Eurosamara

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kirjoitellaanpa tänne nyt vähitellen karttuvia kokemuksia uudesta käyttöautostani. Sopivat tähän paremmin kuin kysymyslankani jatkoksi.

Auton olen nyt viikon verran omistanut ja kokemukset ovat olleet erittiän hyvät. Pidän ajettavuudesta ja ohjaustuntumasta sekä harrasteautojani kovastikin haukkunut vaimoni hyväksyi Samaran muotoilun ja ajo-ominaisuudet niin hyvin, että kelpaa hänellekin työmatka-autoksi. Yksilö on vielä täysin ruosteeton ja jopa kiveniskuilta säästynyt, joten siisteydessäkään ei ole moittimista.

HC-arvot autossa ovat edellisessä katsastuksessa olleet korkealla (98), ja olen nyt tilannut siihen uudet sytytysjohdot ja tulpat. Venttiilivälykset olisi myös tarkoitus tarkistaa ja tarvittaessa säätää. Seuraava katsastus on vasta viimeistään huhtikuussa, mutta varmasti on katalysaattorin kunnossa pysymisen kannalta parempi saada HC-arvot paremmalle mallille jo ennen sitä. Voimansiirto pitää myös hieman ulisevaa ääntä, mikä on myös lähipäivinä tutkittava asia. Mitä olen päässyt nyt muihin Samaroihin vertaamaan, niin niistäkin kuuluu vastaavaa ääntä, mutta ei ehkä ihan näin voimakkaana.

Tänään Samara saa alleen uudet kesärenkaat, kun alla olevat nastat nypitty -malliset talvirenkaat ovat jo huonossa kunnossa ja vanteetkin kaipaisivat jo tasapainotusta.

Jatkan kertomusta sitä mukaan, kun kokemusta karttuu lisää.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
zapper

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja zapper »

Nyt olen jälkikäteen harmitellut, kun en keväällä ostanut EuroSamaraa. Olisi ollut paikkakunnalla vasta katsastettu yksilö kaksilla hyvillä renkailla ja todella sopivaan hintaan. Minusta siinä on hyvännäköinen kojelauta, ratti ja sisustus :)
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja manni »

zapper kirjoitti:Minusta siinä on hyvännäköinen kojelauta, ratti ja sisustus :)
Joka kerta kun käytän automobiiliani, silmäni lepää näissä yksityiskohdissa. Kun pakkaan lisätään erinomaiset penkit, koko kroppa lepää pitkilläkin matkoilla.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ostin Eurosamaraani oikein penkinpäälliset, kun verhoilu on siisti kuin uudessa, ettei vain pääsisi likaantumaan. :) Kesärenkaat on vaihdettu uusiin ja vanteet tasapainotettu, nyt kulkee auto entistä pehmeämmin päällystetylläkin tiellä. Autossa nyt olevat tarvikepölykapselit istuvat vähän huonosti ja ovat vaarassa irrotakin, niin huuto.net:issä pistin tarjouksen kehiin alkuperäisistä Samaran pölykapseleista, jospa voittokin tulisi vielä kotiin.

Kulutus on ollut todella positiivinen yllätys. Ilman matkamittarin virhettä laskettuna pitkässä ajossa vain 6,15 litraa / 100 km, sekalaisessakin ajossa jää reilusti alle 7 litran.

Tuttu mekaanikko kuunteli vaihdelaatikon ääntä ja oli sitä mieltä, ettei kannata tässä vaiheessa huolestua, kunhan ääni ei ala liisääntymään. Jakohihnan kiristin myös ääntää hieman tietyillä kierroksilla. Laatikkoon on vaihdettu ihan oikeanlaiset vaihteistoöljytkin, ei neuvostostandardin mukaisia moottoriöljyjä. Korkea tyhjäkäynnin HC-arvo edellisessä katsastuksessa on saattanut johtua siitäkin, että moottoria ei ole ajettu lämpimäksi ennen päästömittausta. Vaihdan kuitenkin vielä tulpat ja tulpanjohdot, kunhan Motonet ne saisi toimitettua.

Viikonloppuna pitäisi myös asennella keskuslukitus, jos nyt kiinalaiset moottorit jaksavat jäykähköjä takaovien lukkoja liikutella. Lueskelin foorumilta, että ihan onnistuneesti noita jälkiasennussarjoja on Ladoihin saatu asenneltua, löytyipä jopa saksalaiselta foorumilta kuvakin moottorin kiinnityksestä oveen. Ilmeisesti joutuu Eurosamarankin kanssa vähän lattarautavirityksiä tekemään, vai olisiko näissä kiinnityspaikkoja valmiina? Uudemmissa Samaroissa näyttäisi ainakin olevan keskuslukitus jo ihan vakiovarusteenakin.

