2101 1977 KRIINI

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tyhjentelin oikean takavilkunlasin vesilastista. En ollut täksi talveksi laittanut "roiskeläppiä" takavalojen suojaksi. Pitänee tarkkailla tilannetta ja joko löysyttää tai kiristää sopivasti kiinnitystä että vesi joko pääsee myös pois tai sitä ei mene takavalolasien sisään.

Muutenhan tässä aletaan valmistella tieliikennekäyttöönottoa. Muutahan tuo ei tarvi kun etu- ja takarenkaiden vaihtamisen päikseen. Ajelee tämän kesän noilla. Tosin sakkokamaahan ne kaksi eturengasta ovat, mutta kun ajelee muuten kiltisti eikä "kaahaa" niin pikkurikoshan se on. Vaikka pitäisihän se taas muistaa ettei varsinkaan takana saa olla huonoa kumitavaraa. No, leikki- ja neppisautossa sallittaneen.

Tosin Kuusaal on melkoinen rengasarsenaali josta voi laitella ihan laillistakin pintaa alle. Ja yhdet vähän käytetyt on irrallaan odottamassa rengastusta.

Sitäpä en nyt taaskaan tiedä, että laitellaanko tämä myyntiin vai ei. Eiköhän tuo selvinne tässä eräänä päivänä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

KRIINI otettu jälleen tieliikenneralliin 4.6.2013 Toivonpäivänä.

Hemmetillinen helle eikä homma tahtonut maistaa. Meinattelin vaihdella ne takarinkulat eteen ja päin vastoin. Muuten ihan hyvä idea, muttei onnistunut. Oli tarkoitus nostaa perä pukeille ja eteen iso laittiahallinosturi. Mutta tietenkin ohutseinäinen pitkä 19mm holkki oli Kuusaal ja homma Joensuus. Yritin sitten melko sopivalla quatrogip -hylsyllä ja melkein onnistuin kunnes vastaan tuli se yksi pultti ja reikä, jossa Melber -alun alkuperäinen pulttisoviteprikka oli korvattu tavallisella prikalla. Eikä se hylsy sitten ylttänyt millään saamaan pitävää otetta.

Lirautin kaasariin hivenen polttoainetta samalla kun käänsin ilmanoton kesäasentoon. Heti lähti käymään ja jäikin pyörimään. Tämähän tietysti pölläytettiin käynttiin seisonnan tuloksena. Vanhat venavarrenkumit vuskaavat aina.

Jäähdytyspuoli pitää nyt viimesyssyisen pommituksen jälkeen hyvin, mutta ylävesiletkulähtö syylässä vuotelee. Vähän oli vajunut seisokin aikana. Tällä mennään kuitenkin "Lisää jos lirisee" -periaatteella.

Päätettiin sitten lähteä koeajolle ja Kuorinkaan uimaan VappuHauHaun kanssa. Meille tuli lähtiessä kummastakin päätepisteestä melkoisia erimielisyyksiä siitä, kumpi on oikeastaan kuski. VappuHauHau halusi välttämättä sompaamaan ja se piti kiskoa niskavilloista pois puikkopaikalta. Lopulta tuo asettui repsikan jalkatilaan kun vetäsin penkin ihan taakse. Lämmintä Kuoringassa riitti ja viilennystä vekottimessa toimivien tupakkaikkunoiden takia.

Ikkunoista ei tahtonut nähdä läpi. Sekä sisä- että ulkopuoli oli niin "eritteessä" että pahaa teki. Kun tiskasi ulkopuolen sisäpuolen sotkut vain korostuivat ja näkyvyys oli huono. Vähän hinnkailua paperinenuliinoilla ja takaisin päästiin. Tänään on otettava riepu kauniiseen käteen ja kuurattava etuikkuna kunnolla.

Aikamoinen rattikelkkahan tämä on. Vaeltaa ja ohjauksessa on edelleen aivan liikaa väljää. Päätin sitten tänään kiristää ohjausvaihdetta korjausoppaan ohjeiden vastaisesti eli vaihden paikallaan ja kiinni ohjausvarsissa. Jossain tuolla oli ohje että 17mm lukkomutteri auki ja kiristämään talttapäällä myötäpäivää. Tähän ei saa 17mm menemään millään vaan se mutsku on 19mm. Pikkuräikkäsarjaan talttapää kiinni ja 3/4 kireämmälle. Saa nähdä onko vaikutusta. Paikallaan ei juuri mitään huomaa. Samalla tavalla välystä tai sitten vain kuvittelen. Ja tietysti käy niin että välys ei katoa mihinkään mutta ohjaus muuttuu mahdottoman jäykäksi eli välystä onkin kaikkialla muualla kuin ohjausvaihteessa. Pianhan tuo nähdään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hyvin pelaa.

Ohjaus parani jonkin verran eikä jäykistynyt yhtään, mutta lienee tuolla vielä kirraamisvaraakin. Täytyy kokeilla vielä huomenna kiristystä kun perjantaina suunnataan kohti Kuusaat ja matkaa tulee kuitenkin 350km.

Kuorinkaan mennessä katsoin nopeusmittariheiton. 80km/h = 75km/h. Ja tuo riittää minulle maksiminopeudeksi tällä pulkalla.

Toivottavasti eturenkaat eivät kulu puhki ennen kuin pääsen Kuusaalle. Olisihan se melkoinen homma kun soittaisi AL -turvaan ja kertoisi että eturenkaista loppui pinta. Takakontissa on tosin 4hyväkuntoista käytettyä rengasta. Hinuri vetelisi lähimmälle rengaspajalle ja taas maantie maittaisi. Kaikkea hemmettiä, mutta hyvähän se on että on suunnitelma varalla.

Menin eilen Kanervalan ABCBlle rengaspaineita takastamaan. Älkää muuten ikinä menkö siihen. Se on aina täysin romuna koko laite ja varsinkin suutin on ihan mitä sattuu ja laite näyttää kaikkea mahdollista.

No, pihaan kurvasi punainen 21013 1200L jonka olen nähnyt kurvailevan maisemissa ennenkin. Joku hiippaili seläntaa ja arvasin mistä mies ilmestyi. Keskustelu seurasi sellaista linjaa että toinen kehui omaan 1988 lullaansa ja minä haukuin omaani tai jos nyt en mollannut niin vähättelin. Mitä näitä hegumoimaan. Leikkikaluja aivan täysin eikä mitään muuta. Jos näistä jotain hyvää haluaa nykyään löytään niin se on etsittävä tunnelman puolelta.

Kyselipä mies varaosasaatavuutta ja niitähän saa. Sanoin osoitteen mistä voi kysellä. Ei ollut kynää eikä mies oikein muuta osannut kuin toistella että hänen 1200L on vuodelta 1988. Ehkä en ollut tarpeeksi kiinnostunut. Hemmetinmoinen helle ja uimaan ja koeajolle menossa niin ei jostain syystä jaksanut kiinnostaa. Pahoitteluni yhteiskunnalta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jopas oli MURHA -retki Kuusaalle!!! :shock: 7.6.2013 Suven päivänä.

Markiksen pihaan päästyäni totesin että Punaista lappua ikkunaan ainakin maantieajoon ja mieluummin myös kaupunkiajoon. Ei tämä Nulkka pysy tiellä ellei tarjolla ole kunnon ränniä.

Matka kesti melkein 8h haikkineen ja itse ajettuja kilometrejä kertyi n. 360.

Nuljuttelin puoleen matkaan Patsaspuistoon ja siellä tarkastin eturenkaiden kunnon. Teräsvyöt esissä molemmissa koko matkalta. Siitä sitten nilkuttamaan Änkilän Teboilille ja kyselemään rengastyöntekijää. Vastapäätä risteyksessä oli joku Raimos Garage ja vähän takaisinpäin Neste. Kummassakaan asentaja ei suostunut katsomaankaan vekottimeen päin. Siistii.

Särkisalmessa n. 30km taaksepäin oli rengasliike. Ei toivoakaan että olisin uskaltanut rullutella sinne. Räjäytellä nyt vielä renkaat vauhdissa! Joku äijä Nesteen -pajalla höpötti että ajele hiljakseen. JooJoo.

Kello viipotti vajaata 15 ja remontilla alkoi olla kiire etteivät miehet ehdi käsiä pestä. Varasuunnitelma (vai oliko se jopa alkuperäinen :lol: ) käyttöön. Soitto AL -turvaan.

Hivenen oli turvapäivystäjällä hankaluutta ymmärtää sitä, että renkaat pystyisin vaihtamaan jos olisi niitä vanteilla, mutta minullahan olivain irtorenkaita takakontissa. Päädyttiin siihen että hinuripäivystäjä soittelee ja katsotaan. Tässäkin oli vähän ongelmaan ymmärryksen kanssa, mutta lopulta sain kerrottua asian oikean laidan. Hinuri tulisi.

Odottelin kotvasen ja hinuri tuli. Yrittäjä oli jonkinsortin autoharrastaja itsekin ja eteläkarjalalaisittain jatkuvasti äänessä. Ensin hän kyseli vetolenkkiä edestä, mutta päädyttiin ajamaan KRIINI lavalle.

VappuHauHau jäi autoon. Sehän oli ominut hienosti pesäpaikan repsikan jalkatilasta. Ajattelin että menisin itse sen seuraksi lavalle, mutta lopulta Vappu jäi sinne yksin. Ei tuo ollut moineskaan.

Särkisalmessa kumivaihto ja 30e köyhempänä kohti Kuusaat. Työläs oli ajettava. Kädet tietysti väsyivät ja muutenkin oli tukalaa.

Siinä tuo KRIINI on pihassa maannut siitä lähtien. Ensi maanantaille on aika pajalle, jossa nyt ainakin kaikki ohjauskulmat saitetaan kohdilleen ja katsotaan jatkoja. No, näistä myöhemmin lisää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Melkoista "AutoMiehen" touhua!

Toisessa vekottimessa ei ole ohjausta nimeksikään ja eräästä muusta häviää jarrut.

Sain pyytämäti lainaksi IsäMikolta Suzuki Wagon R+ leikkikalun kun kerran KRIINI ei halua leikkiä ja PIIKA oli Toivon käytössä.

Hemmetin kika kippo tuo Suitsa. Melkein kelpaisi käyttikseksi. No, kun IsäMikko toi vaunun niin hän kertoili että käppärivaroitusvalo ei sitten toimi ja että kun se jarruvaroitus palaa niin se tarkoittaa sitä käppäriä eli älä ole huomaavinasi. Ja näin minä tein. Yritin tosin tarkastaa kytkimen kaivaelemalla sen esiin ja tarkastamalla liitoksen. Mitään ei tapahtunut valolle. Näinkö kuuluu tuollaisessa tilanteessa toimia? No ei HEMMETISSÄ!

Tätä kippoa käyteltiin erinäisiä määriä viikon verran ja edellisenä päivänä se oli Lomalisteni lainassa. Lomalaiset poistuivat muutamaksi päiväksi PIIKAlla Imatran kylpylään. Minä meinattelin ajella WagonR+ Mustilaan.

Jotenkin siinä jo lähdettäessä jarru tuntui pehmeältä, mutta koska käytän niin paljon moottorijarrutusta niin en sitten siihen kiinnittänyt enemmälti huomiota. Vanhaa Iitintietä kohti Kausalaa ja perskeles, eihän Mustilaan Elimäellä ajeta Kausalan kautta. Siellä Iitintiellä jo jarrupoljin alkoi painua pohjaan eikä jarrua juuri ollut. Halleluja.

Tiensivuun missälie ja jarrunestesäiliönkorkki auki. Siinä oli tiellä vielä joku siiviläkorkki jota ei saanut millään järjellisellä tavalla irti. Työkaluvalikoima oli olematon ja ruuvarilla kampeamalla mitään ei tapahtunut. Markikseen ja pihdeillä se jo valmiiksi rikkinäinen korkki auki. Ei tippaakaan jarrunestettä!!!

Näinkö toimii muka edes aavistuksen autoista tietävä kuljettaja, joka lainaa auton ja siinä palaa jarruvaroitusvalo mittaristossa? Ei Ikinä!

Tosin hämäävää saattaa olla se että joissain autoissa on käppärille ja jarrunestemäärälle eri varoitusvalot, mutta tässä WagonR+ kipossa ne oli samassa.

Taas olisi ollut AL-turvalle käyttöä, mutta ajeltiin sitten käppäriturvalla ja moottorijarrutuksella vekotin AutoPro -korjaamoon Makkaratehtaan monttuun. Toisessa takajarrusylinterissä reikä kuului analyysi. Minä en tuota sen enempää pohtinut kun lainani päättyi siihen kun se sinne pihaan ajettiin.

Kyllä melkein pisti hävettämään tämä episodi. Että en sitten edes vahingossa katsonut jarrunesteitä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Jos on kaksipiirijarrut ja jarrunestesäiliö on täysin tyhjä, niin kyllä siellä ainakin kaksi vuotoa on, yksi molemmissa jarrupiireissä. Tai siis kai siinä nyt sentään kaksilohkoinen jarrunestesäiliö on?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eipä tuosta WagonR+ kannata sen enempää kun ei se ole minun ja viat on korjattu. Yksiosaiselta se nestesäiliö näytti noin silmällä katsottuna. Tuo WagonR+ kokemus vaan tuohon nupiksi osoittamaan sitä millaista sähellystä tämä touhu välillä on. Kenties nyt alkoi taas se kausi, jolloin kaikki lelut hajoaa alle. Enimmäkseen tässä tuleekin polkupyöräiltyä VappuHauHaun kanssa.

Maanantaille on puolille päiville aika pajalle. Nappisfanaatikko Ripa (Kymenlaakson tapaamisista tutuksi tullut) säätelee Putkosella kulmat ja katsotaan tarvitaanko enemmän palloja tai raidetankokaluja. Tiistaina lähdetään Vorkkalikaravaanilla Viipuriin josta noita romuja saa haalittua.

Jotainhan tälle on tehtävä ettei tämäkin makaa tuossa pihassa turhana koristeena.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

1.7.2013 Ripa sääti Putkosella auraukset "peilisäädinsysteemillä". Auraustahan oli ensin niin paljon ettei järjeselmä pystynyt antamaan arvoja vaan sanoi että säädä ulospäin. Ei tullut otettua noita arvoja ylös, mutta kuntoon tulivat. Maksoin tunnin työstä vaikka siinä hommassa menikin melkoreipas tunti.

Ajoa on tullut jonkin verran, kun PIIKA on ollut jarrurempassa. Tosin on tullut hoideltua siinä sivussa myös Wagonin takaluukkuongelma. Kiva tehdä välipalana jotain, joka onnistuu heti eli otin pois takaluukun keskuslukituksen perästä ja nyt se toimii kuten kuuluukin eli takaluukku pelaa vain avaimella. Sama pitäsi tehdä PIIKAn takaluukulle.

Nyt KRIINI jää seisoskelemaan joksikin aikaa Markiksen pihaan kun ajelen Vorkkalilla.

Eipä tuo ohjaus alkuperäisesta paljon paremmaksi tullut vaikka auraus onkin nyt kohdillaan. Tosin olin kiristänyt ohjausvaihteen vaarallisen tiukalle ja siksi vekotin vei minne sitä huvitti matkalla Joensuu - Kuusaa. No, se löysättiin. Sitä se teettää kun ei tiedä asioista tarpeeksi ja lueskelee täältä neuvoja ohjausvaihteen säätämisestä eikä usko korjausoppaan viisauksia. Väljää siellä siis on, mutta jäänee ensi vuoteen niiden tutkiminen. Ja menihän tämä kyllä tällaiselle ohjeuksella (vielä huonmmallakin kun auraus oli aivan liiallista) läpi syynin viime kesänä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onpahan tätäkin taas liikuteltu kun PIIKA on pukkien päällä.

Kylmäkäynnistyvyyden kanssa joskus vähän tuskailin ja varsinkin jos ei oltu ajeltu aikoihin. Nyt sitten kokeilin sitä kaikkein helpointa ja ensimmäiseksi mieleen (siis kenen mieleen?) tulevaa konstia eli ryyppy täysin auki. Ja tämähän käynnistyy heti. Kaikkea muuta olin puljannut ja oliko niin että joskus muinoin KRIINI ei täysryypystä pitänyt ja sen takia räpelsin kaikella muulla tavalla.

Kuljettajan "akvaario-ovi" -ilmiö on poistettu avaamalla kunnolla kaikki 3 vedenpoistokanavaa. Muutkin ovet kävin läpi vaikkei niissä mitään tällaista ilmiötä ollutkaan.

Kyllähän tällä ajelee tässä kaupunkiliikenteessä. Saapahan vähän nähdä kyliä ennen kuin taas talviseisokki kutsuu.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

KRIINI laiteltiin taas talvilepoon 5.9. Enpä muistanut katsoa paljon tuli ajeltua tällä kurvauilukaudella mutta johonkin 700km kanttureoille tuo asettuu.

Ihan tarpeellinen peli kun Vorkkali oli niin paljon pukeilla tänä kesänä. Ja pikkukurvailuissa ihan kivakin, muttei KRIINI enää minun näpeissäni sovellu maantieliikenteeseen. Kai sitä on ajeltu niin paljon jo näillä "nykyautoilla" (VW Variant 1995???), ettei "ajaminen" enää oikein kiinnosta.

Hyviä lepoja ja keväällä ehkä tavataan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin