Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

rupesin vaihtaan pikkumanuaalia 300tdt:n turbokutosen perään vitoskonevaparista aloin purkaan tuolla kellaritallissa.

tiedä onko mittää järkee mut mukavaahan tuo auton alla voimistelu on. :?
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Itselläni oli 2 vuotta käyttöautona W124 2 litran dieselillä. Mittarissa on 750 000km.

Ostin tilalle muutama viikko sitten myöskin W124 korisen, tämä on tosin vain 2.5 litrasella 5 sylinterisellä dieselillä ja 5 vaihteisella manuaalilla. Entinenhän oli 4 vaihteinen manuaali.
Suorituskyvyssä on huomattavaa eroa! :D Kulutus on pienempi 2.5 litraisen hyväksi. Ei tartte ajaa kaasu pohjassa kokoajan. Syy korvaavan auton ostoon oli liian mätä kori.

Entinen käyttis 200D on valkoinen ja tämä 250D on hyvin tumman sininen, joissain tilanteissa näyttää lähes mustalta. Vuosimalli on 1992 ja mittarissa on vain 328 000km.
Olen ollut erittäin tyytyväinen! :)
Lada 1200L 1986
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Kyllähän tuo 250D:kin kiihtyy kuin kirjahylly, peräti 16,5 sek 0-100 kmh :shock: eli peräti n. 2 sek vikkelämmin kuin 200D. Mutta vauhtiin päästyään ei sillä nyt niin väliä. Mutta kun ekan kerran hankkii itselleen 300D:n niin sen jälkeen ei enää 200/250D riitä. Ero 250D:hen kiihtyvyydessä on n. 3 sek...

Mutta toivotan paljon helppoja kilsoja uudella kiertotähdellä :D
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Vanja-eno kirjoitti: Mutta kun ekan kerran hankkii itselleen 300D:n niin sen jälkeen ei enää 200/250D riitä. Ero 250D:hen kiihtyvyydessä on n. 3 sek...
Mhh, kortin saatuani ajoin vajaan 50 000km W124 300D:llä jossa 5v manuaali. Auto on isäni. Vuoden verran hoidin sillä lähes kaikki käyttöajoni, kunnes sitten heinä/elokuussa 2013 ostin 200D:n

Olihan se ero aika suuri :lol: 200D:ssä on se hyvä puoli että nappiskin tuntuu vikkelältä, tupliksesta nyt puhumattakaan :D

Olen ajanut useammalla kolmesatasella, suurin osa niistä on ollut automaatteja. Ero verrattuna manuaaliin on huomattava. Manuaali kiihtyy ja kulkee todella paljon helpomman oloisesti.
Eräs yksilö 300D automaatista on jäänyt mieleen, laatikon toiminta on siinä erittäin sulavaa ja suorituskyky ei ole läheskään yhtä huonon tuntuinen kuin muissa kokeilemissani yksilöissä.
300D Turbo 4Maticia olen koittanut kanssa. Sillä jo tosiaan ehtii, mutta vaihteiston toiminta oli ihan hirveää, sai pelätä kyllä muun voimansiirron puolesta. Oli vaihdot nimittäin kylmänä sekä lämpöisenä todella rumia.

Mielelläni otan Mersun manuaalina. Automaatti saattaa siinä tilanteessa kelvata jos löytyy todella kauniisti vaihtava yksilö.
Lada 1200L 1986
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja pressa »

lada.h.s kirjoitti:Automaatti saattaa siinä tilanteessa kelvata jos löytyy todella kauniisti vaihtava yksilö.
Eli hakemasi auto on hyvin huollettu yksilö, eli vaihteistoöljyt on säännöllisesti vaihdettu. Eräs mersumies sanoi että kun vaihtaa automaattiöljyt 60tkm välein ei tarvitse autoa vaihtaa kuin 600tkm välein (eli kyllä se automaattilaatikkokin vaatii sen säännöllisen öljynvaihdon (vaikka miten lifetime öljyjä olisi, on se elämä vain turhan lyhyt jos ei vaihda niitä öljyjä).)
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Aika monta tarinaa (muitakn kuin viimeisin Wheeler Dealers) on siitä kuinka toimimaton automaattilaatikko on "korjattu" öljynvaihdolla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Öljy kuluu käytettäessä (eli sen ominaisuudet huononee) ja kun ne vaihdetaan niin toimii liukkaammin. Moottoriöljytkin vaihdetaan säännöllisesti että voitelu säilyy sellaisena kuin se on tarkoitettu.
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

mitäs mersun automaatin puhdistusaineita raati suosittelee, kun välillä vähä miettii esim pienemmälle vaihtamisessa.
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Öljyn ja suodattimen vaihto, ajoa tuhanne kilometriä ja taas öljyn ja suodattimen vaihto, sitten ajoa pidempään ja jollei parane niin öljyn ja suodattimen vaihto ja forten Automatic Transmission Treatment.
Kuva
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Eipä ole tullut tällekään foorumille kirjoiteltua aikoihin mitään, mutta nyt olis taas vähän kerrottavaa!

Minulla oli W124 200D käyttöautona elokuusta 2013 elokuuhun 2015. Ajoin sillä n. 60 000km. Kyseinen yksilö alkoi kuitenkin 754 000km ajettuna olla jo hieman mätä :D
Sen tilalle hankin paria vuotta ja noin 400 tuhatta vähemmän ajetun 250D:n. Hylkäsin 200D.n seisomaan talven ajaksi eräälle "romulaanille" mielessäni lähinnä sen purkaminen myöhemmin osiksi.
Sain kuitenkin ajatuksen että voisin kuitenkin hieman treenata auton hitsaamista, kun sopiva kohdekin löytyy omasta takaa.
Keväällä lumien sulettua pois kävin noutamassa nakuttajan kotiin. Hitsaamista kyllä oli. Pohjaan pari paikkaa, ja molemmat takapyörän kaaret. Tein hommaa ainakun töiltäni kerkesin.
Heinäkuussa sitten sain homman niin valmiiksi että sain autoon leiman.
Siskoni oli muuttamassa pois kotoa ja tarvitsi autoa, joten myin sopivaan hintaan nakuttimen hänelle. Hyvin on sisko sillä päässyt!

Loppukesällä hankin itselleni myös uuden projektin... +-10 vuotta seisseen W123 sen. 8) Väriltään musta, vuodelta 1982, taksivarusteilla ja automaattilaatikolla varustettu 240D !
Pitkään olen kunnon mannelavettia himoinnut ja nyt sellainen löytyy! Hitsaamista on tässäkin, erityisesti pohjassa. Muita ongelmia on lähinnä laatikon alipaineohjauksen letkut, ne ovat sekaisin ja laatikko ei vaihda itsestään pienemmälle. Pakkovaihteita käyttämällä ei ole ongelmaa. Ja samasta alipaineletkujen sekasorrosta johtuu myös ettei moottori sammu avaimesta.

Monesti puhutaan että W123 dieselit ovat laiskoja. 200D ja 220D epäilemättä ovat jo liiankin tehottomia, mutta 240D jopa automaattina tuntuu ihmeen pirteältä. Hakkaa kyllä suorituskyvyn suhteen W124 200D manuaalilaatikolla.
Lada 1200L 1986
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

www.youtube.com/watch?v=9mZzHFx_J78

Tuossa pientä videota W123 koeajoista
Lada 1200L 1986
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^W123 on kaunis auto.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin