Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Hei,tämähän vaikuttaa modernilta!
Tänään aamulla ajaessani vesisateella kadunkulmassa sivuikkuna raollaan vaimo sai hieman vettä päällensä sen valahtaessa katolta kuin vesi poistuu hanhen selästä.Tällaista olen hieman ajatellutkin joskus tapahtuvaksi.Oven yläreunan kohdalla ,katon saumassa on kyllä U:n muotoinen kumilista,joka kylläkin on painautunut kasaan oven ollessa kiinni,joten vesi pääsee alussa mainitussa tapauksessa valahtamaan auton sisälle.Tämä on kait se hinta,jonka joutuu maksamaan paremmasta aerodynamiikasta ja pienemmästä polttoaineenkulutuksesta.
Huollettu on,matka jatkuu.....
Vein eilen auton Delta-autoon ja tänään sain pois.Kaikki oli tehty niinkuin pitikin.Rääkyvä keskuslukituskin oli korjattu.Huollot ja tarkistukset oli tehty,öljyt oli vaihdettu ja suodatin ,(Mobil 0W/40 ,sitä minäkin olisin mielelläni laittanut moottoriin).Jäähdytysnesteen pakkaskestoksi oli saatu-28.Oma moka kun unohdin täyttää tuulilasinpesunesteen säiliön.Siitä oli velotettu 6€.Asentajankin nimi ja puhelinnumero oli laskun mukana.Ei muuta kuin paanalle.Näillä ajoilla seuraava huolto on kevätkesällä 2004.Aamulla oli Hyvinkäällä autoja pyörähdellyt ojaan mustan jään takia,taisi jokavuotinen "talvi" yllättää raskaalla kaasulla jajat.
Alustasta ja ajettavuudesta
Lainaan taas TM:ää 18/99
"Liikkeelelähdössä huomaa ohjaustehostimen puutteen..voimaa tarvitaan,mutta heti kun on päästy kävelynopeuteen,ohjaus kevenee eikä auton liikkuessa siinä huomaa merkkiäkään raskaudesta.Päin vastoin kovissa nopeuksissa suoraan ajettaessa rattiote saa olla hyvinkin hento,jotta ei tule käännetyksi turhaan....Väistökokeessa havaittiin,että Lada selvittää kaistanvaihdon hyvin ja rauhallisin liikkein...ensin kori kallistuu ja sitten etupyörät ohjaavat parhaalla mahdollisella tavalla.Tämä johtuu siitä,että Ladassa on melkoinen maavara ja se liikkuu aktiivisesti jousiensa varassa.(vrt.Citroen Visa).Parasta on että joustovaraa riittää auton kallistuttuakin,jolloin ohjattavuus ei tästä heikkene,ei myöskään etupyörien pito...Lada on hallittavuudeltaan yllättävän hyvä ja ikäänkuin venyy mukaan tilanteisiin,koska pyörien pito ei heikkene kallistelusta huolimatta.Sen kallistelu kuitenkin tekee,että ohjaus saattaa tuntua kipsaantuvan,jos oikein pitävällä pinnalla testataan kaarreominaisuuksia...nyt pitää muistaa vain käsin kääntämällä hoitaa myös pyörien oikaisu.Jos ohjaus on työläs taajamissa maantieautona Ladan ajettavuutta ei vaivaa mikään.Oman hintaluokkansa edustajaksi se kulkee mainiosti ja vaivattomasti maantienopeuksilla,mutta moottoritienopeuksissa tämä vaivattomuus kärsii korkean maavaran ja korkeiden renkaiden takia(175/70 R 13 Jx13).
Omassa ladassani on renkaina taasen 175/65 R14,mikä taasen parantaa ajettavuutta moottoritienopeuksissa,lisäten ohjauksen keskittävyyttä.Kääntöpuolena on heikentynyt pito sadekelillä ja heikommat kaupunkiominaisuudet mukulakivikadulla ajettaessa ja parkkeerattaessa.Kuten huomataan rengasvalinnoilla voi vaikuttaa auton käyttäytymiseen riippuen mikä pääasiallinen ajotarve on.
"Liikkeelelähdössä huomaa ohjaustehostimen puutteen..voimaa tarvitaan,mutta heti kun on päästy kävelynopeuteen,ohjaus kevenee eikä auton liikkuessa siinä huomaa merkkiäkään raskaudesta.Päin vastoin kovissa nopeuksissa suoraan ajettaessa rattiote saa olla hyvinkin hento,jotta ei tule käännetyksi turhaan....Väistökokeessa havaittiin,että Lada selvittää kaistanvaihdon hyvin ja rauhallisin liikkein...ensin kori kallistuu ja sitten etupyörät ohjaavat parhaalla mahdollisella tavalla.Tämä johtuu siitä,että Ladassa on melkoinen maavara ja se liikkuu aktiivisesti jousiensa varassa.(vrt.Citroen Visa).Parasta on että joustovaraa riittää auton kallistuttuakin,jolloin ohjattavuus ei tästä heikkene,ei myöskään etupyörien pito...Lada on hallittavuudeltaan yllättävän hyvä ja ikäänkuin venyy mukaan tilanteisiin,koska pyörien pito ei heikkene kallistelusta huolimatta.Sen kallistelu kuitenkin tekee,että ohjaus saattaa tuntua kipsaantuvan,jos oikein pitävällä pinnalla testataan kaarreominaisuuksia...nyt pitää muistaa vain käsin kääntämällä hoitaa myös pyörien oikaisu.Jos ohjaus on työläs taajamissa maantieautona Ladan ajettavuutta ei vaivaa mikään.Oman hintaluokkansa edustajaksi se kulkee mainiosti ja vaivattomasti maantienopeuksilla,mutta moottoritienopeuksissa tämä vaivattomuus kärsii korkean maavaran ja korkeiden renkaiden takia(175/70 R 13 Jx13).
Omassa ladassani on renkaina taasen 175/65 R14,mikä taasen parantaa ajettavuutta moottoritienopeuksissa,lisäten ohjauksen keskittävyyttä.Kääntöpuolena on heikentynyt pito sadekelillä ja heikommat kaupunkiominaisuudet mukulakivikadulla ajettaessa ja parkkeerattaessa.Kuten huomataan rengasvalinnoilla voi vaikuttaa auton käyttäytymiseen riippuen mikä pääasiallinen ajotarve on.
Alustasta
110:n alusta on sukua Samaralle,vaikka raideleveyden ja akselivälin mitoituksessa on eroja.Edessä on joustintuet kierrejousin,poikittaiset alatukivarret ja eteen viistosti suunnatut pitkittäistuet niin,että alatuenta näyttää hyvinkin kolmiomaiselta.Edessä on myös kallistuksenvaimennin.
Takana on yhdysakseli.Sen muodostavat pitkittäiset etureunastaan saranoidut tukivarret ja niitä yhdistävä poikittaispalkki.Palkki kiertyy joustoliikkeen aikana sallien pyörien eriaikaiset liikkeet,joten kysymyksessä on erillisjousitus,vaikka jostain syystä tässä tapauksessa asiasta ei niin mainita.
Jousi-iskunvaimenninyksikkö näyttää joustintuelta,mutta puolestaan ei ole sitä.Yhdysakselisto huolehtii jossain määrin kallistuksenvaimentimen tehtävästä.Tälläinen taka-akselisto on halpa valmistaa ja käytössä ongelmaton.
Ensituntumana oli se että auton ajokäytös oli tuttua,kun edellinen auto oli Samara,minkä ajokäytöksestä opin vuosien varrella pitämään.Alustassa ei katsastuksissa ollut mitään huomautettavaa,vaikka Samarani oli jo 13 vuotta vanha ja 150 000km ajettu.Näin ollen voidaan 110:n alustalle povata pitkää,huoletonta tulevaisuutta niinkuin laatuautoilta voidaan odottaakin.
Takana on yhdysakseli.Sen muodostavat pitkittäiset etureunastaan saranoidut tukivarret ja niitä yhdistävä poikittaispalkki.Palkki kiertyy joustoliikkeen aikana sallien pyörien eriaikaiset liikkeet,joten kysymyksessä on erillisjousitus,vaikka jostain syystä tässä tapauksessa asiasta ei niin mainita.
Jousi-iskunvaimenninyksikkö näyttää joustintuelta,mutta puolestaan ei ole sitä.Yhdysakselisto huolehtii jossain määrin kallistuksenvaimentimen tehtävästä.Tälläinen taka-akselisto on halpa valmistaa ja käytössä ongelmaton.
Ensituntumana oli se että auton ajokäytös oli tuttua,kun edellinen auto oli Samara,minkä ajokäytöksestä opin vuosien varrella pitämään.Alustassa ei katsastuksissa ollut mitään huomautettavaa,vaikka Samarani oli jo 13 vuotta vanha ja 150 000km ajettu.Näin ollen voidaan 110:n alustalle povata pitkää,huoletonta tulevaisuutta niinkuin laatuautoilta voidaan odottaakin.
Nyt on jo vähän kokemuksia Ladasta. Kävin juuri perjantaina varaamassa ajan 2000km huoltoon. Ja kotiin saapuessani huomasin että olin painanut takasivu-lasin auki. Eihän se enää kiinni mennytkään. 1650km mittarissa, joten pitää tänään käydä näyttämässä. Huolto olis vasta ens perjantaina. Ei oikee pysy muovitkaan ajon aikana ikkunassa.
Muuten on pelannut kiitettävästi. Mullakin keskuslukko on alkanut pitää ääntä, sanoivat huollossa että tulee kuntoon huollon yhteydessä.
Muuten on pelannut kiitettävästi. Mullakin keskuslukko on alkanut pitää ääntä, sanoivat huollossa että tulee kuntoon huollon yhteydessä.
Syksyiset lehdet,ne hiljaa puusta varisee..
Koivunlehdet mahtuvat menemään ilmanottoaukosta poikittain sisään.Ei niitä monta mene,mutta kuitenkin.En ole havainnut niitten vielä meneen pörisemään tuulettimeen,kuten Samarassa oli mahdollista.Lehdet myös kerääntyvät kasaoittain A-pilareitten juuriin konepellin saumaan.Pyyhkijän alla koivunlehti irroittaa sulan kontaktin lasiin ja se on poistettava nähdäkseen hyvin vesisateella.Tämä ei kait ole yksinomaan Ladan ongelma.Lehdet voivat mennä takapuskurin kiinnityspulttien työaikkojen kautta puskurin sisään,missä ne ajanoloon muuttuvat mullaksi.(mahdollinen ruostepaikka).Asian voi korjata laittamalla kyseisiin paikkoihin vaikka palat vanhasta pesusienestä.Auton aerodynamiikasta kertoo se että ilmavirta poistaa märätkin lehdet katolta,takalasilta ja auton kyljistä kun vauhti on riittävän kova.
Keskuslukoista...
Tompalle,että se kyllä kuntoon tulee on niillä niistä sen verran kokemusta.Oliskohan noiden ikkunoiden takia varattava kirkasta muovia ja ilmastointiteippiä?Niitä kun pitäisi mukana,niin ei varmaan koskaan tarvitsisi.Minulla ainakin 12kg työkaluja ja varaosia toimi sellaisena tehokkaana viankarkoittimena vanhassa Samarassa-kokemuksen rintaäänellä.
Valoa pimeyteen
110:ssa on kaikenlaisia valoja.Ajovalot tuli mainittuakin.Hanskalokero on valaistu tehokkaalla valolla.Lokero on kaukalo-tyyppinen.Sovitteet siinä ei ole kovin tarkat,kerran olen havainnut luukun jääneen sen verran raolleen,että valo oli jäänyt paistamaan raosta.Sisävalaistuksen saa toimimaan kattovalaisimen käyttökytkimestä siten että valo sammuu viivästettynä antaen aikaa ajonestolaitteen kuittaamiseen ja käynnistämiseen.Samalla virtalukko on valaistu vihreällä ledillä.Tämä ominaisuus on vain kuljettajanpuoleisessa ovessa.Muista ovista valo sammuu heti oven sulkeuduttua.Viivästettyä valoa voi käyttää apuna autoa lukittaessa täysin pimeään paikkaan,missä ulkopuolista valaistusta ei ole.Käyttökytkimet on valaistu,samoin mittariston taustavalo on valaistu samaramaiseen tyyliin.Autossa on erikseen sytytettävä,linssillä varustettu nk. kartanlukuvalo.Työvalopistoke on auton sisällä kojelaudassa.Peruutusvalot ovat kahdennetut.Takasumuvalo integroitu takavalojen yhteyteen.Kojelaudassa varaus sumuvalokytkimelle.Peräkontin valo toimii kytkimellä siten että se palaa jos parkit on päällä.Tarkoitus on laittaa erillinen peräkontinvalo,joka syttyy silloin kun peräluukku avataan riippumatta onko parkit päällä tai ei.Tällä viimeisellä parannuksella tehdas saisi autoon helposti käyttömukavuutta lisää pienellä investoinnilla.
Pieniä huomioita
Tänään tankkasin,kun mittari näytti puolta tankkia niin sinne mahtui 15 litraa.Ajomatka oli 309km.Eikö sen pitäisi tehdä alle 7,5litraa sadalla.Mielestäni se on hyvin kun ajattelee,että se on ajettu kehä kolmosen sisäpuolella.Lada 110 on ollut testeissä toiseksi pienikulutuksisin bensa -auto.Moottori käy nätisti ja kulku on herkkää.Alle 2000kierroksen ei mielestäni varsinaisilla ajovaihteilla kannata ajaa,vaan vaihtaa ajoissa pienemmälle-se säästää moottoria ja voimansiirtoa.
Peräkontin puolella havaitsin suojaverhoa nostavan muovilenkin katkenneen.Muutenkaan niiden sijoitus ei ole loppuun ajateltu.Kun nostaa luukun täysin auki suojaverhon läppä kääntyy yli kuolleeseen asentoon,mistä sen joutuu käsin avittamaan luukkua sulkiessa,jotta suojaverho toimisi näköesteenä.Nostopiste pitäisi siirtää lähemmäksi saranaa ja voisi olla esim jotain nailonsiimaa,joka laskeutuisi suojaverhon päälle.Katsotaan tuleeko toteutettua.
Etuistuinten välissä haarautuvat,taakse johtavat ilmakanavat istuvat huonosti sovituksissaan.Suuri maa ja suuret toleranssit.Ilman ohjautumiseen ei sillä ole merkitystä.
Etu ja takaovien sulkeutumisen äänissä on eroja.Edessä ovi sulkeutuu hyvin pienellä voimalla ja ääni on miellyttävä.Takaovet vaativat hieman enemmän voimaa ja ääni on peltimäinen.Liekö ovien massalla ja pituuksilla vaikutusta.Vuosien kuluttua näkee miten kori elää,saranat kuluu.
Peräkontin puolella havaitsin suojaverhoa nostavan muovilenkin katkenneen.Muutenkaan niiden sijoitus ei ole loppuun ajateltu.Kun nostaa luukun täysin auki suojaverhon läppä kääntyy yli kuolleeseen asentoon,mistä sen joutuu käsin avittamaan luukkua sulkiessa,jotta suojaverho toimisi näköesteenä.Nostopiste pitäisi siirtää lähemmäksi saranaa ja voisi olla esim jotain nailonsiimaa,joka laskeutuisi suojaverhon päälle.Katsotaan tuleeko toteutettua.
Etuistuinten välissä haarautuvat,taakse johtavat ilmakanavat istuvat huonosti sovituksissaan.Suuri maa ja suuret toleranssit.Ilman ohjautumiseen ei sillä ole merkitystä.
Etu ja takaovien sulkeutumisen äänissä on eroja.Edessä ovi sulkeutuu hyvin pienellä voimalla ja ääni on miellyttävä.Takaovet vaativat hieman enemmän voimaa ja ääni on peltimäinen.Liekö ovien massalla ja pituuksilla vaikutusta.Vuosien kuluttua näkee miten kori elää,saranat kuluu.
Virhe kulutuksessa
Tässä täytyy olla jokin virhe,tuostahan tulee jotain 5l/100km!Nollaan trippimittarin,joten palataan asiaan.Ei se sentään bensan hajulla kulje!
Lada on tietoinen valinta
Kun haluaa täysimittaisen perheauton ja uuden sellaisen edullisesti eipä niitä vaihtoehtoja paljon ole.Jos haluaa samanhintaisen saa litran moottorilla varustetun pari kolme vuotta vanhan länsiauton,ehkä kaksiovisen sellaisen.Jos haluaa samankokoisen joutuu tyytymään 5-7 vuotta vanhaan,jolla on ajettu 150-200tkm.Katsastele niitä joka vuosi yhä pitenevin vikalistoin.Kun ajattelee,että auto on muuttunut status esineestä arkiseksi käyttöesineeksi en koe kovin tärkeäksi mikä on se merkiltään.Vaikka lada 110 on muotoilultaan varsin nykyaikainen on sen perustekniikka samarasta peräisin.Minun ladani on se 16venttiilinen twin-cam,Bosch:in ilmamäärätunnistinruiskulla varustettu.Ei mitään uutta auringon alla.Pieninä mukavuuksina ovat automaattinen lämmityslaite,keskuslukitus ja sähköikkunat.Nekin ovat olleet jenkeissä vakiotavaraa vuosikymmeniä.Vaikka lada on Venäläisenä tuotteena sangen uusi on se länsimaisittain vanhahtava,mistä osoituksena esim. se että turvatyynyjä ei malliin saa edes lisävarusteena.Vahvuutena taas on huollon helppous,joka on vähenemässä sitä mukaa mitä elekroniikkaa ym. tekniikkaa auton kuorien sisälle saadaan mahtumaan.Joissakin eurooppalaisissa laatuautoissa tavattu vikaantuminen saattaa olla viisinkertainen verrattuna vanhempiin "karvalakkimalleihin".Näin ollen sana laatu on liukuva käsite tässä kertakäyttökultuuria suosivassa maailmassa.Suomessa on liikenteessä arviolta 50 000 Ladaa,joten niiden joukosta löytyy varmaankin ihmisiä jotka ovat valmiita maksamaan autosta pyydetyn hinnan.Minä olen yksi heistä.
Katon lämpöeristys
Tänään havaitsin kun yöllä oli pakkasta ja katto oli jäätynyt,että katossa taitaa olla kohtuulliset lämmöneristeet.Esim. sisävalaisimen kohdalta katto ei ollut sulanut sisälämmittimen käytöstä huolimatta.Näin on tapahtunut kaikissa edellisissä autoissa ja onhan niitä ollut sentään toista- kymmentä.
Olen tossa tuumaillut...
...miten paljon auton ulkonäkö ja ikä vaikuttaa ympäristön käytökseen.Esim. yöllä lehtiä jakaessa en ole uuden ladan kanssa tullut kertaakaan poliisien pysäyttämäksi.Samanlaisissa tilanteissa kolmetoista vuotias samara on useaan otteeseen ollut syynättävänä.(on siinä pari kertaa tullut lauottua poliiseille kuolemattomia totuuksia elämästä,jotka jääkööt tässä kommentoimatta).Minusta on tullut siis yhteiskuntakelpoinen 46-vuotiaana! Parkkipaikka tuttu on selvinpäin jopa kehunut Ladani ulkonäköä.(kännipäissään hän kerran tuli hirnumaan kun olin huoltamassa samaraa-meni hiljaiseksi kun sanoin sillä saavan samat kilometrikorvaukset kuin Volvo V70:llä).Ihmiset taitavat olla stereotypioidensa vankeja,kun yhteiskunta on niin monimutkainen on kaikki laitettava jonkinlaiseen marssijärjestykseen.
Vajaa 3000km,matka jatkuu...
Yhtenä aamuna käynnistettyäni auton kuului kojelaudan sisältä vaimeaa piipitystä,se kait liittyy automaattiseen lämmityslaitteeseen sen säätäessä lämmityslaitetta.sitten se lakkaa.Olen koettanut välillä ottaa moottorista kaikki tehot irti.Moottori sietää hyvin kierroksia,kiihtyvyys on reipasta ja hups-pian ollaan laittomissa nopeuksissa.Ääni on karhea,mutta antaa titynlaisen voiman tunteen.Mennään vaan pintakaasulla jonossa niin polttoainetta säästyy ja maailma pelastuu.Polttoainetankin korkissa on englanninkielinen teksti,joka varoittaa löysällä olevan korkin mahdollisesti aiheuttavan "tarkista moottori"- valon syttymisen.Tarkoittaakohan se sitä,että polttoaine-ruiskujärjestelmä tarvitsee vastapaineen toimiakseen kunnolla?Olen varautumassa talvikauteen.Kahteen renkaaseen joutuu laittamaan sisärenkaan vanteen reunan kautta poistuvan ilman takia.Sellaisia ne vanhat alu-vanteet ovat.Vanteen olka kuluu ja ilma löytää tiensä ulos vähitellen,mutta eipä hätää kyllä ne ovat hintansa haukkuneet kun ne siirretään jo kolmanteen autoon.(Fiat Regata,Lada Samara,Lada 110).Olen ajatellut laittaa oviin oviheijastimet.Kait niitä tarvikeliikkeistä saa.Ainakaan se malli,jossa oli myös törmäyssuoja ei oviin käy,koska oven pinta on kaareva ja jäykkä muovi ei niin hyvin taivu ja heijasti ei pysy kolossaan,ovien soviteet ovat aika tiukat.Ensimmäisissä Lada 110-malleissa oviheijastimet kuuluivat myyntivarusteisiin.Jotenkin tyypillistä-jo vakioksi luultu varuste yhtä-äkkiä poistuu autosta.Eikös jo 1600SL:ssä ollut syttyvät lamput ovia avattaessa?Polttoaineen keskikulutus oli 7,7litraa/100km.
On sitä ajettu sohjossakin
Taustapeilit ovat mustissa muovikehyksissä,joten lumi kerääntyy peilin alaosaan.Takaspoileri taas suojaa takalasinpyyhkijää kerääntyvältä lumelta.Ohjaus kevenee huomattavasti kun keli on liukas,varsinkin pienillä nopeuksilla.Sillä tavalla saa tietoa tienpinnan liukkaudesta.Jos liikkeellelähtiessä tuulilasi on sisäpuolelta huurussa,poistuu se muutamassa minuutissa kun laittaa puhaltimen huurteenpoistoasentoon.Sen jälkeen voi puhaltimen laittaa pienemmälle.En ole vielä kokeillut lämmityslaiteen huipputehoja,säätimessä on korkein asettelulämpötila +28C.