Sivu 2/2

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Lähetetty: 27.4.2008 21:17
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Valmistajan ohje pyöränruuvien kiristyksestä on 65...93 Nm.

Käytännössä teräslevypyörät ovat sopivassa kireydessä silloin, kun levypyörän joustaminen pyörää kiristäessä juuri ja juuri loppuu.

***

Paineilmavääntimen ilmantarpeesta. Itselläni on ½ in -karainen paineilmaväännin, jonka ilmoitettu maksimimomentti on 350 Nm. En muista väätimen ilmoitettua ilmankulutusta, mutta käytännössä 1,5 kW:n sähkötehoinen halpiskompressori riittää sille oikein hyvin.

SvS

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Lähetetty: 28.4.2008 15:14
Kirjoittaja Qulle
Meillä mun ei enää anneta kiriä ristikkoavaimella ladan pultteja, kun niitä ei sitten tahdo saada auki :)

...junnuna ukko joutus töissä hitsaamaan ristikkoavaimeen lisää tavaraa, kun pikkuvelejen kanssa kierrettiin se ihan solmuun :D

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Lähetetty: 28.4.2008 15:18
Kirjoittaja Jokari
Halvat ristikkoavaimet on melkosta tinaa, notkuu ja vääntyy...itekin just huomasin että 19 mm pää on kiero :lol:
Täytyy hakea kunnollinen keskeltä vahvistettu ristikko, se ei notku...

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Lähetetty: 28.4.2008 15:46
Kirjoittaja Teemu Kankaanpää
Mullakin on ristikkoavaimia ~5kpl, yksi niistä hajallinen ja yks kiero ku mikä.. :lol:

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Lähetetty: 28.4.2008 15:58
Kirjoittaja mikko853
Itekin on saanut väännettyä ristikkoavaimen mutkalle ihan käsivoimin kun oli kerran pyöränpultti ruostunut kiinni.. Sittemmin ostin kunnollisen joka on kyllä kestänyt vaikka toisesta päästä painaa jalalla ja toisesta päästä vetää kaksin käsin :)

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Lähetetty: 28.4.2008 17:19
Kirjoittaja Jaska HKI
mikko853 kirjoitti:Itekin on saanut väännettyä ristikkoavaimen mutkalle ihan käsivoimin kun oli kerran pyöränpultti ruostunut kiinni.. Sittemmin ostin kunnollisen joka on kyllä kestänyt vaikka toisesta päästä painaa jalalla ja toisesta päästä vetää kaksin käsin :)
Minulla on ollut sama ristikkoavain varmaan yli 20 vuotta.Ristikon keskellä siinä on niitatut tukipalat.Niin luja se on että ei sitä ilman jatkovarsia rikotuksi saa.Minun 75kg:n massalla luulen saavani pultit 25-30 kp:n tiukkuuteen.Sainhan minä 2 tonnin hallitunkinkin omin voimin norjahtamaan trukin vastapainosta nostamalla.

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Lähetetty: 28.4.2008 23:49
Kirjoittaja jta
Nonnis kirjoitti:Minä en kyllä uskalla jättää mihinkään 78:aan, vaan pistän niin kireelle kun ristikkoavaimella saan.
Ite laittanu 80nm tiukkuuteen momenttiavaimella eikä nuo (vielä) ole alta karanneet.

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Lähetetty: 1.5.2015 20:24
Kirjoittaja kuukkeli
Käyttäkää kunnon avaimia ja parin metrin jatkovartta niin kyllä pysyy pultit kiinni!

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Lähetetty: 1.5.2015 21:47
Kirjoittaja toktornivako
Liika kiristäminen on yhtä pahasta kuin läysälle jättäminen.

Re: Sähkök. Mutterinväännin.

Lähetetty: 2.5.2015 7:58
Kirjoittaja pressa
Ratapäivillä hajosi yhdenstä autosta usesti ylikiristetty vanne näin.
Kuva
(ja kaikissa kolmessa muussakin vanteessa oli pultinreiät venyneet ja maali irtoili, eli metalli jo jousti enemmän kuin maali)