VAZ-21083 - 2000 - Desert Fox - Kesäauto-projekti

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

VAZ-21083 - 2000 - Desert Fox - Kesäauto-projekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Nyt tuli hankittua niin kurjassa maalissa oleva Samara, että joutuu turvautumaan hyväksi koettuun panssarimaalilla telaukseen.
Ei tähän kannata mitää kallista alkuperäissävyä maalauttaa. Takalokasuojien alareunat ovat ruosteessa, ovet jollain spraymaalilla vedetty jne. Vetäisin volsuni armeijan maastovihreällä, joten tähän päätin hankkia jotain muuta. Hiekan värinen beige on kiva, ensimmäinen 3d samarani olikin juuri tehtaan beige.
Hyvänä puolena voi mainita valmiiksi asennetun vetokoukun ja melkein uudet kesärenkaat. Talvirenkaat ostin vuonna 2016 edelliseen eurosamaraani ja niilläkään ei ole ajettu paljon mitään. Ja katsastusremontin jälkeen ei ole edes korjauskehotuksia rekisteriotteessa.
Vielä kun sais tuon heijaavan tyhjäkäynnin korjattua niin vot. Startti meinaa olla liiankin tehokas, starttaa jo ennenkuin ehtii vääntää avainta eteenpäin, virtalukko siis paskana. Moottori on tosi hyvä, tehot tallessa ja vaihteiston synkronit kunnossa.
Täytyy sanoa, että hyvin kuluu aika Ladan kanssa, aina on jotain tekemistä. Laitan kuvia, kun rojekti on edennyt.
Viimeksi muokannut samaraxx, 27.9.2019 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox. kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Päivitystä rojektin etenemiseen:
Takaluukku rassattu ruosteista ja maalattu miranolilla, ensin jotain ruosteensyöjää alle.
Ovet rassattu enimmistä ruosteista, kummassakin keskelle on ilmestynyt oven pohjaan parin sentin ylimääräinen tuuletusreikä.
Dinitrol ML ruiskaistiin ehkäisemään lahon etenemistä. Konepelti käsitelty myös Dinitrolilla, se ei ollut pahoin ruostunut.
Virtalukko toimii nyt kuin unelma, kun sähköinen osa vaihdettiin. En viitsinyt alkaa vaihtamaan koko virtalukkoa, koska se on hankala
poraushomma.
Tilasin kaasuläpän asennontunnistimen, jos se auttaisi tyhjäkäyntiin. Samalla tulee Aliexpressistä diagnoosipistokkeen välijohto.
Kyllä tällä jo ajelee, kun vain saisi käsiin lämmityslaitteen vivut oikealla. Ei oikein pääse niihin käsiksi, vaikka videoita katsomalla tietää, missä ne sijaitseen. Tekisi mieli tehdä puukkosahalla tilaa lämppärikotelon ympärille, koko kojelautaa en ala irrottamaan.
Pioneer stereo tuli , se on siistissä kunnossa, on ilmeisesti vaihdettu MP3- ja muiden liitäntöjen puutteen takia. Itselle riittää radio-ohjelmat. Stereoita ei voi asentaa, jos ei lämppäriä ole ensin saatu toimimaan.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Köyhiä patentteja sivu 106 voisi apua olla..
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Talvi on ollut sen verran leuto, että tallin saa riittävän lämpimäksi ruuvaamista varten. Venttiilit on säädetty, 6 palaa piti vaihtaa, jotta pääsi sopiviin välyksiin.
Audin 31mm paloja tilasin, koska ei ollut Ladan paloja myynnissä. Venttiilien säädön jälkeen vaihdoin vesipumpun, kiristysrullan ja Gates remmin.
Jäljellä on enää yksi vika, jäähdyttimen flektin anturin korjaus. Laitoin uuden 2-napaisen ovaaliliittimen paikoilleen ja tutkin johtojen kuntoa, ei löytynyt
mitään vikaa. Moottorin maadoitusliittimet putsasin myös ja sitten on vielä varsinainen 1-johtoinen lämpöanturin vaihto siellä alempana. Jos joku tietää, niin voisi kertoa, kumpi näistä lämpöantureista on flektiä varten? Saahan sen selville, kun nykäisee johdon irti ja katsoo mitä tapahtuu, mutta olisi kiva tietää mitkä näiden antureiden eri tehtävät ovat. Kaasarisamarassa oli syylärissä oma flektin anturi, mutta ruiskusamarassa sitä ei ole.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eikös tuota flektiä ohjaa moottorin ohjainlaite? eli ohjain saa tiedon anturilta ja antaa käskyn flektin releelle? Ei juuri nyt ole sähkökuvaa tässä. Mutta onko perus asiat kunnossa, flekti tarkistettu suoralla sähköllä että toimii? Liittimet kunnossa ja jaohdot? Rele tarkistettu ja tärkein onko sähköä ettei ole sulake tai sulakerasia rikki?
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Niin tämä vika on se, että flekti jää aina hetkeksi pyörimään, kun moottorin sammuttaa. Lämpömittari näyttää sataa, kun moottori on lämmennyt.
Hyvällä tuurilla olen vian jo korjannut molempien antureiden vaihdolla. Voihan se olla termostaattivikakin. Pitää vaihtaa seuraavaksi sekin,
jos edelleen jää flekti pyörimään. Johdot olivat aivan kunnossa. kun tutkin niitä avaamalla johtonipun. Voihan se olla se flektin relekin jumissa, pitää tarkistaa. Kiitos tiedoista, toivottavasti ei ole mitään ohjausboksi vikaa tässä yksilössä.
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Lada lähti käyntiin, kun yhdistin unohtamani liittimen diagnoosijohtosarjaan. Sitten oli vielä ajonesto-ongelma, mutta lopulta alkoi taas vilkuttaa normaalisti ja käynnistys onnistui. Vaihdoin termostaatinkin ja kaikki letkuklemmarit. Ei huvittanut uudestaan alkaa sotkemaan jäähdytysnesteen kanssa, jos siinäkin olisi vikaa.
Nyt teknisesti Samara tuntuu olevan kunnossa, joten pääsen kohentamaan ulkonäköä ym. Jäi epäselväksi, mikä aiheutti liian rikkaan seoksen, mutta pääasia on, että moottori käy nyt hyvin. Pitempi koeajo olisi tarpeen, mutta en ota vielä liikennekäyttöön. Lämmityslaite pukkaa ihanan lämmintä ilmaa tuulilasille. Vielä pitää ottaa kojelaudan kansi pois, jotta kierrosmittarin ja vilkut saa taas toimimaan, siellä on varmaan jokin liitin irronnut.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

samaraxx kirjoitti:Niin tämä vika on se, että flekti jää aina hetkeksi pyörimään, kun moottorin sammuttaa. Lämpömittari näyttää sataa, kun moottori on lämmennyt.
Hyvällä tuurilla olen vian jo korjannut molempien antureiden vaihdolla. Voihan se olla termostaattivikakin. Pitää vaihtaa seuraavaksi sekin,
jos edelleen jää flekti pyörimään. Johdot olivat aivan kunnossa. kun tutkin niitä avaamalla johtonipun. Voihan se olla se flektin relekin jumissa, pitää tarkistaa. Kiitos tiedoista, toivottavasti ei ole mitään ohjausboksi vikaa tässä yksilössä.
Normaali lämpötila on jossain 90 asteen kieppeillä. Flekti alkaa pyörimään (ainakin 2110:ssa) 107 asteen kohdalla. Tosi kuumassa koneessa flekti pyörii hetken myös moottorin sammuttamisen jälkeen. Termostaattivika?
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Juu, kyllä siinä jotain vikaa oli. Luulen, että homma on nyt hoidossa, pitäisi päästä ajamaan, jotta näkee, miten lämpömittari nyt käyttäytyy. Hermoja raastava vika vielä ilmeni, kun vasen parkkivalolinja rikkoi heti sulakkeen. Nyt tuntuu sulake kestävän, olin laittanut takavalopaneelin liittimen 180 astetta väärin.
Ensi viikolla laitan vielä tupakansytkäriliitännän kytkentäreleen paikoilleen ja toisen pistorasian Samaran pistorasian rinnalle. Se oma pistorasia oli oikosulussa, mutta purkasin sen ja nyt se toimii. Jopa sytytin kuumeni tehokkaasti ja pomppasi ulos, kuten kuuluu. Maaliskuussa viimeistään alkaa Ladalla ajo.
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Pakkelointi alkaa, jos lämmintä riittää tallissa. Kävin Rautakeskosta hakemassa liuotinpohjaista panssarimaalia. Ei oikein meinannut löytyä oikeaa sävyä.
Mitään liian keltaista sävyä en halunnut, ettei koirat ala nostaa jalkaa Ladan kohdalla. Siis harmaampi sävy valittiin. Toiveissa oli sotazündappin väri, mutta sellaista en löytänyt. Mutta ei se niin tarkkaa ole. Veikkaan, ettei tule koskaan samanväristä autoa vastaan. Samasta rautakaupasta löytyi myös erinomaista verkkoa raitisilman tuloaukkoon, maksoi vain about 7€ iso pala. Siitä riittää myös motskarin vaahtomuovisuodattimen sisäverkkoon materiaalia.
Erehdyin kopistelemaan vasenta takapyörän koteloa lokariin jätetystä aukosta. Oikean puolen reiän olin jo löytänyt aiemmin. Siihen ilmestyi heti kissan pään kokoinen reikä, ehkä pari pentuakin mahtuisi kurkkimaan samanaikaisesti. On pakko purkaa muovit takakontin sisältä, jotta pääsee tarkistamaan kuinka ylös mätä pelti ulottuu. Tämä on tämän Ladan kohtalon kysymys. Lyön hanskat tiskiin, jos on aivan korjauskelvoton. Kirottu haavekatsastaja on vastuussa tästä autokaupasta, kun ostin tämän juuri katsastettuna ja tarkistettuna. :( Täytyykin laittaa "haavekatsastaja" soimaan tapauksen kunniaksi.
Viimeksi muokannut samaraxx, 8.5.2020 9:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Tosi vaikea oli purkaa nuo takakontin muovit. Takapenkin selkänoja ei suostunut liikkumaan vaijereita kiskomalla. Sorkkarauta auttoi. Sitten oli ongelmana pyöränkotelon muovit, ne ei lähde, jos ei poista sivuverhoiluja. Ne ei lähde helposti, jos takaistuin on paikoillaan. Lievää väkivaltaa käyttäen sain ne pois.
Kaikki sivuverhoilun kiinnitystulpat murenivat käsiin. Laitan jotain Patexia tilalle.
Kuitenkin paljastui, että oikealla ei ole edes reikää takakontin pohjassa eikä pyöränkotelossa. Siellä on vain pyöränkotelon palkin edessä oleva pelti ruostunut pois. Lokarin irrotuksen jälkeen selviää, miten isolta alalta. Vasemmalla palkin pellin lisäksi oli reikä edennyt pyöränkotelossa noin 10cm ylöspäin. Vasemmalla takakontin pohjan takakulma oli myös ruostunut, noin 20cmx20cm alalta. Kuitenkin itse pyöränkotelojen iskunvaimentimien kupit olivat ehjät molemmin puolin. Ei tämä mahdoton ole hitsata. Katsastuksessa sallitaan ilmeisesti takakontin pohjan puuttuminen. Menkää Oravaisten Autokatsastukseen, kun auto on reikiintynyt. :)
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kyllä pohja autossa pitää olla vaikka missä katsastaa, se että jossain ei ole huomattu jotain ei tee siitä luvallista. Korikiinnikkeitä kun ostaa tämän pussin: http://www.mansemotors.fi/korikiinnikesarja-2107 niin on pitkäksi aikaa kaikkea. Kaveriksi jos vielä verhoilukiinnike pussi (satakymppin joulukuusi malli) niin saa kaikki pysymään ilman sikaliimoja...
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Lada tarjoaa ajankulua vaikeina aikoina, näppäilin muutaman kuvan rojektin etenemisestä. Hitsauksia jatketaan oikealla migillä, jotta saumoista tulee lujia ja päästään äänenvaimentimen kohdalta alakautta hitsaamaan pellit palkkiin kiinni.
Sahara merkkikin on sorvattu valmiiksi, vain väri puuttuu autosta.
Liitteet
IMG_0189 pieni.JPG
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Saharalogo odottaa autoon saharamaalia.
Liitteet
IMG_0191 pieni.JPG
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: Lada 21083-2000- Desert Fox-kesäauto rojekti

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Kamalaa hitsausjälkeä on syntynyt, pitää vielä parannella.
Liitteet
IMG_0190 pieni.JPG
Vastaa Viestiin