Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Kessu kirjoitti:Tuntuu siltä, että samaroiden kohdalla on ihan normaalia sellainen "kevyempi rusahdus" kun vaihtaa kakkoselle... Molemmissa samaroissa se on kuulunut eikä ole hajonnut loota. Ja kaikki muut vaihteet on toiminut täysin normaalisti... Hyvä, upea, ihana auto!
Terve!
Muutama etuvedon kakkonen on tullut "korjatuksi" vaihtamalla vaihteistoöljy API GL-4 tai GL-4/5 -luokan öljyksi, viskositeettiluokka SAE 75W-90.
Tuhat kilometriä ja synkronointi on toiminut taas.
Samarassa lujin osakokonaisuus taitaa olla moottori, ainakin alkuaikojen 1300 kaasari. Ei voi olla heikko jos yli 400 tkm lukemiin pääsee ilman koneremppaa ja vielä nelivaihteinen versio, mikä huutaa jatkuvasti enemmän kuin 5v. Vähemmänkin ajetut Samarat, mitä tiedän eivät kuluta öljyä tai muuten nikottele koneen puolesta. Koneessa olevat apulaitteet ja useimmat sähkövermeet kyllä nikottelevat hieman välillä..
Luulisi ruiskun olevan vielä kestävämpi, kun käy koko ajan optimaalisella seossuhteella jolloin liian rikas seos ei pääse kuluttamaan öljykalvoa sylinterin seinämältä eikä liian laiha seos syömään venttiileitä. Ja isommaksi poratuissa moottoreissa väljistyminen lienee myös muutenkin hitaampaa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Niitä uudempia vaan harvemmin näkee paljon ajettuina, 90-luvulla oli paljon ekan lähdön Samaroita, millä oli rullailtu yli 300 tkm. Voi kyllä johtua siitäkin että lisääntyneet sähköhärpäkkeet ja uudempien mallien suurempi ruostealttius aiheuttaa lisämurhetta, sekä vähentää intoa pitää Samara liikenteessä. Ei nyt muistu mieleen tapausta näistä uudemmistakaan Samaroista, että itse kone olisi hajonnut.
Vanhat papat ei jaksa ajella ja nuoria ei kiinnosta ajaa ladalla tai samaralla satoja tuhansia.1988 olin Sivan talkkarina niin siwan myyntitykki ajoi samaralla 2 vuoteen 100000 km että nopeasti olisi tullut samaraankin kilsoja mutta hän vaihtoi autoa 2 vuoden välein ainut vika samarassa lasinpesimien magneetti venttiilit.. Oli tällä nissankin saman verran ja kestävyydessä ei ollut suuria eroja.. Ainut että Samara oli parempi peräkärryn kanssa.
Koskaan en ole tavannut takavetoladassa väljistynyttä virtalukkoa. Siis että saisi vaikka meisselillä käyntiin niinkuin 900 Saabissa ja monissa japseissa vanhemmiten. Jumineita virtalukkojahan näissä kyllä on ollut.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
t tulppu kirjoitti:ainut vika samarassa lasinpesimien magneetti venttiilit..
mitkä?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
86-89 malleissa oli niin kutsutut magneetti venttiilit tuulilasin pesurinpumpun yhteydessä tarkalleen en tiedä milloin poistui käytöstä. Oli niin sanottua kusemis vaivaa kun systeemi käytössä. Joko kusi liikaa tai sitten ei ollenkaan.. Kaikki puhui mag venttiileistä varma en ole toiminta periaatteesta kun sellaista samaraa ei ole ollut enää 1996 jälkeen..