VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Näin iltatuimaan vaihdoin tunnistimen. Vanha oli todella likainen ja näytti saaneen vähän osumaakin jostain. Lyhyellä koeajolla uusi tunnistin ainakin toimi hyvin, täytyy nollata vielä vikakoodi muistista ja katsoa, miten sen jälkeen käyttäytyy.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Vikakoodien nolauksen jälkeen seuraavassa startissa taas Mil-valo syttyi. Ehkä on taas kakkoslambda tai sitten on kampiakselin asentotunnistimen koodi, jolloin vika ei ollutkaan tunnistimessa. Ikävämpi juttu, jos johtosarjassa vikaa jossain matkalla. Päälle ja pois hyppivä airbag-vika alkaisi myös viitata siihen... Mutta katsellaan, ehkä tässä joutuu alkamaan purkamaan autoa enemmän ja tutkimaan johtosarjaa. ManseMotorsilla kuulin Kalinasta, jossa hiiri oli päässyt nakertamaan johtosarjaa, kun auto oli pitään ollut käyttämättä. Omani seisoi useamman kuukauden ja hiiriä ja myyriä täällä maaseudulla kyllä on riesaksi asti...
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tarkista (jos asennettu deltta-autossa tai jossain muualla ei pätevässä paikassa) lohkolämmittimen sisähaaran läpivienti! Omassa oli porattu ensimmäiset läpivientiyritykset johtosarjaan, sitten oli pelkästään teipillä ja pikku abikoholkein vähän korjattu, esimerkiksi nokka-akselin asentoanturin johto oli ilman häiriösuojausta jatkettu.

niin ja moottorjin ohjainlaitteen olet varmasti tarkistanut, ettei ole jäähdytin nesteessä?
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Todellinen mysteeri tämä ongelma... Laitoin jo ManseMotorsille viestiä, ehtisivätkö katsoa..

Eli ei ole sisätilanlämmittimen läpivientiä porattu johtosarjan kohdalta. Konetilassa tunnistimen liitin ehjä ja siisti ja johtosarjan kääntely ja heiluttelu konetilassa ei vikavalon syttymiseen vaikuta. Moottorinohjain on täysin kuiva ja sille tuleva johtonippu ehjä. Se, mitä johtosarjasta pääsee näkemään hanskalokeroa pois purkamatta (eli keskikonsolin sivumuovit vain irti), näyttää ehjältä eikä heiluttelu vaikuta Mil-valon syttymiseen.

Koodin nollaamisen jälkeen valo siis syttyy noin joka kolmannella starttauksella. Eli mikäli moottori ei käynnisty välittömästi, vaan sitä joutuu pyörittämään startilla pidempään, valo syttyy aina. Onnistuneella starttauksella ei syty, eikä syty muutaman kymmenen kilometrin ajossakaan välttämättä.

En tiedä löytisikö jostain tietoa johtojen väreistä.... Mietin vielä sellaista, että vetäisin uudet johdot tunnistimelta suoraan moottorinohjaimelle, niin näkisi korjaantuuko sillä. Mikäli ei, niin sitten ei taida vaihtoehdoiksi jäädä enää kuin itse moottorinohjain tai sitten uusikin asentotunnistin on rikki (=erittäin epätodennäköistä). Vai mitä muita mahdollisuuksia voi enää olla?

Pakokaasuanalysaattorilla tarkistin päästöt, ovat huippuluokkaa. HC:kin tasan 0.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Teknisiin kysymyksiin jo kirjoitinkin, tosi paha käännösmoka sattui itselle. CAMSHAFT = NOKKA-AKSELI. Eli vikaa tullut etsittyä aivan väärältä tunnistimelta. Ajelen huomenna Tampereella, jospa ManseMotors olisi auki, niin käyn suoraan paikan päältä hakemassa oikean tunnistimen. Eiköhän vika sen vaihdolla häviä. Ja jos ei, niin hyvät vianetsintäohjeet ehdinkin jo teknisten kysymysten puolelle suomentamaan....
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Nokka-akselin tunnistimen vaihtaminen korjasi vian - vika oli siinä, kuten vikakoodikin sanoi. Toinen takajarrusylinteri oli ruostunut toisen männän osalta niin pahasti jumiin, että vaati uuden vaihdon tilalle. Lisäksi varaosaliikkeen pihalla vaihdoin rekisterikilven valon molemmat polttimot ennen katsastusta. Katsastus meni läpi ilman ongelmia, mutta huvittavasti oli toinen rekisterikilven polttimoista ja pimentynyt parin kilometrin matkalla varaosaliikkeestä katsastukseen. Täytyy tutkia kontaktit uudelleen. Lisäksi katsastuksesta lähtiessäni Mil-valo taas syttyi ja vikakoodi lambdan lämmitysvastuksesta ilmaantui taas muistiin. Täytyy vielä siis lambda vaihtaa joku päivä.

Se mystinen juttu on, että tämä syö öljyä aika reilusti. Mitään öljyvuotoja ei moottorissa ole nähtävissä, päästöt erinomaiset, ei pölläyttele isoja savupilviä startatessakaan. Luulisi, mikäli männänrengas jumissa, että enemmän savuttaisi. Öljynkulutus siis on käyttämälläni noin 10 000 km öljynvaihtovälillä parin litran luokkaa, mitä pidän suurena. Mutta kaipa tämän kanssa voi elää, jos syytä kulutukselle ei löydy.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

JohnDoe kirjoitti: Se mystinen juttu on, että tämä syö öljyä aika reilusti. Mitään öljyvuotoja ei moottorissa ole nähtävissä, päästöt erinomaiset, ei pölläyttele isoja savupilviä startatessakaan. Luulisi, mikäli männänrengas jumissa, että enemmän savuttaisi. Öljynkulutus siis on käyttämälläni noin 10 000 km öljynvaihtovälillä parin litran luokkaa, mitä pidän suurena. Mutta kaipa tämän kanssa voi elää, jos syytä kulutukselle ei löydy.
Aika kova öljynkulutus. Itse huolatan 15 000 km:n välein enkä joudu lisäämään öljyä.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja pressa »

JohnDoe kirjoitti:Öljynkulutus siis on käyttämälläni noin 10 000 km öljynvaihtovälillä parin litran luokkaa...
Mitä öljyä käytät? Eri öljytkin pysyy eri lailla.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

pressa kirjoitti:
JohnDoe kirjoitti:Öljynkulutus siis on käyttämälläni noin 10 000 km öljynvaihtovälillä parin litran luokkaa...
Mitä öljyä käytät? Eri öljytkin pysyy eri lailla.
5W40.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

5W-40 öljyjä monelta eri valmistajalta ollut käytössä. Valmistajalla ei väliä, öljynkulutus suuri valmistajasta riippumatta.

Tätä aiemmin olleissa kahdessa muussa Kalinassa ei ollut öljynkulutusongelmia, ei myöskään Eurosamarassa eikä Lada 112:ssa. Mihinkään niistä ei tarvinnut lisäillä öljyä näin lyhyelläkään öljynvaihtovälillä. Jokin vikahan tässä yksilössä on, mutta ollut vaikeuksia keksiä, mikä.

Niin, ja kaikissa Ladoissani olen nimenomaan käyttänyt samaa viskositeettia eli 5W-40.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja pressa »

JohnDoe kirjoitti:5W-40 öljyjä monelta eri valmistajalta...
Eli aina eri merkkiä kun vaihtaa? Siinä saatta olla yksi kulutusta lisäävä tekijä kun eri valmistajien eri öljyt (vaikka sama viskositeetti ja laatuluokitus) ovat erilaisilla lisäaineistuksilla. Onneksi sentään Lada ei väärästä öljystä hajoa, kuten jo uudemmat autot saattavat tehdä. Oma suositukseni on valita yksi öljy ja siinä pysyä.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Mutta tämä ei selitä, miksi EI missään toisessa Ladassa ole ollut samoja ongelmia eri valmistajien öljyjä käytettäessä eri öljynvaihtokerroilla. Yleensä siis suositellaan sitä, että mieluummin halvempi öljy ja tiuhempi vaihtoväli kuin kalliimpi öljy ja harvempi vaihtoväli. Ja tämän mukaan olen mennyt.

Siinä pressa tosin on täysin oikeassa, että voi selittää ongelmaa, koska eihän autoon ole omistusaikanani kuin pariin kertaan vaihdettu öljyt ja olen sitten öljynvaihtovälillä lisännyt milloin minkäkin valmistajan öljyä auton sitä syödessä. Eli lisättävä öljy on ollut sitä, mitä on milloinkin sattunut nurkista löytymään. Ja silloin koneessa on ollut erilaisia öljyjä sekaisin samanaikaisesti. Olen siis syyllistynyt siihen, että ostan sitä öljyä, mikä milloinkin on tarjouksessa. Ja kun usein ovat jopa 5 litran kanistereissa, niin jää aina käyttämätöntä öljyä kanisterin pohjalle, mitä sitten käyttää lisättävänä öljyä kuluttaviin autoihin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Öljyt ja suodatin vaihdettu. Seuraillaan kulutusta uusialla öljyillä. Samoin ykköslambda vaihdettu aikanaan Joen musikalta saatuun GM-ruiskuisesta Ladasta peräisin olevaan. Hyvin toimii, ei tule enää vikakoodia lambdan lämmitysvastuksesta. Se jäänee mysteeriksi, miksi vikakoodia tuli pitkään kakkoslambdasta ja sitten yhtäkkiä katsastuksen jälkeen vaihtui ykköseen. Kakkosesta ei tule enää mitään koodia, eikä toki nyt ykkösestäkään lambdan vaihdon jälkeen.

Airbagistakaan ei tule myöskään enää vikakoodia. Outo ja itsekeen ohi mennyt vika.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Laitoin akkuun laturin kiinni ja jospa tähän ehtisi vaihtaa nastarenkaat alle. Seissyt nyt taas pihassa pidemmän aikaa liikennekäytöstä pois. Oli tarkoituksena askarrella vetokoukku jossain välissä paikoilelen, mutta ehkä menee taas kesän hommiksi. Joku ihme näissä etuvetoisissa Ladoissa on, että syövät akun tyhjäksi seistessään pidempään liikenteestä pois.... Tai no 112 syö sen jo viikossa, oli radio irti tai ei.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-11173 - 2009 - Lada Kalina farmari

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ja akku taas latauksessa. Kirottu juttu, että hiiret pääsevät tähän malliin sisälle. Jätin edellisestä kerrasta viisastuneena syksyllä loukun apukuskin jalkatilaan ja nythän sieltä löytyi uhri. Ja haju on melkoinen. Ollut loukussa jonkin aikaa.

Täytyy varmaan kokeilla otsonointia ja katsoa, toimiiko kaikki normaalisti, kun tämän ottaa taas ajoon. Talvirenkaat jäi laittamatta alle, eli käyttöön vasta kesärengassesongin alettua. Ei kannata nyt kaivaa tallista... Ja jyrsijän hajut pitäisi saada todellakin pois, että tällä pystyy ajamaan. Näin maaseudulla ikävää, kun ei kylmässä autotallissa voi oikein estää hiirien pääsyä mitenkään.

Eihän tämä seisottaminen autoille hyvää tee. Ja varmaan tämä pääsee oikein kunnon käyttöön 112:n ohella joku päivä, kun muut merkit temppuilevat.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin