2107 1600SL -90 IIZI

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Joskohan nyt sain sitten pakoputkiston kolkottamattomaan jamaan. Tai ei se varmaan ihan äänettömäksi jää, mutta kun takapöntön sivuissa olevat riippukiinnikkeiden korvakkeet ovat niin älyttömässä paikassa että niitä riiputtimia ei saa asettumaan niin riippukoon takakannattimen varassa. Ja ainahan nämä jonkun verran pärisevät. Jos ei osu mihinkään niin muuten resonoi ja takapaksi kaiuttaa sen pörinän. Takakannatinkaan ei ole alkuperäinen vaan joku yleismalli jota paiti vähän modata. Roikkukoon nyt noin.

Kyllä oli karua IIZIllä ajojen alku. Tuntui että ei huvita yhtään. Nykii, hyökkäilee, pakoputki kolisee, kytkin on ikävä...

Pakko oli pähkätä vähän. Muistelin ettei tuollaisia käyntihäiriöitä aiemmin ole ollut. Oireita:

1. Ryyppy päällä käyntinopeus soutaa
2. Hyppykaasu ja paha sellainen
3. Kierrokset nyykähtää kun ajossa polkaistaan kytkin pohjaan
4. Eli käynti on kokonaisuudessaan huonoa

Aiemmin näitä ei ollut havaittu tai sitten niitä ei ollut olemassakaan. Tai kai sitä jotain on ollut mutta TakaPotkuHegumoissa ei ole viitsinyt tehdä havaintoja. Nyt noille oli tehtävä jotain.

Tiesin OZONin mikrokytkinsaasteenalennushässäkän ja sen turhuuden sekä sen että se haittaa toimimattomana melkoisesti. Otettiin lelu siis pois pelistä irrottamalla johtimet ja vaihtamalla 2letkun paikkoja. ECON -turhakekin jäi toimimaan vaihdoksen jälkeen.

Ja käyntihän muuttui aivan toiseksi. Kaikki nuo ongelmat hävisivät mielestäni lähes täysin. Kytkinkään ei hitsit kun ei ole hyppykaasua ja nyykähtelyjä. Kytkin toimii erinomaisesti, kuten se on toiminut tähänkin asti jos nyt ei oteta huomioon sitä jo pois viskattua sohloa työsylinteriä.

Mutta josko sitä taas viipotettaisiin paremmin mielin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taidetaan sitten alkaa hiljalleen tottua IIZIllä losotteluun. Vähän on vielä hakusessa Vorkkalin jäljiltä, mutta eipä tuota vielä ole 100km kertynyt.

Takapönttö on niin lähellä täysin eristämätöntä takakonttia että tuntuu vähän putkiviritteiseltä nuo äänet. Kytkimeen en nyt sitten taaskaan vielä ole tyytyväinen. On se kumma että pitää rompata samoja juttuja eestaas. Tankoa pidennettävä vähän, ettei nyt kytkin työskentele liian lähellä lattiaa.

Lämppärihanan voisi vaihtaa. Tosin se on kiinni eikä päästä nesteitä kennoon, mutta ei sitä parane väännelläkään. Vaijerit ovat olleet irti tai lähes toimimattomat jo sen verran kauan että... Muistaakseen väänsin hanan kiinni viimesyksynä ja siinä se saa olla. Eihän tällä toistaiseksi ole tarkoitus ajella kuin lämpimillä keleillä.

Uskaltautuisikohan sitä vaihtamaan kuulalaakeroidun apusimpukan IIZIin? Vai pitäneekö harjoitella ensin KRIINIn kanssa ettei sitten tule tumpeloitua niin että jää ajoja väliin jos ei onnistu heti.

Venäjän retkiä odotellessa totutellaan pikkuajoilla ja ajellaan tietysti mahdollisimman paljon pyörällä. Pitäneekö edes vahata nuo jälkimaalaamattomat pinnat. Voi olla. Mitenhän käy jos vahaillaan superlontelamaalattuja kohtia? Lähteekö enemmän maalia pois kuin ikinä mitään kiillottuu. Pitäisi kai lukea tuolta aiemmista että vahasinko kertaalleen maalaamisen jälkeen. Niin ja voihan sitä koittaa johonkin pieneen laikkuun. Kaikkea sitä pähkää kun on pitkästä aikaa aikaa ja tarmoa räpeltää näitä ja siis etenkin ajan kanssa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kytkin on nyt kai sitten mieleinen. Mutta jotenkin kolhoa homaa IIZIllä ajo on. Mistähän moinen? Yleensä aina tottuu melki heti auton kuin auton "ominaisuuksiin", mutta joku tässä tympii.

Pakoputki on kovaääninen ja resonoi. En näköjään välitä putkiviritteisestä vaikutelmasta. Nyt kuin noita kardaaneja on tutkinut niin tuntuu että joku ristikko kolahtaa tietyissä vetotilanteissa. Että ruvetako korjaamaan? Ne ei varmaan. Pitäneekö puodottaa renkaista vähän ylipaineita kun tuntuvat niin saamarin täristäviltä. Eihän se tärinänvaimennus renkaiden tehtävä ole, mutta kun pumppailin 2,5 mitä lie yksikköä painetta niin taitaa olla liikaa. Mikähän lie idea sekin oli. Ja vielä kun noiden Melber -alujen liimatasapainotuspalat lentelevät melko helposti tienposkeen tai irtoavat taakse laitettaessa niin eihän se ihme jos täristää vaikka renkaat ovat kuinka hemmetin uudet ja hyvät. Saamarin liimapalat. Niillä ei tee hittojakaan.

No, josko se tästä vielä nautinnoksi joskus muuttuisi. Tai siis turtumukseksi. Niin tämä asia täytyy nähdä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Pitänee poiketa Naapurissa polttonestehaussa. Hemmetin helle täällä Itä-Rajalla, joten sitä on syytä mennä pakoon ilmastoituun TakaPotkuun. Josko vaikka rajallakin olisi hiljaista kun ihmiset ovat rannoilla. Tai sitten niitä Ukkoja on jonossa kilometrikaupalla. Ovat myöskin lähteneet hellettä pakoon ja Eukkoa tietysti myös.

Passia on jäljellä vielä 5vuotta, mutta viisumilehtiä ei enää ole montaa. Hyvät pitkät passit menevät hukkaan kuin viisumilehtiä on niin vähän näissä räpylöissä.

Rengaspaineita on tosiaankin laskettava. Mikähän älynväläys on ollut laittaa noin hemmetisti ilmaa gummeihin. Joskohan sitten tällä reissulla vähän tottuisi paremmin TakaPotkun kolhouteen. Joskus näitä niin hehkuttelin mukaviksi ajaa. En muka tiennyt paremmasta vaikka huopatossuhondalla ja tuulenhenkäystojotalla olin ajellut. No, eikun retkelle.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ilmastoitu autopäivä vietetty. Helpompaa se on kunnon viimassa kuin paahteisessa pihassa. Saati sisällä nököttää koko päivä.

Muuttuihan se meno letkeämmäksi kun laiteltiin järjelliset paineet renkaisiin. Taisin Vorkkalin rengaspaineita muistella kun pumputupumputin noita. Kaikkea sitä...

Mennessä ei ollut "Itärajalla" (Lainaus koska minua on syytetty koko Itärajan tietäjäksi) ristiä eikä sieluja. Niin hyvin oli 4henkeä vieneen känniääliökaahailijan jäljet siivottu Uuden Värtsilän ja Niiralan väliltä etten pystynyt paikallistamaan kolaripaikkaa. Ja rajalla mennessä ei muita kuin minä. 10min ja yli.

Rupesivat leimailemaan vähiä rajanylitysleimasivuja miten sattuu. Saamari kun loppuvat varmasti kesken tuolla tyylillä. Takaisin tullessa laittoi jo leiman kuten ne laitetaan että mahtuu mahdollisimman paljon.

Värtsilässä on sitten polttoneste jo yli 30ruplaa. Päätin muutenkin ajella Ruskealaan asti pällistämään pensan hintaa ja piipahtamaan RUSkeala Marketissa. LukOil ja EastOil Puikkolassa ja Ruskealassa myivät 95 27Ruplaa. Murha säästö kun ajaa sinne. :lol: Ja ei ole RUSkeala Marketissakaan enää juuri mitään mitä myydä. Taitavat laittaa puljua kiinni. Röökihyllyssä oli vain Belomorsk Kanal -pöllipaketteja ja joitain ihme hienoja erikoistupakoita. Harmi jos sulkevat puljun.

Kävin Värtsilän kylälläkin vähän pyörimässä. Ei oiken pelkkä pensanhaku tahdo kiinnostaa. No, eipä siellä kylälläkään mitään ihmeitä ollut. Olivat sentään korjanneet sillankannen saumat. Siitä kulkee jatkuva puutavararekkaliikenne ja aiemmin saumat olivat 20cm leveät, kun niistä oli irronnut kaikki täyte aina. Ja vieläpä niissä törrötti harjateräksiä. Vähän ennen siltaa Kylältä pois tullessa on mahtava pommikuoppa. Miten niin syvä reikä on saatu syntymään? Josko siihen on tahallaan kaivettu syvyyttä.

Tullessa oli jo sakkia, mutta kerkisin juuri 3ison ja 1pienen turistibussin alta pois. Perus reilun puolen tunnin rajanylitys.

Mutta taitaapi olla niin että kenties kansipahvi päästelee jäähdytysnesteitä pihalle 1 ja 2 sylinterin välistä. Siinä öljyhuohottimen lähdön ympäristössä on selvästi punaista glykolia. Siitä on aiemminkin vuotanut jotain. Luulin ennen että se oli öljyvuotoa, mutta se onkin glykolia. paisariin ei mössöä tule eli öljyt ja nesteet eivät kai sekoitu, mutta täytynee tarkkailla huolella.

Muutenkin kannattanee vaihdella öljyt, tarkastaa sytytys, voidella jakajan laakeri ja rasvata kärkien rulla vai miksi sitä nyt sanotaan. En muista onko noita hommia tullut tähän tehtyä. Kauanhan IIZI on minulla ollut, mutta ajossa vain alle 4kuukautta. Josko vaikka jaksaisi tuolta aiemmista lukea josko jotain huoltoja olisi tehty.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, toimiihan se lehta sentään. Vaihdoin lämpöanturissa olevat johdot päikseen ja pörähti. En tiedä onko sillä merkitystä eli onko lämpöanturin (syylärin vasen alakulma) toinen natsa maa ja toinen +. Vai pelaako se anturi molemmin päin?

Repsikan jalkatilassa oli kyllä yksi punainen johto irti. Johtimen välissä oli muovinen sulakepesä, jossa oli 16A sulake. Korjausopas puhuu "uudemmista malleista", jossa jäähdyttimen puhaltimen sulake on johtimessa. Tämä johdin ei kuitenkaan vaikuttanut toimintaan. Ensin kytkin johdot ja olin jo vaihtanut piuhat päikseen lämpöanturissa. Lehta pelasi. Kun lehta pyöri otin repsikan jalkatilan johtimen irti ja pelasi silti. No, pääasia että toimii.

Saamarin kytkin!!! Taas se tekee työnsä polkimen ollessa liian alhaalla. Ovatkohan ne työntötangon mutterit sitten itsekseen uineet lähemmä työsylkkää. Enkö lukinnut pallokantaa kunnolla. Täytynee taas pidentää tankoa ja lukita se sitten kunnolla.

Takapöntön kiinnike on ehdottomasti vaihdettava. Ei tuollaista pörinää ja lörpöttelyä sekä kevyttä kolinaa joillain kierroksilla ja joissain töyssyissä viitsi kuunnella. Sittenpä saadaan putki lepäämään vähän alempana ja sivukannattimetkin saadaan kiinni. Onhan nuo hilppeet jo ostolistalla.

Huomenna sitten pitkästä aikaa Sortavalaan. Eipä vaan taida saada matkaseuraa mukaan kun reissaajat ovat kaikki Vieraalla TÖISSÄ! :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eipä sitä pakoputkikankea saa kolisemattomaksi. Olenkohan sovittanut liitokset sitten väärin vai onko kanki vain sen mallinen että asettuu niin ylös. Useinhan nuo makaavat takaa lähes käsijarruvaijerin varassa. No, nyt ei ole sitä vaaraa vaan ottaa toisinaan kiinni korissa olevaan käsijarruvaijerin ripustukseen. Ja taka-akselinylitys ottaa kiinni pohjaan korkeimmalta kohdaltaan. Ei ole mitään väliä millainen takakiinnike on. Ei se putken kulkulinja siitä ole kiinni. Etukiinnikepantaa yritin vähän värkätä, mutta ei sekään taida muuttaa mitään miksikään.

Laittelin virranjakajaan voitelua ja tarkastin muutenkin pikaisesti sen kunnon. Hyvältä näytti. Tulpat katselin. Vaalean kahvinruskeat olivat eli nekin näyttivät hyvältä.

Ja se pirun kytkin alkaa nyt pikkuhiljaa olla kohdillaan. Olisikohan niin että pääsylinteri on jotenkin väljä tai jumissa kun ei tunnu palauttelevan kovinkaan hyvin. Siitäkö siis se, että työskentelyalue polkimesta katsottuna on niin alhaalla. Vapaaliikkeen säädöstä se ei ainakaan ole kiinni. Ei palaudu poljin rajotintappiin asti.

Pieniä on viat kun pitää tuollaisia pähkätä ja huomioida. No, jos välillä vähän aikaa näinkin päin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Päästäänpä sitten IIZIn ja Toivon kanssa huomenna vähän pidempään kesäreissuun. Siitä onkin aikaa kun on ajeltu niin että matkalla pysähdellään aina ja kaikkialla missä vaan on jotain mukavaa. Kuusaalle kurvaillaan ja loppuviikosta takaisin.

Nyt on sitten lähes totuttu IIZIin. Enää ei koko ajan etsitä "ominaisuuksia" (jotkut lukevat vikoja), vaan antaa laulaa.

Voisipa katsella vähän tarkemmin nyt kulutusta. Rippaisi mittarin ja katsoisi mihin riittää piripintaan tankillinen 40lirtaa (38,6 tarkka muka) ja 2x 20litraa. Enempää ei matkaan ole ottaa, mutta tuon pitäisi riittää.

Ja matkalla lauletaan tietysti. Mieluiten Tuomari Nurmiota, mutta tämä saattaa saada aikaan vastalauseita muissa matkalaisissa. No, pääasia että lauletaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mukava ja huoleton reissu ainakin IIZIn käytöksen osalta. Tuli joku 820km ajeltua.

Onneksi ole lämppärin menoletku kuristettu umpeen. Sen verran oli kuumuutta jo muutenkin ilmassa. Puhalluteltiin keskisuuttimista ilmoja sisään ja poistohan tapahtuu sieltä sun täältä näissä. Olisin tietysti ajellut itse etuikkunat levällään mutta oli takapenkillä kuitenkin vähän herkkähipiäisempää porukkaa ja ymmärään hyvin, että jos takana lepattaa kauhea puhuri niin ei siellä pidempää matkaa istu itse Pirukaan.

Polttoainekulutuksia meinattelin pitkästä aikaa laskea. Autoon siis tankattiin 40Litraa (tankki korkkiin asti piripintaan) ja Kuusaalt lähtiäisiksi 20Litraa(Pääläri oli täytetty piripintaan). Pumppailen tankin tyhjäksi ja katson paljon jäi jäljelle. Sitten laskeskelemaan.

Mittariin pyörähti nyt 96 000km ja vähän yli. Ja kun lueskelin noita alkutarinoita niin todellisethan nuo kilometrit pitäisivät olla.

Että kerrankin näin mukavasti HelmetinHelteistä huolimatta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vertailtiin tuossa IIZIn ja Lesnaja Sobakan Combin startteja. Akun ja laturin välinen johto heitti pari kipinää. Karvat olivat esissä ja otti hivenen maata laturiin. Johto irti ja sähköteippiä.

Täytyi tarkastaa lataus. Pelkäsin jo että jotain kärähti. Hyviä lukemia näytti sekä tyhjäkäynnillä että kaasulla. Ja valoilla ja muilla kuormittaen jännitteensäädin toimi hyvin yleismittarilla katsottuna.

Hieman latausteho parani jonkin verran. Tämä siis luettuna tai katsottuna auton omaa latausmittaria.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuunasinpa sitten taas IIZIä hieman. Sattui olemaan ne myynnissäkin olleet uudet etu-umpioritilät. Laitettiin ne tähän. Meni jonkun aikaa keksiessä se, miten päin ne kuului tulla. Mukana oli 8koukkujousta. Niitä ei kunnolla saanut paikoilleen kuin yhdellä tavalla joten se ratkaisi ritilöiden asettelun. Täytyy ottaa pari kuvaa kun saisi kameraan patterit.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eipä tästä nyt sitten saada kovinkaan tarkkoja kulutuslukemia. Pannaan sitten arvio vähän ylöspäin pyöristellen.

Tankattu 60Litraa (kaikki ei ole kulunut) ja Mittarissa 900km. 60/9 = 6.667 Litraa/100km.

Laskennallisesti käytettäköön tästä eteempäin 7Litraa/100km. Kaupunkiajossa tietenkin enemmän. Tuo aiempi oli ehkä 1/3 kaupunkiajoa ja 2/3 matkaa tasaisella 85 - 90 km/h.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Helteinen Sortavalaheitto taas tehty. Perusmeininkiä. Puolituntia tullissa mennen tullen.

Lupasin tarkkailla PolttoainePolitiikkaan. En nyt mitään tilastoja alkanut pitämään, mutta jotain huomioita.

Värtsilässä on 3 pensa-asemaan. Yhdestäkään ei saa 98 -oktaanista. Hinnat 95 -oktaaniselle n. 30ruplaa. 92 -oktaaninen 27-28ruplaa.

Mutta sittenpä olikin yllätys! Värtsilästä Sortavalaan päin on Puikkola. Siellä on LukOil. En muista oliko jo Värtsilänkin asemista joku LukOil. Ruskealassa oli ja huom. OLI East Oil -asema vielä 2viikkoa sitten. Nyt oltiin kaikki pumput viety ja rakennuksen ulkoverhous revitty hemmettiin. Tältä East Oil -asemalta ei saanut 98E eikä saa nytkään kun asema on sulki.

Oli tarkoitus tankata Ruskealan East Oililla. Joutui kurvaamaan takaisin Puikkolaan ja LukOilille. Ei olisi riittänyt polttoneste 20km. Eikä muuten Puikkolan LukOilillakaan ollut 98E.

Tankkasin tyhjään tankkiin n. 20Litraa 92 -oktaanista kokeilumielessä. Tankkaisin sitten takaisin tullessa mitä sattuu huvittamaan. No, velvenäläinen tankkasi isoihin maastureihin 95, mutta vähänkin vanhempiin länkkäriautoihin 92. Meni sitä 92 uudempiinkin pieniin autohin.

Ajeltiin Sortavalaan. Matkalla on vielä 2 asemaa ennen Helylää, mutta niissä en poikennut. Mihin ketjuun ne kuuluvat sitä en tiedä tai en ole ottanut selvää.

Kun ajetaan Sortavalan läpi ja suuntana on etelä niin siellä on ensin LukOil ja lähellä kaupungin rajaa East Oil tai siis OLI! Sekin oli raadeltu samoin kuin vastaava Ruskealassa. Sortavalaan jää siis vain 2 asemaa ja toinen on lähellä Suurin Isämmaallisen Sodan muistomerkkiä, mutta vähän piilossa.

Kaupungin eteläpuolisella LukOililla on Murhat Jonot!!! Hinta oli halvin näistä kaikista joissa kävin. Mutta käytännössähän muutama rupla ei ainakaan minulle tunnu missään.

Olisikohan LukOil käyttänyt johtavaa/määräävää markkina-asemaansa ja syönyt East Oil -ketjun tai ainakin nuo 2asemaa pois tieltä?

Sortavalan LukOililla ei ollut 98E -pumppua eikä toisessakaan kaupungilla olevassa asemassa. Näitä 98E tai muuten vaan 98 -oktaanisiahan lupasin etsiä. Ja ne 2 pientä asemaa, joissa en tällä kertaa käynyt ovat niin pieniä, että siellä tuskin ainakaan on 98. Eli kurjaa on karjalan Oktaanitilanne.

No, siellä Sortavalan LukOil -jonossa sammutin auton ja kas, kevyt jälkikäynti. 92 se sen kai teetti. Sytkä liian myöhäisellä 92 -oktaaniselle oletan. Tosin muita jälkikäyntejä en saanut aikaan. No, siitäpä tankkasinkin sitten pöntön täyteen 95. Ja rajalta taas täyteen 92. Olisiko sitten jotain 93,5. :lol:

Muuten oli mukavaa vaikka "työn merkeissä" mentiinkin. Mutta saatiinhan IIZIin sitten UUSI yläosastaan sinisävytteinen vähän paksumpi tuulilasi paikalleen. Töineen ja tarvikkeineen n. 65e. Ei paljon voinut kuvitellakaan että alkaisi harjoitella itse lasin laittoa, vaikkei se kuulemma porukalla vaikeaa olekaan kun seuraa ohjeita. Toiden osuus tuosta hinnasta oli 1/6. Edelleen työ on halpaa mutta tavaran hinta senkun nousee.

Olihan se entinen tuulilasi jo Entinen. 2 syvää kiveniskemää melko keskellä. Rikottu oikea alakulma teipattuna roudarilla ettei niin helposti lähtisi viillot liikkeelle. Ja etenkin se oli NAARUMUINEN. Nyt vasta tajuaa kun ajaa vähänkin vasten aurinkoa että tuulilasista näkee eikä tarvitse koko ajan siristellä.

Hyvä että vaihto onnistui noin kivuttomasti ja samalla reissulla. Nyt kelpaa nauttia sävytteestä ja paremmasta näkyvyydestä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kevyttä tumpelointia tänään. Onneksi jäi kevyeksi.

IIZIhän oli päästellyt öljyä öljypohjan liepeelle polttoainepumpin kohdille. Luulottelin ensin, että tulee lirumalla lohkoa pitkin kansipahvista samasta kohtaa, josta on jokusen kerran tihkuttanut huohotinlähdön päälle jäähdytysnestettä. Tämän havaitsee helposti kun minulla on sisällä punaiset.

Tarkkailin öljyliruja tässä jo pidemmän aikaa ja varmistuin että öljyä tihkuu öljypumpun nokalta liikkeensä saavan työntötangon ohjurin/jalan/asetelman juuresta. Siis sen muovisen asetelman juuresta, joka menee lohkoon sisään ja johon pensapumppu tulee kiinni.

No, sattui olemaan tunti muka tyhjää aikaa ja tiivisteitä on tiivistelajitelmassa joka lähtöön. Tunnin päästä piti päästä Toivon kanssa uimaan.

Ajattelin sitten vaihtaa tiivisteet. Pensapumppua irti. Oikea mutteri tuli ulos kierretankoineen. Toinen normaalisti. Pumppu sivuun ilman letkujen irrotuksia. Ja pitihän minun tietää ja tiesinhän minä mutta kun eihän sitä ja tätä ja kyllähän se. Niin että se työntötanko holahti joko pihaan tai enempää epäilemättä lohkoon ja öljypohjaan.

Ja paniikki ja karmea ärsytys ja toivottomuus. Miksi en pyörittänyt moottoria siten että sen jalan sisällä oleva tanko olisi mahdollisimman paljon lohkosta ulkona. Siitä olisin nypänny sen pois ja iisipiisi. Mutta kun täytyy tehdä välillä taas ajattelematta yhtään mitään tai ainakaan ei sitä mitä on tekemässä.

Uimareissu jäisi!!! SaamarinSaamari. Mutta josko sittenkin. Yritin magneettihärveleillä saada tappia pois lohkosta ja vähän haravoin auton altakin. Toivotonta. Soitin jo että uinnit jäävät.

Sitten tuli jostain muistikuva että minulla täytyy olla tuo jalka ja vanha pensapumppu jossain. Ja olihan se. Olin potkinut kyseistä laatikkoa pois tieltä monet kerrat tällä viikolla.

Tiivisteet ja työntötanko vaihtoon ja kokeilemaan. Hyvin pelaa. Ja uimaan päästiin. Ja vaikka ajeltiin 30min suuntaansa niin yhtään tippaa ei öljyä enää ainakaan tuosta kohdasta. Ja kyllähän ne vanhat tiivisteet olivat sellaista koppuraa ettei paremmasta väliä. Laittelin sellaiset vähän paperitiivistettä paksummat pehmeät lämpöeristetiivisteet (asbestisekoitettako???)

Säkää vähän säkättömyyden joukossa, vaikka on se välillä huonoa, kun on tuota lelua, kuten vaikka noita tiivisteitä niin voi ekstempore alkaa säheltämään. Mutta homma siis toimii taas.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ostinpa IIZIin pikkukompassin. Olen tällaista usein meinatellut. Alkukesästä oli Sortavalassa tilanne jossa lähdin vähän seikkailemaan ilman karttaa ja kompassia. Suunta johon oli tarkoitus ajella oli selvillä, mutta jossain vaiheessa en enää ollut siitä niinkään varma. Palailin takaisin samoja jälkiä.

Aioin tässä jossain vaiheessa vähän käydä syrjäteitä ajelemassa Venäjällä tosin vain siinä Sortavalan lähistöllä. Kartta nyt ainakin otetaan seuraavaksi mukaan, muttei kompassistakaan haittaa ole. Tietysti tavallinen suunnistuskompassi olisi varmaan parempi, mutta sellainen kiinteä pieni pallokompassi on vaan niin kiva. Eli leluja tuli hankittua.

En tiedä kyllä tekeekö tuolla mitään. Ei se ihan hullulta vehkeeltä vaikuta, mutta kun hinta oli 1euro niin epäilytti. Niitä oli hyllyssä 4. Yritin vertailla niiden näyttämää ja olin vähän ihmeissäni. Yksi näytti ihan mihin sattuu vaikka laitoin ne lattialle kauaksi kaikista oletetyista magneettisista paikoista. Nappasin ne 3 ja kipitin venekompassiosastolle. Siellä otin 2 tarjolla olevaa isoa vastaavaa kompassia ja asentelin ne laittialle näiden 3 kanssa. Siitäpä sitten valikoitui yksi, joka mielestäni näytti eniten samaa kuin nuo isot ja kalliit venekompassit. Pitänee joskus tarkastaa suunnistuskompassin kanssa tuon näyttämä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin