Olet varmaan oikeassa muisteloni suhteen, pelkkiin vanhoihin mielikuviin ei kannata aina luottaa.Siitä tulee jo miltei 40 vuotta kun viimeksi olen 21:n kanssa puuhaillut. Itse muistin sen Volgan kennon pienemmäksi, mutta ilmeisesti sekoitin sen jo johonkin "juustohöylä-Coronan" kennoon, siinä oli myös tehoton oma lämppäri ja siihen laitettiinkin sellainen pyöreä lisälämppäri mitä siihen aikaan käytettiin mm. traktorin kopeissa.
Tuo samalla kyljellä tulo ja paluu on varmaan yksi syy tehottomuuteen. Täytyy nyt itsekin paremmalla ajalla alkaa tutkia tätä näiden M20:n ja M21:n lämmityslaitteen rakennetta tarkemmin. Ettei kirjoita aivan läpiä päähänsä
Sen varmaan muistan oikein, että ensimmäinen tehokas lämppäri kohdallani oli 70-alun Tuhnuksessa, siinä puhalti täysillä jo niin, että tukka alkoi pyöriä päässä. Kyllä kaikissa aikaisemmissa 60-luvun vehkeissä se puhallus oli lähinnä aika olematonta tuhinaa. Ehkä jossain jenkeissä kuitenkin tuli paremmin.
lada.h.s kirjoitti:
Neuvostoliitossa ei tainnut olla kovin yleisesti talvirenkaita? Olisiko renkaan suunnittelussa kiinnitetty huomiota vähän talviominaisuuksiinkin?
Varsinaiset talvirenkaat oli tuontitavaraa joten niitä oli vain jollain kommunistikihoilla, eli lähinnä niillä hemmoilla jotka ajelivatkin jollain Mersuilla ja Bemareilla. Varmaan niissä neuvostorenkaissa oli ajateltu tuota ympärivuotista käyttöäkin. Monilla autot kuitenkin seisovat tallissa talvella, ne olivat sen verran vaikeita hankittavia, ettei niitä kaikki halunneet aina talvella edes käyttää. Yleisesti renkaatkin olivat vaikeita hankittavia ja ajettiin varmaan lähinnä niillä mitä sai kulloinkin käteensä.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
e. Tutkailin nyt vähän tarkemmin 20:n ja 21:n eroja.
Kennot on tosiaan aika täsmälleen yhtä suuret, liitäntäputket on kuitenkin eri kantilla:
Lämmityslaitteiden rakenne ja sijoitus on kuitenkin aivan erilainen:
Sijoitus M20:ssa on apparin puolella kojetaulun alla:
http://blog.golosoff.su/wp-content/uplo ... %D1%8F.jpg
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»