Kylläpä on tänään ja eilen vastustanu mutta nyt voi onneksi todeta loppu hyvin kaikki hyvin. Kävin eilen yrittämässä ti-halliin jotta olisin saanut vaihdettua uuden alkuperäisen bensapumpun ja ehjäholkkisen pumpun käyttötangon Saabiini. Kyseisen yrittäjän sivuilla kehutaan että ti-halleja on neljä joissa voi mm. korjata ja pestä autoa. Tiskillä kävin seuraavanlaisen keskustelun. Keskustelussa H on minua "palvellut" nainen ja M olen minä.
M: Hei, ti-halliin olisin menossa
H: Tarvitsetko pistoolin?
M: En
H: Pesuri siis?
M: En tarvitse sitäkään.
H: Mitä olet sinne menossa tekemään?
M: Vaihtamaan bensapumpun.
H: Ti-hallissa ei saa tehdä remonttia vaan sitä varten on nosturipaikka
M: En tarvitse nosturia ja jos ti-hallissa on vain auton pesu mahdollista on nimitys harhaanjohtava ja ehdotankin niiden nimeämistä pesuhalleiksi.
H: Johtajan määräys tjsp...
Tämän jälkeen myyjä lähti kävelemään minusta poispäin ja itsekin ihmeissäni poistuin paikalta. Naisen äänensävy muuttui heti todella ikäväksi kun ilmeni että asiani oli remontin teko eikä auton pesu. Aiemmin olen tehnyt noissa ti-halleissa pesupaikalla remonttia ja kerran sitten maksaessani ihmeteltiin kun mulla oli mennyt niin kauan että oli vissiin isompi remontti. Silloin totesin että purku meni hyvin mutta kasaus vastusti. Silloin mielestäni kävi selväksi että en ollut pesemässä autoani, mutta ei puhuttu ollenkaan ettei se olisi sallittu. Kun olin kävellyt autolleni hoksasin että olisinhan minä kuitenkin nyt voinut sitten ottaa sen kalliimman nosturipaikan ja meinasin lähteä sisälle takaisin mutta äskeisen "ystävällisen" palvelun vuoksi en sitten mennyt vaan ajelin kotiin. Mietin sitten kotona että mitähän minä nyt teen kun torstaina pitäisi ajella Kurikkaan ja sieltä perjantaina Uudellemaalle kun olis enon hautajaiset lauantaina siellä ja pumppu sekä työntötanko olis hyvä saada vaihdettua ennen sitä ja ulkona pakkasessa ei oikein innosta. Millekään korjaamollekaan tuskin saa aikaa tälle viikolle. Netistä löytyi sitten onneksi toinenkin ti-halli Oulusta joten ajattelin että pitääpä käydä siellä. Tänään käynnistin auton ja ikkunoita rapatessa huomasin että yksi neljästä takavalon hehkusta on pimeänä. Kopautin takavaloon eikä lamppu syttynyt. Niinpä kävinkin sitten lähihuoltamolta menomatkalla ostamassa hehkuja kun arvelin etten niitä muista enää ti-hallilta ostaa. Huoltsikalla oli nuori nainen minua ennen jonossa joka osti öljyä autoonsa. Kovasti kyseli kassahenkilöltä miten sitä lisätään jne... Arvelin että öljyn lisäys ei häneltä taida onnistaa ja kun menin autooni näin että hän on kyllä löytänyt konepellin aukaisukahvan mutta tuulihakaa ei osaa käyttää. Menin tietenkin herrasmiehenä avuksi ja lisäsin hälle sitä öljyä. Öljyt oli alle minimin. Jos ei autossa olisi ollut alhaisesta öljyntasosta ilmoittavaa merkkivaloa olisi hän varmaan ajanut motin kuivaksi. Öljyt saatiin lisättyä ja itsellekin jäi hyvä fiilis kun autettava oli kerrankin kaunis mukava nainen. Tähänastiset tuntemattomat autoilijat joita olen auttanut on ollut rumia miehiä
Ajelin sitten sinne toiselle ti-hallille. Tässä paikassa palvelu pelasi ja käytiin seuraava keskustelu.
M: Moro, ti-hallille olis tarvetta
H: Pesupaikka?
M: Saako siinä pesupaikalla tehdä remonttia?
H: Mitä meinasit tehdä?
M: Bensapumppu pitäs vaihtaa.
H: Kyllä se käy. Tarvitsetko apua tai työkaluja?
Tässä vaiheessa yllätyin positiivisesti ja totesin että tarvittavat työkalut pitäisi löytyä minun peräkontista enkä apuakaan tarvitse.
Tässä autossa on viisainta bensapumppua paikoilleen laittaessa olla venttilinkoppa pois paikoiltaan jotta ei särje työntötangon päässä olevaa muoviholkkia. Jotta kopan saa pois ilman että virranjakajan irrottaa kopasta, tulee vauhtipyörän olla nollakohdassa. Vitonen siis päälle ja vauhtis nollakohtaan autoa liikuttelemalla. Tässä kohtaa tuli tietenkin mieleen että nappiksessa kyseinen homma näppärämpi tehdä veivin avustuksella. Koppa siis virranjakajineen irti ja tämän jälkeen bensapumppu irti. Bensapumppu varovasti ehjine työntötankoineen paikoilleen pultteja tasaisesti kiristämällä. Asennus onnistui kun ei kuulunut halkeavan muoviholkin ääntä missään vaiheessa. Tämän jälkeen sitten koppaa takaisin paikoilleen mutta jotenkin onnistuin hutiloimaan että virranjakajan akseli pyörähti varttikierroksen osuessaan nokka-akselin päähän. Tuo akseli on siis sellainen että on mahdollista laittaa puolikierrosta väärin nokka-akseliin nähden. Siinäpä meni sitten hetki miettiessä että kumpi kahdesta mahdollisesta asennosta on se oikea. Katse siis nokka-akseliin ja siitä päättelemään missä pytyssä on edellisen kerran sytytetty ja missä on seuraava sytytys. Tämän jälkeen virranjakajan kansi pois ja pyörijän ja kannen mukaan katsoa oikea asento. Viimeisenä olikin sitten letkujen irrotus vanhasta pumpusta ja kiinnitys uuteen pumppuun. Siinä tuli seuraava probleema. Uudessa alkuperäisessä pumpussa kaasuttimen suuntaan oleva letkulähtö paksumpi kuin motonetin pumpussa. Koitin sitä letkua muka survoa siihen mutta sehän tietenkin halkesi kun liian paksuun nippaan yrittää väkisin tunkea. No kävin tiskillä ja onneksi löyty oikeankokoista letkua klemmareineen. Uusi letku paikoilleen ja starttaus ja käyntiin tärähti. Kotia ajellessa sitten huomasin että nyt kone käy liian laihalla pumpun vaihdon jälkeen. Mietin sitten että onkohan asia niin että tuo italialainen tarvikepumppu tekee liian suuren paineen eikä siksi kestä? Ja nyt sitten Pierburgin pumppu tuottaa pienemmän paineen ja meni siksi laihalle? Käännin seosruuvia varttikierroksen isommalle ja käynti parani eikä yritä sammua kun laittaa ajosta vaihteen vapaalle. Ensimmäisen ti-hallin omistajalle laitoin eilen pahoittelusähköpostin hallin aikasemmista väärin käytöistäni ja esitin toivomuksen että nettisivuja muokattaisiin niin että kävisi ilmi että remontin teko on sallittu ainoastaan nosturipaikalla. Mitään ei ole vastattu. Tosin voi olla että omistaja on lomalla eikä lue nyt sähköposteja.