Xantia Break 1.8i 8V -96

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Tuli tuollainen auto saatua ilmaiseksi, ja pitihän se ottaa vastaan, kun isolle autolle oli muutenkin tarvetta. Ostohetkellä vikoina oli mm. valtavan jäykkä ohjaus ja iso määrä sähkövikoja. Sähköviat ovat nyt ainakin toistaiseksi kunnossa vaihdettuani yhden valoautomatiikan releistä ja käytyäni joka ikisen releen ja sulakkeen jalat CRC Oxide Cleanilla läpi. Ohjaus taas keveni, kun öljysin molemmat rattiakselin ristinivelet, ranskalainen insinööri kun on punaviinipäissään keksinyt tehdä rattiakselin kolmesta toisiinsa ristinivelillä yhdistetyistä osista. Venttiilikoppa on jotain ämpärimuovia ja sen tiiviste vuotaa, todennäköisesti ominaisuus.

Vielä tuossa on sellaista vikaa, että pakkivalo ei pala, ja takajarrut pitäisi ilmata, kun edelliseltä omistajalta meni jarruputki poikki eikä jarruja ole ilmattu putken vaihdon jälkeen. Huoltohistorian perusteella takajarruputket ovat menneet aika monta kertaa poikki auton iän aikana. Kilometrejä autossa on takana noin 330 000, eli juuri sisäänajetusta yksilöstä on kyse. Ruostetta on vähän takahelmoissa, mutta en ala vielä iskemään sieltä ruuvimeisseliä läpi, koska hitsailu on paljon mukavampaa kesällä ja katsastusmies ei varmaankaan välttämättä tuota rei'itä. Leimaa on ilmeisesti helmikuun alkuun asti, eli siihen mennessä pitäisi katsastaa.

Melkoisen äänekäs tuo auto on ajaa. Kiharalle poljetussa lumessa sisällä kuuluu niin äänekäs korviahuumaava bassojyrinä, että täytyy alkaa pitämään peltoreita auton sisällä. Ilmeisesti punaviinistä suuresti pitämän insinöörin suunnittelemat tuulilasinpyyhkimet jättävät vasemman A-pilarin viereen melko suuren katvealueen täyteen lunta, ja sen ohi joutuu aina kurkkimaan nojaamalla oikealle. Lumessa tuo kulkee hyvin, mutta huomattavasti raskaammin kuin Samara. Se johtuu todennäköisesti leveämmistä renkaista yhdistettynä suurempaan massaan. Ratti on sen verran modernisti muotoiltu, että yhdellä kädellä veivaaminen on hankalampaa kuin Samarassa. Moottorissa on kyllä hyvät alaväännöt, ja kärryn vetoon tuo onkin varmasti oiva peli suurehkon massansa ansiosta. Joku on laittanut tummennuskalvot takaikkunoihin, ja ainakin takaluukun lasista se pitää kyllä jossain välissä repiä pois, että keskipeilistäkin näkisi paremmin taakse.

Kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,¨

Hienoa, että Smoppikin on hommannut käyttöauton. Säästetään niitä Samaroita vielä.

Aikanaan esimiehellä oli tuollainen uutena mutta vm. 1994 muistaakseni. Monta kertaa jätti harmittavasti tielle. Kerran hajosi itsestään ilmeisesti moottorin ohjain tai joku vastaava. Korjaus maksoi jotain 10 000 markkaa. Kerran hän lähti Lappiin lomalle, auto ajettiin junaan. Perillä ei auto enää lähtenyt käyntiin. Jokin juttu oli auton pohjasta irronnut ja kai hukkunut.

Kyllä se uutena kai hiljainen oli muistaakseni. Ettei sulla nyt jokin laakeri olisi menossa??
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Ei tuo kuulosta laakerivialta, vaan ihan vain tuollaiselta takapyörien tärinän välittymisestä koriin.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Selvä, kyllähän vanhat renkaatkin voivat jyristä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Sinne on jäänyt Basson soittaja takapenkille viimeiseltä Keikalta..
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Hydrauli ja vai rautajousi? Eikös nuo kaikki Xantiat ole hydejä? Jos on hydraulimalli niin varmaan takapään jousipallot menneet... veikkaan
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Kävin Xantialla katsomassa, missä kunnossa on keskeneräiselle verstaalle vievä tie. Voisi maanantaina viedä sinne peräkärryllisen kakkosnelosia ja aloittaa verstaan lattian tekemistä, jos vain tie ei ole taas jäätynyt. Saa nähdä, vetääkö Xantia kärryä lumessa yhtä hyvin kuin Samara. Jäätyneellä tiellä en ala kärryä vetelemään, koska tuo tie on vino ja mutkikas ja sisältää mäkiä. Tilasin Motonetistä verstaaseen osia ja öljynsuodattimet Samaraan ja Xantiaan sekä kaksi litraa LHM-nestettä, pitäisi ainakin kevyesti riittää jarrujen ilmaukseen.

Verstasprojektista tietoa: http://www.kotiverstas.com/keskustelu/i ... ic=18899.0
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Hyvä Verstas tulee.viereen vain autotallia suunnittemaan,,, Kerralla kahdelle autolle.. syy miksi no siksi että ykkösauton talli on aina täynnä romuja ja harrasteita..
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Tunkki meni Xantian helmasta läpi. Eikös näissä pitänyt olla täyssinkitty kori? Meni vieläpä läpi siitä kohdasta, jossa on olevinaan tunkille tuettu kohta, mutta tarkempi tarkastelu osoitti, ettei helmakotelon sisällä olekaan siinä kohdassa mitään vahviketta, kuten Ladassa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Kyllä ne sinkitytkin lopulta mätänee, jos ei ole tarpeeksi usein laitettu ruostesuojamömmöjä helmoihin ja koteloihin. Tai jos on hiekka päässyt muhimaan kosteuden kera.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Ei sinne ole hiekkaa päässyt, kun koteloiden päätytulpat ovat kyllä paikoillaan. Ruostesuojattu tuo on kuittien mukaan vuonna 2003, eli onhan siitä jo 12 vuotta aikaa. Vasen helma vaikutti kovalta, mutta oikea helma on ilmeisesti siihen tulleen pikku lommon takia mennyt huonoksi. Nyt tässä on taas nämä joulunpyhät, joiden aikana en voi tehdä yhtään mitään. Mielummin käyttäisin tämänkin ajan tuon auton korjaamiseen, niin saisin joskus valmiiksi.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Helma on hitsattu ja massattu ja periaatteessa auto olisi katsastuskunnossa. Loppiaisaamuna ei tahtonut lähteä käyntiin, vaikka pakkasta oli vasta -30 astetta. Pitäisihän nyt ruiskubensan lähteä tuossa ilmassa vielä käyntiin avainta kääntämällä, mutta Xantiassa piti näköjään painaa kaasu pohjaan, jolloin ilmeisesti täyskaasurikastus tuli mukaan peliin ja auto lähti käyntiin. Kaasua painamatta vain lupaili, mutta vaikutti ettei saanut riittävästi bensaa. Ohjaus oli luonnollisesti älyttömän jäykkä. Tämän takia en ymmärrä, miksi henkilöautoihin laitetaan ohjaustehostimia, kun se ei sitä ohjausta kevennä kuitenkaan muualla kuin parkkipaikalla paikoillaan käännellessä, ja kovalla pakkasella hydrauliöljyjen ollessa jähmeät ohjaus voi mennä hyvinkin jäykäksi. Jarruissa on noin sekunnin viive toiminnassa, ja jarrupolkimen painamisen päätyttyä irroittavat hitaasti. Jouset kuitenkin toimivat yllättävän hyvin pakkasesta huolimatta. Sain tuohon lämmitysjohdon, jonka luulisi helpottavan käynnistymistä ainakin vähän.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Lämmityksen kanssa lähtee kuin palmun alta, vaikka lohkolämmitinvastus onkin melko onnettoman tehoton verrattuna Samaran vastaavaan, joka tekee helposti yli 60 asteen lämpötilaeron ulkolämpötilan ja moottorin lämpötilan välille. Paikoillaan tyhjäkäynnillä ohjaus lämpenee ja notkistuu, mutta liikkeelle lähdettyä ajoviima tekee tehtävänsä ja ohjaus menee todella jäykäksi. Ohjaustehostin on kyllä maailman turhin keksintö, kun tehostamattomat autot ovat aina niitä kevyempiä käännellä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Kävin katsastamassa Xantian.

Ei voi kyllä kuin ihmetellä, miten monen promillen punaviinipäissään tuo auto on suunniteltu. Jo matkalla Iisalmeen tuli ongelmia jarruviiveen kanssa (kyllä, näissä ihan oikeasti on kovalla pakkasella viivettä jarruissa) kun jarrutus meni pitkäksi viitostieltä poistuessa ja jouduin sitten tekemään U-käännöksen bussipysäkiltä, joka onneksi sattui olemaan juuri kohdalla. Autossa ei pitänyt olla tiedossa olevia vikoja, mutta niin vain oli öljyvuoto ilmestynyt moottoriin tuossa muutaman päivän aikana. Muuta vikaa ei onneksi ilmennyt, joten leima tuli.

Ja tuo ajettavuus. Kenen mielestä se muka näissä BX:ää uudemmissa sitikoissa on hyvä? Tuon jarruviiveen lisäksi polkimet ovat niin lähellä toisiaan, että katsastusmiehelläkin oli hankaluuksia operoida niitä. Katsastusmies onnistui mm. potkaisemaan yhden niistä jalkatilan releistä vahingossa irti, kun eihän tuonne jalkatilaan aikuisen miehen kenkä kunnolla mahdu. Polkimien läheisyyden vuoksi jatkuvasti tulee vahingossa painettua yhtä aikaa kahta poljinta, esimerkiksi K-Market Mehevän edessä tein tänään vahingossa lukkojarrutuksen samalla kun painoin kytkintä. Pohjolankadulla mäkilähtöä tehdessä painoin vahingossa jarrua yhtä aikaa kaasun kanssa, eli liikkeellelähtö oli aika "tahmea" (mutta eipähän auto ainakaan pääse valumaan taaksepäin). Jarrua painaessa tulee usein vahingossa samalla painettua kaasu puoleenväliin. Pidän penkkiä alimmassa ja rattia ylimmässä asennossa, ja silti reidet osuvat rattiin ja se hankaloittaa autoon vääntäytymistä ja sieltä poistumista.

Vähän tuntuu kuin tuo olisi sellainen naisille tarkoitettu auto.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Joo on Naisille.. mikähän pikku sitikka kaverilla oli niin kytkinpolkimen polkimen asento oli korkokengille tarkoitettu....
Vastaa Viestiin