VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Intoudutaan nyt kirjoittamaan jo niin kuin auto olisi minun, kun kaupat sovittu. Katsotaan, miten vaimolle pääsen asiaa sitten perustelemaan, kun palaa kotiin.

Sattumalta huomasin tänään autoliikkeeseen vaihdossa myyntiin tulleen Kalinan, täydellinen huoltokirja, kuvien perusteella hyvin siisti, ajettu toki jo 99 tkm. Monesti olen viimeisen parin vuoden aikana katunut sitä, että omista Kalinoistani, erityisesti farmarista luovuin Saabin hyväksi. On ollut tarkoitus ostaa Manse-Motorsilta uusi Lada, mutta rahatilanne talon oston vuoksi on kuitenkin sellainen, ettei nyt uskalla siihen revetä vielä - ja Vestan markkinoille tulokin onneksi kestää. Kalina 2:sta ja Grantaa saisi houkuttelevilla lisävarusteilla, mutta hinta sitten onkin kymmenkertainen Deltan vuosia sitten maahantuomiin Kalinoihin nähden. Perustekniikkahan näissä edelleen sama, toki viimeistely ja äänieristys uusissa parempi. Lisäksi niihin saa myös ilmastoinnin.

Aiemmin olin kokeillut hieroa kauppaa ei-tieliikennekuntoisesta Kalinasta, mutta hinta suhteessa kuntoon ja avoimiin kysymyksiin (esim. ollut jo 7 kk pois ajosta, katsastus mennyt vanhaksi jne), ei tämä tuntunut johtavan mihinkään. Isommassa liikkessä olevasta yksilöstä sain tinkaistua sopivasti pois, kun en tarjoa vaihdokkia ja huomenna tarkoitus käydä solmimassa virallisesti kaupat. Sitten kirjoittelemaan kokemuksia lisää.

Aiemman Kalinan farmarin ostin 19 tkm ajettuna ja vaihdoin pois vajaat 50 tkm ajettuna. Auto oli kohtuullisen hyvä ajaa, sähköinen tehostin toki ei tuntumaltaan hydraulisen oloinen, omistusaikanani rikkoutui yksi sytytyspuolista ja ABS-jarrut, joiden vikaa en saanut antureita vaihtamalla korjattua -> Deltassa satasen vikakoodin luku, joka kertoi pyöräanturin viasta = oikea vika johtosarjassa tai jopa ABS:n keskusyksikössä, koska tunnistin oli jo vaihdettu tehdasuuteen. Tuolloin tein päätöksen vaihtaa auto pois, millään ns. yleis-OBD-testerillä ei nähnyt ABS-jarruihin tai Airbag-järjestelmään liittyviä vikoja. Nykyään uskoisin vikojan paikallistamisen onnistuvan Manse-Motorsilla ja paljon edullisemmin, heillä on myös kaikki tarvittavat dokumentit todennäköisesti myös vanhemman Kalinan ei-itse-tehtäviin korjauksiin. Odottelen siis huolettomia kilometrejä siistillä ja ruosteettomalla autolla. Farmarin keskikulutus 1,4 l 16v koneella oli myös parhaimmillaan reilusti alle 6 litraa / 100 km omassa ajossani, mikä oli myös hyvä puoli.

Nyt vain pitäisi vähän vähentää muuta autokalustua, ettei vaimo kimpaannu liikaa...
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Onnee vaan Uudelle Ostokselle.. Olkoon tiesi suoria ja loivia mäkiä sisältävä..Olkoon huoltosi edullisia..Olkooon polttoaine kululutuksesi maltillisella tasolla...
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Onnea vaan uudesta hankinnasta, ei ollut pyyntihintakaan paha ja tingittynä varmasti sopivan hintainen yleisilmeeseen nähden, tätä yksilöä katselin itsekin :) Näissä 1.4 16v koneissa on ikävänä puolena jakopään heikkous, jos oikein muistan niin näitä farkkuja ei suomessa myyty uutena kuin ~40kpl ja silti tiedossa on useampi yksilö joista on mennyt jakohihna poikki ja venttiilit solmuun vaikkei 4v tai 60tkm ole tullut täyteen.. eli voisi melkein suositella 2v ja 30tkm vaihtoväliä jos meinaa pidempään pitää tai ainakin tarkkailee jakopäänkuntoa aktiivisesti.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

https://www.nettiauto.com/lada/117/8595563

Tässä tosiaan ilmoitus. Ei vielä ole lisätty, että on myyty. Hyvä tietää jakopäästä, se oli minulle uusi tieto! Edellisessä 117:ssani ei ollut ongelmia, en vaihtanut jakohihnaa omistusaikanani, kun vaihtoväli ei ollut vielä tullut täyteen. Kuntoa tarkkailin. Onkohan tarkempaa tietoa, mistä jakopään huono kestävyys johtuu?

Oli tällä ollut jo toinenkin kysyjä: vakuutusyhtiö. Joku vanha mies oli ajanut kolarin syyttömänä osapuolena ja Kalina mennyt lunastukseen, vakuutusyhtiö etsi samanlaista autoa tilalle. Onneksi uskalsin jo sopia kaupoista autoa paikan päällä näkemättä eilen ja pitivät sen siksi minulle varattuna, vakuutusyhtiö olisi jopa maksanut kuulemma hintapyynnön suoraan.

Kaupat on siis tehty, muutaman satasen sai tosiaan pyyntihinnasta eilen tingittyä. Auto on ollut uudesta asti vanhalla miehellä, joka vaihtoi sen uuteen Kiaan. Ajettu juurikin 99 tkm, pari sataa päälle.

Plussat:
+ vanha mies on pitänyt autoa todella hyvin, ei minkäänlaisia naarmuja tai kolhuja missään
+ sisältä ei häpeä 19 tkm ajetullekaan yhtään lukuunottamatta valokatkaisijan paneelia
+ parempilaatuinen verhoilu kuin itselläni aiemmin olleessa yksilössä
+ moottori kävi todella kauniisti ja käynnistyi välittömästi
+ ohjaustehostin tuntuu olevan ok
+ täydellinen huoltokirja ja papparaisen kirjanpito jopa tankkauksista ja kulutuksesta
+ autoa on todella huollettu ja korjattukin isolla rahalla, jakopään huoltoon mennyt esim. 800 euroa rahaa kaikkineen, mitä tuossa yhteydessä on tehty
+ vähän ajetut kesärenkaat + aluvanteet
+ ostettu tunnetusta liikkeestä, joka hoitaa mahdollisen virhevastuunsa kunnialla

Miinukset:
- tosiaan kohta saa sen jakopään huoltaa uudelleen, kun 60 tkm paikkeilla tehty viimeksi
- moottoritila hieman öljyinen, venttiilikopan tiiviste todennäköisesti tyypillisesti vuotanut
- paneeli, jossa valokatkaisin on kiinni, repsottaa, kiinnityskynnet poikki
- talvirenkaina KIINALAISET kitkat, saa nähdä, miten noilla tämän uskaltaa huomenna ajaa kotiin (saan kaverilta kyydin Tampereelle vasta huomenna, kaupat kävin toisella autolla tekemässä yksin)
- kytkimen kunnosta ja ajettavuudesta ei voi sanoa, oli sumpussa Kiojen ympäröimänä, ei olisi helpolla päässyt nyt koeajamaan
- laturin hihna vinkuu
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

JohnDoe kirjoitti:https://www.nettiauto.com/lada/117/8595563

Tässä tosiaan ilmoitus. Ei vielä ole lisätty, että on myyty. Hyvä tietää jakopäästä, se oli minulle uusi tieto! Edellisessä 117:ssani ei ollut ongelmia, en vaihtanut jakohihnaa omistusaikanani, kun vaihtoväli ei ollut vielä tullut täyteen. Kuntoa tarkkailin. Onkohan tarkempaa tietoa, mistä jakopään huono kestävyys johtuu?

