Xantia Break 1.8i 8V -96

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko polkimet vielä rautaa? Itse olen joskus Ladankin rautaisi polkimia sivusuunnassa putkitongeilla säätänyt, ei meinannut äijän 46 kokoinen turvasaapas mahtua kunnolla jarrulle.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Teräksisiltä näyttävät.

Sellaista vielä, että sytytystulpat ja -johtimet lienevät ihan kunnossa, kun päästömittauksessa HC oli tyhjäkäynnillä 6 ppm ja kierroksilla 7 ppm. Mistäköhän tuo huono käynnistyvyys -30 asteessa sitten johtuu, vai lieneekö kyseessä tosiaan vain ominaisuus?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Piti ottaa patonki taas ajoon, kun Samara meni remonttiin. Toistaiseksi ei ole uusia ongelmia ilmennyt. Auton sisäilma on ollut "hieman" kosteaa puolen kuukauden mittaisen seisonnan jälkeen, joten olen joutunut kuivattelemaan sitä sisätilanlämmittimellä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Nopeusmittari on alkanut välillä tipahtelemaan pelistä pois. Välillä näyttää nollaa ja välillä reilusti kovempaa vauhtia kuin pitäisi. Kojelautaan lyöminen näyttäisi korjaavan ongelman aina väliaikaisesti. Miten tuonne mittariston taakse pääsee käsiksi?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Patonkiin veitsellä viilto kojelautaan ja makkara sisälle.. joo ei mitään havaintoo..
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Yhtäkkiä alatukivarren heloissa on sentti välystä. Mistäs näihin sai halvalla noita osia?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
stahanov
Lada kerhon jäsen
Viestit: 12
Liittynyt: 5.2.2016 23:40
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja stahanov »

Motonetissa on ollut jotain, mutta Sitroselta löytyy osia ja asiantuntemusta. www.sitronen.fi .
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Tänään valutin moottorista reilut neljä iltraa tummanpuhuvaa liejua ulos. Tilalle laitoin alennuksesta ostettua Teboil Gold S:ää. Myös suodattimen vaihdoin. Alun perin tähän piti vaihtaa öljyt vasta keväällä, koska tämän piti olla vain kakkosautona, mutta kun Samaran kanssa kävi mitä kävi niin tällä onkin nyt tullut ajeltua kymmeniä kilometrejä päivässä ja siksi vaihdoin öljyt, kun ei ole edes tiedossa milloin ne on viimeksi vaihdettu. Eipä ole ennen missään vehkeessä moottori hiljentynyt yhtä paljoa öljynvaihdon jälkeen. Kalkatti jo kylmäkäynnistyksissä muutaman sekunnin ajan, eikä ihme, kun öljy oli paksuuntunutkin kuin olisi dieselmoottorissa ollut. Öljynpaineetkin nousevat paljon nopeammin tuon öljynvaihdon jälkeen.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Minulla oli sitikkaan kaksi paria kesärenkaita, yhdet sakoilla olevat ja yhdet hyväpintaiset. Dyykkasin rengaskasasta kaksi ihan hyvää kesärengasta, joilla ajelee vielä ainakin pari kesää ennen kuin ovat sakoilla. Revin vanhat sakoilla olevat kumit vanteilta pois (eivät muuten lähteneet edes ehjinä, kun olivat niin tiukassa :shock: ) ja pyöräytin rengasraudoin paremmat kumit paikoilleen. Tasapainotukseksi laitoin kuulapyssyn kuulia pari kourallista per rengas, ei ainakaan satasen vauhdissa vielä täristä.

Mittasin myös paljonko kestää sitikalla kiihtyä sataan. Takakontti täynnä noin 22 sekunttia, kun vaihtaa vaihdetta siinä neljän ja puolen tonnin kohdalla. Minkäslaiset viralliset kiihtyvyysarvot näissä oli? Näiden hitaimpien mallien pitäisi tyhjänä ja uutena kiihtyä sataseen vajaassa 18 sekunnissa, eli aika hyvin kai nuo vedot on sitten tallessa?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Smoppi kirjoitti: Tasapainotukseksi laitoin kuulapyssyn kuulia pari kourallista per rengas, ei ainakaan satasen vauhdissa vielä täristä.
:lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Sitikasta tuli peräpäästä mehut pihalle, mutta jarrut eivät lakanneet toimimasta eikä perä valahtanut alas. Putket siis lienevät kunnossa. Missäköhän vika?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Oli paukahtanut yksi vajoamiseneston putki takapäästä, vaikka kyseisessä putkessa oli kyllä vielä ainevahvuutta melko reilusti jäljellä. :? Tässä pääseekin askartelemaan, koska tältä kylältä ei uusia putkia sitikkoihin taida saada. Täytyy tehdä itse se putkentyssäystyökalu. Tuon auton alla on tosi hankalaa työskennellä, vaikka takapää on ajettu rampeille, eli pitänee siihenkin kehitellä jonkinlainen ratkaisu. Vaikka putket ja nipat eivät pahasti ole ruosteessa, niin mahdotonta noita on saada irti asianmukaisilla työkaluilla, kun ovat niin jumissa. Kolme putkea jo vetelin sivareilla poikki ja otin jakotukin ruuvipenkkiin kiinni, jossa siirtoleukapihdeillä pyörittelin nipat auki.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Piti alkaa taas kenttäkoneistajaksi, kun ei ole yhtään autoa ehjänä. Maanantaina saan putkinippoja sitikkaan.

http://sininenankka.dy.fi/sitikkaputki/sitikkaputki.php
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Sain putkinippoja ja sitikkaan on nyt putket tehty. Yksi kumiholkkitiiviste katosi johonkin ja kello oli jo sen verran, etten saanut enää mistään ostettua sopivaa letkua, josta voisi niitä tiivisteitä leikellä. Huomenna nähdään tuleeko sitikka kuntoon vai hajoaako jotain muuta.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Nyt on putket paikoillaan ja ehjät. Korin noustessa ylös irtosi takapään korkeudensäätimen "linnunluun" toinen pallonivel. Varmistelin nivelen paikoilleen nippusiteillä ja luulin auton olevan kunnossa, mutta kärsimys ei suinkaan vielä siihen loppunut, alkoi nimittäin oikea etupallo vuotamaan juurestaan. Pyörittelin pallon irti ja huomasin tiivisteitä olevan kaksi päällekkäin. Otin toisen pois ja litkut alkoivat pysyä sisällä. Loppuivat tosin kesken eli pitää ostaa lisää. Juuri ja juuri ajamista varten riittävästi sitä sain säiliöön, mutta jos jousituksen nostaa yläasentoon, niin nestepinta painuu liian alas.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Vastaa Viestiin