Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Samarama

Kokemuksiani Samarasta / 110:stä / ... / paluu Samaraan

Viesti Kirjoittaja Samarama »

Kertoilenpa ajankuluksi omia kokemuksiani ja mielipiteitäni.

Ostin Samaran syksyllä 2006 kun parempi puolisko sai töitä toiselta paikkakunnalta ja tarvii siellä autoa arkisin. Jäin siis yksin, Ladan kanssa :)
Tämä Samara on siis kolmiovinen, ajettu ostaessa n.50 000, nyt n.60 000 km. Ostin auton liikkeestä juuri katsastettuna, autoliike oli hoitanut tarvittavat korjaukset
= hapertuneiden jarrujetkujen vaihdon.

Huollossa olen autoa käyttänyt kerran, Delta-autossa. Sitä ennen autoa riivasi raivostuttava nykiminen (jota ei ollut heti ostettaessa). Perushuollon lisäksi vaihtoivat kaasuläpän asentotunnistimen, muutaman satasen köyhdyin kokonaisuudessaan huollosta. Huollon jälkeen auto toimi kuin rasvattu, nykimätön salama. Paitsi että 5km huollosta poistumisen jälkeen mittari- ja kojelaudan valot sekä vasen takavalo sammuivat. Vaihdoin sulaketta useampaan kertaan, välillä se auttoi pariksi päiväksi, välillä sekunniksi. Vikaa ei löytynyt takavalon "piirilevystä" eikä vetokoukun johdoista. Sattuneesta syystä vetokoukun "sähköosasto" on varaston lattialla :). Mutta itse koukun luulisi yhä toimivan.. Vika on edelleen selvittämättä, mutta sulake ei ole palanut muutamaan viikkoon (vika on korjattu..?)..

Alkuun oli aika ihmeellistä Ladailla, mutta olin alusta asti hyvin vaikuttunut siitä että vaikka alla on uusin omistamani auto, on siinä silti "80-luvun" hyvä meininki. Eli eräänlainen aikakone-efekti, pelkästään positiivisessa mielessä.

Itse asiassa Samarasta tuli monella tapaa mieleen 80-luvun VW Polot (olen ajanut monia vuosia vm. -84 ja -85 Poloilla).


Mielestäni plussia ja miinuksia kyseisessä Samarassa(ni):

Hyvää:
+ lähtee käyntiin vaikka olisi kuinka kylmä
+ on riittävän tehokas
+ muuttuu kuorma-autoksi, kun kääntää takapenkin
+ näkyvyys joka puolelle oikein hyvä
+ bensankulutus kohtuullinen
+ mukava ajaa niin kaupungissa kuin moottoritiellä mersuja ohitellen
+ hyvät penkit (totuttelun jälkeen)
+ puskee liukkaalla kelillä vähemmän mutkissa kuin aiemmat autoni
+ valaistu hanskalokero (luxusta)
+ valaistu moottoritila (luxusta)
+ kattovalon lisäksi kohdevalo (luxusta)
+ kattovalo himmenee hienosti asteittain (luxusta)

Huonoa (tai korjattavaa):
- turhan kylmää kyytiä kun pakkasta alkaa olla väh. 15
- lämpenee sisältä hitaasti
- ikkunat jäätyy kiinni helposti
- vänkärin oven lukko jäätyy "auki" helposti (ovea ei saa kiinni)
- tuhat avainta ja vielä ajonestolaitelakritsi rasittavat kunnon pakkasilla
- epäselvä lämmityslaite / puhallin
- ratti liian kovaa materiaalia
- paljon turhan kovaa muovia siellä täällä
- parkkeja ei saa päälle lainkaan (valot palaa joka asennossa)
- turhan paljon nitinöitä tms. (johtuu stereoiden puutteesta) :)
- ei istuinlämmitystä
- ei stereoita (mutta nitinöitä voi kuunnella) ;)

Eli plussat näyttäis olevan oikeasti hyviä ominaisuuksia ja miinukset turhaa märisemistä :) ?

Nyt on seuraavanlaiset vaihtoehdot mielessä:
a) ajan Samaralla vielä vuosia
b) pistän sen vaihdossa uuteen Hyundai Getziin
c) pistän sen vaihdossa uuteen Lada 110:n
d) pistän sen vaihdossa käytettyyn Lada 110:n

Tämä keskustelupalsta (ja Pravda-lehti) ovat syypäitä siihen että todennäköisesti Ladailen hamaan tulevaisuuteen :) Kiitos siitä!
Viimeksi muokannut Samarama, 25.2.2008 16:23. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kannattaa vaihtaa sitten nopeasti, sillä vuosien ajelujen päästä siitä on vaikea päästä eroon - mikään ei tunnu enää niin "sopivalta" kuin Samara. :) Itse ostin ekan muistaakseni 94 ja senjälkeen ei ole tarvinnut merkkejä tai malleja pähkäillä "näissä hintaluokissa".

Ne parkit pelaa muistaakseni vain kun ei ole virta päällä sen valoautomaatikan takia :roll:

Joko on muuten jakohihna vaihdettu?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10209
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kokemukset kuulostaa tutuilta näin Samaran omistajan lukemana. Tosin vaikka omakin Samara on aika kylmä, niin kokemukset edellisistä antaa ymmärtää että jossain on vikaa kun on kylmä, kyllä Samarakin on aika lämmin auto.

onkos toi jo Bosch ruiskuinen malli ja onko vielä vanhalla kojetaululla (ei kiekkamittaria) tyyppikoodi 21083-020-138?

Jos autoa yleensä vaihtaa kannattaa (siinä häviää aina) niin kyllä merkkiuskollisuus kannattaa. Kannattanee miettiä käyttötarkoitusta (auton koko) ja nyt voinee jo huomioida muuttuvan autoverotuksen. Lisäksi Calinan pitäisi myöskin tulla Suomeen tänä vuonna, siinä yksi vaihtoehto lisää. Itse ehkä siirtyisin Samarasta Calinaan, mutta nykyisellään olen tyytyväinen Samaraan enkä ihan heti ole lähdössä sitä pois vaihtamaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
LADACAT
Viestit: 631
Liittynyt: 16.11.2005 10:32
Paikkakunta: Lahti,Uusikylä

Viesti Kirjoittaja LADACAT »

Samaran lämmityslaitteesta kannattaa aina tarkistaa,
että kaikki luukut ja läpät sulkeutuvat ja avautuvat kunnolla.
Lämmityssäätimet kojetaulussa eivät välttämättä ole uutenakaan
kohdallaan.Vaijerin kuori irtoaa pidikkeestä,eikä säätö enää toimi.
Saattaa olla,että lämmityslaitteen hana ei aukea/mene kiinni kokonaan.
Hyviin puoliin lisäisin lokarit myös takana,valoautomatiikan ja sen,ettei
tarvitse purkaa puolta autoa,kun jotain korjaa. :)
Samara 1.5 -03
Suzuki SX4 -13
Samarama

Viesti Kirjoittaja Samarama »

Lada-Jussi kirjoitti:onkos toi jo Bosch ruiskuinen malli ja onko vielä vanhalla kojetaululla (ei kiekkamittaria) tyyppikoodi 21083-020-138?

Lisäksi Calinan pitäisi myöskin tulla Suomeen tänä vuonna, siinä yksi vaihtoehto lisää. Itse ehkä siirtyisin Samarasta Calinaan, mutta nykyisellään olen tyytyväinen Samaraan enkä ihan heti ole lähdössä sitä pois vaihtamaan.
Tämä on korkealla kojetaululla, kiekkamittari on.

En näe papereissa tuon tapaisia tyyppikoodilukemia, malli näyttäis olevan 1.5I-210830/246, mitä se sitten meinaakaan, en ole oikein perillä näistä tarkalleen. Eikö tuo tarkoita vaan että 3-ovinen yms. Moottori on kirjan mukaan 2111, joten Bosch..?

Onko siitä Calinan/Kalinan tulosta mitään vahvistettu tai tiedotettu? Olen kyllä katsellut kuvia ja tietoja siitä netistä, semmoinen hb-malli ois kyllä itselle just passeli peli.


Ei käynnistynyt Samara tänä aamuna, pakkasta -30.. Sitten huomasin, että lämpötolpan kellonamiska oli pysähtynyt tunteja aiemmin.. Prkl! Reilut 20 min. roikan nokassa ja käyntiin hyrskähti. Kylmyydestä johtuen samalla myös jäärapa meni poikki, harja meni poikki, muovinen autopaperikansio hajosi pirstaleiksi avatessa ja "takakovi" pamahti päähän takakonttiin kurottaessa :evil:

Ostin Biltemasta karvaisen ratinsuojuksen n.3€, paljon mukavampi ohjailla.
Samarama

Viesti Kirjoittaja Samarama »

Kysymyksiä yms.

Ylivoimaisesti isoin nitinä-ääni korjaantui helposti laittamalla pieni muutaman kerran taiteltu teipinpala mittariston "lasin" ja kojelaudan väliin.

Seuraavaksi isoin häiriöääni korjaantui laittamalla ylimääräiset hanskat tyhjään radiokaukaloon kun stereoita ei vielä ole :)

Vänkärin oven verhoilu on seuraava vaimennuksen kohde. Jotain siellä on "irti".

Kannattaiskohan tunkea ovien sisään jotain scheibelia "täytteeksi"?

Onko olemassa jotain pienempää ja vähemmän karua Samaran rattia?

Huvittais poistaa takapenkki kokonaan ja kehitellä joku hyvä tasainen pohja kun käytän kuitenkin takatilaa lähinnä vaan tavaroiden (soittimien) kuljetukseen ja en edes halua enempää hönkijöitä kyytiin kuin max. yhden :)
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Samarasi on ilmeisesti HB; ei sedan?
Nosta takapenkki pystyyn ja käännä takaselkänoja alas; niin on käytössä yhtenäinen tavaratila? Ominaisuus muuten :D
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10209
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Ladamaster: tuolla jo aiemmin on monesti kerrottu että auto on 3-ovinen, mutta onnistuu toi penkin kääntö sedanissakin :wink:

auton tarkka mallimerkintä löytyy tyyppikilven alareunasta, olisko toi sitten kuitenkin 21083-020-110, mutta kyllä se varmaan Bosch ruiskulla on, oli sitte kumpi tahansa ruisku, niin kone on 2111 tyyppinen.

viikonloppuna kysyin Calinan tulosta Tampereen Delta-auton myyjältä. Tyyppi sanoi että myöhemmin keväällä olisi tulossa, luulisi että se oli ihan tieto. Luulisin että ensin tulee Sedan versio, sitä kun on muutenkin jo viety.

mun -95 Samara lähti tänäänkin hyvin käyntiin -26 asteesta lautahökkelistä ilman lohkolämppäriä
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Samarama

Viesti Kirjoittaja Samarama »

ladamaster kirjoitti:Samarasi on ilmeisesti HB; ei sedan?
Nosta takapenkki pystyyn ja käännä takaselkänoja alas; niin on käytössä yhtenäinen tavaratila? Ominaisuus muuten :D
Juu, kyllä olen niin tehnytkin. :) Mutta jos takapenkki ois kokonaan irti, niin tilaa olis vielä huomattavasti enemmän. Kun tulee paljon esim. isoa rumpusettiä roudailtua. Ja mahtuu muuten hyvin Samaraan. Esim. moneen uuteen "isoon" sedaniin ei mahdu 8)
Samarama

Viesti Kirjoittaja Samarama »

viikonloppuna kysyin Calinan tulosta Tampereen Delta-auton myyjältä. Tyyppi sanoi että myöhemmin keväällä olisi tulossa, luulisi että se oli ihan tieto. Luulisin että ensin tulee Sedan versio, sitä kun on muutenkin jo viety.

mun -95 Samara lähti tänäänkin hyvin käyntiin -26 asteesta lautahökkelistä ilman lohkolämppäriä
Jaahas, mielenkiinnolla odotan! Tosin sedania en halua, kun on pakko olla "pakettiautomahdollisuus" :)

Tänään pakkasta mittarin mukaan -31 ja mukava tasainen viima viereiseltä mereltä :) Kävin kokeilemassa lämpöpaikkaan hiustenkuivaajaa, toimii, mutta kellomekanismi tolpasta on stopannu. Eli halutessa kai 24h lämmitys ;)

Käyn lauantaina koeajamassa Deltassa -02 110:n. <-- linkki autoon, ei kuvaa
Samarama

Viesti Kirjoittaja Samarama »

Useiden nopeusnäyttötaulujen mukaan tämän Samaran nopeusmittari näyttää 100%:sesti oikein.

Eipä tässä tällä kertaa muuta.
Samarama

Viesti Kirjoittaja Samarama »

Kävin koeajamassa Oulun Deltassa 110 16V:tä vm. 2002. Tinkaamisen jälkeen ihan kelpo hyvityksen olis saanut Samarasta, mutta en kuitenkaan ala vaihtamaan.

Oli ensimmäinen kerta, kun 110:a koeajoin. Plussia ja miinuksia tämän perusteella / tästä satakympistä / verrattuna Samaraan:

+huomattavasti vähemmän kolinaa ja nitinää
+paljon nykyaikaisempi olemus
+paljon tehokkaampi puhallin
+CD-soitin/radio + kaiuttimet edessä ja takana
+komeat vanteet kesänakeissa
+liikenteessä havaittavissa vähemmän perässäroikkumista ja jopa yksi kohtelias "tienanto" isolla parkkipaikalla :)

-vain kuskin puolella edessä ja vänkärin puolella takana toimivat sähkölasit
-takalasinpyyhin ei toiminut
-pissapoika ei toiminut (tod. näk. vain jäässä)
-metallinen kilinä tietyllä kierrosluvulla (n. 3500), loppui jos vaihdekeppiä painoi vähän samalla
-joku varoitusvalo paloi kojetaulussa, en oikein tiedä mitä aparaattia se symboloi
-takaluukun oikean reunan muovi vähän rikki
-epämääräisempi ja "löysempi" vaihteisto
-takaluukusta hankala ottaa avattaessa kiinni

Delta-auton myyjä oli aika asiallinen eikä tuntunut ainakaan ihan sydämensä pohjasta vihaavan Ladoja :)

En kyllä tämän perusteella ala Samarahommista luopumaan. Pitäisi vain saada asennettua stereot ja pistoke sisälämppärille niin avot!
Samarama

Viesti Kirjoittaja Samarama »

Pistin hankintaan Luisin Albatros-ratin (ja keskiön), jollaisesta on ohjauskokemusta monen vuoden ajalta yhdestä edellisestä autosta. On mielestäni tyylikäs ratti, ei liian "ralli" ja edullinenkin. Tärkeimpänä tietenkin se, että kyseinen ratti on erittäin miellyttävä käänneltävä.

Ensi viikonloppuna asentelen ainakin uuden kasettisoittimen ja kaiuttimet eteen. Päädyin kasettisoittimeen, kun se sopii paremmin auton luonteeseen ja löytyy noita kasetteja niin pirusti. Olihan tuo tietenkin edullinenkin, poistotuote. Nykypäivänä hyvä pieni protesti ja kuittailu varustelubuumille olisi vinyylisoitin autossa, ja matkustajille VHS-katselumahdollisuus, heh. Toivon mukaan saan asennettua myös sen lämppärin sisähaaran.

Pysyy sisätila kuivana ja huuruttomana kaikenlaisilla keleilä, kun vain kopsuttelee hyvin lumet kengistä ja puhaltelee välillä enemmän jalkatiloihinkin ilmaa.

Radioaukon perällä oleva kojelaudan kiinnitysruuvi pyöri tyhjää, on murtunut se kiinnityspiste. Pitänee jollakin patentilla rysäyttää se jotenkin kiinni. Sinne on hankala poratakaan uutta isompaa reikää, kun kohde on niin syvällä.

Onko muuten mielipiteitä, mihin antenni ois hyvä asentaa?

Onko tietoa, mistä saisi muutaman sentin levyistä kylkilistaa oviin? Olisivat hyvän näköiset ja tietenkin hyödyllisetkin.

Semmoista tällä kertaa. Kiitos menneistä ja (toivottavasti) tulevistakin ohjeista ja neuvoista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Mulla on ainakin tossa omassa siellä vasemmassa takalokarissa ja niin on kai kaikissa entisissäkin Samaroissa muistaakseni ollut :roll: Yhtään antennia ei kyllä tarvinnut itse asentaa kun on aina ollut valmiina.

Kannattaa varmaan laittaa Samaran omat kylkilistat. Larssilla näky olevan tuolla 2109 kylkilistat myynnissä, mutta sullahan on 3-ovinen.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Samarama kirjoitti: Nykypäivänä hyvä pieni protesti ja kuittailu varustelubuumille olisi vinyylisoitin autossa, ja matkustajille VHS-katselumahdollisuus,
Inttikaverilla oli aikoinaan Lappeenrannassa ruotsinrekkareisessa PV Volvossaan vinyylilevysoitin. Siis vain singleille.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin