VAZ-2108 - 1999 - Samara

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Liikanen123

VAZ-2108 - 1999 - Samara

Viesti Kirjoittaja Liikanen123 »

Tuli 20.2.2016 ostettua Siikajoelta. Oli tarvis käyttöautolle ja olin pitkään etsiskellyt samaraa. Kun Pudasjärvellä asustelee, ei auton noutovälikään ollut kummoinen.

Plussaa autossa oli paljon:
- Reilu vuoden leima.
- Uusitut alapallo nivelet.
- Siisti ulkoa ja sisältä.
- Kahdet renkaat: Talvirenkaat olivat uudenveroiset ja kesärenkaat kohtalaiset.
- Kesärenkaat olivat Konelan 13" alumiinivanteilla.
- Kilometrejä ostaessa oli 112 400 km.
- Koko paketin hinta oli 600 €.

Itse autolle tehty:

- Moottorin etukorvakko vaihdettu varaosa-auton moottorista.
- Vaihteistoöljyt tarkastettu.
- Jäähdytinnesteet tarkastettu.
- Ilmanpuhdistimen kotelo puhdistettu.
- Ilmanpuhdistimen ilmansuodatin puhdistettu.
- Puhaltimen moottorin kotelo puhdistettu.
- Kummanki etuistuimen kallistuksen säätö korjattu.
- Uusi akku vaihdettu.
- Kummatkin akunkengät vaihdettu.
- Tuulilasin pyyhkijät ostettu uudet.
- Tulpanjohtojen kunnon tarkastus/puhdistus.
- Tulppien kunnon tarkastus.
- Paremmassa kunnossa olevat tulpat vaihdettu vanhojen tilalle.
- Samaran oma vaihdekepin nuppi vaihdettu Lada 110 vahdekepin nuppiin.


- Radio vaihdettu parempaan.
- Radiolle vedetty uudet virtakaapelit akulta.
- Koko auto pesty ulkopuolelta ja sisäpuolelta.
- Kuljettajan puolen oven ikkunaveivi rasvottu ja kiristetty.
- Kuljettajan puolen ovea äänieristetty ja osia kiristetty.
- Vaihdettu moottoriöljyt= Teboilin 10W-40 Semi-Syntetic.
- Vaihdettu moottoriöljyjen suodatin = Hengst-H12W05.
- Jakopään kunto tarkastettu= Hyvässä kunnossa.
- Varaosa jarrulevyt irroitettu varaosa-autosta.
- Jarrulevyjen kiinnitysruuvit irroitettu varaosa-autosta.
- Vasemman ja oikean puoleisten ovien aukipitimien pultit kiristetty.
- Oikea puolen oven aukipitimeen lisätty kaksi pulttia.
- Eteen vaihdettu jarrulevyt + jarrupalat. (KM: 116 350.)

Että EI ole ollut tylsää tämän idän ihmeen kanssa. Ajokilometrejäkin on kertynyt jo 4200---> Mittarissa on 116 600 ja olen ollut autoon tyytyväinen. :)

Tästä jatketaan. :D
Avatar
TsarBomba
Viestit: 1059
Liittynyt: 6.8.2013 14:10
Paikkakunta: Hypmec

Re: Vaz-2108 - 1999 - Samara

Viesti Kirjoittaja TsarBomba »

Onnea vain Samara miehelle ostoksesta! Mukava kuulla että ihmiset vielä Ladoista innostuvat, niin monet vaan manailevat koko merkkiä myös täällä foorumillakin. Toivon mukavia hetkiä Samaran parissa. :)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Vaz-2108 - 1999 - Samara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Onnea vaan yhteisellä taipaleella.

Itsekkin sovittelin satakympin nuppia siihen Samaran vaihdekeppiin viime syksynä. Tarkoituksena oli saada lisää korkeutta vaihdekeppiin. Oli vaan liian ohutta ja joustavaa muovia että sen nupin pitkä varsi vähän taipui käytettäessä. Ei hyvä. Vaihdoin sitten orginaalin takaisin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara

Viesti Kirjoittaja samarai »

Taitaa olla vielä peräti GM-Samara? Noilla spekseillä kuulostaa kyllä varsin onnistuneeksi ostokseksi. Samaran kanssa ei enää korkealta voi pudota, jos on vielä vähänkin siistikorinen, hyvillä renkailla ja pitkällä leimalla. Edellyttäen tietysti, että hankintahinta pysyy reilusti kolminumeroisena ja on riittävästi omanarvontuntoa sillä ajella :)

Itsellä tulee kesällä 20v. täyteen omalla Samaralla. Ihan tyytyväinen olen vieläkin ollut hankintaani.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Minulla Samaran kanssa yhteistä taivalta takana 17,5 vuotta.

Kannattaa näissä 20 vuotta, ja ylikin vanhoissa Samaroissa koputella taka-akselin varsia joihin renkaat kiinnittyy. Ruoste ja tärinä tekevät lopulta tehtävänsä ja varret menevät poikki salakavalasti jossain vaiheessa siitä iskunvaimentimen ja poikittaispalkin tuen väliseltä alueelta.

Vasaralla lyömällä vauriokohdat löytyvät. Näin ainakin omassa autossa joka on viettänyt 21 vuotta ulkosalla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Liikanen123

Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara

Viesti Kirjoittaja Liikanen123 »

Kiitoksia kommenteista! :)
Joo GM-Samara tämä on Itselläni on toiminut tuo satakympin nuppi tähän asti käytössä vielä hyvin. Saatan vaihtaa jossain vaiheessa eri nupin vielä.

