Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Tuulilasinpesulaitteesta...

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

...se näyttää kuluttavan paljon enemmän nestettä kuin vanhemmat mallit,mikä on mielestäni ihan hyvä asia.Kun pesunestettä tulee tarpeeksi lasin puhdistuminen paranee ja naarmuuntuminen vähenee.Naarmuuntumisesta puheen ollen käytän alle plus viidessä lohkolämmitintä ja sisätilalämmitintä niin ei tarvi lastalla pyyhkiä laseja kuiviksi ennen liikkeelle lähtöä .Kerrostaloasujana parkkipaikkamaksu ja sähkö on aina vakiohintainen,niin miksi en sitä käyttäisi.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Ruuhkaa huollossa

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Saan takuukorjaukseen(rääkyvä ovimekanismi)ajan parin viikon päähän.On se hyvä kun perheessä on kaksi Ladaa niin toisen voi viedä korjaukseen ja toisella voi ajaa.Jos en olisi ostanut uutta vaan 21kpl 2105:sia vm.-92.niin siinä olisi käyttövarmuuden maksimointia.Taloyhtiössä on kymmenen vapaata parkkipaikkaa ja loput voisi jättää kadun varteen.Vakavoidutaan näin lopuksi ja todetaan,että auto on toiminut mainiosti paitsi nuo ovet,joiden kanssa painiminen jalostaa luonnetta!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Tupakanvastustajien tuhkakuppi

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ladassa on tietenkin tuhkakuppi tupakansytyttimen vieressä.Tuhkakupin yläpuolella on sellainen hämyvalo,niin sen näkee myös pimeässä.Kun ajetaan ykkösellä ja kolmosella on vaihdekeppi ikävästi tiellä.En ole oikein ymmärtänyt koko laitteen ideaa.Tarkoitus on kait se,että se pysyy omalla painollaan auki,mutta kun jarruttaa,niin se viimeistään napsahtaa kiinni. Olen jostakin lukenut että Venäjän kieli on mitä parhain ilmaisemaan erilaisia alatyylisiä manauksia (niitä on tilastoitu satoja)on varmaan Lada 110:n tuhkakupin ääressä ympäri Venäjänmaata niitä kuultu pilvin pimein on he sen verran kovia kessuttelijoita.Minua asia ei pahemmin haittaa kun en polta,mutta kyllä sinne joskus karkkipaperin voi laittaa.
Ladan laatu on ollut käsite jo kolmekymmentäkaksi vuotta.Siitä vois vääntää kättä vaikka valomerkkiin asti on se sen verran venyvä käsite.Perusasiat ovat kunnossa,esimerkiksi tekniikka ja voimansiirto.Viimeistely ei ole sitten vähän niin ja näin.Maalipintaa pidän varsin hyvänä,ehkä se on jo robotilla maalattu.Noita rääkyviä lukkoja voisi vähän jalostaa.Monesti jotkut ovat imagostaan sen verran herkkähipiäisiä,että autoon on päästävä eleettömästi ilman suurempia rituaaleja.Ovetkin olisi heidän mielestään sulkeuduttava eleettömän tyylikkäästi ilman rääkymisiä.Valotkin olisi kiva sammuttaa muuten kuin akkukengän irroittamalla.Mutta kaikkein tärkeintä on vielä että autosta pääsee ulos.En tiedä pitääkö paikaansa kun eräs väitti jääneensä Lada 110:n sisään keskuslukituksen rikkouduttua-väiteen näin Suomi 24-palstalla.Muutenkin se näytää olevan ainakin autojen osalta testostereoneissa uiskentelevien nuorten miesten haukkumispalsta,jotka ovat ostaneet yliviritetyn japsin ja yrittävät päteä sillä.Minä ensin -paitsi hautuumaalle,vaipanvaihtoon ja eturintamaan!
Ladamasterilla on tosiaan käynyt tosi huono tuuri uuden autonsa suhteen.Monesti Lada on vuosien nöyrä uurastaja lastentaudit voitettuaan.
Avatar
Mikko_PKP
Viestit: 359
Liittynyt: 13.11.2003 20:43
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko_PKP »

Pitääpä omaakin sanaista arkkua vähän raottaa. Kolmen Samaran ja niistä saatujen positiivisten kokemusten jälkeen (pois lukien ensimmäisen City-Samaran kiukutellut kaasari) päätimme sitten tuoreen vaimon kanssa repäistä ja vaihtaa 110 farmariin. Uuteen ei ollut varaa, joten aloin katsella käytettyä.

Sopiva löytyi tuosta lähistöltä Pösö-liikkeestä, kun olin ensin käynyt katsomassa Delta-Auton "helmeä" joka jo kukki ruostetta kuskin oven tiivisteestä. Vuosimalli 2000 ja 50 tkm mittarissa, 16-venttiilisellä padalla. Erityisesti kiinnitti huomiota erikoinen varustelu: 8xalut, VDO:n mittaristo ja kauko-ohjattu keskuslukitus samalta firmalta, CD-stereot neljällä kaiuttimella ja vuoden Leijona-takuu ilman omavastuuta. Siispä vanhat Samarat myyntiin (tai toisen käytännössä annoin veljelle kun en raaskinut katsella renkaanpotkijoita) ja 6900 euroa tiskiin. Mukaan tuli vielä Autotohtorin raportti että kaiken pitäisi toimia kunnolla.

Ja kyllähän se eri autolta tuntuu Samaran jälkeen, vaikka erittäin tyytyväinen olin siihenkin. Etenkin keskuslukkoon tottui liiankin nopeasti, kone on myös tehokas ja kuljettaa koppaa niin että heikompaa hirvittää. Lukot ovat kerran menneet jumiin niin, ettei kauko-ohjain osannut avata niitä. Avaimesta aukesi kuskin ovi ja muut nappia nostamalla. 4-5 kiinni-auki -harjoitusta poisti ongelman. Tilaa on reippaasti ja auto on huomattavasti hiljaisempi kuin Samara, vaikka omassa käyttöpelissäni oli hifiasennusten vuoksi reippaasti vaimennusmassaakin koteloissa :)

Runsasta varustelua selittänee se, että auton on ensirekisteröinyt käyttöönsä Konela Oy, lienee siis entinen esittelyauto. Myös hifiasennukset on tehnyt ammattilainen, huomasin tämän kun vaihtelin kaiuttimia laadukkaampiin ja panin merkille ettei siellä ennestäänkään mitään jätettä ollut...

Heti ensihuollossa oston jälkeen vaihdatin Leijona-takuulla vaihteistoöljyn, koska ykkönen kangerteli mielestäni luvattoman paljon kylmänä. Edelleenkin se on jäykempi kuin Samarassa, mutta ei enää lyö näpeille ilkeästi.

Suurimman kustannuserän on aiheuttanut kuitenkin laiminlyöty ruostesuojaus. Vein auton massattavaksi Tampereelle Auton Takuusuojaukseen, jossa tunnetusti tehdään tarkkaa duunia. Soittelivat sitten sieltä, että käsittelyä ei ole uusittu ajoissa ja alkuperäinen massa on irronnut. Pohja ei tosiaan näyttänyt hääppöiseltä - se miten Autotohtori tähän selvään virheeseensä suhtautuu on sitten toinen juttu ja oman tappelunsa aihe :) Mutta kuitenkin, reikiä ei ollut joten selvittiin koko pohjan hiekkapuhalluksella peltiin asti ja pohjamaalauksella.

Tämä ruoste-episodi alkoi jo syödä miestä, mutta nyt kun taas sain auton takaisin, muistan taas miten hieno se on :) En kadu hankintaani, takana on nyt 5000 km laatukyytiä ja tavarat kulkevat hienosti.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Näkyvyys taakse

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Olen jo tottunut takanäkyvyyteen,joka 110HB:ssä lienee malliston huonoin.Takapilarit kaatuvat noin 45asteen kulmassa taakse,Takatolpat ovat paksummat kuin samarassa,spoilerin siipi on näkökentässä.Peilien takanäkyvyys on hyvä,mutta enhän minä sentään mikään rekkamies ole joka osaa täydellisen peiliperuutuksen!Tilanne on varmaan parempi sedanissa ja farmarissa.Tällaista tää on kun kumartaa yhteen suuntaan niin joutuu pyllistämään toiseen(aerodynamiikka----takanäkyvyys).
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

no nyt

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

on 110 ollut takuuhuollossa: lämmityslaitteenkenno, toinen happianturi ja kierrätyssäiliön venttiili meni vaihtoon. Samalla tekivät 15 000 huollon; tosin vähän etuajassa; toivottavasti seuraava kerta on 30 000 km huolto :D

Takanäkyvyys on stw mallissakin huonompi kuin Samarassa. Perä on niin korkealla, ettei taakse näe oikein hyvin.

Samaran valot ovat paremmat kuin 110 ellipsilinssituplavalosysteemi; tämä on todettu jossain TM:n testissäkin, ja näin NÄKYY olevan :)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Miten ajan 110:lla taloudellisesti

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Koska Lada 110:ssa on nykyaikainen ruiskumoottori poikkeaa taloudellinen ajotapa kaasutinmoottoreilla varustetuilla Ladoilla ajamisesta.Luin tästä eilen mielenkiintoisen artikkelin Helsingin Sanomain autoliitteestä,siinä oli seuraavia mainintoja:
-säännöllinen huolto tärkeää
-poista lumi auton päältä ilmanvastuksen minimoimiseksi,samoin turhat suksitelineet
-turhan joutokäynnin ja katkoajon välttäminen
-moottorin esilämmitys,kun lämpötila on alle +5 astetta.Ensimmäisen ajokilometrin keskikulutus voi olla jopa 40l/100km.
-tarkista renkaiden ilmanpaineet riitävän usein,jo ajoturvallisuuden vuoksi.
-älä ulvota moottoria pikkuvaihteilla
-käytä moottorijarrutusta nykyautoissa,josta oli mainittu mm. mielenkiintoinen seikka että kytkin pohjaanpainettuna auton käydessä tyhjäkäyntiä voi kulutus olla 2-7 litraa,mutta moottorijarrutuksessa jopa nolla litraa! Näin ajettaessa kytkimen painelaakeri säästyy ,samoin jarrut.
Olen jo kokeillut moottorijarrutusta vakioajoreittieni varsilla olevissa mäissä.Sopivia vaihteita ovat minun tapauksissa 3,4, ja 5.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Lisää moottorijarrutuksesta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Moottorijarrutusta voi tietenkin käytää myös jarrutuksen sijaan tullessa risteykseen.Sopivan suurella vaihteella on moottorijarrutus vähäisempää ja haluttu jarrutusvaikutus pienempi.Tärkeintä olisi että ajotapahtuma tulisi automaattiseksi ilman että sitä tarvitsisi ajatella.Täytyy yritää ottaa se tavaksi.Lehtiartikkelissa oli sillä saatu jopa 17% sääästö.Näillä bensan hinnoilla sillä on huomattava vaikutus vuoden mittaan.
Avatar
Mikko_PKP
Viestit: 359
Liittynyt: 13.11.2003 20:43
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko_PKP »

Itse olen moottorijarrutellut jo ensimmäisestä Suihku-Samarasta alkaen, eli kohta viitisen vuotta. Kulutuksessa ero näkyy selvästi: tankillisen keskikulutus minulla luokkaa 6-7 l/100 km, vaimolla väh. litra enemmän.

Tuo tuore 110 vasta talousihme onkin. Luin jostain, että 16-venttiilisessä pitäisi olla suurempi kulutus kuin Samarasssa, mutta kissan viikset! Korjattuna mittarivirheellä olen päässyt maantieajossa alle 5,5 l/100 km. Ja sentään melko iso auto ja moottorissa teho yläkierroksilla.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
Avatar
Kamaz
Viestit: 335
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Moottorijarrutus on poikaa, jos auton järjestelmät säätävät polttoaineenkulutuksen nollaan. Vanhemmilla autoilla on toisin. Itse olen harrastanut seuraavaa: Laskeutuessani Tampereella Pispalan harjulta alas moottoritien risteykseen on mäki verrattain jyrkkä ja se viettänee noin kilometrin tai pari. Olen ottanut tavaksi ylhäällä sammuttaa moottorin ja rullata mäen alas. Ruuhkaisina aikoina se ei aina täysin onnistu. Polttoainetalouteen se vaikuttanee jonkin verran.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Samaran alipainemittarista näkee milloin moottorissa on polttoaineensyöttö katkaistuna. Mittari painuu silloin aivan pohjaan oikealle; kun syöttö palaa mittarin neula liikkuu muutaman millin vasemmalle. Silloin on aika vaihtaa pienemmälle vaihteelle, jos aikoo jatkaa 0 linjalla.

110 kympissä tätä mittaria ei olekaan, mutta toiminto on aivan sama.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Eleetöntä menoa

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Harmaalla Ladalla Marraskuun harmaudessa ja sateessa kehäkolmosella peräkkäin,vähän niinkuin Etelä-Afrikkalainen kaivosmies syö lakritsaa hiilikaivoksessa.Ilman tällaista tuskin ymmärtäisi Juhannusaattona haikean haitarinsoiton kauneutta yöttömässä yössä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Moottorijarrutusta on harjoiteltu...

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

...Otan sitten polttoaineen kulutusmittauksen kun mielestäni osaan sen.Joskus moottorijarrutuksessa tuntuu pieni nytkähdys,johtuukohan se siitä kun ruisku katkaisee polttoaineensyötön.Sivuilta havaittu mittarivirhe on mielestäni yllättävän suuri.Sellainen tuntuma minullakin on ,että nopeusmittari näytää liikaa.Kellolla saa nopeuden kun tietää ajaa kilometrin pätkä tasaisella nopeudella.60km/h-1minuutti,70km/h -51sekuntia,80km/t-45sekuntia,90km/t-40 sekuntia ja 100km/t-36sekuntia.Välinopeudet saa haarukiomalla tai siitä voisi piirtää ruutupaperille graafisen kuvaajan,joka on suora viiva.Vanhempien talvirenkaiden resonointi aiheuttaa joskus ääntä sisätilanlämmittimen vastuksissa,mutta se ei ole auton vika,kun renkaat eivät kuuluneet osohintaan,eikä lämmitin.Auto odottaa oven sähkölukon takuukorjausta ensi keskiviikkona.Delta-autosta palataan komeasti 2105:lla.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

No pestään uutta Ladaa,kun siihen on mahdollisuus.

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ruokatunnilla se onnistuu.Pesuaine suihkutetaan alhaalta ylöspäin.Likaisimpiin paikkoihin voi laittaa reilummin.Kun aine on vaikuttanut niin eikun pesemään.Kun vesi on lämmitettyä niin pesu on tehokas.Myös alusta ja vanteet kannattaa pestä hyvin.Olen tehnyt tämän vähintään kerran viikossa ,joskus kahdesti.Vuosien saatossa maalipinta säilyy hyvänä,samoin käyttöarvo.Näin saa Ladasta parhaan hyödyn.Se on myös kohteliasta muita autoilijoita kohtaan.Teillä näkee usein luvattoman likaisia Ladoja.Ne ovat varmaan firmojen työsuhdeautoja,joista ei varmaan välitetä!Pesulle mars,mars!
Avatar
Ladaperhe
Viestit: 145
Liittynyt: 26.9.2003 10:37
Paikkakunta: Turku, Åbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ladaperhe »

Olin tuossa Kaarinassa Teboilin uudessa pesukadussa pesemässä 110:iä. Pesun jälkeen huomasin takalasin pyyhkijän olevan vähän alakuloisessa asennossa noin 3-4 cm takalasin reunan alapuolella. Pitää huomauttaa asiasta kun vien auton huoltoon seuraavan kerran. Korjaavat varmasti takuuna moisen asian. Ei haittaa menoa, on vaan ärsyttävä vika.
Ja nyt auto taas kiiltää.
Teemu
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.
Kuva
Vastaa Viestiin