonhakumatkasta saatiin vielä ensimmäinen (mutta ei varmasti viimeinen) yhteinen seikkailumme Ladan kanssa. Tämän jälkeen lada on ollut vaihtelevassa testikäytössä: vetoautona venetrailerille ja leikkikaluna ympäri pihaa ajellessa alennusvaihde päällä. Niin kauan kuin kelit sallii ja Lada ei ole vielä talvikunnossa, Nissan toimittaa pääauton virkaa ja Lada saa osakseen hellää huolenpitoa tulevan talven varalle.

Ulkoisesti auto on kohtuullisessa kunnossa. Isompia ruostekohtia ei ole, vain muutama lommo ja pintaruostetta jotka pitäisi hoitaa kuntoon ennen syksyn sateita. Ovien avaimet olivat edelliseltä omistajalta kadonneet. Tämän seurauksena ensimmäinen tilaukseni Mansemotorsille ja uudet lukot tulemaan. Takakontin luukun lukon vaihtoon taisi mennä hurjat 5min. Ensimmäinen etuovi oli aavistuksen hitaampi ja rikki meni ainoastaan ikkunaveivin lukitusmuovirinkula. Jotain pitää aina rikkoa että toimintaperiaate selviää. Toisen oven lukon vaihdossa ovenkahvan pultti oli ruostunut tiukasti mutteriin, ja houkutteluyrityksistäni huolimatta se napsahti poikki. Kaipa sen vielä kuntoon saisi kun kerkeäisi laittaa, mutta taitaa olla taas varaosatilauksen paikka... Seuraavana olisi vuorossa puhaltimen moottorin vaihto ja vähän sähkötöitä kun täytyy selvittää miksi ajovalot pimenevät välillä kesken ajon. Veneen haku pimeällä Ladalla illan hämärässä aiheutti jännitystä elämään. Seikkailu nro. 2.

Tulevaisuuden suunnitelmissa olisi hommata konepeltin ilmanottoaukon päälle scooppi suojaamaan lumelta, kunnolliset talvirenkaat alkuperäisten tilalle, sekä etupenkkien vaihto. Joku on asentanut Ladaan etupenkit joissa ei ole kippiä, ja takapenkki on välttämättömyys kun turvaistuin pitäisi saada jonnekin. Ja nyt se tärkein eli kuva:

Kuva

Loppuun vielä uuden ladistin mieleen tullut kysymys: Kuinka suuri täristys Nivalla on normaalia liikkeellelähdössä? Koeajoin kaksi autoa ja molemmissa oli suunnilleen samanlainen että liikkeellelähtiessä auto taräisee, pärisee ja värisee huomattavasti enemmän kuin ajaessa. Autossani myös tietyllä nopeusalueella, ehkä jossain välillä 60-80km/h ilmenee tärinää jossain päin autoa, mutta ei onneksi ainakaan vielä kovin voimakasta. Onko tämä ominaisuus?


Ystävällisin terveisin

Tuore ladisti

Aivonen
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Tärinä liikkeelähdössä viittaisi siihen, että kytkin ottaa epätasaisesti. Tärinä ajossa voi johtua renkaiden tai vetonivelten epätasapainosta tai vanteiden kieroudesta.
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja jta »

Myöskin väljät kardaaninristikot saattaa puistattaa liikkeellelähdössä.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Tosiaan jos ristinivelet ovat kuluneet, niin silloin myös kardaaniin voi syntyä värinöitä ajossa. Minulla pakumersussa kuului sellainen rouskutus kun ristivelen neulalaakerit tarkertelivat ja söivät ristikkoa. :shock:
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Aivonen
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2020 16:19

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja Aivonen »

Kiitos kommenteista. Ristikkoniveltä mietin itsekin, mutta nelivedoista ei ole itsellä kokemusta joten puhdas veikkaus oli. Täytyypä alkaa perehtymään nuihin ehdotettuihin paikkoihin josko täristyksen syy löytyisi. Ladasta on tullut korjailtua silmiinpistävimpiä ruostepaikkoja vielä ennen syksyn sateita. Toistaiseksi mitään hälyttävää tai edes hitsausta vaativaa ei ole löytynyt. Tänään irtosi myöskin vänkärin penkki että takapenkille on helpompi päästä operoimaan. Korjasin myös takapenkin kiinnityksen. Takapenkin oikeanpuoleinen lukitussalpa ei lukittunut sille tarkoitettuun penkissä olevaan metalliseen kannakkeeseen. Muutamasta millistä jäi toiminta kiinni joten annoin kannakkeelle porakonetta jotta kiinnitysruuveilla passaamalla alkoi penkki lukittumaan. Liekkö syynä sitten venäläiset toleranssit vai aiemman omistajan rikkoma osa? Kippaavia etupenkkejä metsästetään yhä.
KFH-893
Viestit: 80
Liittynyt: 24.3.2014 15:10
Paikkakunta: Imatra

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja KFH-893 »

Onneks olkoon hyvästä autovalinnasta!!! Mie mitään Nivoista ymmärrä,mutta meidän perheesä näitä on ollut vuodesta 82 tähänpäivään asti ja isä ukolla combeja 3 kpl ja 2107 mallia sitäennen. No iheellä ollut Niva vuodesta 2001.Mie laitoitoin etupenkit Nivaan Subaru Justystä,koska semmoisia sattu olemaan pihalla purkuautoina,ei satu suoraan,mutta pikkurakentelulla soppii,hyötynä on,että kun penkin käänttää,niin myös istuinosa männöö eteenpäin samalla,samanlaiset taitaa olla Vanhassa Nissan Sunnyssa! Miulta saattaisi löytyä penkkejä Imatralta!
Aivonen
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2020 16:19

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja Aivonen »

Kiitos viestistäsi. Imatralta on aavistuksen pitkä matka lähteä penkinhakuun mutta hyvä tietää että sieltä päin voisi olla saatavilla, mikäli ei lähempää löydy.

Kävin tekemässä Nivalla perunanhakureissun anoppilaan ja hyvinhän tuo palveli matka-ajossakin. Kun nopeuden pitää korkeintaan 80km/h niin ajaminen on vielä jopa mukavaakin. Täristyksen syyksi löytyi juurikin ristinivelen välys. Kardaania nostelemalla niveleen tulee arviolta noin 0,20-0,40mm välys. Kuinkahan kauan moisen kanssa uskaltaa ajella? Pitäisi saada pidettyä auto työmatkakulkineena ainakin sen verran että saa Nissanin kaasuttimen kuntoon ja sitten pääsisi sepittämään tuon ristinivelen Ladasta. Ja jos samalla kertaa asentaisi vaikka vähän valaistusta syksyn pimeneviin iltoihin...
Avatar
toppahattu
Viestit: 53
Liittynyt: 9.8.2020 20:14
Paikkakunta: Puolanka
Viesti:

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja toppahattu »

Mielestäni alle puolen millin päittäisvälys ei pitäisi aiheuttaa suurempia toimenpiteitä, mutta jos ristikon keskittäminen on pielessä, niin se voi kyllä aiheuttaa värinöitä.
Se liikkuu sittenkin!

Tällä hetkellä liikennekäytössä olevat autot:
MB 207D vuosimallia 1983
Lada Samara 1,5i vuosimallia 2002
Aivonen
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2020 16:19

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja Aivonen »

Niva ei oikein tykännyt syysmyrskystä ja takakontin tiiviste lasketteli huolella vettä sisälle. Sainpa aikaiseksi hommata uuden tiivisteen. Vanhaa irrotellessa huomasin vanhan tiivisteen olevan kaiken lisäksi oven tiiviste ja sillähän se ei sitten pitänyt. Tiivisteen väliin oli myöskin päässy vaikka minkälaista muhjua. Vanhan tiivisteen irrotuksen jälkeen kuivattelin kuumailmapuhaltimella tiivistepinnat kuiviksi, poistin kaiken irtoavan aineksen ja vetelin Noveroxilla luukun ympäryksen kauttaaltaan. Uusi tiiviste kiinni ja sopivalla voimalla vasaraa vähän sinne sun tänne että pellit saatiin suoristettua ja kontin sai kiinni. Eiköhän se tuolla ensi kesään asti mene jolloin maalauksen yhteydessä voisi tehdä tuonkin kunnolla ja korjata pienet ruostepaikat.

Toinen myrskyn seuraus Nivalle aiheutui siitä kun sade oli tehnyt tiepohjaan asti kuluneeseen hiekkatiehen montun johon tottakai piti onnistua ajamaan. Takapönttöhän siinä sitten irtosi. Tilasin takapöntön ja sitä asentamaan alkaessa huomasin että myös väliputki on parhaat päivänsä nähnyt ja etummaisen liitoksen vieressä oli jo reikä. Väliputki tilaukseen ja koko paketti vaihtoon. Nyt on alla uutta putkea ja illalla kokeilemaan mitkä kaikki pärinät ja värinät ovat lähteneet kabiinista pois. Biltemasta tuli myös ostettua 9'' xenon lisäpitkät keulaan. Jos ne saisi ensi viikonloppuna laitettua toimintaan ja ehkä myös sumuvalot. Yöt ovat kovin pimeitä.
Liitteet
putki.jpg
kontti.jpg
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja pressa »

Hienon putken on Juha tehnyt. Ja ilmeisesti sopi hyvin paikalleen?
Aivonen
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2020 16:19

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja Aivonen »

Eipä olekaan tullut päiviteltyä päiväkirjaa tänne ihan hetkeen. Tuo putkihan tosiaan istui alle oikein oivallisesti.
IMG_20210122_171957_9.jpg
Lada on palvellut kohtalaisen hyvin satunnaisessa ajossa pitkin talvea. Välillä on möngitty hangessa ja välillä menty jopa aurattuakin tietä pitkin kärrin kanssa ja ilman. Totesin autosta kuuluvien tärinöiden olevan vain auton ominaisuus, joka sekin vähentyi huomattavasti talvirenkaiden alle laiton myötä. Jakolaatikon kiinnitykset on joku seppä tehnyt tässä uusiksi, joten ehkä linjauksesta johtuvia voisivat olla mahdollisesti tärinät? Kaipa ne vaimenee kun joskus saa aikaiseksi hoitaa tuon jakolaatikon kiinnityksen kuntoon. Tähänhän taitaa olla saatavilla ihan hyviä jälkiasennussarjoja?
IMG_20210121_160013_6.jpg
Ladan sähköjä on pitänyt roplata pariin kertaan. Kabiinista löytyy vaikka minkälaista rosvoliittimillä jatkettua johtoa ja joitain muita ihmeellisyyksiäkin on tullut vastaan. Vasemman puolen lyhyt ajovalo alkoi temppuilla. Ensin auttoi kun kävi vähän polttimon kantaa hieromassa paikalleen jolloin valo syttyi taas. Loppuviimein tämäkään ei enää auttanut, joten aloin katsella sulakeboksin suuntaan. Ilmi kävi, että ajovalolla ei ollut sulaketta ensinkään, ja hyvinhän tuo taas pelaa ainakin toistaiseksi kun sille sulakkeen sai. Ihmettelinkin jo auton oston jälkeen, mikä on tuo tyhjä paikka sulakeboksissa mutta sen selvittäminen vähän jäi... Nyt vain kauhulla odotan sitä hetkeä kun joskus alan nuita sähköjä katsella kuntoon, koska ei taida luvata kovin hyvää sekään että ajovalo toimii hetkittäin ilman sen sulaketta... Voisikohan vasemman puolen valon virrat olla otettu rosvolla oikealta valolta vai tuleeko muita valistuneita veikkauksia mistä voisi olla kyse?

Nyt otin taas Ladan työmatka-ajoon kun pomminvarma käyttöautoni, Toyota Corolla e11 (joka tuli Nissanin tilalle Nissanin koneen lauettua viimeisen kertansa) siirtyi seuraavalle luottopelin tarvitsijalle ainakin väliaikaisesti. Aamulla oli siis ensimmäinen kerta pitkästä aikaa kun Ladan piti kuljettaa minut töihin haluttuun kellonaikaan, mutta tämäpä Svetlana taitaakin olla vähän aamu-unista sorttia. Avainta käännettäessä naksahti vain. Muutama toisto, ja kas, starttaahan se. Akku näyttäisi olevan vielä ihan käyttökelpoinen, joten pistinpä uuden startin tilaukseen.


Niin, ja tuo kirottu Micra tarjosi apparin penkin Ladaan. Toivottavasti ei tuo mitään pahaa karmaa moottorille mukanaan...
IMG_20210123_131620_9.jpg
Aivonen
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2020 16:19

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja Aivonen »

Pitkästä aikaa päivitystä.