Oli tällä ollut jo toinenkin kysyjä: vakuutusyhtiö. Joku vanha mies oli ajanut kolarin syyttömänä osapuolena ja Kalina mennyt lunastukseen, vakuutusyhtiö etsi samanlaista autoa tilalle. Onneksi uskalsin jo sopia kaupoista autoa paikan päällä näkemättä eilen ja pitivät sen siksi minulle varattuna, vakuutusyhtiö olisi jopa maksanut kuulemma hintapyynnön suoraan.

Kaupat on siis tehty, muutaman satasen sai tosiaan pyyntihinnasta eilen tingittyä. Auto on ollut uudesta asti vanhalla miehellä, joka vaihtoi sen uuteen Kiaan. Ajettu juurikin 99 tkm, pari sataa päälle.

Plussat:
+ vanha mies on pitänyt autoa todella hyvin, ei minkäänlaisia naarmuja tai kolhuja missään
+ sisältä ei häpeä 19 tkm ajetullekaan yhtään lukuunottamatta valokatkaisijan paneelia
+ parempilaatuinen verhoilu kuin itselläni aiemmin olleessa yksilössä
+ moottori kävi todella kauniisti ja käynnistyi välittömästi
+ ohjaustehostin tuntuu olevan ok
+ täydellinen huoltokirja ja papparaisen kirjanpito jopa tankkauksista ja kulutuksesta
+ autoa on todella huollettu ja korjattukin isolla rahalla, jakopään huoltoon mennyt esim. 800 euroa rahaa kaikkineen, mitä tuossa yhteydessä on tehty
+ vähän ajetut kesärenkaat + aluvanteet
+ ostettu tunnetusta liikkeestä, joka hoitaa mahdollisen virhevastuunsa kunnialla

Miinukset:
- tosiaan kohta saa sen jakopään huoltaa uudelleen, kun 60 tkm paikkeilla tehty viimeksi
- moottoritila hieman öljyinen, venttiilikopan tiiviste todennäköisesti tyypillisesti vuotanut
- paneeli, jossa valokatkaisin on kiinni, repsottaa, kiinnityskynnet poikki
- talvirenkaina KIINALAISET kitkat, saa nähdä, miten noilla tämän uskaltaa huomenna ajaa kotiin (saan kaverilta kyydin Tampereelle vasta huomenna, kaupat kävin toisella autolla tekemässä yksin)
- kytkimen kunnosta ja ajettavuudesta ei voi sanoa, oli sumpussa Kiojen ympäröimänä, ei olisi helpolla päässyt nyt koeajamaan
- laturin hihna vinkuu
Itsellä oli corollassa goodriden nastarenkaat ja työkaverilla on alla goodriden kitkat jotka tuossakin näytti olevan, molemmat ollaan oltu niihin tyytyväisiä, eli kannattaa kunnolla ainakin kokeilla noilla ajoa ennen hylkäämistä :)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja samarai »

JohnDoe kirjoitti:
Plussat:
+ vanha mies

Miinukset:

- kytkimen kunnosta
Nämä yleensä korreloi keskenään niin, että levy on loppu.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Vanha mies + manuaalivaihteet on kyllä kytkimen tappava yhdistelmä, mitä olen parkkipaikoilla huudatusta kuunnellut... No, kytkimen kunnon voi todeta huomenna. Virhevastuu Joupilla on, muuta takuuta ei. Saa nähdä, pitävätkö itsestäänselvyytenä, että asiakas tietää kytkinlevyn olevan vaarassa alkuperäisen omistajan jäljiltä ja mitä sanoo kuluttajainasiamies, jos sinne valittaa - että onko asia, mikä ostajan pitää tietää. :D Näin siis, jos kytkin nyt sitten onkin jo luistokunnossa.

Tuota noin sanotaan halveksun noita kiinalaisia tuotteita, en nyt ihan niin paljon kuin korealaisia, mutta hävettää moisilla hieman ajella... No, jos totta puhutaan, niin asun sen verran haasteellisessa paikassa, että hyvät nastarenkaat ovat oikeasti välttämättömyys. Haja-asutusalue ja peilijäässä olevat tiet, lisänä neljänkymmenenviiden asteen pitkä mäki pihasta lähdettäessä jne. Testien parhaatkin kitkat häviävät yleensä testin huonoimmille nastarenkaille, joten ei oikein lupaavalta vaikuta.

Näyttäisi Orivedellä Hirsilässä olevan myynnissä satasella 110:n vanteilla nastarenkaat, hyviksi kehutut. Pitää ehkä soitella perään ja kysellä merkkiä. Rinta-Joupilta kehui, että Ysitien Auton Vianorista saa hyvään hintaan renkaat kyllä. Katsellaan... Tulee tässä kyllä iso kuluerä, kun myös Saabissa ja Skodassa talvirenkaat vaihtokunnossa.

Sen verran ilouutisia, että sain Caravellesta ja 112:sta jo sovittua kaupat, tutulle menevät ja molemmat. Täytyy vain 112:sta vähän fiksata ja Caravelleen vaihdella talvirenkaat alle, kun on nyt talven seissyt. Tosin Caravellessa olisi ollut yhden talven ajetut Nokian Hakkapeliitta C2:set talvirenkaina. Turhaan tuli ostettua nekin siihen näemmä, kun joutuu taas Kalinaan investoimaan. No, joka autoon on tähän mennessä joutunut ainakin toiset renkaat uusimaan oston jälkeen, eli ei tässä nyt mitään niin uutta ole.

Olisi joutilaat aikanaan foorumin myyntipalstalta ostamani 110:n alkuperäiset aluvanteet sopivasti varastossa, jospa ostaisi nastarenkaat niille, jos ei Hirsilässä onnista. Kun Kalinassa tuli jo aluvanteilla kesärenkaat ja 110:ssänikin on jo kesärenkaat aluilla, niin voi nämä ylimääräiset alut sitten ottaa talvikäyttöön, vaikka kesällä kai näillä yleensä mieluummin ajellaan ja talvella peltivanteilla.

Täytyy Tekniikan maailman arkistosta etsiä, löytyykö minkälaiset haukut noista kitkoista omia ajatuksia tukemaan.

Ja jos löytyisi lisätietoa tuosta 1,4 16v koneen jakopään kestävyydestä... Mistä olit Mikko lukenut? Kerholaisillahan 117-mallia on ilmeisesti tähän mennessä ollut vain minulla, ja kaikki muut Kalinat täällä ovat 119?

Ja lisää plussaa hankinnasta:
Edellisten Kalinoitten jäljiltä on jäänyt varastoon raidetangon päitä, yksi uusi ja toinen käytetty, jossa ei siinäkään loppujen lopuksi väljää ollut toisin kuin katsastusmies väitti, 4 kpl ABS-antureita ja yksi sytytyspuola. Lisäksi venäjänkielinen korjausopas löytyy myös.

Ja miinusta:
Eihän tässäkään radiota ole, eikä antennia saatikka kaiuttimia. Vanhat miehet ilmeisesti ennemminkin laulelevat ajellessaan kuin haluaisivat kuunnella radiota. Tai sitten kuulo on niin huono, ettei radiota enää kuulisi. Edellisestä 117:sta radio puuttui, samoin 112:sta.

Ja vielä Deltasta ihmettelyä:
Onkohan nämä kaikki 117:t myyty monistetuilla käyttöohjeilla? Tai paremminkin tulosteena, joka on kansiossa. 119:ssä oli ihan painetut ohjeet, Deltan sivuillahan oli pitkään 117/119 ohjekirja sitten PDF-muodossa, ei ole tosin enää. Edellisessä 117:ssa oli mukana tällainen tulostettu ja kansioitu versio, ja samoin tässäkin. Kokoa A4. Huoltokirja taas oli ihan normaali vihkonen. Kun tästä Kalinasta oli kaikki kuitit yms. tallessa, niin luulisi olleen ohjeidenkin, eikä tämä kansio tuskin ole Rinta-Joupin tulostama, kun on vähän elämää nähneen näköinenkin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja mush »

Voisikohan jakopään mahdolliset ongelmat johtua automaattikiristimestä? Muutenhan se on melko lailla samanlainen kuin 2112-jakopää.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Kouvolassa pyörii yksi 117 josta jakopää porsinut ja tehty kansiremontti, samanlainen tapaus ollut nettiautossa kaupan vastikään (tämä yksilö: https://www.nettiauto.com/lada/117/8342851 )

Lisäksi näitä on ollut myynnissä ainakin kaksi josta mennyt hihna poikki eikä ole korjattu, avk:llakin oli jossakin vaiheessa yksi saman vian takia, vakuutusyhtiö lunastanut pois..
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Näemmä olisi pitänyt seurailla vähän aktiivisemmin näitä. AVK:n auton varmaankin sai joku ostettua todella edullisesti, elleivät sitten osiksi purkaneet... Eihän tuo kansiremontti mikään mahdoton rasti ole, jos muuta vikaa ei autossa olisi ollut.

Itse aloin järkeillä, että voisiko kiristimen lisäksi olla vaikutusta sillä, että koneessa on mitä ilmeisemmin suhteellisen kovat puristukset? Kun verrataan sitä, että tästä 1,4 l koneesta on otettu saman verran tehoja irti kuin 110:n 1,6 l 16v versiosta? Täytynee kysellä jo Mansesta sitten jakopääsarjaa tähän ja samalla, onko saatavilla "vahvistettua versiota" tms, Venäjällä varmasti tiedostettu nimittäin ongelmat, jos Suomessa myydystä 40 autosta jo useammasta jakopää mennyt, niin näkynee todella vahvasti suuremmissa automäärissä. Niin onkohan tästä 1,4 l koneesta luovuttu nykyään kokonaan? Ainakin Suomeen tuotavissa Kalinoissa 16v versio on taas perinteinen 1,6 l...

Voisin vannoa, että kirjoitin jo tämmöisen viestin eilen illalla tähän ketjuun jatkoksi, mutta eipä ole syystä tai toisesti sitten lähtenyt...
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Auto haettu kotiin. Olihan yksi kolhiminen tämän kanssa sentään käynyt: apukuskinpuoleinen sivupeili säröillä. En huomannut eilen. Lautrin hihna vinkuu todella ikävästi, Manselta kyselin jo uutta. Jakohihnalla ajettu lähes tasan 20 tkm, niin eiköhän tällä uskalla vielä ajella, Contin sarja vaihdettu. Silti Manselta hankinnassa valmiiksi uutta sarjaa ja kyselin, onko vahvistettua versiota tai onko tarkempaa tietoa Venäjän puolelta näistä kestävyysongelmista.

Jakohihnoja tähän on vaihdettu tasaisen tappavaan tahtiin: Hmm. 59 tkm kohdalla vaihdettu ja 72 tkm kohdallva vaihdettu heti uudestaan ja venttiilihommiakin täytynyt tehdä. Eli tuo 60tkm huollossa vaihdettu hihna ei ole kestänyt! Mutta jospa Contin hihna kestäisi. Outoa. Ja sitten jo 79 tkm ajettuna jakohihna taas vaihdettu. Täytyypä oikeasti tutkia tuo hihnan kunto pian, nythän sillä on ajettu jo 20 tkm...

Sitten salapoliisityötä... Huoltokirjaan ei ole merkitty kaikkea, vaan mukana oli korjaamokuitteja sekä erillinen paperi. Ja nythän tarkemmin tutkiessa selvisi, ettei tämä suoraan alkuperäiseltä omistajalta ole Rinta-Joupille tullut, vaan on ollut 2 vuotta jollakin sitä ennen, pappa vaihtanut pois 74 tkm ajettuna 2015 vuonna! No hyvä tai huono asia, kytkin tosiaan toimii ongelmitta, eli ei ole onneksi luistatettu pilalle.

Normaalien määräaikaishuoltojen lisäksi:
2013
- jarrupalat vaihdettu
- äänimerkin "pilli" uusittu
- 2 kpl sytytyspuolia vaihdettu
2014
- jakohihna vaihdettu myös 75 tkm huollossa, ja samoin ollut venttiilihommia
2015
- tulpat uusittu
- jakopääremontti tehty TAAS 79 tkm ajettuna!
- kaikki neljä sytytyspuolaa uusittu
- pakoputki korjattu
2016
- pakoputki korjattu
2017
- käyntihäiriö korjattu pätkällä bensaletkua, klemmareilla ja 2,5 h työllä (ei tarkempaa selitystä), ilmeisesti siis alipainevuoto

Että onhan autolla historiaa...
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Renkaista...

Kesärenkaat ovat Nordmannit noin 5 mm pinnalla, eli ok. Talvirenkaat taas Goodrire SW608, ihme kyllä toimivat täydellisesti tämän päivän nollakelissä ja kotiin pääsin ilman vaaratilanteita. ABS:illä jarruttelin kokeeksi pikkutiellä ja ihmeen hyvin renkaat pitivät, ei paljaokaan tarvinnut ABS:ien puuttua peliin. Tekniikan maailmasta en löytänyt tästä kyseisestä mallista testaustietoja, edellisestä mallista oli, että se ei millään tavoin sovellu Suomen talveen ja oli testihäviäjä. Saksasa oli Auto Bild testannut tätä kyseistäkin mallia, tai siis saksalaiset testaajat kierrelleet ympäri Eurooppaa. Oli sentään 16 parhaan renkaan joukossa, mutta kuitenkin siellä niiden häntäpäässä. Ja näissäkään ei ole kuin 5-6 mm pintaa jäljellä, joten en uskalla pidemmän päälle luottaa. Ehkä tämän talven selviää, kun tämä ei ole ykkösautona, ja voi kelien mukaan valita, milloin ajaa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja mush »

Onhan siellä näköjään vaihdettu jakopäässä hihnan profiili ja kavennettu hihnaa 25.4 -> 22mm.

http://translate.google.com/translate?h ... 11194.html
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ja ilmeisesti nuo muutokset eivät ole olleet hyväksi. Katsotaan, onko Mansella tietoa, onko olemassa jotain vahvempaa sarjaa, minkä tuonne voisi vaihtaa, vai ovatko Venäjällä lyhentäneet vaihtoväliä. Tuo vain on huono tilanne, että jo reilun 2000 kilometrin jälkeen hihna katkennut. Ellei ole ollut sitten jotenkin väärin asennettu. Ja seuraavakin vaihdettu jo 7000 km jälkeen, muuta selitystä ei liene kuin se, ettei hinassa on ollut tarkastuksen yhteydessä jotain sanomista.

No, eiköhän tässä viisastuta vähitellen. Pitäisi kavarin kanssa käydä autoa nosturilla käyttämässä ja sitten voisi tutkia jakohihnan kunnonkin. Laturin hihna pitää saada uusi pika pikaa, tuolla ulinalla ei oikein kehtaa ajella, ja varmasti hihna ei enää kestä pitkään. Alkaa ulista aina, kun pudottaa tyhjäkäynnille ja kierroksillakin kestää kauan ennen kuin hiljenee.

Kuskin sähköikkunan kanssa on jokin ongelma: ikkuna aukeaa kunnolla ja menee kiinnikin, mutta moottori ei pysähdy ikkunan sulkeudutta, vaan kuuluu kova rasahteleva ääni, pitää olla varovainen siis tuota suljettaessa, ettei paina nappia liian kauan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kuskin sähkölasin nostimen moottorin se ison valkoisen rattaan hampaat kuluneet. Yksi mahdollisuus on vielä pidentää kestoikää on kääntää ratas eri kohtaan, silloin tuo huonohampainen kohta ei rasittusi tuossa ikkunan karmiin vastatessa.
Vastaa Viestiin