Tänään vaihdoin samaraan kesärenkaat alle. Ladan omilla 13" alumiinivanteilla. Kävin ajelemassa ja ei täristänyt. Hienosti tasapainossa. Huomenna pestä talvirenkaat ja siirtää autotallista rengasvarastoon odottamaan enstalvea. :)
Liikanen123

Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara

Viesti Kirjoittaja Liikanen123 »

Tänään pesin Samaran ja 13" peltivanteilla olevat Bridgestonen- talvirenkaat. Siirsin renkaat talvisäilöön.
Huomenna Lada suuntaa kohti Raahea. Vähän välillä käydä etelässäkin kun on tullut kaksi kuukautta ajeltua Lapissa :)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tuolla Samaralla ajelet vielä pitkään, tuollainen GM-ruiskuinen on luotettava ja vähävikainen auto. Sillä ajelet helposti vielä 100-150 000 km kunhan ei ruoste pääse koriin tekemään tuhojaan. Vuoden 1999 malli lienee vielä huolellisemmin maalattu kuin oma 1995 mallinen.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Liikanen123

Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara

Viesti Kirjoittaja Liikanen123 »

Kyllähän tämä luotettavaksi on osoittanut itsensä. Ruostevaurioita pyrin estämään parhaani mukaan.
Tänään tuli jatkoin vaihdekepin pituutta n. 7 cm. Käytin jatkona kevyttä putkea ja ajettavuuskin vaihteiden vaihtamisen osata muuttui paljon.

Huomenna kohti Raahea. Tehdä pikku etelän reissu ja käydä tuttujen luona kun on armeijasta vapaata sunnuntaihin asti. :)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Autosi näyttää harvinaisen hyväkuntoiselta ikäisekseen. Todellinen löytö. Varmaan sitä on sentään säännöllisesti pesty ja on saanut viettää aikaa jossain tallissa. Jakopään huolto kannattaa varmaan tehdä ennen kuin 120 tkm on mittarissa. Hihna, vesipumppu ja kiristinrulla silloin vaihdetaan.

Ups, jakopää siis ilmeisesti jo huollettu.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Liikanen123

Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara

Viesti Kirjoittaja Liikanen123 »

Joo tarkoituksena onkin vaihtaa jakopää kesän aikana. Nyt mittarissa hieman reilu 117 000 km. Myös kytkimen vaihto tulee olemaan kesällä, kun tulee kuitenkin ajettua sillä melko paljon sillon :D

Tuon jakopään ole tarkastanut mutta en vielä tosiaan vaihtanut. :)
Liikanen123

Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara

Viesti Kirjoittaja Liikanen123 »

Tässä kuvia samaran uusista hankinnoista. Mansemotorsin sopivilla hinnoilla ja hyvällä asiakaspalvelulla on hyvä autoa laitella. :D

Kuralätkät taakse ja etuistuimien penkin kulmasäätimet.

- http://aijaa.com/eUVzCR


Venttiilikannen tiiviste ja 0,15 mm rakotulkki.

- http://aijaa.com/nqc0tx


Kytkinlevyn keskitystuurna.

- http://aijaa.com/p7RWBC

Myös Fanatic audiolta tilattua tavaraa tuli: Sopiva äänieristematto paketti, jolla saa äänieristeltyä sopivasti ovipahvia ja muita
ääntä resonoivia paikkoja.Tuossa pääasiassa käytettävä matto. (Silent coat.) -->

- http://aijaa.com/SJyZwK

Kuralätkät, penkinsäätimien rungot ja äänieristematot asennan tänään. Muovikuoret säätimille on jo olemassa.
Mukavaa touhua näin, kun on armeijasta lomilla. :D

Ps. Liityin muutaman viikko sitten Lada Kerhoon. Nyt odotellessa uutta kerholehteä, että pääsee foorumillekkin jäsenalueelle. :) 8)
Liikanen123

Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara

Viesti Kirjoittaja Liikanen123 »

Tämän päivän tekemiset tässä:

Kuralätkät nyt myös takana.

- http://aijaa.com/OoOf0T
- http://aijaa.com/UWKpH4
- http://aijaa.com/Zxju02

Penkin kulmasäätimet kunnossa kummassakin istuimessa.

- http://aijaa.com/uE8fvd

Ovet ja ovipahvit äänieristetty

- Asensin matot oviin + pahveihin, mutta vaudissa en muistanut ottaa kuvia. :D

+ Pari kuva sisustasta

- http://aijaa.com/YAQXdY
- http://aijaa.com/QLmmsU


:)
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-2108 - 1999 - Samara

Viesti Kirjoittaja mush »

Siistin näköinen Samara
Liikanen123 kirjoitti: Venttiilikannen tiiviste ja 0,15 mm rakotulkki.

- http://aijaa.com/nqc0tx
Kannattaa vastaisuudessa ottaa se valkoinen silikoninen tiiviste. Ei kuoleennu niin helposti ja kestää uudelleen käyttöäkin.

0,15 rakotulkki on takavetoisen. Samaran venttiilinvälykset ovat imu 0,20 ja pako 0,35 (+-0,05 molemmat). Koneisto on palasäätöinen, eli paininkupin ja nokan väliin vaihdetaan tarvittaessa eripaksuinen säätöpala.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin