Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Näillä foorumeilla on ollut ja on jatkuvasti käsiteltävänä Ladan heikkous ja kestämättömyys.
Käännetäämpä asia toisin päin ja kehutaan mikä on ollut ja on Ladan kestävin osa.
Aloitan siittä kardaanin kuminivelestä, ja jatkan öljypumppu, moottorin kiinnityskorvakot, kampiakseli, kiertokanget, polkimet. En tämän enempää aloitukseksi.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Viesti Kirjoittaja AI »

Ukki kirjoitti:Aloitan siittä kardaanin kuminivelestä
Käytäntö on osoittanut että reilut 30 vuotta on ainakin tälle osalle liikaa!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Sepesusi
Viestit: 328
Liittynyt: 14.5.2005 22:16
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

Mulla laukesi samarasta öljypumppu parin vuoden ajon jälkeen.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kaasupoljinkin voi katketa tai irrota jostain nivelpisteestään. :idea:

Öljypumppu ja muut moottorin sisuskalut olisi ehkä syytä jättää pois laskuista, koska ne kuten tietysti koko moottori ovat alttiita kaikenlaisille käyttövirheille ja huollon laiminlyönnille. Sama koskee luonnollisesti vaihteistoa.

Kiinnityskorvakkeet sen sijaan eivät tosiaan mahda olla kovilla jossei niitä ruuvaa irti lohkosta ja mäiski lekalla vihtakselle...

Mutta entäpä takavetoladan ohjausakselin ristinivel? Onko kukaan koskaan sellaista vaihtanut?
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Viesti Kirjoittaja START »

yksi öljypumppu on ollut rikki, käyttö akseli lähes 90astetta mutkalla ja koko pumppu tuhannenpäreinä. pojat oli ajanut ladan öljypohjan kantoon :shock:
koneen "kumityynyt" on ainakin semmosta pehmeetä sorttia. viimetalven jäärata-autossa kone heilu laidasta laitaan yli 10cm. eihän ne rikki menneet mutta p*rseestä ne silti on.
ja ruisku takavedoissa kaasuvaijjeri hajoaa sieltä polkimen päästä, joten sehän liittyy polkimien huonouteen :idea:
itse kardaani on ihan kestävä jos ei ristikoita oteta huomioon. onkos kellään bensa tankki ruostunut puhki/muuten ruvennut vuotamaan???
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Virtalukko itsessään (pohjaa lukuunottamatta) taitaa useimmiten kestää, eikä mene sellaiseksi ruuvarilla käynnistettäväksi niin kuin japseissa?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
ElManu
Viestit: 270
Liittynyt: 17.5.2006 14:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Viesti Kirjoittaja ElManu »

Takaoven pikkuikkuna (kolomio). Purku 2107:sta ei meinattu saaha hajotettuu ei niin millään! Parin nyrkin kokosella kivellä nakeltiin ja lapiolla hakattiin, eikä ees huomannu! :D
Ja yhtä irtonaista lasia nakeltiin pitkin pihaa, eikä hajonna.. :lol:
Jollain konstilla myö ne sit hajotettiin.. Paikallaan oleva varmaannii rälläkällä.. :lol:
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
rotsi4

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Yksi 30 vuotta moottoreita koneistanut ammattimies sanoi eläkkeelle jäädessään ettei ole ikinä nähnyt Ladan haljennutta alumiinista sylinterinkantta. Enkä ole nähnyt minäkään, kieroja kyllä enempikin.

-Katkennutta Samaran jousta en ole nähnyt, ja taka-akselin rakenteet tuntuvat kestävän iskareita lukuun ottamatta.
-Etupuskurin muovi on aika kestävä, kävelyvauhtisissa kolareissa säilyy yleensä ehjänä. Hajonneita olen kyllä nähnyt kuitenkin.
-Syöpymällä hajonnutta jäähdytintä en ole nähnyt.
-Matkustamon kauhukahvat eivät jää käteen helposti.
-Gm-ruiskuisessa autossa ruiskun osat, kuten ilmamäärämittari tuntuu kestävän.
-Etualatukivarret nivelineen tuntuvat kestävän kanssa.
Nämä siis Samarasta, takavetoja en tunne niin hyvin että menisin sanomaan.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

koskaan en ole nähnyt rikkinäistä ohjausakselin suojusta, eli niitä muovin puolikkaita jotka ratin ja kojetaulun välissä on, ehkä jossain varkaustapauksissa niitä on rikottu, mutta käytössä ei taida mennä rikki.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Viesti Kirjoittaja samarai »

13 vuotta samarailua/ 122tkm - aikana hajonneet osat:

- iskari edestä (nesteet vuoti)
- alapallonivel (väljää)
- jarrupääsylinteri (vuoto)
- lämpöanturi (sökö)
- valojen korkeudensäätölaite (nesteet vähissä)
- venttiili (palanut/säätämättä)
- kytkinlevy (pinnat loppu)

Osien hankintakustannukset yhteensä n. 100euroa - työt tehty itse. Ei mielestäni paha 13 vuoden aikana "hajonneista" osista.

Huolto-osina luonnollisesti vaihdettu lisäksi "ehjiä" osia, kuten vesipumppu, jakohihna, jarrukengät yms.

Kaikki muut osat kestäneet - Lujaa Samara Laatua!!
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

START kirjoitti:onkos kellään bensa tankki ruostunut puhki/muuten ruvennut vuotamaan???
Mun nappiksessa oli tankin pohjaan ruostunut pienenpieni reikä ja menovedet meinasivat mennä menojaan.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Laskeskelin että vuosimallin 2003 satakymppiä on korjattu noin 2000€urolla,eli korjauskustannukset ovat olleet noin 3snt/km.Ei mitään mainittavaa ole ollut,mitä nyt kannentiiviste,laturi,jarruletkuja,takajarrusylinteri,keskuslukitusmoottoreita, kaasuläpänasentotunnistinta,tyhjäkäyntimoottori,antureita,pissapoikaa,vesiletkuu, termostaattii,pakoputkee,konepellin avaussysteemii,nopeaustunnistintii ja hinausauto kännykän pikavalinnassa :lol: :lol:
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re:

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jusu kirjoitti:
START kirjoitti:onkos kellään bensa tankki ruostunut puhki/muuten ruvennut vuotamaan???
Mun nappiksessa oli tankin pohjaan ruostunut pienenpieni reikä ja menovedet meinasivat mennä menojaan.
Kahdesta muunmerkkisestä autosta on minulla ruostunut puhki.
Koska tuo oli offtopic, niin tässä köyhä patentti pienen tankkivuodon paikkaamiseen: muovaillaan mäntysuovasta paikka vuotokohdan päälle. Kestää muutaman sata kilometriä
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
jeesma
Viestit: 124
Liittynyt: 29.7.2007 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re:

Viesti Kirjoittaja jeesma »

Jusu kirjoitti:
START kirjoitti:onkos kellään bensa tankki ruostunut puhki/muuten ruvennut vuotamaan???
Mun nappiksessa oli tankin pohjaan ruostunut pienenpieni reikä ja menovedet meinasivat mennä menojaan.
Jouduin vaihtamaan vuonna -86 tankin, kun oli ruostunut puhki. Taisi olla vuosimallia -73
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Viesti Kirjoittaja START »

Lada-Jussi kirjoitti:koskaan en ole nähnyt rikkinäistä ohjausakselin suojusta, eli niitä muovin puolikkaita jotka ratin ja kojetaulun välissä on, ehkä jossain varkaustapauksissa niitä on rikottu, mutta käytössä ei taida mennä rikki.
on saatu rikki. tämä siis johtui ladan virtalukon ja sen kehyksen mihin se tulee erittäin kestävästä rakenteesta.
työkaluina vasara, jokin hylsyavain ja ruuvimeisseli. vähän näytti vasaraa niin kappaleita lens.
ja ettei kukaan luule että oltaisiin varkaissa oltu, piti murtaa rattilukko kyseisillä työkaluilla että sai yhen raadon hinattua pihaan.
yksi kansi oli ilmeisesti halki tai jotain, suihkutti takaa seosta läpi
takavedon tukivarret tuntu oleen heikkoja kun jäiseen penkkaan hivenen nojas, alatukivarsi väänty.
(takaveto) ladasta en ole ikinä nähnyt/kuullut että oven kahva olisi jäänyt käteen
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Vastaa Viestiin