Saab 900 -88

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Pitääpä alkaa tänne tarinoimaan tuosta nykyisestä käyttiksestä. Ostin tämän syyskuussa 2010 ja tämä oli käyttiksenä helmikuuhun 2013 jolloin ostin uudemman Saabin. Harrasteautoksi tämän jätin silloin. Muuan viikko sitten otin loparit töistä ja pistin uudemman myyntiin. Uudempi Saab meni kaupaksi viime maanantaina joten tämä vanha ja uskollinen joutui eläkkeeltä takaisin aktiivipalvelukseen. Katsastaa sais kohta ja sitä ennen pitäis uusia oikea alapallo, vasen vetari ja etuputki. Kilometrejä mittarissa on nyt 25xxxx.

KuvaKuva
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Kävin vähän osia tilailemassa Tarviketorilla. Pallonivel, vetonivel, etuputki, putken tiiviste, klemmari, ja koko putken kannatinkumit tekee 14x €, en tarkemmin muista. Kattelin nyt että paljonko Motonetissä vastaava läjä olis tehnyt. Olis ollu näemmä 135,2 €. Sopivaa letkua huohottimeen sieltä ei löytynyt joten kävin kokeeksi kysymässä merkkiliikkeestä. Ei oota oli sielläkin mutta sainpahan tiskin takana palvelevalle tyttärelle hymyn huulille kun päivittelin että on se nyt kumma kun ei noin "uuteen" autoon enää saa merkkiliikkeestä osia. Kävimpä sitten Etralta hakemassa pätkän letkua ja uudet klemmarit. Huomenna pitäs Tarviketorille osat tulla.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Tänään ajoin Saabin TI-halliin ja vaihdoin puhaltimen moottorin. Veemäinen homma. Kojelaudan kasattuani testailin sähkölaitteiden katkasijat että pelaako. Ei pelannut takasumarit eikä lisäpitkät ja turvavyön valokin sujahti lämmityslaitteen säätimien valon paikalle ja päinvastoin. Huonompi homma jos säätimiin valon saadakseen pitää ottaa turvavyö irti :lol:
Takasumarin toimimattomuuteen löytyi mielenkiintoinen syy kun otin kojelaudan "etupaneelin" uudestaan irti. Katkaisijan lähellä on irrallaan kojelaudan sisällä ylimääräinen johtonippu, jossa samanlainen liitin kuin takasumareille. Olin laittanut tämän liittimen katkaisijaan kiinni kasatessa ja oikea liitin jäi irralleen. Lisävalojen toimimattomuus selvisi releviaksi. Uusi rele pitää ostaa. Yksi rikka ja 10 mm kiintoavain tipahti jonnekin syvälle kojelaudan alaosan ja rintapellin väliin eikä niitä tavoittanut magneetillakaan. Olkoot siellä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Niin ja yksi puhaltimen moottorin kolmesta ruuvistakin sinne tippui. Tottapa moottori pysyy kiinni niillä kahdella. Jos olisin kotona rempannut niin olisin hommannut jostain ruuvin tilalle ennen kasausta, mutta eipä tuolta maksetusta TI-hallista viitsi lähteä ruuvinhankintaan kesken kaiken jos ei ole ihan pakko. Oikean kojelautakaiuttimen johdotkin jäi jonnekin kojelaudan sisään väärään paikkaan kun ei niitä ollut mistä ottaa. Pitää joku kaunis päivä irrottaa vielä se pelkkä kojelaudan "etupaneeli" pihalla niin kylläpä ne varmaan sen aukon kautta jostain tavoittaa. Vähän oli semmonen fiilis siinä rassatessa että tänään ei olis pitäny nousta sängystä ollenkaa. Sen verran vastusti. Pihalla kylmässä tehdessä olis varmaan v*tutuskerroin ollut hieman suurempi.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja jta »

Jotta et aivan yksinpuhelua joudu pitään... Siistin näköinen kampe. Näitäkään ei mitenkään hirveästi enää liikenteessä näy.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Niin että säälistä kommentoit? :lol: Kiitosta vaan. Harvenemaan alkaa. Huomattavasti vähemmän näkee nykyään liikenteessä kuin ostovuonna 2010.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja jta »

No en nyt ihan noin tarkoittanu kuitenkaan :lol: Täällä päin pyörii tuollainen vaalean ruskea saapikas. Kaveri ja serkku noita uudempia saabeja kans yhessä välissä harrasti vaan siinä vaiheessa kun loppui tuo saabin teko niin vaihtoivat toiseen merkkiin.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Joo uutena autonsa hankkiva ei Saabeja oikein pysty enää harrastelemaan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Yhden näin aika äskettäin liikenteessä, Taivalkoskella. Aikanaan meni sivu suun yksi loppuvuosien 2,1 -ruiskukoneellinen, siisti alle 200tkm ajettu ja ruosteeton yksilö. Omistajansa oli kuulemma kyllästynyt sen syöppöyteen ja möi pois 100 eurolla, meni niin äkkiä etten kerennyt ostaa.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Halvalla on menny :o
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Eilen alko bensapumppu ruutaamaan ihan huolella konehuoneeseen tavaraa Rovaniemen Kilvenaavalla. Hinaus vakuutusyhtiön piikkiin Rovaniemelle korjaamolle ja kävin Motonetistä uuden pumpun kun ei muualla ollut. Korjaamolla sitten vaihdettiin uusi pumppu paikoilleen. Pistin juuri originaalin pumpun tilaukseen. Tuo Motonetin on joku Italian ihme eikä näy kestävän montaa vuotta. Nyt rikki menneen pumpun olen ostanut 2011.
Kuva
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Tänään tyhjensin peräkontista ylimääräisen roinan pois ja "korjasin" monta vuotta pimeänä olleen kontin valon. Joskus menee pikkuviassakin monta vuotta että tulee korjatuksi. Täytyy joskus kunhan varaosa-auton luona käy niin katsoa onko siinä ehjä valo. Nyt lamppu kuitenkin syttyy kun luukun avaa ja sammuu kun sulkee mutta pois päältä sitä ei katkaisijasta saa silloin kun luukku on auki. Tuommonen kynä tuli auton matkassa ostaessani. En kyllä raski pistää auton matkaan edelleen jos/kun myyn sen.
Kuva
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Tänään Pudasjärveltä Ouluun muttei suorinta tietä kun oli käyntiä Rovaniemellä ja Torniossa. 430 km tuli ajettua ja auto pelaa nyt paremmin kuin pitkään aikaan. Ollu jo jonkin aikaa pientä häikkää kulkupuolessa mutta nyt kun on uus bensapumppu niin käynnistyy ja kulkee hyvin. Pitää vaan heti kun saa alkuperäsen pumpun ottaa tuo tarvikepaska pois.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Eilenillalla ruikin CRC:tä pultteihin ja muttereihin jotka piti tänään aukaista korjaamolla. Tänään siis vaihdatin vänkärin alapallon, vasemman vetarin ja etuputken. Käytin myös katsastuksessa heti sen jälkeen. Katsastuspäätös hyväksytty mutta suullinen huomautus ja kohtalaisen pitkä saarna tuli EU-malliin kytketyistä huomiovaloista :shock:
Katsastajan mielestä jälkiasennus huomareiden pitää olla kytkettynä vanhaan kansalliseen malliin
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... valaisimia
Trafi kirjoitti:Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajonaikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Syyskuussa 2008 voimaan tulleessa uudessa kytkentätavassa muiden valojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa samanaikaisesti. Liikenneturvallisuussyistä Suomessa sallitaan myös vanha kytkentä, missä takavalot palavat huomiovalojen yhteydessä, myös kaikissa uusissa autoissa. Valojen käyttöä koskevat säännöt annetaan tieliikennelaissa.

Uusissa autoissa pakolliset huomiovalaisimet on varustettava automatiikalla, joka sytyttää ne aina moottorin käynnistyksen yhteydessä.

Uusia yleensä LED-polttimoilla toteutettuja huomiovaloja nimitetään usein päiväajovaloiksi niiden englanninkielisen nimen "daytime running lights" takia. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään uusi valaisintyyppi vaan uusi kutsumanimi 1970-luvun lopulla käytöönotetuille vapaaehtoisille valaisimille. Kyseisten valaisimien tulee olla hyväksytty E-säännön 87 mukaisesti. Huomiovalojen tunnus hyväksyntämerkinnässä on RL.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Lisää lainausta edellisen viestin linkistä.
Trafi kirjoitti:Huomiovalot myös jälkikäteen

Kaikkiin autoihin saa asentaa jälkikäteen huomiovalot. Asennuksen yhteydessä tulee olla tarkkana kytkentöjen ja asennuspaikan vaatimustenmukaisuudesta. Huomiovalaisimien tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti sumuvalojen tai lähivalojen kanssa. Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit). Huomiovalot tulee asentaa vähintään 25 cm korkeudelle yli 60 cm päähän toisistaan.

Uusilla LED-valaisimilla voi olla myös kaksoishyväksyntä, jolloin valo himmeämmin palaessaan toimii etuvalona ja kirkkaammin palaessaan huomiovalona. Tällaisten valaisimien tulee palaa aina, eikä niiden yhteydessä saa olla toisia etuvaloja. Yhdistelmävalaisimen hyväksyntämerkinnässä on RL-merkinnän lisäksi etuvalon A-merkintä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin