Sähkök. Mutterinväännin.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Ostin Biltemasta sähkökäyttöisen mutterinvääntimen, eli pulttipyssyn. 66e

On hyvä ja toimiva laite, eilen vaihdoin Ladani kesärenkaat ja ei enää tarvii ristikkoavaimella väännellä.
Pihalla lojui pari mc-person etutolppaa ja väänsin koneella nopeasti jousenkiristimet kireäksi ja jousi pois.

Jos asuu kerrostalossa tai rivarissa ja on sähköä saatavilla, vaikka
lämmitystolpasta, niin kätevä itse vaihtaa renkaat suoraan parkkiruudussa.
Vielä kun vaihdat naapurin autoonkin ja tai bisnesmiehenä noin 5 autoon kesäkumit alle, on kone tienannu hintansa.

Köyhä opiskelia voisi vaihtaa renkaita koko parkkialueen autojen ja vieläpä lähialueiden lähiöt, niin köyhyys haihtuu kuin pieru Saharaan.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mä varmuuden vuoksi jälkikiristäisin ristikkoavaimella ;)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja köhmä »

MilWaykee, vai mikä se nyt taas olikaan, on maailman vahvin ja paras noista akkukäyttösistä pulttikoneista. Maksaa tosin maltaita... :?
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Joen musikka
Viestit: 1924
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Lada Scandinavia kirjoitti:
On hyvä ja toimiva laite, eilen vaihdoin Ladani kesärenkaat ja ei enää tarvii ristikkoavaimella väännellä.
Köyhä opiskelia voisi vaihtaa renkaita koko parkkialueen autojen ja vieläpä lähialueiden lähiöt, niin köyhyys haihtuu kuin pieru Saharaan.
Tottahan tuossa on toinen puoli.Ihailin poikana Shellin huoltohallissa ristikkoavaimen pyörintää.Syksyllä sain Ladakaupassa taas moisen käyttööni,kyllähän se toimii,mutta Orkkisavaimet ovat tämmöisen heikkokätisen mieleen paremminkin.Viime aikoina olen vähän kunnia-asiana vaihtanut renkaat Lada-tunkilla ja -avaimella. 8)
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
khonkonen
Viestit: 264
Liittynyt: 12.8.2004 22:18
Paikkakunta: OULU

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja khonkonen »

köhmä kirjoitti:MilWaykee, vai mikä se nyt taas olikaan, on maailman vahvin ja paras noista akkukäyttösistä pulttikoneista. Maksaa tosin maltaita... :?
Ei ole kallein aina paras. Mulla oli DEWALTIN sähkösiä mutterivääntimiä pari kappaletta. Ladan muttereita aukoessa molemmista lensi hammasrattaat ulos. Hankin paineilmakäyttösen ja vieläki toimii. Tosin koskaan ei kannata luottaa mutteripyssyn kiristykseen. Aina kannattaa tarkistaa avaimella pulttien kireys.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Mun pitää 2 kertaa vuodessa vaihtaa 3 omien autojen renkaat ja myös parin vieraan autojen renkaat.
Tämä verkkovirralla toimiva mutterinväännin on iso apu.
Mielestäni ei tarvii varmistaa ristikkoavaimella, piukassa on.
Paineilmapyssyhän olisi vielä parempi, mutta ei tuolla mun pienellä kompuralla riitä ilmaa.
Kiristyksestä.
Paineilmapyssyllä ja 3-4 kiristysasennolla ei sitten saa tienposkessa ristikkoavaimella renkaiden pultteja auki ja se rengas puhkee juuri silloin, kun sen ei saisi puhjeta.
Esimerkiksi on vaikka hääjuhlissa ja juhlista kun lähtee pois, niin onkin yksi rengas tyhjänä.
Rupee siinä yrittämään sitten pikkukenkien kanssa potkimaan ristikkoavaimella pultteja auki, jotka on niin tiukalla, että ei aukea.
Puoliso istuu jo autossa ja huutaa sieltä, että ei ole koko yötä aikaa odottaa. Siinä voi kyllä lipsua mieheltä kärsivällisyys.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10209
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

olen tuollaisen nähnyt käytännössäkin ja yllättävän tehokas, lähinnä kyllä käyttäisin jossain raatojen purkamisessa tiukassa oleviin muttereihin ja pultteihin joihin saattaa tuollaisella päästä paremmin käsiksikin kuin käsipelillä pitkällä varrella vääntämällä.

olenkohan nyt tänä keväänä seitsemään autoon vaihtanut renkaat vähintään kerran ja ristikkoavain on riittänyt ihan hyvin, ei ne renkaat mitään raivotautimomenttia tarvii.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
hmaki

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja hmaki »

khonkonen kirjoitti:
köhmä kirjoitti:MilWaykee, vai mikä se nyt taas olikaan, on maailman vahvin ja paras noista akkukäyttösistä pulttikoneista. Maksaa tosin maltaita... :?
Ei ole kallein aina paras. Mulla oli DEWALTIN sähkösiä mutterivääntimiä pari kappaletta. Ladan muttereita aukoessa molemmista lensi hammasrattaat ulos. Hankin paineilmakäyttösen ja vieläki toimii. Tosin koskaan ei kannata luottaa mutteripyssyn kiristykseen. Aina kannattaa tarkistaa avaimella pulttien kireys.
Joo ei oo dewaltti enää entisensä.
Omien kokemusten mukaan Facom ja Hitachi on ollu aika hyviä.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lada Scandinavia kirjoitti: Paineilmapyssyllä ja 3-4 kiristysasennolla ei sitten saa tienposkessa ristikkoavaimella renkaiden pultteja auki ja se rengas puhkee juuri silloin, kun sen ei saisi puhjeta.
No ei varmasti saa kun ei pääse edes sinne tienpäälle kun navoista korkkaa kierteet. Ite tykitin yhdestä ladasta Wurthin mutterimopon kolmosasennolla kierteet paskaksi aivan varovaisella käytöllä. Siis kyseessä kunnon mutteripyssy eikä mikään Biltema-edition jolla ei saa edes muttereita auki.
Mun mielestä takavedon kanssa puljatessa kannattaa jättää mutterimopot nurkkaan jossei osaa käyttää sitä varoen, napojen kierteet tuppaa olemaan niin epätasalaatuista kamaa että melkein saa joskus ristikkoavaimella kierteet hajotettua.

Kovat jätkät nykäsee ristikolla auki, vähä ottasuonet pullottaa vaan :lol: Hyvä varuste autossa on sellainen teleskooppimallinen avain käännettävällä hylsyllä, löytyy jokaisesta halpahallista yms. 50 cm varrella nykäisee vähän tiukemmatkin tapaukset auki...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jeltsin
Viestit: 231
Liittynyt: 18.1.2005 20:29
Paikkakunta: Valkeala

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Momenttihylsy mutterimopoon,niin sitten uskaaltaa kiristää.Hifistellä jos haluaa,niin momentilla viiminen kiristys.Turhan tiukkaan noi pyöränpultit tulee aina käännetyä,eihän se oikea momentti ole kun 100nm huikkeilla.
Tolla mun mutterimopolla jos kääntää 3 asennossa kiinni on momenttia yli 500nm...
Honecker

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja Honecker »

Sanonpa suoraan, että fiksuinta on sipaista rasvaa pulttiin jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä. Ei tarvitse ikinä vääntää pultteja auki otsasuoni katkeamispisteessä. Oletteko koskaan kuulleet sanontaa "toimii kuin rasvattu"?
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Sanonpa vaan, että rasvaakin parempi vaihtoehto on tervaspray! Tuttu jo kuorma-autoilijoiden keskuudesta.
Honecker kirjoitti:Sanonpa suoraan, että fiksuinta on sipaista rasvaa pulttiin jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä. Ei tarvitse ikinä vääntää pultteja auki otsasuoni katkeamispisteessä. Oletteko koskaan kuulleet sanontaa "toimii kuin rasvattu"?
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jokari kirjoitti:
Lada Scandinavia kirjoitti: Paineilmapyssyllä ja 3-4 kiristysasennolla ei sitten saa tienposkessa ristikkoavaimella renkaiden pultteja auki ja se rengas puhkee juuri silloin, kun sen ei saisi puhjeta.
No ei varmasti saa kun ei pääse edes sinne tienpäälle kun navoista korkkaa kierteet. Ite tykitin yhdestä ladasta Wurthin mutterimopon kolmosasennolla kierteet paskaksi aivan varovaisella käytöllä. Siis kyseessä kunnon mutteripyssy eikä mikään Biltema-edition jolla ei saa edes muttereita auki.
Mun mielestä takavedon kanssa puljatessa kannattaa jättää mutterimopot nurkkaan jossei osaa käyttää sitä varoen, napojen kierteet tuppaa olemaan niin epätasalaatuista kamaa että melkein saa joskus ristikkoavaimella kierteet hajotettua.

Kovat jätkät nykäsee ristikolla auki, vähä ottasuonet pullottaa vaan :lol: Hyvä varuste autossa on sellainen teleskooppimallinen avain käännettävällä hylsyllä, löytyy jokaisesta halpahallista yms. 50 cm varrella nykäisee vähän tiukemmatkin tapaukset auki...
...käyttäkää hyvät ihmiset rasvaa.Jo soisisi kevätlintujen laulavan laulujaan rauhassa eikä häiritä Heitä metallisella kirskunnalla joka kuuluu taajamissa kevätiltoina rengassesongin aikana kun ruostuneita pultteja (Lada) ja muttereita (Toyota)ym....Minulla ei ole yhdenkään auton pultinkierteet tuhoutunu kun olen ne kerran vuodessa rasvannut.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja jta »

Jeltsin kirjoitti:Momenttihylsy mutterimopoon,niin sitten uskaaltaa kiristää.Hifistellä jos haluaa,niin momentilla viiminen kiristys.Turhan tiukkaan noi pyöränpultit tulee aina käännetyä,eihän se oikea momentti ole kun 100nm huikkeilla.
Tolla mun mutterimopolla jos kääntää 3 asennossa kiinni on momenttia yli 500nm...
Muistelisin että ladassa pyöränpulttien momentti on 78nm. Menee äkkiä ristikkoavaimellakin yli tuon. Itellä pulttipyssyllä ykkösteholla on melko kohillaan momenttit kun ei hakkauttamalla hakkaa kiinni. Mutta varmistan siltikkin aina momenttiavaimella nuo. Kupari tahnan laitan aina pultteihin.

Nuo pulttipyssyt oli sitten sähkösiä tai paineilmalla toimivia niin mukava apuväline ne on mutta en niihin pelkästään luottais. Joskus vetää lujalle ja joskus jättää löysälle vaikka samalla tavoin pultit kiristää.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Minä en kyllä uskalla jättää mihinkään 78:aan, vaan pistän niin kireelle kun ristikkoavaimella saan.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin