Sähkök. Mutterinväännin.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Sähkök. Mutterinväännin.
Ostin Biltemasta sähkökäyttöisen mutterinvääntimen, eli pulttipyssyn. 66e
On hyvä ja toimiva laite, eilen vaihdoin Ladani kesärenkaat ja ei enää tarvii ristikkoavaimella väännellä.
Pihalla lojui pari mc-person etutolppaa ja väänsin koneella nopeasti jousenkiristimet kireäksi ja jousi pois.
Jos asuu kerrostalossa tai rivarissa ja on sähköä saatavilla, vaikka
lämmitystolpasta, niin kätevä itse vaihtaa renkaat suoraan parkkiruudussa.
Vielä kun vaihdat naapurin autoonkin ja tai bisnesmiehenä noin 5 autoon kesäkumit alle, on kone tienannu hintansa.
Köyhä opiskelia voisi vaihtaa renkaita koko parkkialueen autojen ja vieläpä lähialueiden lähiöt, niin köyhyys haihtuu kuin pieru Saharaan.
On hyvä ja toimiva laite, eilen vaihdoin Ladani kesärenkaat ja ei enää tarvii ristikkoavaimella väännellä.
Pihalla lojui pari mc-person etutolppaa ja väänsin koneella nopeasti jousenkiristimet kireäksi ja jousi pois.
Jos asuu kerrostalossa tai rivarissa ja on sähköä saatavilla, vaikka
lämmitystolpasta, niin kätevä itse vaihtaa renkaat suoraan parkkiruudussa.
Vielä kun vaihdat naapurin autoonkin ja tai bisnesmiehenä noin 5 autoon kesäkumit alle, on kone tienannu hintansa.
Köyhä opiskelia voisi vaihtaa renkaita koko parkkialueen autojen ja vieläpä lähialueiden lähiöt, niin köyhyys haihtuu kuin pieru Saharaan.
Re: Sähkök. Mutterinväännin.
Mä varmuuden vuoksi jälkikiristäisin ristikkoavaimella
Reippaina käymme rekkain alle
Re: Sähkök. Mutterinväännin.
MilWaykee, vai mikä se nyt taas olikaan, on maailman vahvin ja paras noista akkukäyttösistä pulttikoneista. Maksaa tosin maltaita...
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
-
- Viestit: 1924
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Sähkök. Mutterinväännin.
Tottahan tuossa on toinen puoli.Ihailin poikana Shellin huoltohallissa ristikkoavaimen pyörintää.Syksyllä sain Ladakaupassa taas moisen käyttööni,kyllähän se toimii,mutta Orkkisavaimet ovat tämmöisen heikkokätisen mieleen paremminkin.Viime aikoina olen vähän kunnia-asiana vaihtanut renkaat Lada-tunkilla ja -avaimella.Lada Scandinavia kirjoitti:
On hyvä ja toimiva laite, eilen vaihdoin Ladani kesärenkaat ja ei enää tarvii ristikkoavaimella väännellä.
Köyhä opiskelia voisi vaihtaa renkaita koko parkkialueen autojen ja vieläpä lähialueiden lähiöt, niin köyhyys haihtuu kuin pieru Saharaan.
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Sähkök. Mutterinväännin.
Ei ole kallein aina paras. Mulla oli DEWALTIN sähkösiä mutterivääntimiä pari kappaletta. Ladan muttereita aukoessa molemmista lensi hammasrattaat ulos. Hankin paineilmakäyttösen ja vieläki toimii. Tosin koskaan ei kannata luottaa mutteripyssyn kiristykseen. Aina kannattaa tarkistaa avaimella pulttien kireys.köhmä kirjoitti:MilWaykee, vai mikä se nyt taas olikaan, on maailman vahvin ja paras noista akkukäyttösistä pulttikoneista. Maksaa tosin maltaita...
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Sähkök. Mutterinväännin.
Mun pitää 2 kertaa vuodessa vaihtaa 3 omien autojen renkaat ja myös parin vieraan autojen renkaat.
Tämä verkkovirralla toimiva mutterinväännin on iso apu.
Mielestäni ei tarvii varmistaa ristikkoavaimella, piukassa on.
Paineilmapyssyhän olisi vielä parempi, mutta ei tuolla mun pienellä kompuralla riitä ilmaa.
Kiristyksestä.
Paineilmapyssyllä ja 3-4 kiristysasennolla ei sitten saa tienposkessa ristikkoavaimella renkaiden pultteja auki ja se rengas puhkee juuri silloin, kun sen ei saisi puhjeta.
Esimerkiksi on vaikka hääjuhlissa ja juhlista kun lähtee pois, niin onkin yksi rengas tyhjänä.
Rupee siinä yrittämään sitten pikkukenkien kanssa potkimaan ristikkoavaimella pultteja auki, jotka on niin tiukalla, että ei aukea.
Puoliso istuu jo autossa ja huutaa sieltä, että ei ole koko yötä aikaa odottaa. Siinä voi kyllä lipsua mieheltä kärsivällisyys.
Tämä verkkovirralla toimiva mutterinväännin on iso apu.
Mielestäni ei tarvii varmistaa ristikkoavaimella, piukassa on.
Paineilmapyssyhän olisi vielä parempi, mutta ei tuolla mun pienellä kompuralla riitä ilmaa.
Kiristyksestä.
Paineilmapyssyllä ja 3-4 kiristysasennolla ei sitten saa tienposkessa ristikkoavaimella renkaiden pultteja auki ja se rengas puhkee juuri silloin, kun sen ei saisi puhjeta.
Esimerkiksi on vaikka hääjuhlissa ja juhlista kun lähtee pois, niin onkin yksi rengas tyhjänä.
Rupee siinä yrittämään sitten pikkukenkien kanssa potkimaan ristikkoavaimella pultteja auki, jotka on niin tiukalla, että ei aukea.
Puoliso istuu jo autossa ja huutaa sieltä, että ei ole koko yötä aikaa odottaa. Siinä voi kyllä lipsua mieheltä kärsivällisyys.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Sähkök. Mutterinväännin.
olen tuollaisen nähnyt käytännössäkin ja yllättävän tehokas, lähinnä kyllä käyttäisin jossain raatojen purkamisessa tiukassa oleviin muttereihin ja pultteihin joihin saattaa tuollaisella päästä paremmin käsiksikin kuin käsipelillä pitkällä varrella vääntämällä.
olenkohan nyt tänä keväänä seitsemään autoon vaihtanut renkaat vähintään kerran ja ristikkoavain on riittänyt ihan hyvin, ei ne renkaat mitään raivotautimomenttia tarvii.
olenkohan nyt tänä keväänä seitsemään autoon vaihtanut renkaat vähintään kerran ja ristikkoavain on riittänyt ihan hyvin, ei ne renkaat mitään raivotautimomenttia tarvii.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Sähkök. Mutterinväännin.
Joo ei oo dewaltti enää entisensä.khonkonen kirjoitti:Ei ole kallein aina paras. Mulla oli DEWALTIN sähkösiä mutterivääntimiä pari kappaletta. Ladan muttereita aukoessa molemmista lensi hammasrattaat ulos. Hankin paineilmakäyttösen ja vieläki toimii. Tosin koskaan ei kannata luottaa mutteripyssyn kiristykseen. Aina kannattaa tarkistaa avaimella pulttien kireys.köhmä kirjoitti:MilWaykee, vai mikä se nyt taas olikaan, on maailman vahvin ja paras noista akkukäyttösistä pulttikoneista. Maksaa tosin maltaita...
Omien kokemusten mukaan Facom ja Hitachi on ollu aika hyviä.
Re: Sähkök. Mutterinväännin.
No ei varmasti saa kun ei pääse edes sinne tienpäälle kun navoista korkkaa kierteet. Ite tykitin yhdestä ladasta Wurthin mutterimopon kolmosasennolla kierteet paskaksi aivan varovaisella käytöllä. Siis kyseessä kunnon mutteripyssy eikä mikään Biltema-edition jolla ei saa edes muttereita auki.Lada Scandinavia kirjoitti: Paineilmapyssyllä ja 3-4 kiristysasennolla ei sitten saa tienposkessa ristikkoavaimella renkaiden pultteja auki ja se rengas puhkee juuri silloin, kun sen ei saisi puhjeta.
Mun mielestä takavedon kanssa puljatessa kannattaa jättää mutterimopot nurkkaan jossei osaa käyttää sitä varoen, napojen kierteet tuppaa olemaan niin epätasalaatuista kamaa että melkein saa joskus ristikkoavaimella kierteet hajotettua.
Kovat jätkät nykäsee ristikolla auki, vähä ottasuonet pullottaa vaan Hyvä varuste autossa on sellainen teleskooppimallinen avain käännettävällä hylsyllä, löytyy jokaisesta halpahallista yms. 50 cm varrella nykäisee vähän tiukemmatkin tapaukset auki...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Sähkök. Mutterinväännin.
Momenttihylsy mutterimopoon,niin sitten uskaaltaa kiristää.Hifistellä jos haluaa,niin momentilla viiminen kiristys.Turhan tiukkaan noi pyöränpultit tulee aina käännetyä,eihän se oikea momentti ole kun 100nm huikkeilla.
Tolla mun mutterimopolla jos kääntää 3 asennossa kiinni on momenttia yli 500nm...
Tolla mun mutterimopolla jos kääntää 3 asennossa kiinni on momenttia yli 500nm...
Re: Sähkök. Mutterinväännin.
Sanonpa suoraan, että fiksuinta on sipaista rasvaa pulttiin jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä. Ei tarvitse ikinä vääntää pultteja auki otsasuoni katkeamispisteessä. Oletteko koskaan kuulleet sanontaa "toimii kuin rasvattu"?
Re: Sähkök. Mutterinväännin.
Sanonpa vaan, että rasvaakin parempi vaihtoehto on tervaspray! Tuttu jo kuorma-autoilijoiden keskuudesta.
Honecker kirjoitti:Sanonpa suoraan, että fiksuinta on sipaista rasvaa pulttiin jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä. Ei tarvitse ikinä vääntää pultteja auki otsasuoni katkeamispisteessä. Oletteko koskaan kuulleet sanontaa "toimii kuin rasvattu"?
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Re: Sähkök. Mutterinväännin.
...käyttäkää hyvät ihmiset rasvaa.Jo soisisi kevätlintujen laulavan laulujaan rauhassa eikä häiritä Heitä metallisella kirskunnalla joka kuuluu taajamissa kevätiltoina rengassesongin aikana kun ruostuneita pultteja (Lada) ja muttereita (Toyota)ym....Minulla ei ole yhdenkään auton pultinkierteet tuhoutunu kun olen ne kerran vuodessa rasvannut.Jokari kirjoitti:No ei varmasti saa kun ei pääse edes sinne tienpäälle kun navoista korkkaa kierteet. Ite tykitin yhdestä ladasta Wurthin mutterimopon kolmosasennolla kierteet paskaksi aivan varovaisella käytöllä. Siis kyseessä kunnon mutteripyssy eikä mikään Biltema-edition jolla ei saa edes muttereita auki.Lada Scandinavia kirjoitti: Paineilmapyssyllä ja 3-4 kiristysasennolla ei sitten saa tienposkessa ristikkoavaimella renkaiden pultteja auki ja se rengas puhkee juuri silloin, kun sen ei saisi puhjeta.
Mun mielestä takavedon kanssa puljatessa kannattaa jättää mutterimopot nurkkaan jossei osaa käyttää sitä varoen, napojen kierteet tuppaa olemaan niin epätasalaatuista kamaa että melkein saa joskus ristikkoavaimella kierteet hajotettua.
Kovat jätkät nykäsee ristikolla auki, vähä ottasuonet pullottaa vaan Hyvä varuste autossa on sellainen teleskooppimallinen avain käännettävällä hylsyllä, löytyy jokaisesta halpahallista yms. 50 cm varrella nykäisee vähän tiukemmatkin tapaukset auki...
Re: Sähkök. Mutterinväännin.
Muistelisin että ladassa pyöränpulttien momentti on 78nm. Menee äkkiä ristikkoavaimellakin yli tuon. Itellä pulttipyssyllä ykkösteholla on melko kohillaan momenttit kun ei hakkauttamalla hakkaa kiinni. Mutta varmistan siltikkin aina momenttiavaimella nuo. Kupari tahnan laitan aina pultteihin.Jeltsin kirjoitti:Momenttihylsy mutterimopoon,niin sitten uskaaltaa kiristää.Hifistellä jos haluaa,niin momentilla viiminen kiristys.Turhan tiukkaan noi pyöränpultit tulee aina käännetyä,eihän se oikea momentti ole kun 100nm huikkeilla.
Tolla mun mutterimopolla jos kääntää 3 asennossa kiinni on momenttia yli 500nm...
Nuo pulttipyssyt oli sitten sähkösiä tai paineilmalla toimivia niin mukava apuväline ne on mutta en niihin pelkästään luottais. Joskus vetää lujalle ja joskus jättää löysälle vaikka samalla tavoin pultit kiristää.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
Re: Sähkök. Mutterinväännin.
Minä en kyllä uskalla jättää mihinkään 78:aan, vaan pistän niin kireelle kun ristikkoavaimella saan.
Reippaina käymme rekkain alle