1600SL "Jallulada"

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Kauan miettisin että viittiikö tästä mitään sen enempää kirjoitella, mutta voishan sitä jotain jälkipolville kirjoitella :)

Eli homma lähti siitä liikkeelle kun laitoin ostoilmon takaveto saasteladasta.
AI:lta löytyi sopiva koppa ja loppujen lopuksi se tuli ostettua penkkejä vaille täydellisenä.
Tässä pari kuvaa autosta:
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_1222.jpg
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_1221.jpg
Taustalla näkyy kaverin kautta lainassa ollut vaihtolavakuormuri jolla lada tuli komiasti perille.

Autoon on nyt hommattu uudet kytkimen sylinterit jotka onkin jo paikoillaan, uudet jarruhilut ja käsijarruvaijerit, 30mm madaltavat iskari ja tolpat, takapenkki löytyi purkuautosta ja etupenkit tulee ykköskopan Subaru Legacystä.
Siksi ko. penkit koska ne löytyy omasta takaa ja ovat ihan kohtuullisen hyvät = korkeussäätö kuskin penkissä, ristiseläntuen säätö ja muutenkin sopii isommallekin sällille :)

Autoon pitää siis niputtaa ko. osat paikoilleen ja sitten vielä vaihtaa vaihdelaatikko. Kuulemma nelonen ei pysy päällä joten heitetään tosta yksi nelilovinen laatikko näin aluksi siihen paikoilleen. Weberi ruuvataa tuosta nykyisestä irti suhautetaan se tähän kiinni. Samalla pitää vähän katella sitä kaasuvivuston kiinnitystä kaasariin paremmaksi, jotta saadaan poljin vähän alemmas ns. nolla-asennossa.

Mitään ihme virityksiä tähän ei nyt olla tekemässä ainakaan tässä vaiheessa.... yksi aika kivannäköinen kehitelmä on jaloviinalogosta ja sellainen tarra ehkä teetetään ja liimataan konepeltiin. Vähän ruosteita pitää paikkailla mutta kaiken kaikkiaan koppa on ikäisekseen todella hyvässä kunnossa.

Kirjoittelen lisää kun jotain tapahtuu tai muistan ottaa lisää kuvia tuosta kaunokaisesta... ja tuo nimihän tuli automaattisesti tuosta jalon juoman värisestä maalipinnasta :)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Hyvältä vaikuttaa koska muutokset on oikeaan suuntaan.. :D

- Weberi
- KUNNON penkit, tätä ei voi liiaksi korostaa
- alusta

+++
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Jep, aika kovat odotukset on tuolle 1600 padalle, kun tuntuu käyvän älyttömän nätisti.
Ja jos ei liiku tarpeeksi, isketään vaikka ens keväällä 1700:n keulille.

Tässä ladassa on kiinni tollanen hydraulinen nokkaketjun kiristin... vaikuttaa aika vekkulilta viritykseltä :)
Ilmeisesti täysin huoltovapaa tuolta osin?
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Yksi osakkaista jäi lomalla ja nyt toista päivää painaa ladan kimpussa. Soitteli äsken ja takapää alkaa olemaan ilmausta vaille kunnossa. Uudet jouset ja iskarit paikoillaan, jarrut käyty läpi.
Aika hauskannäköiset nuo keltaiset sporttijouset tuollaisessa autossa :)

Ottelen kuvia kun pääsen käymään samassa osoitteessa ladan kanssa. Itse parhaillaan teen pohjia vainolle tulevaan farkkulegacyyn. Jos vaikka sais maalattua sen tällä viikolla.
Ladaa pitäisi myös päästä tekemään, kun vain sitä aikaa olisi :(
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

nyt huomasin vasta, että tämäkin orkkisklassikko sitten päätyi askeleen lähemmäksi paalia
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niin, kyllähän se siellä heinikossa vasta olisikin parantunut... 8)

Hyvä että joku viitsii näitä ottaa käyttöön ja tehdä sitä mitä näillä on tarkoituskin eli AJAA ja kovaa..
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jokari kirjoitti:Niin, kyllähän se siellä heinikossa vasta olisikin parantunut... 8)
siksi mä en tätä ostanutkaan, alkaa museoautoja olla tiloihin ja aikaan nähden liikaa... harmi vaan että porukalla on hirvee vimma kerätä nappiksia talteen ja tällaiset speciaalimmat laitetaan paaliin

mulla olis tällaiseen tarkoitukseen sopivasti myytävänä tuplalamppuinen 1500S -73, mutta ketään ei tunnu kiinnostavan, kai se täytyy pistää suoraa paaliin
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Lada-Jussi kirjoitti:nyt huomasin vasta, että tämäkin orkkisklassikko sitten päätyi askeleen lähemmäksi paalia
No vaikka se ei varmaan Jussia paljoa lämmitä niin ei tästä olla tekemässä mitään puskuritonta raaseria. Pintapuoleisesti auto tulee olemaan hyvin pitkälti vakio. Korkeintaan nimeen liittyvä tarroitus on tulossa - sekin on vielä ehkä-asteella :)

Jos sun tuplalamppus oli näin loistavassa kunnossa kuin tämä ja vielä yhtä halpa, niin aika sääli ettei tullut puheeksi... tosin veikkaan että korin kunnolta ei voinut olla yhtä hieno kuin tämä.

Lootajumppa joudutaan tekemään varmaan tässä jossain välissä... isketään sitten tuo 5-lovinen takas, jos ja kun saadaan selville mikä siellä kussoo (nelonen ei kuulemma pysy päällä ja keppi vinossa). Ideoita mikä voisi olla syynä tähän?

Weberihän tähän liipastaa kiinni heti kun vain auto on taas ajokunnossa. Pitää nuo pari pientä ruostekohtaa hoitaa ensin kuntoon ja antaa kunnon hiontavaha vanhuksen pintaan. Sattuu olemaan yhdet Clion peltivanteet tuossa joutilaana... varmaan laitetaan ne sopimaan tuohon väkisin, kun uudet epäkeskopulti maksaa ainakin täällä suunnassa ihan liikaa (saa muuten tarjota jos heti saatavilla vastaavat pultit).
Harmillisesti ko. vanteissa on päällä jotkut vanhat 155 leviät kesärenkaat - mahtaa ulista aika komeesti kun aletaan koittamaan uuden alustan toimintaa :D

Jos jotain vinkkejä tosiaan löytyy tuohon lootahommaan, niin kertokaa toki. Onkohan yleinen ongelma?

Edit: tällasen kuvan kaveri laitto mailiin... siellä se lepää :)
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... iskari.jpg
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Jambero

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Jambero »

Saanen kysyä että mitkä jouset pistit taakse kun itsellä oisi tarkotus vaihtaa uudet jouset jotka eivät ole aivan yhtä korkeat kuin vakiot ? Ja mistä ostit jouset.
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Jambero kirjoitti:Saanen kysyä että mitkä jouset pistit taakse kun itsellä oisi tarkotus vaihtaa uudet jouset jotka eivät ole aivan yhtä korkeat kuin vakiot ? Ja mistä ostit jouset.
Venäläinen -30mm sporttisarja. Eli joka kulmaan tuon verran madaltavat.
...koitan viel tänään saada kuvia tänne kun sain niitä äsken koneelle.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Täss kuvaa autosta jouset vaihdettuna... aika jäykkä tuli kuulemma.
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_2562.jpg


Sama paikka mutta 80kg äijä heilumassa päällä (ei allekirjoittanut, mä painan reilusti yli sata :) ).
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_2564.jpg

Lisää kuvia:
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_2552.jpg
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_2550.jpg
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_2565.jpg
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_2566.jpg

Siinä niitä luvattuja kuvia sitten oli. Etupään jarrut seuraavaksi työn alle ja muutenkin etupään läpikäynti.
Hyvää pyritään tekemään mutta priimaa tuppaa tulemaan :D
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Tuli viikko sitten (ennen viikon mökkireissua) otettua ekat piruetit ko. laitteella. Periaatteessa kaikki alustan palikat nyt vaihdettu, mitä meinataankin vaihtaa. Jarrut ilmattu ja aurauskulma säädetty.
Enää tekniikkapuolelta puuttuu weberin paikalleen laitto, apusimpukan vaihto laakeroituun ja jotain pientä säätöä.

Kyllähän tuo komiasti pyöri nurmikkoradallakin, vaikka kuskin penkki oli vain nostettu sinne sisälle :)
Koneessa tuntui olevan vääntöä vaikka tuo ryssäläinen kaasari ottikin vastaan = kaasupohjassa toimii, muuten meinaa nykiä.

Vielä viimeinen puserrus ja larssi leimalle... kovin homma taitaa olla penkkien sovittamisessa. Se vaatii meiltä kaikilta osakkailta parin oluenmittaisen aivoriihen ladan ympärille ja sitten miggi tai puikko laulamaan :D

Kuvia tulee lisää kunhan taas kerkiän
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Sen verran tätä on keretty miettimään, että pistettiin vähän väkisin yhden pööppelin peltivanteet kapeilla kesärenkailla tuohon alle.

Samalla napattiin ne ihmeen villat maton alta mäkeen ja vähän funtsittiin sitä penkin kiinnityksen tekoa... Yksi konsti olisi pultata nuo kiinnikkeet suoraan pohjasta läpi.
Eli neliöputkesta autonsuuntaiset korokekiskot (sen verran että siitä poikittaispalkista pääsee ohi) ja sitten siihen vaikka vielä neliökehikko päälle, johon sitten penkin kiskoihin sopivat kiinnityspisteet.
Mitä inssi sanoo jos pulttaa jotain auton pohjasta läpi? Onko se millään asteikolla sallittua?
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
naco
Lada kerhon jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 28.11.2008 4:26
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja naco »

Ranskalaisissa mm. 80-luvun Renault 18 ja fuego mallit ja 70/80 luvun Peugeot, niissä on penkit kiinni pohjasta läpipulteilla! Noin 50mm koriprikka ja torx kantainen ruuvi, avataan auton alta, ruuvi menee suoraan penkin kiskoihin. Muistaakseni oli siellä jokin muovinen korokepalikka pohjapellin ja penkin kiskojen välissä!

Tuohon vedoten ei voi inssi sanoa mitään!
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

:lol:
No sitten ei mitään hätää... tosin kaikki ranskalaisilta kopioitu pelottaa aina.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Vastaa Viestiin