Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Kellon asettaminen,kun talviaikakin tuli
Lada 110 Sedan,STW,HB:n käyttöohjekirjassa sanotaan kellosta seuraavaa:Ajan asetusta varten vedä nuppia 1ulospäin ja kierrä sitä myötäpäivään.Vaihtoehtoisesti ajan säätönuppi voi olla kellotaulun keskellä.Nupista kääntämällä asetetaan aika.
Minun Ladassani nuppi on kellotaulun oikealla puolella.Yritin vetää nuppia ulospäin onnistumatta.Sitten havaitsin,että kun nuppia painoi niin minuuttiviisari liikahti minuutin eteenpäin.660 kertaa painamalla sain kellon siirrettyä talviaikaan-mielenkiintoista!
Minun Ladassani nuppi on kellotaulun oikealla puolella.Yritin vetää nuppia ulospäin onnistumatta.Sitten havaitsin,että kun nuppia painoi niin minuuttiviisari liikahti minuutin eteenpäin.660 kertaa painamalla sain kellon siirrettyä talviaikaan-mielenkiintoista!
Lukot jäässä
Aamulla aikaisin mentyäni autolle oli lukot jäässä.Peräkontin puolelta olisi päässyt sisälle,mutta enpä viitsinyt ruveta rämpimään.Sunnuntaina oli hieman plussaa ja kosteus jäätyi lukkoihin.Turvauduin vanhaan konstiin.Laskin muovipussiin lämmintä vettä,jota pitämällä lukkoa vasten sulatti lukon.Sama myös apukuskin puolella.Lukko jäätyy tällätavalla menetellen uudelleen,mutta pääseepähän sisälle.Ovien tiivisteisiin sentään olin älynnyt laittaa silikoni-spraytä.Pampulalla toimiva keskuslukitus olisi ollut tässä tilanteessa paikallaan.Täytyy laittaa lukkoihin aseöljyä,se on kuulema parasta.Lämpötolpan kellokin pitää laitaa talviaikaan,jotta ajastus toimisi.Liukkaalla kiihdytyksissä pyörä,pyörät alkavat herkästi sutia jos moottori saavuttaa parhaan vääntöalueensa,samalla ohjauksessa tuntuu etuvetoautolle tyypillistä vetelyä.
Lasien kuraantumisesta HB:ssä
Ilmavirta pyörittää vesinoroja sivuikkunoissa,mikä on tavallista nykyautoissa.Peilin kohdalla vesivana tekee sellaisen puolikuun muotoisen kaaren,minkä ominaisuuden olen tavannut muissakin autoissa.Eli sivulaseja joutuu putsaamaan huoltoasemakäyntien yhteydessä.Takalasi pysyy yllättävän puhtaana,eli korin aerodynamiikka on hyvin suunniteltu. Olisiko syynä tuo mahtava spoileri,joka pakottaa jättövirtauksen virtaamaan spoilerin ja lasin välisestä aukosta.Spoileriin on sijoitettu lisäjarruvalo,joka on takanatulijan näkökentän korkeudella.Spoileria voi kyynärpäällä avittaen käyttää luukun avaamiseen,jos käsissä olevia kantamuksia ei halua laskea maahan.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
check engine
No niin:
11 200 km takana ja eilen syttyi check engine valo.
Saan vehkeen tänään piuhaan kiinni ja katsotaan mitä on tapahtunut.
Pelaa muuten ihan OK....
pari kertaa ei ole käynnistynyt normaalisti, on joutunut painamaan kaasua. Ruiskussa ei kaasupolkimeen saa koskea käynnistyksen yhteydessä.
Onkohan samaa vikaa?
11 200 km takana ja eilen syttyi check engine valo.
Saan vehkeen tänään piuhaan kiinni ja katsotaan mitä on tapahtunut.
Pelaa muuten ihan OK....
pari kertaa ei ole käynnistynyt normaalisti, on joutunut painamaan kaasua. Ruiskussa ei kaasupolkimeen saa koskea käynnistyksen yhteydessä.
Onkohan samaa vikaa?
Re: check engine
No muutaman kerran olen saman ilmiön havainnut. Ei ole startannut ekalla. Vien auton tänään Turun Deltaan, saa tarkistaa joskos asialle voisi jotain tehdä. Mulla vikailmoituspaneelissa vilkkuu ajoittain kaikki valot ja merkkiääni piippaa.
ladamaster kirjoitti: pari kertaa ei ole käynnistynyt normaalisti, on joutunut painamaan kaasua. Ruiskussa ei kaasupolkimeen saa koskea käynnistyksen yhteydessä.
Onkohan samaa vikaa?
Teemu
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
tuloksia
tänään oli 110 piuhassa kiinni.
Laite on hyvinkin pienikokoinen venäläinen jossa on piuha, joka kytketään ohjauspyörän oikealle puolelle vähän virtalukon alapuolelle.
Autossa oli virta päällä ja vehje luki vikakoodit.
Kolme koodia tuli. Yksi kuulemma merkityksetön. Toinen kakkos happianturin häiriö ja kolmas aktiivihiilisäiliön venttiilin vikakoodi.
Auto "nollattiin" ja viat korjataan 15 000 km huollon yhteydessä kolmen viikon päästä. Viat eivät ole vaarallisia eivätkä estä ajoa mikäli uusiutuvat; mutta eihän sitä tiedä mikä valon sitten taasen sytyttää
Ehkä nämä viat johtuivat maata riepottelevasta magneettimyrskystä
Laite on hyvinkin pienikokoinen venäläinen jossa on piuha, joka kytketään ohjauspyörän oikealle puolelle vähän virtalukon alapuolelle.
Autossa oli virta päällä ja vehje luki vikakoodit.
Kolme koodia tuli. Yksi kuulemma merkityksetön. Toinen kakkos happianturin häiriö ja kolmas aktiivihiilisäiliön venttiilin vikakoodi.
Auto "nollattiin" ja viat korjataan 15 000 km huollon yhteydessä kolmen viikon päästä. Viat eivät ole vaarallisia eivätkä estä ajoa mikäli uusiutuvat; mutta eihän sitä tiedä mikä valon sitten taasen sytyttää
Ehkä nämä viat johtuivat maata riepottelevasta magneettimyrskystä
Tunkista ja nostamisesta
Talvirenkaat vaihdettuani havaitsin tunkin samanlaiseksi linkku-malliseksi kuin Samarassa.Se löytyi omasta kangaspussista peräkontista.Tunkissa on kääntyvä sovitepala,joka asennetaan pohjapellin ja kynnyskotelon saumaan estäen tunkin liikkumisen poikittaisuunnassa.Sivusuunnassa tukki vaikuttaa varsin heppoiselta,joten käsijarrun ja esteiden käyttö renkaiden vaihdossa on suositeltavaa.Rengasavain on varsin lyhytvartinen,joten kannattaa tarkistaa saako sillä renkaan irti jos renkaat on vaihdettu rengasliikkeessä,monesti kiristysmomentit ovat liian tiukkoja.Jarrulevyt kiilsivät kuin CD-levyt,joten jarrut ottavat tasaisesti,eikä ruostumista ollut havaittavissa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joh
onkohan jarrulevyille tehty jotain viimevuosina. Vanhemmissa 110 malleissa oli tyyppivikana se että levyt meni vänkyräksi jo alle 40tkm:n jälkeen. Veljen 110 STW 16v vm.-00:ssa kävi niin koneistuksen jälkeen levyt on taas pelannut. Merkkihuollon mukaan se on ihan "normaali" vika noissa malleissa.
Sytytysjärjestelmästä
Lada 110:n sytytysjärjestelmä on täyselektroninen.Ford otti järjestelmän käytöön ns. Valencia-moottoreissa vuonna 1989.Järjestelmässä on kaksi kaksipäistä sytytyspuolaa.Periaate on siis sukua Citroen 2CV:n järjestelmälle.Järjestelmässä toinen sytytyspuola antaa kipinän yhtäaikaa puristustahdissa olevaan sylinteriin ja toinen vastaavasti poistotahdissa olevaan sylinteriin.Koska sytytysjännite on vähintään 37 000V on kaikenlainen johtojen koskettelu ja nykiminen ehdottomasti kiellettyä.Jo yhdenkin sarjassa olevan sytytysjohtimen ,tulpan rikkoutuminen aiheuttaa sytytyshäiriön kahdessa sylinterissä.Koska suurjännitteinen sytytysvirta kulkee sarjassa auton kannen kautta on ongelmana palaavan virran väärä kulkusuunta toisessa sytytystulpassa.Tämä ilmenee sivuelektrodin kulumisena keskielektrodin sijaan.Edellämainittua voi kompensoida esim. vaihtamalla sytytystulppien paikkaa keskenään samassa sytytysyksikössä.Tosiasiassa normaali vaihtoväli riittänee,joka on 30 000km.Sytytysjärjestelmä on miltei siis ON/OFF-tyyppinen,paitsi jos järjestelmään tulee vika,se siirtyy automaattisesti kiinteään ennakkoon,joka mahdollistaa ajamisen korjaamolle.Moottorin varoitusvlo luultavasti palaa tässä tapauklsessa. Mahdolisen vian paikallistamisessa kannattaa käytää strobolamppua.Sillä näkee tuleeko kipinää vai ei.Muutapa sitten kotikorjaaja ei pysty tekemäänkään.Johtoliitoksia voi testailla.
Järjestelmän hyviä puolia on:
-järjestelmä ei tarvitse säätöä.
-ei liikkuvia osia,eikä muuttuvia toleransseja(pyörijä,alipainesäädin,keskipakosäädin,virranjakajan akseli,kärjet,nostin,hammasrattaat,kosketushiili)
Järjestelmän hyviä puolia on:
-järjestelmä ei tarvitse säätöä.
-ei liikkuvia osia,eikä muuttuvia toleransseja(pyörijä,alipainesäädin,keskipakosäädin,virranjakajan akseli,kärjet,nostin,hammasrattaat,kosketushiili)
Moottorista ja sen käytöksestä
Moottori on nöyrä puurtaja.90 hevosvoimaa riittää mainiosti 1135kg:n autoon.Arkiajossa sillä pääsee pintakaasulla,mikä tietää hyvää polttoaineenkulutukselle.Sivistynyt Bosch:in ruiskujärjestelmä ja hydrauliset ventiilinsäätimet,täyselektroninen sytytys tekevät moottorista huolettoman.Joskus tyhjäkäynnillä liikennevaloissa huomaa moottorin käyvän tyhjäkäyntiä ainoastaan seuraamalla kierroslukumittaria.Rampeilta liikennevirran mukaan tulo on helppoa,kun muistaa käytää sopivaa vaihdetta ja käyttää reippaasti kierroksia.Moottorissa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.Öljyvuotoja ei ole havaittavissa.Maltillisen sisäänajovaiheen jälkeen näillä näkymin on moottorille luvattavissa huolettomia käyttökilometrejä.
Mitä on tapahtunut kun "Check Engine" valo syttyy
Lada 110:in moottoriohjausjärjestelmään kuuluu itsediagnoosi,joka valvoo järjestelmää ja ilmoitaa viasta.Tarkempi vian haarukointi tapahtuu merkkihuollossa.Järjestelmä tarkkailee eri komponenttien kuntoa siten,että kullekin osalle on annettu tietty toiminta-alue,jonka puitteissa kyseisen osan on pysyttävä.Vika voi olla esim. itse osassa tai niitä avustavissa kaapeloinneissa,sähköliitoksissa tai mekaniikassa,kalvoissa kytkimissä ym.Kun ohjausyksikkö havaitsee jonkin signaalin muuttuneen epänormaaliksi siirtyy se automaattisesti niin sanottuun vikaohjelmaan,jolloin anturisignaalien asemesta siirrytään ohjelmoituihin oletusarvoihin.Näin vältytään tielle jäämästä,mutta moottori antaa vähemmän tehoja kuin normaalisti.Vikaohjelmaan siirtymistä osoittaa "Check Engine"-valon palaminen.Vakavampaa on jos varoitusvalo vilkuu yhtäjaksoisesti voi moottori tai katalysaattori vaurioitua jo lähimpien kilometrien aikana-sanotaan ohjekirjassa.Itsevalvontajärjestelmän ongelmana on se,että se havaitsee rikkoutuneen komponentin,mutta ei sitä tilannetta,jossa em.komponentti ei toimi säädetyllä tavalla.Merkkihuollossa testitilanteessa viallinen komponentti saattaakin taas toimia ja jälleen asiakkaan käytössä ei mikä aiheutaa mieliharmia molemmille osapuolille,sen verran monimutkaisia nykyautot ovat.
Mitä hyötyä ja haitaa Lada 110:n vanhahtavuudesta on?
Alusta:
-Rakenne on yksinkertainen,vailla minkäänlaista elektroniikkaa,tunnistimia ja servoja.Sen pystyy korjaamaan pienessäkin nyrkkipajassa perinteisillä pienen autokorjaamon laitteilla.Se antaa kohtuullisen ajettavuuden kaikenlaisilla teillä ei vähiten kuoppaisilla sorateillä,joita Suomessa riittää.Maavara on riittävä,mikä tietää pitkää ikää katalysaattorille.Koska istuinkorkeus on tavallista korkeampi pysyy vanhempikin henkilö vaivatta istumaan autoon sisälle.
-Autosta puuttuu esim.ABS.Se antaisi lisäturvallisuutta ääritilanteissa.Useinkin on kysymys taas siitä,että tämä lisäturvallisuus pyritään ulosmittaamaan lyhyempänä turvavälinä ja suurempana nopeutena.Fysiikan laeille ja reaktionopeudelle ei ABS mahda mitään.
Turvatyyny:
-Turvatyyny puuttuuu.Pienemmät kolhut,jotka olisivat aiheuttaneet turvatyynyn laukeamisen ei johda siihen että auto joudutaan lunastamaan vakuutusyhtiön toimesta.Tämä vaikuttaa myös vakuutusmaksuihin ja siihen,että autoa korjatessa ei ole vaarana turvalaitteiden tahaton vahingoittaminen.
-Vammautumiseen johtava todennäköisyys liikenneonnettomuudessa suurempi.Ääritapauksissa kuolema on mielestäni parempi vaihtoehto kuin kasvina oleminen.
Istuimet:
-Koska istuimissa ei ole elektronikkaa,voi mekaniikan korjata itsekin.Esim jos autoa ajaa yksi kuljettaja,niin mitä sillä sähkömoottoreilla tekee.Samoin on laita istuinsuojissa.110:aan saa laittaa minkälaiset tiikerintaljat haluaa.Turvatyynyjä sisältävät penkit rajoittavat istuinsuojien valintaa.Niskatuet löytyvät kuitenkin neljälle matkustajallle.
-Kolaritilanteessa penkki ei suojaa matkustajaa kalliimpien autojen tapaan.Istuinlämmitin puuttuu.
Vaihteisto:
-Vaihteisto perinteinen viisilovinen.Ölyn tarkistus ja lisäys naurettavan helppoa mittatikun ja sitä suojaavan tutin ansiosta.Asiallisesti käytettynä kestää auton iän.Tee-se -itse miehen unelma.
-Ykkösen päälle laittaminen jo pienessä nopeudessa takkuilevaa.
Ohjaus:
-Hammastanko-ohjaus yksinkertainen ja varma.Vaihdettaviin niveliin helppo päästä käsiksi.Antaa hyvän tuntuman maantienopeuksilla.Osat halpoja,helppo korjata.
-Parkeerattaessa ja liikkeellelähdössä ratin pyörittäminen vaatii voimaa.
Moottoritila:
-Huoltokohteisiin pääsee hyvin käsiksi.Ainoastaan moottorin yläpuoli on suojattu muovikaukalolla,jonka joutuu huollon yhteydessä poistamaan.
Keskuslukitus:
-Ovet avautuvat kuljettajan lukkoa avaimella käännettäessä.
-Keskuslukituksessa paljon häiriöitä.Lukon jäätyminen estää sisälle pääsyn,mitä ongelmaa kauko-ohjatuissa lukoissa ei ole.
Ajonestolaite:
-Ajonestolaiteen poiskytkeminen vaatii oman rituaalinsa,jota en tässä lähde erittelemään.Vaikeutaa auton varastamista.(tiettävästi yhtään Ladaa ei ole varastettu-vitsi)
Ajovalot:
-lisenssillä valmistetut,suojakupilla varustetut taustat,jotka estävät likaantumisen.Käsiksipääsevyys hyvä,nopea ja helppo polttimon vaihto.
Puhaltimen ääni:
-Vaikka puhallintehoja ja ilman kiertoa on saatu lisättyä on ääni tallella.Äänen voimakkuuteen voi vaikutaa ilmaläppien asennolla.
Jarrut:
Hidastuminen riittävää,haittana joskus herkkä lukkiintumis taipumus.
Yleinen imago:
Arkinen käyttöauto,joka muotoilunsa puolesta hukkuu massaan.Tietoinen valinta,jota auton omistaja osaa parhaiten arvostaa.Naapurit ei niinkään.
-Rakenne on yksinkertainen,vailla minkäänlaista elektroniikkaa,tunnistimia ja servoja.Sen pystyy korjaamaan pienessäkin nyrkkipajassa perinteisillä pienen autokorjaamon laitteilla.Se antaa kohtuullisen ajettavuuden kaikenlaisilla teillä ei vähiten kuoppaisilla sorateillä,joita Suomessa riittää.Maavara on riittävä,mikä tietää pitkää ikää katalysaattorille.Koska istuinkorkeus on tavallista korkeampi pysyy vanhempikin henkilö vaivatta istumaan autoon sisälle.
-Autosta puuttuu esim.ABS.Se antaisi lisäturvallisuutta ääritilanteissa.Useinkin on kysymys taas siitä,että tämä lisäturvallisuus pyritään ulosmittaamaan lyhyempänä turvavälinä ja suurempana nopeutena.Fysiikan laeille ja reaktionopeudelle ei ABS mahda mitään.
Turvatyyny:
-Turvatyyny puuttuuu.Pienemmät kolhut,jotka olisivat aiheuttaneet turvatyynyn laukeamisen ei johda siihen että auto joudutaan lunastamaan vakuutusyhtiön toimesta.Tämä vaikuttaa myös vakuutusmaksuihin ja siihen,että autoa korjatessa ei ole vaarana turvalaitteiden tahaton vahingoittaminen.
-Vammautumiseen johtava todennäköisyys liikenneonnettomuudessa suurempi.Ääritapauksissa kuolema on mielestäni parempi vaihtoehto kuin kasvina oleminen.
Istuimet:
-Koska istuimissa ei ole elektronikkaa,voi mekaniikan korjata itsekin.Esim jos autoa ajaa yksi kuljettaja,niin mitä sillä sähkömoottoreilla tekee.Samoin on laita istuinsuojissa.110:aan saa laittaa minkälaiset tiikerintaljat haluaa.Turvatyynyjä sisältävät penkit rajoittavat istuinsuojien valintaa.Niskatuet löytyvät kuitenkin neljälle matkustajallle.
-Kolaritilanteessa penkki ei suojaa matkustajaa kalliimpien autojen tapaan.Istuinlämmitin puuttuu.
Vaihteisto:
-Vaihteisto perinteinen viisilovinen.Ölyn tarkistus ja lisäys naurettavan helppoa mittatikun ja sitä suojaavan tutin ansiosta.Asiallisesti käytettynä kestää auton iän.Tee-se -itse miehen unelma.
-Ykkösen päälle laittaminen jo pienessä nopeudessa takkuilevaa.
Ohjaus:
-Hammastanko-ohjaus yksinkertainen ja varma.Vaihdettaviin niveliin helppo päästä käsiksi.Antaa hyvän tuntuman maantienopeuksilla.Osat halpoja,helppo korjata.
-Parkeerattaessa ja liikkeellelähdössä ratin pyörittäminen vaatii voimaa.
Moottoritila:
-Huoltokohteisiin pääsee hyvin käsiksi.Ainoastaan moottorin yläpuoli on suojattu muovikaukalolla,jonka joutuu huollon yhteydessä poistamaan.
Keskuslukitus:
-Ovet avautuvat kuljettajan lukkoa avaimella käännettäessä.
-Keskuslukituksessa paljon häiriöitä.Lukon jäätyminen estää sisälle pääsyn,mitä ongelmaa kauko-ohjatuissa lukoissa ei ole.
Ajonestolaite:
-Ajonestolaiteen poiskytkeminen vaatii oman rituaalinsa,jota en tässä lähde erittelemään.Vaikeutaa auton varastamista.(tiettävästi yhtään Ladaa ei ole varastettu-vitsi)
Ajovalot:
-lisenssillä valmistetut,suojakupilla varustetut taustat,jotka estävät likaantumisen.Käsiksipääsevyys hyvä,nopea ja helppo polttimon vaihto.
Puhaltimen ääni:
-Vaikka puhallintehoja ja ilman kiertoa on saatu lisättyä on ääni tallella.Äänen voimakkuuteen voi vaikutaa ilmaläppien asennolla.
Jarrut:
Hidastuminen riittävää,haittana joskus herkkä lukkiintumis taipumus.
Yleinen imago:
Arkinen käyttöauto,joka muotoilunsa puolesta hukkuu massaan.Tietoinen valinta,jota auton omistaja osaa parhaiten arvostaa.Naapurit ei niinkään.
Hansikaslokeron kansi
Hansikaslokeron kansi on kaukalotyyppinen.Kaukalon molemmissa päissä lähellä yläreunaa on kynnet,jotka painuvat sisään avausnupista puristettaessa ja kansi avautuu.Koska kaukalo on aika suuri sen muovirakenne antaa periksi ja kantta sulkiessa saattaa vasen kynsi jäädä loksahtamatta sitä vastaavaan aukkoon kojelaudassa.Nyt voi tapahtua niin,että luukku jää toisesta päästä hieman raolleen ja luukun hieman lisää avautuessa hanskalokeron sisävalo syttyy.Kirkkaalla säällä huolimattomasti katsottuna raosta paistava valo näyttää erehdyttävästi kromilistalta,joksi sitä ensi kerran luulin.Tilanteeseen voi vaikuttaa myös lokeron alapinnalle asennettu sisätilalämmitin,mutta kun muuta sijoituspaikkaa en sille löytänyt.Asia ei haittaa kun oppii reippaasti ,oikeaoppisesti sulkemaan kannen.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
jee jee
12 000 km mittarissa ja taas palaa check engine valo
täytynee soittaa huomenna huoltoon mennäänkö mittaamaan errorit vaiko teenkö oman nollauksen irroittamalla akkukaapelin...
täytynee soittaa huomenna huoltoon mennäänkö mittaamaan errorit vaiko teenkö oman nollauksen irroittamalla akkukaapelin...
110 pyyhkimet
Lauantaina sitten kävi niin että nyt ei pyyhi kun kuskinpuoli appari jäi kokonaan alas............
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~