Moitetta voisi tässä vaiheessa ainoastaan antaa lämmityslaitteesta. Moottori pitää välillä todella kovaa sirinää, ja ikkunat huurtuvat helposti. Onkohan Eurosamarassa Boschin tms. moottori lämmityslaitteessa eikä sama kuin venäläisessä versiossa?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Etuovissa on selvät kiinnityspaikat ovimoottoreille, ne tulevat pystyyn ja jaksavat kyllä avata ja sulkea lukot. Taka-oviin pitää sitten säveltää itse ja säätä moottorit toimimaan mahdollisimman tarkasti. Kiinalaiseen järjestelmän saa kahden vuoden takuulla mutta sarjat eivät liene kovin laadukkaita.

Puhallinmoottorin sirinä on ominaisuus ja lämmityslaitteella pärjää -10 asteeseen asti. Puhallinmoottori on aito venäläinen valmiste.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Jouska kirjoitti: Etuovissa on selvät kiinnityspaikat ovimoottoreille, ne tulevat pystyyn ja jaksavat kyllä avata ja sulkea lukot. Taka-oviin pitää sitten säveltää itse ja säätä moottorit toimimaan mahdollisimman tarkasti. Kiinalaiseen järjestelmän saa kahden vuoden takuulla mutta sarjat eivät liene kovin laadukkaita.
Kiinalainen sarja on tosiaan jo hankittuna. Pitää miettiä mietä tekee, voihan tuota kokeilla, ja sitten asennella Samaran alkuperäissarjan, jos ei Kiinan ihme kunnolla jaksa toimia. Tai sitten asentelee kiinalaisen suosiolla johonkin toiseen autoon.
Jouska kirjoitti: Puhallinmoottorin sirinä on ominaisuus ja lämmityslaitteella pärjää -10 asteeseen asti. Puhallinmoottori on aito venäläinen valmiste.
Mikähän sitten neuvoksi kovemmilla pakkasilla, jos lämmityslaitteen teho ei enää silloin riitä? Takavetolada oli lämpimän talviauton maineessa, mutta ilmeisesti etuvetojen kanssa on tehnyt kehitys takapakkia. 110-sarjan entisiä omistajia tunnen kaksi, ja kuulemma sekään ei ollut talvella mikään lämmin. Samarasta on itsellä kyllä sellainen kokemus, että uudenvuoden aattona 2000 oli tosi kova pakkanen ja Samaran kyydissä silloin satuin istumaan, eikä mitenkään kylmältä tuntunut, vuosimalli oli -89. Ovatkohan nämä uudemmat sitten lämmitykseltään heikompia?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja mush »

Ainakin meidän entinen Euro oli lämmin talvella, ei mitään pahaa sanottavaa sen suhteen kovimmillakaan pakkasilla. Ei tosin satakympissäkään ole vielä tarvinnut palella - säätimestä toivottu lämpötila pysyy. Samara oli kuitenkin lämpimämpi, todennäköisesti sen reilusti pienemmän sisätilan vuoksi.

Joillain tuntuu näitä kylmiä etuvetoisia olevan, joko kriteerit on vain paljon korkeammalla tai nesteiden kierrossa on jotain mikä voi mennä näissä pieleen (termostaatti?).

Epäilijät ovat tervetulleita koeajamaan ensi talvena :lol:
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja manni »

Muistakaa tulla Eurojenne kanssa Etelän lämpöön -tapahtumaan Uuteenkaupunkiin! Olisi upea nähdä iso määrä kotimaisia autoja kotikaupungissaan.
Avatar
innov
Viestit: 164
Liittynyt: 2.10.2010 13:47
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja innov »

Samaroiden lämmityslaitteen mekanismiahan säädellään vaijeriella, ja ikääntyessään vaijerit venyvät tai kiinnikkeet irtoavat. Kannattaa siitä kuskin jalkatilasta katsoa että hanan vaijeri liikkuu (hana lattiassa mattojen välissä) ja että ohivirtausläpän vaijeri liikkuu oikein. Molemmat näistä säätyvät samalla lämpötilasäätimellä. Ohivirtausläppä jää monesti hieman raolleen jos kaapelit eivät ole oikein kohdillaan, ja tuota voi ajon aikanakin pikkasen nykäistä ihan kuskin paikaltakin. Parempi ratkaisu on tietysti kiristää vaijeria.

Huuruisuuteen pakkasella auttaa kummasti se että kopistelee kengät enimmistä lumista. Lämmityslaite ei puhalla jalkatilaan hirveän hyvin, joten lumi sulaa pikkuhiljaa ja alhaalta tuleva ilma on koko ajan hieman kosteaa. Myös ilmaputket kannattaa varmistaa että ovat tyhjiä lehdistä, niin ilmakin liikkuu kohtuullisesti. Ilman parempi liikkuminen myös poistaa kosteutta paremmin ja vähentää ikkunoiden huurustumista. Ikkunat kannattaa myös pestä syksyä vasten siihen tarkoitetuilla kemikaaleilla.

Jos näidenkin jälkeen yhä huurustuu niin kannattaa jättää muu perhe kotiin (;
Avatar
innov
Viestit: 164
Liittynyt: 2.10.2010 13:47
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja innov »

Niin ja termostaatit myös ikääntyessään voivat jumiutua auki, tällöin ei lämmintä tule sitten millään ja auto huurustuu helpommin. Jäähdytysnesteen lämpötilan pitäisi talvellakin normaaliajossa nousta normaalille alueelle.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Erilaisten ja eri omistajien Samaroiden lämmityslaitteista on kirjotettu tällä Voorumilla PalstaKilometreittäin. Itsekin olen osallistunut moisen törkyn tuottamiseen. Saa nähdä koska joku keksii vielä jotain ihan uutta sanottavaa näistä Samaran lämppäriasioista. Odotetaan mielenkiinnolla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Tervehdys!

Kovalla pakkasella olisi mukavampi matkustaa jääkaapissa kuin vm. 2000 Samarassa.
Ensinnäkin lämpötila olisi jääkaapissa plussan puolella ja toisekseen kompressorin hyrinä ei riepoisi niin pahasti kuin Samaran liki ilmaa tuottamaton jyrisevä puhallin.

Toisaalta eipä niistä (jääkaappi, Samara) kummastakaan saa autoa tekemälläkään.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Kustaa kirjoitti:Tervehdys!

Kovalla pakkasella olisi mukavampi matkustaa jääkaapissa kuin vm. 2000 Samarassa.
Ensinnäkin lämpötila olisi jääkaapissa plussan puolella ja toisekseen kompressorin hyrinä ei riepoisi niin pahasti kuin Samaran liki ilmaa tuottamaton jyrisevä puhallin.

Toisaalta eipä niistä (jääkaappi, Samara) kummastakaan saa autoa tekemälläkään.
Korkeakojelautaiset ovat tosiaan kylmiä vanhempiin Samaroihin verrattuna. Kaivoin omasta Samara ketjustani kokemuksia viimetalvelta:

"Kouvolasta lähtiessä -25, Kotkassa -21. Kotipihassa lämpöä apparin penkillä +6"

Tuo väli on siis noin 55km, josta noin 50km moottoritietä.

Eli lämpeneehän tuo kuitenkin plussan puolelle :lol:

Eurosamara on kuitenkin vielä vanhalla kojelaudalla johon on vain lisätty koristekate ja lämmityslaitteen kenno on vanhempaa kuparimallia, joten uskoisin sen olevan huomattavasti lämpöisempi kuin uudempien mallien.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

manni kirjoitti:Muistakaa tulla Eurojenne kanssa Etelän lämpöön -tapahtumaan Uuteenkaupunkiin! Olisi upea nähdä iso määrä kotimaisia autoja kotikaupungissaan.
Harmi, kun sattuu huonolle päivälle. Toivottavasti myöhemminkin vielä vastaava tapahtuma järjestetään, kun juuri Uudenkaupungin tehtaalla valmistettuja Talbotejakin harrastan. Yksi yksilö on viimeisen päälle kunnostettu muuten, mutta koneremontti on vielä kesken. Voisi tuoda tuonkin Eurosamaran ohella ihasteltavaksi, mutta matka on aivan liian pitkä tällä kertaa, kun samalle sunnuntaille on muutakin menoa, niin ei saa välimatkan vuoksi aikatauluja sopimaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

mikko853 kirjoitti:
Kustaa kirjoitti:Tervehdys!

Kovalla pakkasella olisi mukavampi matkustaa jääkaapissa kuin vm. 2000 Samarassa.
Ensinnäkin lämpötila olisi jääkaapissa plussan puolella ja toisekseen kompressorin hyrinä ei riepoisi niin pahasti kuin Samaran liki ilmaa tuottamaton jyrisevä puhallin.

Toisaalta eipä niistä (jääkaappi, Samara) kummastakaan saa autoa tekemälläkään.
Korkeakojelautaiset ovat tosiaan kylmiä vanhempiin Samaroihin verrattuna. Kaivoin omasta Samara ketjustani kokemuksia viimetalvelta:

"Kouvolasta lähtiessä -25, Kotkassa -21. Kotipihassa lämpöä apparin penkillä +6"

Tuo väli on siis noin 55km, josta noin 50km moottoritietä.

Eli lämpeneehän tuo kuitenkin plussan puolelle :lol:

Eurosamara on kuitenkin vielä vanhalla kojelaudalla johon on vain lisätty koristekate ja lämmityslaitteen kenno on vanhempaa kuparimallia, joten uskoisin sen olevan huomattavasti lämpöisempi kuin uudempien mallien.
Moi,

Mulla on matala kojetaulu, mutta kenno ei ole messinkinen tai kuparinen. Taitaa olla alumiinia. Kun ajelen talvella usein ihan lyhyitä matkoja ja on paljon liikennevaloja joihin joutuu pysähtymään, ratkaisin ongelman vuosi sitten asentamalla kiertovesipumpun parantamaan Samaran lämpenemistä/ lämmitystä.
Kuva

Lämmöntuotto taisi nousta toiseen potenssiin. No, enää ei tarvinnut palella.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin