2107 1600SL -90 IIZI

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ostaessani viime syksynä kyseisen pelin siinä oli havaittavissa jonkin verran ruostevaurioita. Kyljissä pieniä ruostepilkkoja ja kuskin takalokarin etureunan aiempi paikkaus oli jo hapero.

Nyt kun peli on ollut minulla reilu puolivuotta, ruostepilkat ovat tulleet erittäin selvästi esiin. Ja reikiä on tullut näkyviin mm. takakaarien alaosiin. Autoa ei ole paljoa talvella käytetty, paitsi nyt nämä maaliskuiset megareissut. Autohan on seissyt katoksessa sateelta suojassa.

Ennen myyntiä autoa oli näin jälkikäteen tarkasteltuna pilkkamaalailtu. Ruosteita oli tuskin alta juurikaan hiottu. Hämäystä siis. Nyt ajattelin hioa ruostepilkat ja pohjamaalata ne ennen suurempaa ruosteremonttia ja mahdollista kylkien osittaista mustaamista massamaalilla. Saapahan nähdä mitä niiden ruostepilkkojan alta löytyy ja kuinka syväruostuneita moiset ovat.

Kävin kysymässä auton maalikoodia. Se oli muistaakseni 217 eli joko Kirsikka tai MaroonRed Ladavärikataloogin mukaan. Mitenhän noissa pohjamaaleissa? Onkohan ainoa mahdollisuus verrata pellille ruiskutettua maaliläikkää auton värisävyyn, jotta päästäisiin edes melko lähelle alkuperäistä? Ei kai pohjamaalin olekaan tarkoitus olla aivan samansävyistä? Olen käsittänyt, ettei pelkkä pohjamaali kauaa pitele paikkauksissa vaan ruostuminen jatkuu niistä kohdin varsin nopeasti. Tietysti pohjamaaleja on monen laisia. Pelkkä Epox kai kestää vaikka kuinka kauan. Niin kalliita maaleja vaan en aio tuohon uhrata.

Kommentoikaa. Täytyy katsella ja kertoilla miten homma etenee.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 23.6.2009 9:40. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Olen käsittänyt, ettei pelkkä pohjamaali kauaa pitele paikkauksissa vaan ruostuminen jatkuu niistä kohdin varsin nopeasti.
Oikein olet käsittänyt, pelkkä pohjamaali ei juuri ruostumista hidasta. Jos tarkoitus vain hidastaa ruostumista parempia aikoja odotellessa, niin parempi käsitellä ruosteet vaikka pelkällä kotelonsuoja-aineella. Ruma kuin mikäkin, mutta ruostuminen hidastuu. Olettaen että ei ole reikää ja ruostuminen alkanut pellin ulkopuolelta. Jos on pienikin reikä, niin sama mitä päällepäin teet, niin kohta puskee ruoste läpi.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja lada combi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Nyt ajattelin hioa ruostepilkat ja pohjamaalata ne ennen suurempaa ruosteremonttia ja mahdollista kylkien osittaista mustaamista massamaalilla
Jos ymmärrän oikein, että aiot "maalata" kyljet mustalla spräy massalla, niin voin sanoa, että olet tekemässä pommia niiltä osin. Kun sen massan alle jää kuitenkin aina jotain ruostetta/pask*a tai jos paikkamaalaus pohjat on vähäänkään huonot ja näin ollen ruoste jää massan alle piilon muhimaan ja kohta on pelti morjens :lol: eli massa ei poista ruostetta ja pelkkänä itsenään ei estä sitä. Eli suosittelen ihan pelkkää perus paikka maalausta kylkiin, näin näkee mahdolliset ruosteen uusiutumiset nopeastin ja voi taas fiksata ne.

Ellei motto ole: Poissa silmistä, poissa mielestä :wink:

Nimimerkki: Ikkunoihin asti olevan massarajan poistanut :lol:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuota massamaalausta vähän olen epäillytkin. NEITIin eli 21044 tein helmat hiomalla täysin puhtaaksi kaikesta ruosteesta ja epämääräisestä, pohjamaalaamalla ja sitten se massamaali/mikälie siihen päälle. Katsotaan miten sen käy. Ehkei tosiaankaan tähän vehkeeseen kannata ruveta käsiksi samoin. Tappaa ja maalaa niitä ruostepilkkoja. Reiät tietenkin paikataan. Sehän tuossa epäilyttää, että kuinkahan syviä nuo ruostepilkat ovat. Sepäs jää nähtäväksi kun hiotaan.

Karmaa se on tuo vanhan auton pesu saati sitten vahaus. Oikein paha mieli tulee kun kaikki kukat hyökkäävät silmillä. Sama kokemushan minulla oli 21073 NEITIn kanssa. Melkein priimakuntoinen peli. Vahauksen yhteydessä kaiken maailman naarmut hyökkäsivät esiin. No, ruostetta siitä ei kyllä löytynyt suurennuslasillakaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
kommari2105
Viestit: 246
Liittynyt: 10.2.2008 1:43
Paikkakunta: pohjois-karjala
Viesti:

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja kommari2105 »

Tere. Mie teen näin.
Omaan kotteroon.
Minä teen silleen et pistehiekkapuhallus niihi pilkkuihin ja teippaus sit, epoxxi pohjamaali,
hiotaan se. Sit 3 kerrosta omaa värii pensselillä.
Voi tehä välihionankin omas värissä. ei oo pakko.
Sen jälkeen 1500 paperilla hiotaan vesis ja sit myllytys.
Sit se on valmis. :D

Rahalla saa hevosella pääsee.
T.kommari
Nappis projekti -85. Honda Accord Tourer Käyttis. Kesälada 2107 1700i -94 / Ex-Ladat 2105 2kpl/ 2010 / 2000 luku, 2101-81 1kpl Fiat 127 -81 / -84 Fiat 128 1100cc -78 Fiat 128 -77 special laho

Minun ei tarvitse imagoa kohentaa siksi ajan ladalla.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Harkittuani pitkään ja melkein hartaasti päätin mitä tehdään. Voi olla että suunnitelma muuttuu, mutta alku on selkeä.

Äsken merkkailin kuljettajan puoleisen kyljen ruostepaikat porakoneeseen kiinnitetyllä pienellä teräsharjalaikalla. Suurimmat ruosteet pois ja kiiltävä pelti esiin ruostekeskuksien ympäriltä. tulihan siitä vähän täplikäs, mutta yllättävän vähän. Myöhemmin (huomenna) virsikirjalla ruoste kokonaan pois.

Eipä ilmennyt läpireikiä kuin yksi hioessani. Pelkäsin pahempaa. Isommat reiät nyt olivat muutenkin esissä, enkä niihin koskenut, koska ne tehdään pajalla. Kuljettajan puolella takapyörän pyöräkotelon etureuna on muotoiltava kokonaan uudelleen. Roiskeläppien takana keskellä kontin helmaa molemmilla puolilla on paikkan tarve. Yksi ovikulma kuskin puolella meni hioessa läpi.

Tarkoitus oli nyt tappaa ne ruosteet, vedellä pohjamaaleja kylliksi ja odotella pajareissua. Meinasin maalauttaa kyljet etuovista taakse asti. Uusi maali tulisi lukkopesästä alaspäin. Vauhtiraita jäisi näin näkyviin. Etukaaria ei maalata, koska ovat lähes virheettömät.

Meinasin jo ostella maaleja, muttemme päässeet myyjän kanssa oikein ymmärryksiin. Ehkäpä pajakaveri hommaa ne Hirvosen maalitukusta Ylämyllyltä. Katsotaan sitten maalataanko pajalla vai viekö hän pelin oikealle maalarille. Myrkkymaaleja olisi tarkoitus kuitenkin käyttää eikä niitä vesiohenteisia.

Jos olisi hiekkapuhaltimet ja pajat kokoajan käytössä niin mikäs siinä. Nyt pitää tehdä paljon tuossa autokatoksessa ettei tule pajakuluja sitten niin paljon.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Joen musikka
Viestit: 1924
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Tältä päivältä yllättäviä ruostekokemuksia!Varaosa-Iikori oli paljastunut lumipatjan alta.Rupesin irrottelemaan alla olevia kesärenkaita kuntotarkastusta varten.Kuskinpuolen takatassua nostaessa alkoi rutisemaan!Korjasin vielä orkkistunkin asentoa ja veivasin...tunkki alkoi painua helmapeltiin,arvasin kyllä tilanteen(pohjaruosteen takia jäi katsastamatta)mutta vaihdoin renkaan säälimättä.
Yllätys kuitenkin että -96 -mallin 2107 on 180 tkm:n jälkeen noin pehmeäpohjainen!
Mutta kun talven jälkeen starttasin ja Voimalaitos tärähti käyntiin ja kynti pihaan karmeita vakoja,tuli suru sydämeen:pääseeköhän Tehopaketti enää tositoimiin? :(
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Sama minun TIINEessäni, 148 000km -96. Juuri sama paikka. Selvästi tunkkipalkki painunut hieman helmaakohti. Kynnyskotelothan ovat täysin mädät ja repsikan takajalkatila seulana.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tänään sitten on tutustuttu melko tarkasti oikeaan kylkeen. Tutustuttu ja turattu. Ensin siis porakoneteräsharjalaikalla kaikki pienetkin nypyt pois. Kirkkaalle pellille pilkan ympärys. Tämän jälkeen hiomapaperiviilulaikalla eli Virsikirjalla tarkempi hiominen niin, ettei mustumaa jäisi paljoa yhtään.

Vain yksi ruostelaikku oli pintaruostetta syvempi eikä sekään ollut läpi asti. Paikattavat kohdat jätin tietenkin käsittelemättä. Niihin tehdään sitten kunnon paikat pajalla. Näitä paikkoja on melko tarkkaan 5 tai 6 koko kärryssä.

Puhdistelin kyljen hiontapölystä ja käytin lievää liuotinta tarkempaan puhdistukseen. Sitten kilikalipullosta kalvanointispreytä hiontojen päälle ja ympärille. Tämä onnistui melko mukavasti. Toivottavasti se ei korkkaa mitenkään, koska osahan siitä meni hiomattoman pinnan päälle. Kohtuullisen laikukashan siitä kyljestä tuli.

Kalvanointisprayn jälkeen punaruskeaa pohjamaalia samalla metodilla. Ihan mielenkiintoisen näköinen lopputulos. Mutta sen ei olekaan tarkoitus olla kauaa tuon näköinen. Kauankohan moiset paikkaukset kestäisivät ilman varsinaista omavärimaalausta?

Harkitsin jo pienen kulmahiomakoneen hankkimista. Voisin tehdä tuossa omassa pihassa valmiiksi kaiken hitsarin ottaa ja tehdä työnsä. Voisin leikkailla ruostuneet kohdat auki, kiillottaa reunat ja ajaa pajalle. Peli nosturille ja ammattimies työhön. Pellithän voisi myös leikkailla valmiiksi kotona ja muotoilla paikkoihin sopiviksi.

Tämä olisi mahdollista koska en vie vehettä sellaiselle ammattilaiselle, jonka pitäisi tehdä kaikki alusta asti. Meillä on hyvä diili siitä miten toimitaan.

Jos säiden haltija suo, huomenna toinen kylki. Tänään onnistuin, mitenhän käy huomenna?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Joen musikka
Viestit: 1924
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Saat lainaksi vanhan mutta toimivan kulmurin.Tosin se on lainassa mut ei käytössä.Yritän järjestää.Ei ennen kirkonmenoja.
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tänään sitten on tutustuttu melko tarkasti oikeaan kylkeen. Tutustuttu ja turattu. Ensin siis porakoneteräsharjalaikalla kaikki pienetkin nypyt pois. Kirkkaalle pellille pilkan ympärys. Tämän jälkeen hiomapaperiviilulaikalla eli Virsikirjalla tarkempi hiominen niin, ettei mustumaa jäisi paljoa yhtään.

Vain yksi ruostelaikku oli pintaruostetta syvempi eikä sekään ollut läpi asti. Paikattavat kohdat jätin tietenkin käsittelemättä. Niihin tehdään sitten kunnon paikat pajalla. Näitä paikkoja on melko tarkkaan 5 tai 6 koko kärryssä.

Puhdistelin kyljen hiontapölystä ja käytin lievää liuotinta tarkempaan puhdistukseen. Sitten kilikalipullosta kalvanointispreytä hiontojen päälle ja ympärille. Tämä onnistui melko mukavasti. Toivottavasti se ei korkkaa mitenkään, koska osahan siitä meni hiomattoman pinnan päälle. Kohtuullisen laikukashan siitä kyljestä tuli.

Kalvanointisprayn jälkeen punaruskeaa pohjamaalia samalla metodilla. Ihan mielenkiintoisen näköinen lopputulos. Mutta sen ei olekaan tarkoitus olla kauaa tuon näköinen. Kauankohan moiset paikkaukset kestäisivät ilman varsinaista omavärimaalausta?

Harkitsin jo pienen kulmahiomakoneen hankkimista. Voisin tehdä tuossa omassa pihassa valmiiksi kaiken hitsarin ottaa ja tehdä työnsä. Voisin leikkailla ruostuneet kohdat auki, kiillottaa reunat ja ajaa pajalle. Peli nosturille ja ammattimies työhön. Pellithän voisi myös leikkailla valmiiksi kotona ja muotoilla paikkoihin sopivaksi
Tämä olisi mahdollista koska en vie vehettä sellaiselle ammattilaiselle, jonka pitäisi tehdä kaikki alusta asti. Meillä on hyvä diili siitä miten toimitaan.

Jos säiden haltija suo, huomenna toinen kylki. Tänään onnistuin, mitenhän käy huomenna?
.....amatööri vetää väärät kaapelit kaapelit ja sähkömies kytkee
.....amatööri valaa kieron talon perustuksen ja timpuri tekee suoran talon
.....amatööri muuraa kieron seinän ja tasoitemies oikaisee sen

....ei millään pahalla,jokainen tyylillään.Kyllä peltihommissa sovitukset ja pohjatyöt on suurin homma.Loppu on sitten helppoa.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Meikäläinen ei ole edes amatööri vaan leikkiä aloitteleva pentu. Homma ei vain tässä tapauksessa onnistu muuten. Kustannus ja harraste syistä mennään näillä. Enhän minä koskaan opi, jos en opettele. Alussa meinasin, että opettelen hitsaamaankin tuolla samaisella pajalla. Siinä vain olisi kenties ollut jo liikaa kakkua yhdelle kerralle.

Nyt on sitten oikea kylki kiillotettu. Poistin kynnyslistan ja hioin kumit ja liimat pois sekä ruostepilkat. Yllättävän vähän oli vajaa 20-vuotiaaseen peliin pesiytynyt ruostetta kynnyslistojen alle. Pahimmat paikat tietenkin kynnyslistojen päissä olevien pääkappaleiden alla ja helmakoteloiden ja taka- sekä etukaarien saumoissa.

Pientä sähläystäkin. Pyöritellessäni porakonetta eri kulmiin pääsi teräsharjalaikka nappaamaan hanskansuuhun ja imeytyi siihen. Yritti pyöriä ja sätkiä. En ehtinyt päästää liipasinappia ennen kuin johto oli temponut itsensä irti jo hieman rikkinäisestä seinäpistokkeesta.

Täällä on vajaa 4 astetta pakkasta. Olisikohan liian kylmää suihkutella kalvanointispreytä? Purkissa ei moisesta ole mitään puhetta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Sähkötyökalujen kanssa on oltava varovainen,kai sulla sentään silmäsuojat on? Menestystä proggikselle!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onhan minulla Kuusaal vaikka minkälaisia suojaimia. :lol: Nyt vaan satun olemaan täällä Joensuussa Kännykkätiellä, joten...

En minä kulmahiomakoneajoja aloita, ennekuin turvavarusteta vähän lisäillään. Metsurin kypärä ei ehkä ole aivan riittävä noissa peltitöissä vaikka silmikollinen onkin. Saisi vaan nuo pohjamaalit tänään vedeltyä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Sitten kilikalipullosta kalvanointispreytä hiontojen päälle ja ympärille. Tämä onnistui melko mukavasti. Toivottavasti se ei korkkaa mitenkään, koska osahan siitä meni hiomattoman pinnan päälle. Kohtuullisen laikukashan siitä kyljestä tuli.

Kalvanointisprayn jälkeen punaruskeaa pohjamaalia samalla metodilla. Ihan mielenkiintoisen näköinen lopputulos. Mutta sen ei olekaan tarkoitus olla kauaa tuon näköinen. Kauankohan moiset paikkaukset kestäisivät ilman varsinaista omavärimaalausta?
Eikös niissä "kolinapulloissa" lue? Ainakin mastonin pohjamaalissa on teksti: "Päällemaalaa HETI kun pinta on kosketus kuiva". Tuskin noiden mailman halvimpien pohjamaalien ruosteen esto ominaisuudet yhtään paranee jos niitä joku viikko liotetaan räntäsateessa :shock:
Se pohjamaali kun on mahdollisimman huokoista että pintamaali imeytyisi ja tarttuisi lujasti. Sama imukyky kyllä sitten vetää sisäänsä tehokkaasti ilman kosteuden ja kaikki epäpuhtaudetkin :roll:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Vastaa Viestiin