Toyota Corolla, käyttöoauto

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Toyota Corolla, käyttöoauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Toyota Coralla 1,6 Wagon. Ostin tämän auton uutena syksyllä 2006 ja se luovutettiin minulle joulukuun ensimmäisenä päivänä. Jo ostaessani ajattelin tämän olevan minulle eläkeiän auto, vaikka vielä tuolloin olinkin työelämässä. Minun aikaisemmille autoillenkin oli kertynyt kilometrejä varsin maltillisesti. Jonkun vuoden päästä tulisin hakeutumaan osa-aikaeläkkeelle. Työajot vähenisivät entisestään. Näin myös tapahtui. Nyt eläkkeellä ollessa vuotuiset ajomäärät ovat olleet noin 10.000 km vuodessa.

Hyvin on auto odotukset täyttänyt. Corolla tuntui heti alusta lähtien mukavalle ja helpolle ajaa. Mukavuutta lisäsivät vielä tuolloin minulle uudet herkut: automaattinen ilmastointi, sadetunnistin ja vakionopeussäädin. Auto on kestänyt hyvin. Yhtään vikaa ei ole ollut eikä kulutusosiakaan ole juuri vaihdettu.

Pari viikkoa sitten, lauantaina 21. maaliskuuta, lähdin aamupäivällä yhdeksän maissa ajamaan Hämeenlinnaan. Näin olin tehnyt muutamana aikaisempanakin viikonloppuna. Mukaan tuli jonkun verran tavaraa, mutta mahtuivat hyvin matkatavaroille varattuun tilaan. Aamusella Iitissä satoi hiukan lunta, mutta niin vähän, ettei sitä kertynyt mihinkään. Lähtiessä paistoi aurinko ja pakkasta oli 4 astetta.

Oli mukava ajella, kun liikenne oli hiljaista. Leveäkaistatien Lahden päässä pakkasta oli enää 1 aste. Aurinko paistoi edelleen. Lahden jälkeen valtatie 12:n suunta kääntyy luoteeseen kohti Tamperetta. Aurinko paistoi edelleen, mutta ilma kylmeni jälleen -4:ään. Edessä horisontissa näkyi tosi tumman pilven peittämä taivas. Samanlaiselta kesällä näyttävät aurinkoisella säällä sadepilvet. Koskikartanon jälkeen alkoi sataa lunta.

Lunta tuli välillä vähemmän, välillä enemmän. Sitä alkoi kertyä tielle. Tien pintaan alkoi muodostua matalia ajouria. Näkyvyys oli kohtalainen ja pito edelleen hyvä. Nopeuteni oli melko tasan 80 km/h. Mietin, että pitäisikö pudottaa. Autossa oli vasta toista talvea alla olevat hyväkuntoiset Nokian Hakkapeliitat. Ajattelin, että jos alan ajaa hitaammin, niin kohta tulee muille ohitustarvetta. Sekään ei olisi hyvä asia tässä kelissä. Jatkoin siis samaa nopeutta.

Vähän ennen valtatie 10:n risteystä lunta alkoi olla ilmassa yhtäkkiä niin paljon, että näkyvyys heikkeni huomattavasti. Samassa näin aivan konepellin edessä jonkin poikkittaisen oranssin viivan. En ehtinyt, kuin koskettaa jarrupoljinta ja samassa rysähti. Vähäisenkin näkyvyyden peittivät täyttyvät turvatyynyt ja niiden laukaisupanosten savu. Yritin ohjata auton mahdollisimma tien sivuun. Siinä onnistuinkin. Näkemäestteet hälvenivät, pyry väheni. Kauppakeskus Tuulonen näkyi, mutta sitä, mihin olin törmännyt, ei näkynyt missään.

Jonkun ajan kuluttua tuli vastakkaisesta suunnasta täysperävaunullinen maitoauto ja pysähtyi viereen tien toiselle puolelle. Kuljettaja kytki huomiovilkut päälle. Hän oli vähän aikaisemmin tullut valtatielle ja lähtenyt samaan suuntaa, mihin minäkin ajoin. Oli kuullut pienen paukahduksen ja tuntenut pienen nykäyksen. Hän oli sitten pysäyttänyt sopivaan paikkaan ja lähtenyt tarkastamaan, oliko hänen ajamassaan yhdistelmässä jokin vialla. Oli sitten autoa kiertäessään nähnyt takapuskurissa pienen nestejäljen. Silloin hän oli arvannut tapahtuneen ja palasi paikalle.

Törmäyshetkellä rekka olis siis vasta kiihdyttämässä vauhtiaan, mutta se ei ollut vielä kovin suuri. Sen verran kuitenkin, että nostatti irtolumesta jo niin hyvän lumipöllyn, että auto peittyi siihen kokonaan. Säiliäautothan tekevät melkomoisen pyörteen. Peräkärryn ledvalot eivät näkyneet enää mihinkään, vaikka päällä olivatkin. Lumipölly ei erottunut ympäröivästä maisemasta mitenkään rekasta puhumattakaan.

Mutta hyvin Corolla minua palveli loppuun asti. Se uhrautui puolestani ja suojasi minua täydellisesti. Mihinkään en satuttanut itseäni. Edes niska ei tullut kipeäksi.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Toyota Corolla, käyttöoauto

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tuon vuosimallin Corolla oli aika iso auto jo kooltansa. Pääkaupunkiseudulla noita oli jopa takseina pienellä diesel moottorilla silloin kun malli oli uusi.

Tuollaisiahan ne Toyotat ovat. Vähän harmaita ja näkymättömiä, ja palvelevat omistajaansa hyvin. Milläs ajelet seuraavaksi? Ladalla vaiko jäätkö autottomaksi?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Toyota Corolla, käyttöoauto

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Moi, en jäänyt autottomaksi. Täällä minun asuinpaikalla kulkee julkinen liikenne vain koulupäivinä. Palvelulinja ajaa kuntakeskukseen kaksi kertaa viikossa. Lähimpään markettiin on 7 km, Prismaan ja City Marketiin 20 km.

Nyt on arkiautona Toyot Auris Hybrid farmari. Otettu käyttöön marraskuussa 2015 ja ajettu alle 70.000 km. Uuteen ei enää kynnet kykene. Eikä toisaalta ole tarvettakaan. Yhden kerran olen ajatellut vielä ajokortin uusia. Se tapahtuu 2023. Sitten seuraavaan uusintaan mennessä saa ajot olla ajettu. Kaupunkiasuntokin on jo hommattuna vanhuuden päiviä varten.

Lada jatkaa vielä joitakin vuosia fiilistelyautona.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin