Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "ex-tappovehje"

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

No eihän tuo ledikokeilu onnistunut. Akku ei lataudu enää uudella kytkennällä. Siispä laitoin hehkulankapolttimot takas ja kytkentä ennalleen. Toiseksi juotin myös virtalukkoon 1 mm^2 johdot 0,75 mm^2 piuhojen tilalle. Tein myös vaahtomuovista ja jeesusteipistä akun ympärille pehmusteen, jotta akku ei enää heilu kotelossa. Vaihdoin kaasariin vielä 4d8 -neulan, jolla saatiin parempi toiminta kuin tuolla 4dh7 -neulalla. Kelpaa ajella jälleen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Ostin viimein kauan kaivatun vakioputken ja lämpöraudan. Putken olisi saanut myös tarvikemallina joka maksaa reilun satasen vähemmän, mutta niissä on ilmennyt sovitusongelmia, sekä sen pelti on ohuempaa, jolloin ääni on rumempi. Noita vakioputkia on kahta mallia, eli uudempi ja vanhempi muuttuen 1994 vuonna. Itselleni ostin tuon vanhemman, koska siinä on vähemmän kuristusta. Laitoin sen ja ritilän nippuun ja lopputulos on tässä. Koska laitan tuon malossin kaveriksi, eivät pinnapultit mahdu tuohon putkeen. Siinä kun on M6 reikä, ja malossissa on M8 pultti. Ratkaisin tämän siten, että löysin ja tilasin ebaysta M8->M6 pinnapultit, joita käyttäen asennus onnistuu.
KuvaKuvaKuvaKuvaKuva
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Sattumoisin kuulin tällä viikolla kun noin 14-15 vuotiaat keskustelivat käytetyistä PV mopoista innokkaasti. Ymmärsin että olivat periaatteessa halukkaita lähtemään kauaskin ostamaan nimenomaan sellaista hyväkuntoista PV mopoa.

Eli kovin haluttu PV mopo on vielä tämänkin päivän nuorten keskuudessa. :shock:
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

PV on todellakin edelleen suosittu mopo, vaikka sen kulta-aika on jo mennyt 10 vuotta sitten. Alkuperäisillä osilla kunnostettu ja suhtkoht vakio PV on äärimmäisen luotettava kapine ja nykyään se on jo jossain mielessä persoonallinen vehje.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Kävin laittamassa vakioputken paikalleen. Tämän seurauksena ajettavuus ja alavääntö paranivat kummasti, sekä äänitaso asettui lähelle vakio-PV:tä. Tehoputkella äänet olivat melkeinpä korvia raastavat vaimentimesta huolimatta, ja hyvin kuuli kuuleman mukaan joen yli naapurikylään, kun lähdin liikkeelle. Nyt kehtaa ajella peräti kirkonkylän raitillakin. Huippunopeutta kertyy tuolla vakioputkella 80 km/h, jonka jälkeen se alkaa selvästi kuristaa. Tämä ei ole mikään haitta etujen rinnalla. Tehoputket voi jättää hyllyyn koristeeksi. Saisihan niistä rahaa reilut 300 euroa, mutta mitäpä niitä myymään.
Kuva
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Nytpä osui kohdalle tuo aikaisemmin mainittu RM50-pytty. Ebaystä USA:sta hommasin moisen. Koko on 41,00 eli poraamaton, kierteet ehjät, arvokas orkkisläppäventtiili on mukana ja tuo sopisi sellaisenaan ajoon. Pienenpieni kynnys tuntuu sormella kokeiltaessa yläpäässä sylinteriputkea. Ehkä porautan tuon, mutta sumplin asiaa vielä. Tuosta kuitenkin tehdään ajopytty.
KuvaKuva
Samalla löysin hienon rekisterikilven valon peeveeseen. Kyseessä Kellermann KL1.
Kuva
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Suzuki-osien kantapaikkani Nakkilan Pyörä Ja Mopo toimitti hieman lisää osia. Mukana ovat tuliterä 14 mm Mikunin kaasutin, alkuperäinen nopeusmittarin vaijeri sekä käsijarruvaijeri. Lisäksi tuli joukko muita pikkuosia. Samalla kiikutin sinne tuon RM50-pannun porautukseen, jossa mennee muutama päivä.
Olen saanut kystä kyllin tarvikemallin mittarivaijereista, koska yksi sellainen kesti noin 1000 km ajoa, jonka jälkeen sen kuori murtui alapäästä ja itse vaijeri paljastui ja alkoi hangata kuoren punosmetalliin. Surkeaa laatua siis. Lisäksi tuo tarvikevaijeri oli rasvaamaton uutena. SGP-vaijeri on rasvattu sekä sen alapäässä on peräti rasvatiiviste ja pieni prikka, joka toimii eräänlaisena laakerina. Kuorikin tuntuu jämäkämmältä.
Sääli on se, että aitoa 16 mm mikunia ei enää saa. Siksipä tyydyin 14 mm versioon. Saisihan toki viidelläkympillä Kentsen 16 kopiomikunia, joita mopopojat ostelevat innoissaan, mutta minusta ne ovat syöpäisiä vehkeitä. Niiden kanssa on esiintynyt lukuisia käyntihäiriöitä, jotka johtuvat itse kaasarista. Tuo 14 mm mikuni on 167 eur hinnastaan huolimatta sen väärti. Se myös säilyttää arvonsa. Pytyn ja kaasarin välistä bakeliittista lämpöeristelaippaa en kuitenkaan laita siihen, koska minulla on semmoinen kutina, että se saa kaasarin laipan taipumaan, koska kaasutin kiristetään tuota bakeliittia vasten ja se antaa hivenen periksi. Vanhojen vakiomikunien laipat ovat miltei järjestään vääntyneitä.
KuvaKuvaKuva
Kunhan saan pytyn porauksesta, lähdenpä jälleen mopeedin luo ja silloin käynnistyy laillisempaan kuntoon laittamisshow. Uudella tekniikalla kehtaisi alkaa tehdä pitempääkin reissua, esim. 100 km säteellä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Nyt on sitten heitetty tuo RM50 -pannu kiinni ja tekniikka vakioitu muuten 5.vaihdetta lukuunottamatta. Huippuja ottaa noin 60. Nastarenkaatkin löysivät tiensä mopeedin alle.
KuvaKuva
Kiinnitin tuon kilpivalonkin. Kytkentä sähköisesti ei ole laillinen, mutta käytännössä se ei haittaa mitään. Penkin alla alkaa olla rojua aika mukava määrä.
KuvaKuva
Huomasin muuten, että tuo RM-pytty meni pinnapulteille vaivatta, kun malossia sai naputella paikalleen. Samalla myöskin vakioputki sopii tuon rämän kanssa paikalleen täsmälleen oikein. Malossin kanssa sitä sai hieman kangottaa paikalleen, mikä ei oikein ole hyvä juttu. Pytyissä on siis pieniä linjaeroja.
On myös ollut ongelmia mittarinvalon kanssa. Tein jo aikaisemmin metallikantaiselle polttimolle suzukin kannasta uuden, mutta se tärinän takia vilkkuu ja räpsyy koko ajan. Laitoin sitten lasikantapolttimon ja sille sopivan kannan ja toimii oikein. Jos nyt ajelisi sisäänajoa. Roplattava loppuu vihdoinkin. Toki kaasaria pitää vielä säätää vähän.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "ex-tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Tulipa ajeltua jälleen peeveellä tuossa joululomalla semmoset rapiat 150 km. Moottori toimi paremmin, kun vaihdoin pääsuuttimen vielä 70 kokoiseksi eli 2,5 numeroa pienempään. Hyvin toimii edelleen, mutta vilkun kytkin alkaa näköjään antaa periksi. Vasemmalle vilkuttaessa vilkku vain vilahtaa ja räpsähtelee aluksi, mutta lopulta alkaa toimia oikein, paitsi jos millinkään liikauttaa vipua siitä, alkaa taas räpsyminen. Oikealle vilkutuksessa ei ole ongelmia. Vika lienee jo ennestään vähän taipuneessa vilkun napojen kiinntyslevyssä, joka toimi aluksi hienosti. Pitää seuraavalla kerralla vilkaista asiaa. Mutta muuten tällä on mahtava kruisailla! Ostin vielä visiirimallisen kypäränkin, Motonetin halvimman, mustan potan á 89 EUR, jotta viima ei käy otsaan. Öljypulloksi ostin Alkosta varta vasten 2 dl Suomiviinapullon, jonka sisällön tyhjensin ensin ja sijoitin pullon perunapussiin, joka on verkkoa ja kiinnitin satulan alle. Ilman pussia pullo lipsahtaa pois ja putoaa tielle.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "ex-tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Pääsiäislomilla otin Peeveen tallista ja ajoin reilut 70 km. Olin unohtanut akun kiinni mopoon johtoihin tammikuussa, mutta silti jännite oli vielä 12,53 volttia, eli kunnossa on. Peevee pelaa edelleen niin kuin pitääkin. Ei ollut kuitenkaan kovin hyvä ajatus lähteä kylille 20 km päähän pääsiäismaanantaina lumituiskun vuoksi. Peeveen etenemiskyky alkaa olla aika huono 15 cm lumessa. Kun siihen vielä yhdistetään lumen alla sohjoinen ja polanteinen tien pinta, oli tuo ajosuorite melkoista extreme-urheilua. Ajaessa mopo tempoilee, driftailee ja välillä pyrkii poikittain. Jalkoja ei tapeilla paljoa pidelty. Samalla moottori saa melkoista kuormitusta, koska täytyy kierroksia pitää korkealla, jotta mopo ylipäänsä etenee. Paikat ovat hellinä vieläkin. Turvalleen vedin kerran. Toista kertaa moiseen en ryhdy.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "ex-tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

Joululomalla käynnistelin peeveen jälleen ja ajelin muutamia kertoja, yhteensä noin kymmenkunta kilometriä. Kaikki toimii niin kuin pitääkin. Vaihdoin nastarenkaatkin alle. Vähän vaikuttaa nyt siltä että minulla ei ole oikein aikaa mopolla ajeluun, ja olenkin miettinyt peeveen myyntiä. Millekään jonnelle en ole aikeissa sitä myydä, koska siiä on sen verran arvokasta osaa kiinni. Toisaalta taas peeveestä realistisesti saatavilla oleva myyntisumma lienee noin 1300 €, mikä ei loppujen lopuksi ole paljoa rahaa. Pidän mopedin toistaiseksi itelläni.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "ex-tappovehje"

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Toivottavasti tarina jatkuu keväällä. :D
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "ex-tappovehje"

Viesti Kirjoittaja degen »

PV on myyty. Laitoin nettimotoon viime tiistaina ilmotuksen ja ensimmäinen soittaja kävi hakemassa mopon tänään pois. Peevee lähti Kouvolan seudulle. Viisi vuotta minulla oli tää mopo ja sillä ajanjaksolla elvytin sen paperittomasta peltomoposta liikennekäyttöön. Minulla ei enää oikein ole aikaa mopohommiin ja peevee olisi kaivannut runsasta ajoa, mutta se seisoi lähinnä tallissa. Siksi päätin myydä sen tarvitsevalle. Sen pituinen se.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "ex-tappovehje"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Voiko olla utelias että millä hintaa luovuit rakennelmasta??
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "ex-tappovehje"

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Henki edelleen tallella!
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin