Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Oma Uaz-kuume nousi uusiin lukemiin tässä talven ja kevään aikana, kun huutokaupoissa niitä vähän väliä oli.
Itseä tosin vain kiinnostavat nämä pakettiautomallit, ja sellaisia sitten jäin odottelemaan josko vielä joskus sopivan hintainen löytyisi.
Vielä kun Lada-Jussin piha-Uaz on rikki niin ei oikein päässyt missään Uazilla ajelemaan, joten sekin lisäsi intoa hankkia oma.

Hetkeksi ehdin jo luovuttaa etsimästä näitä, kun eipä tämä minulle millään tavoin järkevä hankinta ollut. Mutta tietty sitä tuli kavereille mainittua niin monesti että Uaz kiinnostaa, joten sitten kun sellainen taas löytyi niin ei sitä voinut perääntyäkään.
Nytkin vielä suunnitelmat auki, että mitä tälle tekee. Ei nyt ihan heti sentään myyntiin ole menossa.
Olisin saattanut vielä perääntyä muuten mutta, kun auto oli valmiiksi jo kilvissä, joskin ei katsastettu aikoihin.

Ladaritarin kanssa haettiin auto Pohjanmaalta 8.5.2021. Ajamalla hakeminen se mukavin tapa olisi ollut, mutta kauan seisseenä ja jarruttomana se ei ollut vaihtoehto.

Hakupäivän päätteeksi pihassa vähän ajeltiin ja todettiin, ettei nyt ihan huonojakaan kauppoja tullut tehtyä.
Jarrujen lisäksi pissapoika ja sivuvilkkujen toimimattomuus ainoita katsastusta haittaavia vikoja, joskin eipä sitä ole ehtinyt vielä sen enempää tutkiakkaan, ja 10v vanhat bensat tankissa niin käy vähän huonosti.
Joko moottorista tai vaihdelatikosta on tullut öljyt kytkimeen pitkän seisonnan aikana, kun olikohan niin, että näissä ei ole oikeita stefoja vaan jotain narumyttyjä, joten kytkin luistaa nelosvaihteella kiihdyttäessä. Kytkinkopan suojapellin sai helposti irti, joten vauhtipyörää pääsi hieman altapäin pesemäänkin jarrukliinerillä ja luistaminen väheni huomattavasti.
Moottorin ja kytkimen vaihdon jälkeen ei juurikaan näy kilometrejä tulleen, joten kytkimessä kyllä pintaa luulisi olevan.

Auto on Savon Prikaatissa palvellut ja 11.5.2005 myyty huutokaupassa, jonka jälkeen muutaman kerran katsastettu, kunnes on jäänyt seisomaan.
Itse olen kolmas siviiliomistaja. Kilometrejä mittarissa 22916km, Eli vähemmän kuin mitä Vestassa oli ostohetkellä.

Jos näitä oikein valittavaksi asti olisi myynnissä, niin jonkun siviilimallin olisin halunnut, kun en mikään militariaharrastaja ole, joten tämä armeijaväritys ei ihan omaan mieleen ole. Mutta eipä viitsi armeijahistoriaakaan ainakaan samantien lähteä tuhoamaan uudelleen maalaamisella, kun eipä näitä Suomen armeijan Uazeja enää lisääkään maailmaan tule.
Tavaratilaan kyllä jotain muutoksia teen, mutta sekin on hieman auki, että tulenko laittamaan kaksi istuinta sinne vaiko en.
Toisaalta tykkäisin maksimoida tavarankuljetustilan, mutta kaksi lisäpenkkiä ei olisi pahitteeksi, jotta mahtuisi useampi ihminen kyytiin.
Toisaalta haluaisin pitää tähän sijoitetun rahamäärän pienenä ja mopo karkaa samantien lapasesta, jos jotain katsastuksen läpäiseviä lisäpenkkejä lähden tähän etsimään.

Teinpä siten pienen plussalistan mitä täytyy vilkaista sitten, kun alkaa kaduttaa ostos.
+oli ostettava nyt, kun bensa ei maksa vielä ihan kahta euroa litralta
+combi säilyy parempana, kun on toinenkin auto, jolla ajella huonoilla teillä.
+vanhat pakettiautot on nättejä, ja nyt sellainen sitten on hankittu
+kestää taivasallasäilytyksen
+harvoin tarjolla ja aina vaan käyvät kalliimmiksi ostaa
Uaz.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Hienoa että pelastat ajoon, jos kymmenen vuotta on vain ollut.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tämä kyllä nostatti itselle lisää motivaatiota laittaa oma UAZ kans kuntoon ja ekaa kertaa aloin vakavissani miettiä tuota liikennekäyttöön kunnostamista. Nyt kun viimeisimpänä oli joku tai jokin rikkonut mun UAZin tuulilasin ja löysin E-merkityn uuden tuulilasin tilalle, niin siinä olisi jo hyvä alku katsastusprojektiin. Itsellähän on myös 1987 vuotinen ja samaisesta Kalkun huutokaupasta ostettu. Täytyy vakoilla sun autosta miten tekee tarvittavat muutokset, käsittääkseni liikennekäyttöön tarvii vain hyväksytyt lasit, ohjauslukon ja hyväksytyt turvavyöt.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Eihän tämäkään ihan kaikkien pykälien mukaan ole mennyt rekisteröinnistä läpi. Rattilukkoa ym. puuttuu.

Pissapoika alkoi toimimaan uudella pumpulla ja apikon kiristämisellä, tiedä vaikka olisi vanhakin pumppu toiminut, kun olisi ollut abiko tiukassa.
Sama pumppu kuin Ladassa, niin sellainenhan minulla oli olemassa. Piti vaan pissapoikaletkut tehdä uusiksi, kun vanhat oli niin haperot.

Bensansuodattimen lisäsin ja uusin bensaletkut sekä jakajan alipaineletkun ja vaihdoin sytytystulpat.

Moottoriöljyt vaihdoin ja Motonetistä löytyi öljynsuodatinkin tähän. Tässähän on kolmas moottori jo menossa vaikkei tämän enempää ole autolla ajettu.
Armeijan huoltovihkon mukaan ensimmäinen moottorinvaihto on tehty n. 1500km kohdalla, jolloin laitettu käytetty moottori tilalle. Ja nykyinen moottori on vaihdettu 2006, jostain on löydetty 24-Volgan moottori, joten hieman enemmän hevosvoimia originaaliin verrattuna mutta hyvin pitkältihän nämä on samanlaisia keskenään. Nykyisen moottorin kilometrimäärää en tiedä. Kaasari on K126G -mallia ja kärjetön sytytys näyttäisi olevan. ja löytyy myös se vauriovärähtelijäkin mikäli sytytysboksi hajoaa. Öljyjen seassa tuli muutama pieni muovinen pala, eli ilmeisesti jakopään hammaspyöristä vähän murtunut.

Bensatankkien tyhjennysproput lähti auki ja sai vanhat bensat pois ja uutta tilalle. Hetken tuntui toimivan tosi hyvin ja käyntiinkin lähti jo ilman jarrukliineriä, mitä vanha bensa tarvitsi joka käynnistykseen. Pidemmän käynnissäolon jälkeen, kun moottori oli enemmän lämmennyt niin sittenpä ei enää lähtenytkään käyntiin. Ajossakin tuntuu pientä aivastelua, eli kaasutin- ja sytytysvikoja tuntuisi olevan. Kuluneen jakajankannen olisin vaihtanut uuteen, mutta oli pari tulpanjohtoa pinttynyt niin kovin kiinni, etten uskaltanut repiä, jos katkeaa koko johto, jolloin auto halvaantuisi ajokelvottomaksi keskelle kaverin pihaa. Eli pitää vaihtaa se joskus myöhemmin paremmassa paikkaa tai uusien tulpanjohtojen ollessa mukana.

Pientä herkistelyä vaati myös syylärin kaihdin, käsikaasu ja ryypynvipu. Mutta nyt ne pikkuhiljaa alkavat toimimaan paremmin, joskin vieläkin tyhjäkäynti jää huutamaan kun kaasuvivusto jumii jostain kohtaa.
On kyllä melkoinen tankoviidakko ohjaamon alla, kun siellä menee vaihteiston ja jakolaatikon tangot ja jarrupolkimeltakin lähtee ensin pari tankoa ennenkuin voima välittyy pääsylinterille, mikä sijaitsee keulassa poikittain eikä pitkittäin niinkuin järkevintä luulisi olevan.
No ilmeisesti vivustolla on saatu tehostettua jarruja.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Viikonlopun remontoinnin tulokset ei ole kovin kehuttavia.

Lauantai-iltana aloitin etujarruista ja koska auto ei ollut kymmeneen vuoteen jarrunestettä nähnyt niin mitään vuotojälkiä oli turha odottaa näkevänsä.
Ensitöikseen kurkkasin kuitenkin rumpujen sisään, kun arvelin, jotta niiden aukaisemisessa voi olla haastetta jos on kovin pinttynyt napaan kiinni tai sitten on kulunut iso pykälä rumpuihin. Mutta nehän lähtivät helposti auki eikä mitään pykälääkään ollut.
Mielenkiintoista oli myös nähdä millaiset on Uazin jarrut, kun en varmaan koskaan ole päässyt näkemään tällaisia kaksisylinterisiä rumpujarruja.

Auton mukana tuli jonkin verran varaosia, mm. jarruosaa mutta en halunnut alkaa mahdollisesti ehjiä sylintereitä suinpäin vaihtamaan vaan ajattelin vaihtaa osia sitä mukaa kun ne joko vuotaa tai on jumissa. Saas nähdä onko viisas ratkaisu kun osa sylintereistä varmaan sellaisia että alkavat vuotamaan vasta myöhemmin, eli todennäköisesti silloin kun on katsastamaan menossa... On tässä sentään kaksipiiriset jarrut, joten ihan jarruttomaksi ei heti mene.

Ensimmäisenä vaihdoin pykineen oikeanpuolen jarruletkun. Ja ensimmäinen vastoinkäyminen tuli siinä, etten ollut hankkinut kupariprikkoja, joten piti sitten kasata vanhoilla prikoilla.

Sittenpä sitä pääsikin kokeilemaan ilmausta, ja ei mennyt kauaa kun vasemman puolen sylinterit vuoti.
Sylinterien vaihto sinänsä oli helppoa mutta jarrut sisältävät monta osaa johtuen epäkeskosäädöistä. Ja oman hankaluutensa toi sekin, että sylinteri ja kenkä on kiinni samalla pultilla, joten jommankumman vaihtaakseen täytyy kummatkin irrottaa.
Eikä sekään vielä riittänyt vaan vielä täytyi jarruletkukin irroittaa kokonaan, jotta sylinterin sai irti.
Liitoksia on niin monta, että meneeköhän etujarruihin aina neljä vaiko viisi kupariprikkaa per puoli.
Remontin edetessä ilta vaihtui yön pimeyteen ja lamppujen valossa saatiin vihdoin kaikki osat kasattua paikalleen.
Sentään sää suosi. Ei ollut kylmä, ei kuuma eikä edes hyttysiä ja poutakeli. Kotiin lähdettyä vajaan kilometrin päässä tie oli ihan märkä eli läheltä oli sadekuuro pyyhkäissyt.

Seuraavana päivänä sitten oli ajatus keskittyä takajarruihin. Oli vaan yön aikana etujarrujen neste kadonnut säiliöstä. Syykin löytyi heti, kun vasen pyörä oli märkä ja silmiin osui täysin kiristämättä jäänyt banjopultti. Nyt olin ostanut jo kupariprikkojakin, joten tähän väliin ne oli helppo vaihtaa.
Banjopultti löysässä_b.jpg
Sitten pääsin siihen varsinaiseen, eli takajarrujen kimppuun. Sillä välin kun minä aloittelin takajarrujen korjausta niin kaveri sääti kokeneempana venttiilivälykset. Siinä hommassa ei kauaa mennyt, kun tässä säädetään aina neljä venttiiliä kerrallaan, joten koko aikaa ei tarvitse olla moottoria pyörittämässä.
Moottori_b.jpg
Venttiilinsäätö_b.jpg
Nyt kun jarrunestesäiliössä oli ollut nesteet yön yli niin mielenkiinnolla otin takarummut auki, että onko yön aikana sinne valunut nestettä mutta kuivaa oli molemmin puolin. Kitkapinnoissakin oli tosi hyvin pintaa eikä rummuissakaan ollut pykälää.
Nämä takajarruthan on tosi yksinkertaiset, eli samanlaiset kuin nappisilmissä sillä erolla että käsijarruhilppeitä ei ole, koska käsijarrurumpu on kardaanissa.
Takajarru_b.jpg
Kerta mitään vuotoja ei esiintynyt niin aloitettiin jarrujen ilmaus oikeaoppisesti ensin takaa. Eipä vaan tullut nestettä kummastakaan nipasta.
Epäilykset osuivat takajarruletkuun. Sitten alkoi tämän päivän vastoinkäymiset. Vaikka useana päivänä olin wd:tä suihkinut kaikkiin jarruliitoksiin niin nyt löytyi ensimmäinen liitos mikä ei meinannut aueta. Jarrruputki lähti pyörimään mutterin mukana mutta tajusin sitten alkaa pyörittämään letkua jolloin liitoksen sai auki ja putki säilyi ehjänä. Sittenpä sen mutterinkin saikin herkisteltyä pyörimään. Ja letku oli tukossa niinkuin arvelinkin.

Mutta se pahempi takaisku tuli sitten kasausvaiheessa kun en osannut varoa isoa varmaankin M16 kierteellä olevaa T-liitintä taka-akselissa vaan kiristin liian voimakkaasti uuden letkun siihen, jolloin se T-liitin paljastuikin joksikin messinki/kupariseokseksi ja meni rikki. No eipä minulla sellaista uutta ollut, joten meni osien tilaushommiksi, onneksi sellainen kuitenkin löytyi ja taas viikonloppuna pääsee yrittämään kasausta mikäli posti vaan sen tuo ajoissa perille.
Keulamerkki_b.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko jarrukengistä kumpi etummainen? Tuo missä on pitkä vai lyhyt pinta? Nuo jos menee puolilla eri päin niin jarruvoima eroa on varmasti.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ihan oikeinpäin eli takimmaiset kengät on lyhennetty.

Vaihteisto ja peräöljytkin ostin valmiiksi, muttaa pitää nuo jarrut tehdä ensin ja sitten alkaa miettiä näidenkin vaihtoa.
Vaihteistoon menee litra, jakolaatikkoon 0,7l mutta se mikä yllätti niin periin menee vain 0,75l. Olisin luullut että sama puolitoista niinkuin Ladoissa.
Sen verran vilkaisin, että propuissa on jokin erikoisempi tähtikolokanta, että saas nähdä löytyykö siihen mistään avainta.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
SimoK
Viestit: 60
Liittynyt: 18.10.2016 19:38

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja SimoK »

Flaiman kirjoitti: 18.5.2021 23:02 Ihan oikeinpäin eli takimmaiset kengät on lyhennetty.

Vaihteisto ja peräöljytkin ostin valmiiksi, muttaa pitää nuo jarrut tehdä ensin ja sitten alkaa miettiä näidenkin vaihtoa.
Vaihteistoon menee litra, jakolaatikkoon 0,7l mutta se mikä yllätti niin periin menee vain 0,75l. Olisin luullut että sama puolitoista niinkuin Ladoissa.
Sen verran vilkaisin, että propuissa on jokin erikoisempi tähtikolokanta, että saas nähdä löytyykö siihen mistään avainta.
Olikohan 3/8 vääntiö osuu joka toiseen tähden sakaraan. Sama kanta löytyy alkuperäisistä etunavoista jos haluaa napalukon veivata auki. Alkuperäisessä työkalusarjassa olisi se virallinen avain, mutta en ole ikinä edes nähnyt.
Käyttis Mitsubishi Lancer stw -04

Harrasteet Uaz 3741 -88, Vaz 2109 -96
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja jta »

Ihan mielenkiinnosta niin onko minkänäköinen tuo proppu kun en äkikseltään netistä kuvaa löytäny? Kuvauksesta päätellen voisi ihan normaali torx sopia kun on harva tuo kuvio. XZN on taas tiheämmällä. Volkkari ainakin tykkää näitä kantoja käyttää.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja jta »

Onkin tosiaan vähän erikoisempi kun 8-kantanen. Noihin voisi sopia kuten Simo jo tuossa vähän kirjoittelikin niin esim. nuo 4-kulmaiset öljytulppa-avaimet.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Itse ehkä tekisin niin että hitsaisin tuohon 12mm mutterin, siihen sopisi sitten se perus 19mm lenkki...
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Onkohan tuohon koskaan ollutkaan oikeata avainta?
Jos onkin tarkoitettu neliökantaisella avaimella avattavaksi, mutta 8-kantainen proppu olisi helpompi valmistaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tänään posti toi uuden T-haaran taka-akselille ja syykin selvisi miksi se rikkoutui. On todella ohutseinämäinen tuo liittimen pää, kun on kierre sisällä ja ulkopuolella, eli ei kestä yhtään liikakiristystä.
Letku menee tuohon sisempään ja T-haara kiristetään taka-akselin peltilipareen väliin tuolla isolla ulkokierteellä.
T-liitin_b.jpg
Nyt on taakse saatu asennettua uusi letku ja varovaisesti tälläkertaa kiristäen T-haara ettei heti mene uusi osa rikki.
Oikeanpuolen etujarrusta alempi sylinteri oli vuotanut, joten sen vaihdoin myös. Mutta ilmaamaan en jarruja yksin alkanut, eli vielä pitää jonkin aikaa elää jännityksessä, että alkaako tähän jarruja löytymään. Otin myös kuvan tuosta jarrupääsylinteristä, kun se on hauskasti poikittain.
Etujarrut_b.jpg
Jarrupääsylinteri_b.jpg
Jo viimeksi tuli huomattua, että vasemman ajovalon johtosarja hankaa jarrupolkimen vivustoon, joten pistin nippusiteellä johdot roikkumaan paremmin, niin nyt ei enää osu.

Auton alla ihmetellessä löytyi myös mystinen luukku auton keulan alta. En oikein tiedä, että onko vain huoltoluukku vai onko kesäkuumalla tarkoitus ajaa tuokin luukku auki, jotta kone ei niin kuumana kävisi. Mutta luukussa on saranointi ja kaksi vahvaa jousta pitämässä luukkua kiinni tai auki, eli ei oikein huoltoluukulta sen puolesta vaikuttaisi.
luukku kiinni_b.jpg
luukku auki_b.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uaz 3741 -1987 -miksköhän tän ostin auto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Lada.h.s:n kanssa ilmattiin Uazin jarrut tässä joku päivä ja jonkinlaiset jarrut saatiinkin. Nyt vaan täytyy vähän kehiä kenkiä lähemmäs ja katsoa että saako jarrut pitämään tasaisesti. Nyt puoltaa reippaasti ja vaatii pari polkaisua ennenkuin alkaa jarruttamaan.
Myöskin kaasuttimen Lada.h.s puhdisti ja sääti. Nyt käy ja kulkee paremmin mutta ei vielä niin hyvin, jotta päästöt olisi kohdallaan.
Tyhjäkäynti vähän vaeltaa, kaasari oli kyllä kuulemma melko kiero, että joko on imuvuoto sen takia tai sitten voisi olla imusarjan tiiviste rikki.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin