GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1540
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mittarissa 35000 km ja nyt alkanut pakoputki vuotamaan jostain edestä. :shock:
Olis nyt vähän enemmän kilometrejä saanut se kestää.
Itse en altapäin ole vielä koskaan tätä autoa päässyt kunnolla tutkimaan joten taas piti tyytyä youtuben videoihin ja siellä näytti muilla olevan hajonnut haitariliitoksesta. Varmaan viikon päästä ehtii talliin katsomaan mistä vuotaa, niin pääsee sitten miettimään, että vaihtaako vain haitariosuuden vaiko yrittää saada jostain kokonaan uuden putken.
Kuva

Avatar
pressa
Viestit: 9270
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Helpolta näyttää tuo kohta missä haitariosuus on (jos tämä on oikea putki). Hakee sellaisen haitarin missä on 5cm putkea joka menee tuohon päälle molemmissa päissä valmiina. Pienet viillot reunoihin ja klemmarilla tahnan kanssa kiinni. Toki jos on hitsi niin hitsaa. On tullut muutama haitaripala mersuihin ja bemareihin vaihdettua. Niissä nimittäin tuo haitaripala on kiinni hiukkas suodattimessa eli hintaa yli tonni jos uuden hakee...
Kuva

Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1540
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Pressan linkkaamassa kuvakulma hämää, tekee jyrkemmän mutkan jouston jälkeen kuin miltä kuvassa näyttää. https://static.autopiter.ru/detailphoto ... 136365.JPG

Maanantaina jo innostuin auton alle könyämään. Mahduin juuri ja juuri mittaamaan joustokappaleen mitat ilman, että olisi täytynyt nostaa autoa ylös.
Mä olin ajatellut muutenkin mieluummin hitsata ja päätös vahvistui johtuen jouston etupuolella olevasta mutkasta sekä takapuolella olevasta kannatinkumin koukusta. Ostin varaosaliikkeestä niillä 5cm päillä varustetun mallin, sitä on sitten hyvä lyhentää sopivaksi riippuen millainen väli sattuu entistä irrotettaessa tulemaan.

Tänään sitten sainkin töistä vapaata illaksi niin innostuinkin jo tänään alkamaan vaihtamaan tuota.
Entisen jouston rälläköin irti putken ollessa autossa paikallaan ja sitten youtube-videossa ja kenties Pohjanmaallakin on onnistuneesti hitsattu uusi jousto väliin.
Näytti helpolta ja näin tehden putki pysyisi oikeassa muodossa.

Meni niin kauan hyvin kunnes olisi pitänyt hitsata sieltä putken yläpuolelta. Eipä sinne saanut suunnattua hitsiä ollenkaan.
Onneksi en vielä ehtinyt heppailla joustoa toisesta päästä irti niin riitti kun irrotti putken sieltä etupään liitoksesta.
Ja ottaa koko putken lattialle vasta siinä vaiheessa jos sitä jouston takapäätäkään ei mahdu autossa ollessa hitsaamaan.

Sitten törmäsinkin huonoon suunnitteluun, putki olikin kolmella M8 pinnapultilla etuputken laipassa kiinni. Eikä tämöisellä niinkuin luulin. https://www.tarvikkeet.fi/img/kuvat_suu ... pale-3.jpg
Pultit tietty tosi tiukassa mutta toholla ensin lämmittämällä uskalsin vääntää auki.
Tässä vaiheessa kello olikin jo kymmenen illalla niimpä lopetin siltä erää, kun enpä ollut osannut varautua laipan tiivistettä ostamaan.
Näyttäs muuten olevan samanlainen 110-ladoissakin? Ja sama tiivistekin näyttäs käyvän.
Kuva

Avatar
pressa
Viestit: 9270
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Nyt tiedoksi kaikille, on kaksi tapaa "pehmentää" pakoputken värähtely. vanha tapa on joustoliitos:
Kuva
Kun on tälläinen niin siitä se putki pääsee joustamaan noiden jouien tuoman "löysyyden" johdosta.
Nykyään sitten on päädytty uudempaan tapaan eli joustavaan joustoputkeen:
Kuva
Nämä ovat siis saman asian eri toteutuksia ja harvoin on molemmat käytössä.

Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1540
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

No mun mielestä pakoputki tyypillisesti on sen verran kuluva osa, että sen vaihto pitäis olla tehty sillein ettei oo mitään hajoamisalttiita pinnapulttiliitoksia hankalissa paikoissa. Mutta toimiihan se näinkin niin kauan kun auki saa tarvittaessa.
laippaliitos.jpg
Tänään sitten hommat jatkui.
Nyt oli hyvä hitsata sauma ympäriinsä kun sai lattialla pyöritellä putkenpätkää. Sekin auttoi, kun vihdoin hylkäsin 12 vuotta vanhan hitsausmaskin, joka alkoi olla niin naarmuilla ettei läpi nähnyt ja patterikin alkoi loppua.
putken pätkä.jpg
Sitten laippaliitos paikalleen siksi aikaa, että saa joustokappaleen toista päätä vähän hitsattua kiinni. Siinäkin sama homma, että päältä ei olisi mahtunut hitsaamaan ellei laippaliitosta olisi irrottanut. Lisäksi piti pari kannatinta irroitella että sai putkea tulemaan alaspäin sen verran että mahtui hitsaamaan ympäriinsä.
jouston hitsaus.jpg
Uutta laipantiivistettä en tähän hätään mistään löytänyt mutta vanhan ollessa ihan ehjä niin se sitten takaisin.
Uusia kannatinkumejakaan en ostanut vielä, kun ne saa helposti uusittua myöhemminkin. Veltostuukohan ne ajanmyötä? Että rasittaako suotta tuota uutta joustokappaletta jos ne jättää vaihtamatta..
Positiivinen huomio tuli myös tehtyä, ettei tämän pakoputki niin huonolta näyttänytkään kuin silloin auton oston jälkeen ekavilkaisulla tuntui.
Uusi paikallaan.jpg
Tässä vielä pohjakuvaa.
altapäin.jpg
Lopuksi vielä tukin etulokareista ne sumuvalojen huoltoreiät. Katsoin niin Venäjältä kyllä saa siihen kuuluvia suojalätkiä ostettua, mutta sinne kun ei nyt pääse niin pistin sitten ylimääräiseksi jäänyttä äänieristemattoa. Saa nähdä kauanko pysyy kun hieman likaiseen pintaan ne länttäsin.
Kuva

Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1540
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ei valittamista, 13tkm nyt ajoa takana.
Kulutus kylläkin noussut pari desiä siitä mitä talvella oli. Nyt ollut sitä mitä tehdas ilmoittaa eli 6,9l/100km. En sitten tiedä olisiko kesärenkaat huonommin rullaavat, kuin aika samoihin aikoihin lähti kulutus nousemaan. Vai tuleeko sitä kiihdyteltyä reippaammin kun ei nastoja tarvii sääliä... Ilmastointiakaan kun ei sitä selitä, kun sitä aloin käyttämään vasta nyt kelien kunnolla lämmitessä.
Kuva

Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1540
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ei valittamista mutta rahanmenoa kylläkin.
38000 km kohdalla vaihdoin uudet öljyt ja suodattimen, kun 12tkm tuli näillä öljyillä ajettua ja olikin jo hieman alle minimin, eli noin litran/10tkm öljynkulutus. Laitoin Teboilin 5W-40 Diamondit tilalle, jota aikaisemminkin piti laittaa, mutta silloin ostinkin vahingossa teboilin goldia. En sitten tiedä onko paljonkaan eroa.
Öljytilavuus tyhmästi 4l, ettei jää yhtään lisäysöljyä kanisterin pohjalle.

Sitten tuli ensimmäinen isompi investointi taas hetkeen, kun talven jäljiltä oli vähän joka puolella maalipintaa pientä ruostepilkkua kaikenmaailman jarrupölystä ja vaikka mistä. Vähän katselin hintoja ja päädyin sitten viemään tämän johonkin kestopinnoitukseen, niin ei pitäisi seuraavien talvien jälkeen olla ihan yhtä pahana.

Mutta rahanmeno jatkui pian sen jälkeen, kun menin möläyttämään kaverille, että Binarin lämppäri olis ihan kiva, kun ei tässä sitä lohkolämmitintäkään ole, ni samapa se on laittaa sitten Binari. Se tuli ostettua varmaan kuukausi sitten, mutta vasta viime viikonlopulla se ehdittiin asentamaan. Mutta eipä sillä näin kesällä väliä ole. Kyllähän siinä aika paljon näpräämistä oli, että se paikalleen meni.
Venäläiset on asentaneet näitä myöskin Vestoihin, joten jonkinlaiset ohjeet netistä tähän hommaan onneksi löytyi.
Ainoa vaan, että siellä kukaan ei kytke sisätilanpuhallinta toimimaan, niin sen kytkemiseen ei oikein ohjeita ole. Joten se jäi itseltänikin vielä kytkemättä.

40000 km tuli tänään mittariin ja vaihdoin uudet sytytystulpat. 30tkm näyttäisi vaihtoväli olevan.
Rojua laatikollinen, mihinkäs sais mahtumaan
Rojua laatikollinen, mihinkäs sais mahtumaan
Puskuri irti ja ruosteiset palkin päät loistaa
Puskuri irti ja ruosteiset palkin päät loistaa
Kuskin lokarin edestä löytyi tyhjää tilaa
Kuskin lokarin edestä löytyi tyhjää tilaa
Pumppuun sai kiinni toisen bensalähdön
Pumppuun sai kiinni toisen bensalähdön
Kuva

Avatar
pressa
Viestit: 9270
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko lämppärin puhaltimessa minkälainen etuvastus? Perus vastus vai elektrooninen säädin? Jos perus vastus niin vaihtoreleellä ja parilla diodilla voi tehdä puhallinohjauksen. Mikäli kyseessä taas elektrooninen säädin (joka muutaa ohjausjännitettä 2-12v välillä) niin silloinkin onnistuu vaihtoreleen ja regulaattori kytkennän avulla tekemään. Tuli letkuihin eristeet kun etulokasuojaan asti piti vetää? ettei tule kylmä ajaessa omalla lämmöllä, ilman binarin lämpöä. Onko tuo binari jänniteohjattu eli käynnistyykö pelkällä plussa käskyllä? Silloin siihen on helppo tehdä vaikka minkälainen kaukokäynnistys.

Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1540
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Pelkästään pakkasaamujen takia tän hommasin. Ja vähän sillä ajatuksella ettei tarttis tuulilasia skrapailla.
Kylkiäisinä tuli gsm-boksi, eli sen kun vielä kytkee ja jonkun prepaidin hommaa niin saa vaikka mistä käynnistettyä valmiiksi lämpiämään.

Seuraava talvi sitten paljastaa, että vaikuttiko sisälämpöön huonontavasti.

Minulla on pelkkää mututietoa tuosta lämppäriin kytkemisestä, enkä osaa saboa millainen systeemi siellä nyt on, mutta kuulemma ei tarttisi sitä can-väyläohjain boksia vaan juurikin releillä pitäisi onnistua.
Kuva

Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1540
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Näköjään kymmenen vuoden välein sattuu aina vähän isommin.
Eilen tuli kolaroitua edellä menevän persuuksiin. Molemmat oltiin saapumassa risteykseen ja kääntymässä risteyksestä oikeelle ja oli turväväliä mutta mä jäin kattomaan liiaksi vasemmalta tulevaa autoa, kun tuli niin hiljaa, että josko se laittaisi vilkun päälle ja kääntyisi sinne mistä olin tulossa ettei tarttis pysähtyä. No sehän laittoi vilkun sitten lopulta päälle ja vähän kiihdytin vauhtia kun sen jälkeen ei ketään mukamas ollu missään. Paitsi suoraan siinä mun edessä pysähtyneenä joku Fordin maasturi. Vauhtiahan mulla ei ollut kuin joku 20-30kmh ja jalan ehdin jarrulle laittaa mutta eipä se vauhti siitä juuri ehtinyt hidastua.
Autot sit tien sivuun ja yhteystietojen vaihtelua. Vastapuoli mukavasti oli ihan asiallinen eikä nostanut mitään meteliä. Sen verran tietty senkin auto kärsi, etten edes viittiny ehdottaa mitään käteiskauppaa vaan hoitakoot hänkin mun vakuutuksen kautta. Tärkein tietty ettei henkilövahinkoja kenellekään tullut.
Mulla onneks tässä on Kasko eli ei kaikkee ihan omasta pussista tartte maksaa, joskin 300€ omavastuulla ei tää halvaks käyny lisättynä bonusmenetyksinä, kun menin vakuutusyhtiötä vaihtamaan niin ei saa nyt hyvän kuskin armahdustakaan.

Toinen hyvä homma oli, että autot säilyi ajokuntoisina niin ei tarvinnu mitään hinaushommiakaan alkaa suunnittelemaan.
Nopeesti kun katottiin niin Vestakin melko ehjältä näytti mutta tietty sitten kun vahinkotarkastajalle tän vei niin karu totuus alkoi paljastua.
Molemmat umpiot menee uusiksi, kun umpion kiinnityskorvakkeet oli särkyneet. Nokkapelti ihan banaanina ja puskurissa ja etusäleikössä murtumia.
Kehuja täytyy antaa kyllä etupuskurille siinä mielessä että on joustavaa muovia eikä mitään haperoa ford-muovia mikä menee ihan säpäleiksi.
Kuskin lokari säilyi ehjänä mutta apparin lokari sojottaa ulospäin. Sekin niin loivasti, että voi olla, että se vielä saadaan oiottua.

Nyt sitten nähdään miten hyvin tällaiseen saa osia ja vieläpä näin korona-aikana..
kuhmua.jpg
ford.jpg
Kuva

Avatar
pressa
Viestit: 9270
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja pressa »

Paska säkä, toki saisihan tuon "käsin" suoristettua ja 521 sikamassa korjattua. Juuri muutama viikko sitten korjasin tuollaiset "vastustajalle" tulleet vauriot. Eli listojen kiinnike klipsut paikalleen ja puskurille altapäin lämpöä ja painaa suoraksi (altapäin lämmitys niin säilyy maali). Pinnan kiillotus hionta ja sitten katsoo mitä jää, ei välttämättä tarvitse edes maalata.
Harmittaa että harvinaisesta uudesta Ladasta tuli nyt "vanha kolariauto"...

Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1540
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Eilen ilmoitettiin korjaamolta, että noin kuukauden päähän menee osien saanti.
Tuli myös laitettua tämä seisontaan siksi aikaa.

Kolariautostatus ei haittaa ja uteliaisuuttanihan tämän ostinkin, kun halusin katsoa millainen tämmöinen uusi Lada oikein on käytännössä.
Nytpä sitten näkee miten kallista lystiä tämmöisen korjaaminen on ja kauanko siinä kestää.
Kuva

Kiinteistönhoitaja
Viestit: 19
Liittynyt: 23.12.2019 13:40

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Kiinteistönhoitaja »

Tuota alkavaa ruostetta näyttää olevan tuossa sinun Vestassa. Säilytätkö tuota lämpimässä tallissa?

Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1540
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ihan pihalla tuota tulee säilytettyä.
Kuva

Vastaa Viestiin