Niva oli pitkään käyttämättä erinäisten sähkövikojen takia ja odotteli kesää. Vaihtoon meni ainakin startti ja laturi sekä sytytysosat. Laturiksi tuli vähän enemmän virtaa antava versio, ja sormikin kerkesi mennä hetkeksi suuhun sitä asentaessa. Uusi laturi näet kun löysi paikalleen niin autohan ei enää sammunut edes akun irroituksella. Ilmiö oli itselle uusi, mutta tarpeeksi johtoja irrottelemalla auto saatiin sammutettua. Vähän aikaa netin penkomista ja diodin etsintää, ja saatiinhan se auto käyttäytymään suunnilleen oikeanlaisesti. Ainuaksi ongelmaksi jäi se että latauksen merkkivalo palaa yhä. Tuntuisi kuitenkin lataavan hyvin, kun ongelma kierrettiin asentamalla jännitemittari. Pisteet sille joka keksii mistä kuvan mukainen diodi kotelointeineen on löytynyt.
IMG_20210517_173311_3.jpg
Renkaanvaihdon yhteydessä tuntui että apparin puolella on jokin pienoinen välys, no apusimpukkahan oli syönyt itsensä kohtuullisen väljäksi ja kylläpä vain ajotuntuma muuttui kun sai uuden apusimpukan paikalleen. Niin, ja rengastukseksi valikoitui mikäs muukaan kuin Voltyre.
IMG_20210617_152925_8.jpg
Harmitti kun etupenkit olivat niin eri näköiset joten penkinpäälliset meni tilaukseen ja kun ei oikein mitään mieleisiä löytynyt niin maastokuviohan on aina hyvä idea.
IMG_20210326_184644_4.jpg
Takapenkin plyysipäällistä poistaessa alta paljastui sen verran siistin näköinen nahkapenkki että sitä en raaskinut peittää maastokuviolla.
IMG_20210327_135644_4.jpg
Ja pakoputken tein sitten kuitenkin uusiksi kun tarvikeputkea kolistelin vähän kiveen. Ensimmäistä kertaa tuli kokeiltua pakoputken tekemistä ja lopputulokseen olen kohtuullisen tyytyväinen. Nyt on 2'' putki onnettoman pienillä vaimentimilla että sai kulkemaan niin läheltä koria kuin vain järkevästi oli mahdollista. Äänet on omaan makuun vähän turhan kovat, mutta kyllä niistä peltoreilla selviää.
IMG_20210724_203703_9.jpg
Niin, ja tuore leimakin tuli 24.8. Ja näin kaksi päivää leiman jälkeen sulake nro. 9 alkoi palaa ja taas metsästetään ratkaisuja uusiin sähkövaivoihin...
Nivea
Viestit: 1
Liittynyt: 27.8.2021 20:59

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja Nivea »

Moi

Saman tyylisellä 2" putkella ja pienehköillä vaimentimilla oli aikoinaan Gaz69 kanssa vaiva että äänet kovat. Harmitti kun oli juuri putken värkkäilly. Laitoin lopulta putken loppuosaan puolituumaa pienempää putkea noin 25cm pitkän pätkän 2" putkensisään "piiloon". Sillä hiljeni.

TJ
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

kuulostaa hyvältä, vanha niva on oiekasti hyvä perus neliveto, uudemmissa on ruostetta kuuleman mukaan paljon enemmän....

muutama parannus omasta kokemuksesta kyseiseen malliin, ehdottomasti 5 vaihteinen vaihdelaatikko (muista pitää voiman ulosotto laatikossa verosyiden takia, ei tarvitse toimia) uudenmallin vakinopeus murrosnivel jakolaatikon ja laatikon väliin ja näille se metallinen kehto joka tulee jakolaatikon altapäin...tällöin värinät vähenee huomattavasti. FALS DGV 36/32 kaasari paranti vetoa huomattavasti omassa lisäämättä juuri polttoaineen kulutusta, katso suuttimet KAJS ketjusta, ja tilaa suoraan samanlaiset. kokeilin pienempiä kuvitellessani säästäväni polttoaineessa ja kulutus nousi +1l/100km, alle kympin lukemiin tarvitsee joka tapauksessa sen 5-vaihteisen laatikon.
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
Aivonen
Viestit: 8
Liittynyt: 16.8.2020 16:19

Re: VAZ-2121 - 1991 - Työmatkatraktori

Viesti Kirjoittaja Aivonen »

Kiitos kommentista, kaasari täytyykin vaihtaa jossain kohtaa. Hyvää joulua kaikille!
Liitteet
Polish_20211219_102412597.jpg
Vastaa Viestiin