Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?
Tervehdykset toivottelen.
Näillä foorumeilla on ollut ja on jatkuvasti käsiteltävänä Ladan heikkous ja kestämättömyys.
Käännetäämpä asia toisin päin ja kehutaan mikä on ollut ja on Ladan kestävin osa.
Aloitan siittä kardaanin kuminivelestä, ja jatkan öljypumppu, moottorin kiinnityskorvakot, kampiakseli, kiertokanget, polkimet. En tämän enempää aloitukseksi.
Näillä foorumeilla on ollut ja on jatkuvasti käsiteltävänä Ladan heikkous ja kestämättömyys.
Käännetäämpä asia toisin päin ja kehutaan mikä on ollut ja on Ladan kestävin osa.
Aloitan siittä kardaanin kuminivelestä, ja jatkan öljypumppu, moottorin kiinnityskorvakot, kampiakseli, kiertokanget, polkimet. En tämän enempää aloitukseksi.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3582
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?
Käytäntö on osoittanut että reilut 30 vuotta on ainakin tälle osalle liikaa!Ukki kirjoitti:Aloitan siittä kardaanin kuminivelestä
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?
Mulla laukesi samarasta öljypumppu parin vuoden ajon jälkeen.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Kaasupoljinkin voi katketa tai irrota jostain nivelpisteestään.
Öljypumppu ja muut moottorin sisuskalut olisi ehkä syytä jättää pois laskuista, koska ne kuten tietysti koko moottori ovat alttiita kaikenlaisille käyttövirheille ja huollon laiminlyönnille. Sama koskee luonnollisesti vaihteistoa.
Kiinnityskorvakkeet sen sijaan eivät tosiaan mahda olla kovilla jossei niitä ruuvaa irti lohkosta ja mäiski lekalla vihtakselle...
Mutta entäpä takavetoladan ohjausakselin ristinivel? Onko kukaan koskaan sellaista vaihtanut?
Öljypumppu ja muut moottorin sisuskalut olisi ehkä syytä jättää pois laskuista, koska ne kuten tietysti koko moottori ovat alttiita kaikenlaisille käyttövirheille ja huollon laiminlyönnille. Sama koskee luonnollisesti vaihteistoa.
Kiinnityskorvakkeet sen sijaan eivät tosiaan mahda olla kovilla jossei niitä ruuvaa irti lohkosta ja mäiski lekalla vihtakselle...
Mutta entäpä takavetoladan ohjausakselin ristinivel? Onko kukaan koskaan sellaista vaihtanut?
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?
yksi öljypumppu on ollut rikki, käyttö akseli lähes 90astetta mutkalla ja koko pumppu tuhannenpäreinä. pojat oli ajanut ladan öljypohjan kantoon
koneen "kumityynyt" on ainakin semmosta pehmeetä sorttia. viimetalven jäärata-autossa kone heilu laidasta laitaan yli 10cm. eihän ne rikki menneet mutta p*rseestä ne silti on.
ja ruisku takavedoissa kaasuvaijjeri hajoaa sieltä polkimen päästä, joten sehän liittyy polkimien huonouteen
itse kardaani on ihan kestävä jos ei ristikoita oteta huomioon. onkos kellään bensa tankki ruostunut puhki/muuten ruvennut vuotamaan???
koneen "kumityynyt" on ainakin semmosta pehmeetä sorttia. viimetalven jäärata-autossa kone heilu laidasta laitaan yli 10cm. eihän ne rikki menneet mutta p*rseestä ne silti on.
ja ruisku takavedoissa kaasuvaijjeri hajoaa sieltä polkimen päästä, joten sehän liittyy polkimien huonouteen
itse kardaani on ihan kestävä jos ei ristikoita oteta huomioon. onkos kellään bensa tankki ruostunut puhki/muuten ruvennut vuotamaan???
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?
Virtalukko itsessään (pohjaa lukuunottamatta) taitaa useimmiten kestää, eikä mene sellaiseksi ruuvarilla käynnistettäväksi niin kuin japseissa?
Reippaina käymme rekkain alle
Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?
Takaoven pikkuikkuna (kolomio). Purku 2107:sta ei meinattu saaha hajotettuu ei niin millään! Parin nyrkin kokosella kivellä nakeltiin ja lapiolla hakattiin, eikä ees huomannu!
Ja yhtä irtonaista lasia nakeltiin pitkin pihaa, eikä hajonna..
Jollain konstilla myö ne sit hajotettiin.. Paikallaan oleva varmaannii rälläkällä..
Ja yhtä irtonaista lasia nakeltiin pitkin pihaa, eikä hajonna..
Jollain konstilla myö ne sit hajotettiin.. Paikallaan oleva varmaannii rälläkällä..
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?
Yksi 30 vuotta moottoreita koneistanut ammattimies sanoi eläkkeelle jäädessään ettei ole ikinä nähnyt Ladan haljennutta alumiinista sylinterinkantta. Enkä ole nähnyt minäkään, kieroja kyllä enempikin.
-Katkennutta Samaran jousta en ole nähnyt, ja taka-akselin rakenteet tuntuvat kestävän iskareita lukuun ottamatta.
-Etupuskurin muovi on aika kestävä, kävelyvauhtisissa kolareissa säilyy yleensä ehjänä. Hajonneita olen kyllä nähnyt kuitenkin.
-Syöpymällä hajonnutta jäähdytintä en ole nähnyt.
-Matkustamon kauhukahvat eivät jää käteen helposti.
-Gm-ruiskuisessa autossa ruiskun osat, kuten ilmamäärämittari tuntuu kestävän.
-Etualatukivarret nivelineen tuntuvat kestävän kanssa.
Nämä siis Samarasta, takavetoja en tunne niin hyvin että menisin sanomaan.
-Katkennutta Samaran jousta en ole nähnyt, ja taka-akselin rakenteet tuntuvat kestävän iskareita lukuun ottamatta.
-Etupuskurin muovi on aika kestävä, kävelyvauhtisissa kolareissa säilyy yleensä ehjänä. Hajonneita olen kyllä nähnyt kuitenkin.
-Syöpymällä hajonnutta jäähdytintä en ole nähnyt.
-Matkustamon kauhukahvat eivät jää käteen helposti.
-Gm-ruiskuisessa autossa ruiskun osat, kuten ilmamäärämittari tuntuu kestävän.
-Etualatukivarret nivelineen tuntuvat kestävän kanssa.
Nämä siis Samarasta, takavetoja en tunne niin hyvin että menisin sanomaan.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?
koskaan en ole nähnyt rikkinäistä ohjausakselin suojusta, eli niitä muovin puolikkaita jotka ratin ja kojetaulun välissä on, ehkä jossain varkaustapauksissa niitä on rikottu, mutta käytössä ei taida mennä rikki.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?
13 vuotta samarailua/ 122tkm - aikana hajonneet osat:
- iskari edestä (nesteet vuoti)
- alapallonivel (väljää)
- jarrupääsylinteri (vuoto)
- lämpöanturi (sökö)
- valojen korkeudensäätölaite (nesteet vähissä)
- venttiili (palanut/säätämättä)
- kytkinlevy (pinnat loppu)
Osien hankintakustannukset yhteensä n. 100euroa - työt tehty itse. Ei mielestäni paha 13 vuoden aikana "hajonneista" osista.
Huolto-osina luonnollisesti vaihdettu lisäksi "ehjiä" osia, kuten vesipumppu, jakohihna, jarrukengät yms.
Kaikki muut osat kestäneet - Lujaa Samara Laatua!!
- iskari edestä (nesteet vuoti)
- alapallonivel (väljää)
- jarrupääsylinteri (vuoto)
- lämpöanturi (sökö)
- valojen korkeudensäätölaite (nesteet vähissä)
- venttiili (palanut/säätämättä)
- kytkinlevy (pinnat loppu)
Osien hankintakustannukset yhteensä n. 100euroa - työt tehty itse. Ei mielestäni paha 13 vuoden aikana "hajonneista" osista.
Huolto-osina luonnollisesti vaihdettu lisäksi "ehjiä" osia, kuten vesipumppu, jakohihna, jarrukengät yms.
Kaikki muut osat kestäneet - Lujaa Samara Laatua!!
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?
Laskeskelin että vuosimallin 2003 satakymppiä on korjattu noin 2000€urolla,eli korjauskustannukset ovat olleet noin 3snt/km.Ei mitään mainittavaa ole ollut,mitä nyt kannentiiviste,laturi,jarruletkuja,takajarrusylinteri,keskuslukitusmoottoreita, kaasuläpänasentotunnistinta,tyhjäkäyntimoottori,antureita,pissapoikaa,vesiletkuu, termostaattii,pakoputkee,konepellin avaussysteemii,nopeaustunnistintii ja hinausauto kännykän pikavalinnassa
Re:
Kahdesta muunmerkkisestä autosta on minulla ruostunut puhki.Jusu kirjoitti:Mun nappiksessa oli tankin pohjaan ruostunut pienenpieni reikä ja menovedet meinasivat mennä menojaan.START kirjoitti:onkos kellään bensa tankki ruostunut puhki/muuten ruvennut vuotamaan???
Koska tuo oli offtopic, niin tässä köyhä patentti pienen tankkivuodon paikkaamiseen: muovaillaan mäntysuovasta paikka vuotokohdan päälle. Kestää muutaman sata kilometriä
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re:
Jouduin vaihtamaan vuonna -86 tankin, kun oli ruostunut puhki. Taisi olla vuosimallia -73Jusu kirjoitti:Mun nappiksessa oli tankin pohjaan ruostunut pienenpieni reikä ja menovedet meinasivat mennä menojaan.START kirjoitti:onkos kellään bensa tankki ruostunut puhki/muuten ruvennut vuotamaan???
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?
on saatu rikki. tämä siis johtui ladan virtalukon ja sen kehyksen mihin se tulee erittäin kestävästä rakenteesta.Lada-Jussi kirjoitti:koskaan en ole nähnyt rikkinäistä ohjausakselin suojusta, eli niitä muovin puolikkaita jotka ratin ja kojetaulun välissä on, ehkä jossain varkaustapauksissa niitä on rikottu, mutta käytössä ei taida mennä rikki.
työkaluina vasara, jokin hylsyavain ja ruuvimeisseli. vähän näytti vasaraa niin kappaleita lens.
ja ettei kukaan luule että oltaisiin varkaissa oltu, piti murtaa rattilukko kyseisillä työkaluilla että sai yhen raadon hinattua pihaan.
yksi kansi oli ilmeisesti halki tai jotain, suihkutti takaa seosta läpi
takavedon tukivarret tuntu oleen heikkoja kun jäiseen penkkaan hivenen nojas, alatukivarsi väänty.
(takaveto) ladasta en ole ikinä nähnyt/kuullut että oven kahva olisi jäänyt käteen
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti