Saab 900 -88

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Isän Ladan pakoputken kans tappelin koko lauantain pitäen Saabissa radion päällä. Eilen oli tarkotus ajella Pudasjärveltä Ouluun mutta se jäi haaveeksi kun akku olikin tyhjä. Latasinpa sitten Vartaa eilispäivän. Laturin tuliterät remmit kirrasin tänä aamuna ennen Ouluun lähtöä kun ovat venyneet.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Ajovalot sammuivat eilen pimiällä ajaessa hetkeksi. Äsken vilkasin valojenvaihtorelettä ja yks napa näkyy olevan sen näkönen että on joskus lämmennyt. Pitää ruveta metsästämään uutta. Kuva
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Tänään on ollu vähän ohjelmaa. Aamulla laitoin pyöräkoukun vetokoukkuun otin pyörän matkaan ja vein auton korjaamolle takatukivarsien vaihtoon. Ajelin pyörällä kämpille siivosin kämpän ja siinä siivotessa jo soiteltiinkin että auto olis valmis. Siivouksen jälkeen hain auton ja vein pyörän kämpille. Tämän jälkeen tarkoituksena oli käydä ensin ostamassa valojenvaihtorele ja sen jälkeen lähteä motarille testaamaan autoa tukivarsien vaihdon vuoksi. Tarviketorilta Mäkelininkadulta ei löytynyt mutta Jukolantien myymälässä olis ollu hyllyssä. Lähdin siinä ajelemaan ja mietin että merkkiliikekin olis matkan varrella ja kävinpä kysäisemässä sieltä. Sieltähän löytyi uusi rele ja laitoin sen samantien paikoilleen.
Uitukki 29.12.2015 kirjoitti:Tänään vein auton öljynvaihtoon. Öljyineen 68,35 € ja öljynä Mobil 1 0W-40 New Life.
Siinäpä tuli sitten mieleen että tarkistanpa öljyt kun ei ole tullut tällä viikolla katsottua. Tarkoituksena on nyt ollut että vaihdan öljyt viimeistään vuodenvaihteessa jos ei sitä ennen ole kulunut minimiin. Öljythän olikin tasan minimissä joten palasin takaisin merkkiliikkeen tiskille ostamaan öljyropun tiivisteitä. Muuten olis voinu ostaa tuota New Lifea ja nyt vain lisätä mutta kun minulla on ennestään Castrolin Magnatecia ja Teboilin 0W40:stä niin ei viittinyt ostaa enää kolmatta erilaista öljyä varastoon. Ajelin sitten kämpille tuumimaan käynkö Nikusella vaihdattamassa ne öljyt vai ajelenko Kaarnatien Seon ti-halliin nosturipaikalle vaihtamaan. Tuollon viimeksi itse vaihtotyöstä oli veloitettu kuitin mukaan 0,2h x 74 €/h ja arvelinkin että laskuttavat aikaa enemmän mikäli asiakkaalla on omat öljyt joten arvelin että on viisaanpaa käydä ti-hallissa vaihtamassa. IKH:lta kävin ostamassa öljynsuodatintyökalun ja Ollikaiselta putsarin ja ajelin sitte Seolle ja vaihdoin öljyt. Mikäli öljyt täytettiin viime öljynvaihdossa MAX-merkkiin on öljynkulutus ollut noin 1 l/12000 km. Tarkka ajokilometrimäärä vaihtojen välillä oli nyt 11960. Tyytyväinen saa olla vanhuksen öljynkulutuksen kohtuullisuuteen. Ex-käyttiksessäni -01 9-3:ssa tuo litra öljyä olis kulunut viimeistään 9000 km:iin mennessä ja välillä siinä oli öljynkulutus suurempikin. Tämän jälkeen sitten koeajolle. Ajelin sitten Haaransillalle vanhaa nelostietä pitkin ja sieltä motarin kautta kämpille.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Tänään ajoin Oulusta Kurikkaan. Kauheat savut pölähti kojelaudan uumenista ja radio sammui ennen Raahea. Vinttasin saman tien auton tienreunaan ja katkaisin virrat. Soittimen otin kojelaudasta irti kun luulin että se kärähti. Kokkolassa pysähdyin seuraavan kerran ja ajattelin tarkistaa pelaavatko huomiovalot kun muutama vastaantulija oli minulle vilauttanut valoja tuon käryämisepisodin jälkeen. Totesin että valokatkaisijan ollessa nolla-asennossa huomiovalot ovat pimeät mutta parkit palavat. No syy selvisi kun otin valokatkaisijan kojelaudasta irti. Soittimen toinen virtajohto, se jonka virta katkeaa pakkilukkoasennossa, oli hinkkautunut puhki ja palanut poikki. Kuumetessaan johto oli sitten sulanut valokatkaisijan johtoihin kiinni aiheuttaen sen että parkit paloivat vaikka valokatkaisija oli nolla-asennossa. Sivuleikkureilla irrotin kärynneen johdon valokatkaisijan johdoista ja laiton jesaria niiden ympärille kun ei parempaakaan teippiä ollut matkassa. Yhdistin sitten tämänkin kärynneen johdon ehjän osan jatkuvan virran johtoon ja laitoin soittimen takaisin kerran käry ei tullutkaan siitä. Nyt soitin pelaa mutta pitää vain muistaa sammuttaa ajon päätteeksi. Ihme kumma kun ei sulake palanut vaan oikkariin mennyt johto toimi sulakkeena palaen poikki.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Kurikasta palailin Ouluun tänään. Pitkästä aikaa tuli pelkkää maantieajoa kahen tankkauksen verran niin sai maantiekulutusta luotettavammin laskettua. 7,7 l/100 km.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Viime viikon torstaina kopeloin öljynsuodatinta ja totesin vuotavan hieman öljyä. Kiristin hieman ja myöhemmin kopeloidessa suodatin oli kuiva. Eilen katsoin kun autopaikalla lammikossa näkyi hieman öljyä ja arvelin että sitä valuu jostakin mihin sitä on päässyt valumaan suodattimen vaihdon yhteydessä enkä miettinyt asiaa sen enempää. Tänään kaupassa käydessä autolle palatessani huomasin että taas on vesilätäkössä öljyä autoni vieressä. Aukaisin konepellin ja totesin suodattimen olevan taas öljyinen, joten kiristin taas hieman. En nyt tiedä että löyhtyykö tuo suodatin jostain syystä itsestään vai olenko jo kiristellyt sen pilalle. Täytyy huomenna käydä ostamassa uusi ja vaihtaa. Eilen piti vaihtaa vänkärin puolen Talmuun hehku.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Siskon pösössä oli samaa vuoto ongelmaa suodattimessa.. joskus vuodon aiheuttaa kiinni jäänyt entisen suodattimen tiiviste..
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Taitaa vaan sillon vuotaa ihan reilusti?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja jta »

Ei se vuoto välttämättä iso ole. Itelläni joskus jäi vanha tiiviste paikoilleen eikä tuo nyt mitenkään selkeästi tippasemalla vuotanut. Merkkasi kuitenkin paikkansa ja oli aina kosteana kiristyksestä huolimatta. Aloin vain epäileen kun tuo lopun kiristyminen oli jotenkin sellainen joustavan tuntonen niin otin suodattimen irti niin toinen tiivistehhän sieltä löytyi vaikka olin muka huolellisesti tarkistanut ja vielä paperillakin pyyhkässy pinnan puhtaaksi.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ainakin yksi 99 saabbi kusi aika hyvin tublilla..
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Varmaan jo edelliseltä jäänyt tiiviste. Itse katsoit poistettua suodatinta jossa oli tiiviste mukana..
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Tiiviste jäi paikoilleen vanhaan suodattimeen ja kopeloin sormella vielä tiivistepinnankin suodattimen jalasta ennen uuden asennusta. M-filteriä tai GM:n orkkissuodatinta olen käyttänyt aina aikasemmin ilman ongelmia. Kävin tänään jo varalta M-filterin ostamassa Kärkkäiseltä. Jos vielä alkaa tihkumaan niin vaihdan M-filterin tilalle. En tiedä minkä merkkinen tuo nyt paikallaan oleva on mutta ei kuitenkaan ole GM eikä M-filter.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Vaihdoin suodattimen äsken. Sen verta tuo vuotava suodatin on näköjään erilainen että on lyhyempi ja reikiä on jengojen ympärillä vähemmän.
Kuva
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Vaihdoin bensansuodattimen. Vanha on ollut 2,5 vuotta paikoillaan ja olikin aika musta.
KuvaKuva
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Vaihdoin vänkärin puolelle ajovalopolttimon. Hoksasin vasta nyt että polttimopaketissa lukee ei sovellu tieliikennekäyttöön. Muuta syytä en tuolle keksi kuin sen että antaa kellertävää valoa kun on muuten normaali 60/55W H4. Tässä vuosimallissahan keltaiset ovat sallittuja mutta "nykyautoissa" ei.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin