Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Otsikointi vapaamuotoinen.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3582
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Jonkinlaisessa mielenhäiriössä tuli hommattua tällainen:
Mercedes Benz 300 D 1986
Kesän ajan vähän sivusilmällä Patongin tilalle bensakäyttöistä manuaalivaihteista farmarimersua olen katsellut mutta sopivaa ei oikein ole löytynyt. Nyt sitten löytyi tällainen joka ei edellä olevaa vastaa niin millään mutta hinta oli aika sopiva ja tuli sen verran tutulta että uskalsin ostaa. Vähän rupia ja kolhujahan tuossa on mutta eipähän itku tule jos johonkin vähän kolhaisee. Mittarin mukaan tällä on ajettu vain 320.000 km ja kuulemma kaikki kilometrit ovat tuossa. Ensimmäisellä omistajalla tämä on ollut ensimmäiset 22 vuotta. Huoltokirjan ensimmäinen ja ainoa leima on Dar Es Salaamista eli auto on uutena ollut Tansaniassa ja tullut sitten muuttoautona Suomeen josta se myös on ostettukin.
Vähän outohan tuo automaatti on, ensimmäisessä risteyksessä muistin ettei kytkintä ole mutta jo toisessa tuli kytkintä painettua sillä seurauksella että nenä oli melkein tuulilasissa kiinni, jarrulle kun jalka meni. Nyt jo kyllä muistaa pitää vasemman jalan lattiassa.
Rikkikin jo tämän sain. Töissä pakkasin täyden kuorman kyytiin ja peruutin ulos mutta eihän se piru ovesta mahtunut! Ovessa on noin 2 cm kynnys ja heti ulkona piha viettää alaspäin ja kottero takertui keskipöntöstä tuohon kynnykseen sillä seurauksella että takapätkä tipahti alas ja alkoi pörisemään. Äkkiä sitten tyhjensin auton ja pujottelin putken jotekuten paikoilleen ja sidoin lavavanteilla kiinni että sain ajettua sen kotiin ja haettua Patongin tilalle. Takakannattimet menivät poikki, kaksi kumidonitsia jotka maksoivat 4 €. Eilen sitten pajalla nosturilla paljastui että etuputki oli revennyt joustavista osista irti, se on nyt tilapäisesti paikattu ja uusi putki haettu, maksoi Motonetissa vaatimattomat 180 € ja rapiat.
Eilen myös vaihtui öljyt sekä oljyn-, ilman-, ja polttoainesuodattimet. 7,5 litraa öljyä sinne piti mennä ja sen verran laitettiin mutta yli maksimiviivanhan sitä meni. Piti sitten ruohonleikkurin huoltopumpulla imeä puolisen litraa öljyä pois. Sen verran hyvä laite että letku oli liian lyhyt mutta noin 0,1 dl tuli vedolla öljyä ulos. Noin 15 minuutin ja 50 vedon jälkeen öljyn pinta oli maksimissa ja kädet kyynärpäitä myöten öljyssä.
Story continues...
Pari kuvaa Mersusta
Mercedes Benz 300 D 1986
Kesän ajan vähän sivusilmällä Patongin tilalle bensakäyttöistä manuaalivaihteista farmarimersua olen katsellut mutta sopivaa ei oikein ole löytynyt. Nyt sitten löytyi tällainen joka ei edellä olevaa vastaa niin millään mutta hinta oli aika sopiva ja tuli sen verran tutulta että uskalsin ostaa. Vähän rupia ja kolhujahan tuossa on mutta eipähän itku tule jos johonkin vähän kolhaisee. Mittarin mukaan tällä on ajettu vain 320.000 km ja kuulemma kaikki kilometrit ovat tuossa. Ensimmäisellä omistajalla tämä on ollut ensimmäiset 22 vuotta. Huoltokirjan ensimmäinen ja ainoa leima on Dar Es Salaamista eli auto on uutena ollut Tansaniassa ja tullut sitten muuttoautona Suomeen josta se myös on ostettukin.
Vähän outohan tuo automaatti on, ensimmäisessä risteyksessä muistin ettei kytkintä ole mutta jo toisessa tuli kytkintä painettua sillä seurauksella että nenä oli melkein tuulilasissa kiinni, jarrulle kun jalka meni. Nyt jo kyllä muistaa pitää vasemman jalan lattiassa.
Rikkikin jo tämän sain. Töissä pakkasin täyden kuorman kyytiin ja peruutin ulos mutta eihän se piru ovesta mahtunut! Ovessa on noin 2 cm kynnys ja heti ulkona piha viettää alaspäin ja kottero takertui keskipöntöstä tuohon kynnykseen sillä seurauksella että takapätkä tipahti alas ja alkoi pörisemään. Äkkiä sitten tyhjensin auton ja pujottelin putken jotekuten paikoilleen ja sidoin lavavanteilla kiinni että sain ajettua sen kotiin ja haettua Patongin tilalle. Takakannattimet menivät poikki, kaksi kumidonitsia jotka maksoivat 4 €. Eilen sitten pajalla nosturilla paljastui että etuputki oli revennyt joustavista osista irti, se on nyt tilapäisesti paikattu ja uusi putki haettu, maksoi Motonetissa vaatimattomat 180 € ja rapiat.
Eilen myös vaihtui öljyt sekä oljyn-, ilman-, ja polttoainesuodattimet. 7,5 litraa öljyä sinne piti mennä ja sen verran laitettiin mutta yli maksimiviivanhan sitä meni. Piti sitten ruohonleikkurin huoltopumpulla imeä puolisen litraa öljyä pois. Sen verran hyvä laite että letku oli liian lyhyt mutta noin 0,1 dl tuli vedolla öljyä ulos. Noin 15 minuutin ja 50 vedon jälkeen öljyn pinta oli maksimissa ja kädet kyynärpäitä myöten öljyssä.
Story continues...
Pari kuvaa Mersusta
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Mersuhan on öljylle perso jos sen täyttää yli. Syö öljymäärän maksimiin ja jättää siihen.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Yks tuttu Mersu harrastaja täst kylilt puhu,että tuo 124 olis ollu viimesii vahvoja malleja,jos nyt oikein muistan ja onhan tuo tuon ajan tehokkaampi dieseli.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
-
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 161
- Liittynyt: 9.11.2005 14:17
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
itellä ollu muutamia mersuja ja oon kyl sitä mieltä et 124 kestää viimeks oli yli miljoona ajettu 300d ja kävi ihan hienosti ja liikkukin hyvin eli kyl tollanen paljon varmempi käyttöauto on ku nää uudet saksanihmeet. onnea hankinnalle
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
viimeisiä toimivia mersuja... itsellä oli hetken 123 korisena 300d. ei voinnut moittia.
olisi vieläkin jos ei volvon maasturi olisi törkännyt kaidetta vasten
olisi vieläkin jos ei volvon maasturi olisi törkännyt kaidetta vasten
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3582
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Eilen jätin töissä mersun suosiolla pihalle ja pakkasin kamat kyytiin siellä. En saanut mitään tällä kertaa rikki, joka paikassa mahtui enimmillään 300 kg + minä kyydissä kulkemaan ilman pohjakosketuksia. Poika sen sijaan sai illalla oikean takaoven ikkunan veivin rikottua, laittoi oven kiinni niin veivi lensi palasina pitkin lattiaa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3582
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Ikkunan veivi asennettu takaisin paikoilleen. Meni kai puolisen minuuttia aikaa. Saa nähdä kuinka kauan kestää kasassa. Öljyt tarkastin, taas on yli maksimin! Hain pidemmän letkun tuohon imuhärveliin mutta eihän se öljypohjaan asti mahdu kun on liian paksu. Tiistaina on aika pajalle pakoputkiremonttia varten, jospa sieltä löytyisi sopiva laite öljyn vähentämiseksi. Pohjaproppua en viitsisi löysätä, tulee vielä kaikki öljyt pihalle.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Jostakin AD-varaosaliikkeestä ostin öljytikun reiästä imevän öljynvaihtopumpun. Hauenleuat akun napoihin, imuletku tikun reikään, poistoletku johonkin astiaan ja nappulasta virta päälle.
Maksoi varmaan yli kympin.
Maksoi varmaan yli kympin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3582
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Auts, kallis! Täytyykin käydä kyselemässä.Pavlovits kirjoitti:Maksoi varmaan yli kympin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Eipä sillä tikun ylämerkin yli olevalla öljyllä ole yhtään mitään merkitystä jossei sitä nyt senttitolkulla ole liikaa. Mutta jos tykkää läträtä niin mikä ettei...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Saako kysyä vaan mitä kummaa sie kuskaat ku tuommosia kuormia pitää siviiliautolla ajattaa...?AI kirjoitti:joka paikassa mahtui enimmillään 300 kg + minä kyydissä kulkemaan ilman pohjakosketuksia.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3582
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Ohjekirja vaan sanoo että saattaa tulla moottorivaurio...Jokari kirjoitti:Eipä sillä tikun ylämerkin yli olevalla öljyllä ole yhtään mitään merkitystä jossei sitä nyt senttitolkulla ole liikaa. Mutta jos tykkää läträtä niin mikä ettei...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3582
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Painotuotteita sellaiset 200-2000 kg per päivä. Ja kotiin tulee yleensä jonkinlainen puukuorma.pvdriver kirjoitti:Saako kysyä vaan mitä kummaa sie kuskaat ku tuommosia kuormia pitää siviiliautolla ajattaa...?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Ylimääräistä öljyä voi ottaa pois myös siten että avaa öljynsuotimen ja tyhjentää sen, ruuvaa takaisin, käyttää hieman ja toistaa toimenpiteen mikäli tarvetta on. Tosin olikos mersuissa jonkunlainen erilainen suodatin kuin tuollainen tavan vaihdettava putsari...
Moottorivaurioriskiä ei ole jos öljyä ei ole niin reilusti yli että kampiakseli ui öljyssä.
Moottorivaurioriskiä ei ole jos öljyä ei ole niin reilusti yli että kampiakseli ui öljyssä.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Terve!
Vähästä liikaöljystä ei liene moottorivauriovaaraa.
Jos öljyä on kovasti liikaa, saattaa runsaasti öljysumua nousta kampikammion tuuletusjärjestelmän kautta moottorin imuilman sekaan. Öljy palaa moottorissa, minkä jälkeen moottorin voi sammuttaa vain vaihteella (jos kytkin ei luista) tai tukkimalla moottorin ilmansaannin.
Koska käyntinopeuden rajoitin ei tietenkään vaikuta öljysumun palamiseen, on moottorin mekaaninen rikkoutuminen mahdollista.
Tästä syystä katsastusmies usein vilkaisee öljynmittatikkuun ennen savutusmittausta.
SvS
Vähästä liikaöljystä ei liene moottorivauriovaaraa.
Jos öljyä on kovasti liikaa, saattaa runsaasti öljysumua nousta kampikammion tuuletusjärjestelmän kautta moottorin imuilman sekaan. Öljy palaa moottorissa, minkä jälkeen moottorin voi sammuttaa vain vaihteella (jos kytkin ei luista) tai tukkimalla moottorin ilmansaannin.
Koska käyntinopeuden rajoitin ei tietenkään vaikuta öljysumun palamiseen, on moottorin mekaaninen rikkoutuminen mahdollista.
Tästä syystä katsastusmies usein vilkaisee öljynmittatikkuun ennen savutusmittausta.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!