Eurosamara

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja 1500i »

^Tuolla lisäpumpulla lisätään siis veden kiertoa kennossa jos oma vp. ei sitä siellä tarpeeksi kierrätä.
Yksi vaihtoehto on myös lukita se kennon ohi ilmaa ohjaava läppä kiinni asentoon talveksi jolloin säätövipu liikuttaa vain hanaa kuten vanhemmissa eikä hujauta kylmää kennon ohi jolloin lämpötila säätely on helpompaa. Taisin tuosta jossain kirjoitellakkin jo aiemmin ja kuvakin oli. Lukitsin sen läpän ihan nippusiteellä kiinni, kun ensin irroitin säätövaijerin lenkin siitä. Nippusie lenkki sopii olemaan siellä vaikka vaijerin laittaa paikalleenkin ei tarvitse tehdä joka kerta uutta lenkkiä. :D sarjassamme köyhiä patentteja ja nuukuus huipussaan :wink: :lol:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

1500i kirjoitti:^Tuolla lisäpumpulla lisätään siis veden kiertoa kennossa jos oma vp. ei sitä siellä tarpeeksi kierrätä.
Moi,

Juuri näin. Minun mielestäni se vesipumpuksi kutsuttu "levy" joka siellä pyörii, niin voiko sitä nyt oikein pumpuksi sanoa.

Mitä kylmempää otettava ulkoilma on, sitä enemmän pitäisi kuuman veden kiertää kennon kautta jotta se pystyisi välittämään edelleen lämpöä matkustamoon.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Jouska kirjoitti: Etuovissa on selvät kiinnityspaikat ovimoottoreille, ne tulevat pystyyn ja jaksavat kyllä avata ja sulkea lukot. Taka-oviin pitää sitten säveltää itse ja säätä moottorit toimimaan mahdollisimman tarkasti. Kiinalaiseen järjestelmän saa kahden vuoden takuulla mutta sarjat eivät liene kovin laadukkaita.
Launtai-iltäpäivä ja sunnuntaiaamu ovat kuluneet kiinalaismoottoreita paikoilleen virittäessä. Iloisena yllätyksenä Eurosamaran takaovissakin oli valmiina paikat moottoreille. Hankin mitä ilmeisemmin halvimman mahdollisen kiinalaisen sarjan (http://www.rime.fi). Toisen takaoven moottorista uupuu puhti lähes kokonaan, muut moottorit sentään jaksavat suurin piirtein avata ja sulkea lukot, jos sisäpuolen lukitusnappeja ei kierrä paikoilleen (niistä tuleekin jo lähes joka moottorille liian suuri vastus.) Kaukosäätö kyllä toimii hyvin kauempaakin, vaikka keskusyksikkö on kuljettajan jalkatilassa, missä sijainnissa luulisi auton korin muodostavan jo jonkinmoisen Faradayn häkin. Varmaankin menee harkintaan noiden moottoreiden korvaaminen Samaran alkuperäisillä, joissa voima ainakin riittää. Ja luultavasti toimisivat myös yhteen kiinalaisenkin keskusyksikön kanssa. Voisi tietysti siitä heikoimmasta moottorista pistää vielä viestiä myyjälle, jos suostuisi antamaan toisen moottorin takuuseen, vaikkei lukitusta olekaan autosähköliike asentanut.
1500i kirjoitti: Yksi vaihtoehto on myös lukita se kennon ohi ilmaa ohjaava läppä kiinni asentoon talveksi jolloin säätövipu liikuttaa vain hanaa kuten vanhemmissa eikä hujauta kylmää kennon ohi jolloin lämpötila säätely on helpompaa. Taisin tuosta jossain kirjoitellakkin jo aiemmin ja kuvakin oli. Lukitsin sen läpän ihan nippusiteellä kiinni, kun ensin irroitin säätövaijerin lenkin siitä.
Keskuslukituksen ja radion johtoja vedellessäni huomasin, että oli jo autossani joku aikaisempi omistaja tehnyt juuri noin, nippusidelukitus oli paikallaan ja säätövaijeri irti.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kokemusta on karttunut ja suurimmaksi osaksi positiivista. Kulutus on ollut maltillista, vajaaseen 7 litraan / 100 km olen päässyt, mutta moottoritieajossa nousee vähän päälle kahdeksan. Auto on hyvä ja suuntavakaa ajettava ja kilometrien karttuessa ei vaihteistokaan tunnu enää niin kankealta.

Kaasuläpän asentotunnistimesta tulee vielä vikakoodia pidemmässä ajossa, lyhyemmillä matkoilla ei oireile. Puhdistelen ehtiessäni kontaktit, kuten on täällä neuvottu, nyt en ole vielä ehtinyt. Mitään muita huomattavia oireita pätkiminen ei aiheuta kuin ainoastaan vikakoodin.

Auto on kulkee todella pehmeästi n. 90 km /h asti, mutta siitä suuremmissa nopeuksissa täristää enemmän tai vähemmän. Renkaat ovat uudet ja tasapainossa, joten ehkäpä vetoakseleissa on pientä välystä, Talbotissa vastaava täristys johtuu niistä. Toistaiseksi ei suuresti haittaa, pitää seurata, lisääntyykö ajokilometrien taas karttuessa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tänään tuli ensimmäisen kerran hieman negatiivinen kokemus, kun jouduin Samaralla penkkaan. Liittyi osaltaan todella herkästi lukkoon meneviin takajarruihin.

Asun siis korkean mäen alla (reilut 100 metriä jyrkkää nousua), joka oli yön aikana muuttunut erittäin liukkaaksi. Normaalisti olen sopivasti vauhtia ottamalla päässyt mäen ylös, mutta tänä aamuna perjantain 13. päivä kunniaksi jäi Samara jumiin keskelle mäkeä. Kun piti sitten peruuttamalla tulla mäki alas, menivätkin takapyörät yllättäen lukkoon ja auto kiepsahti penkkaan. Hinausauton avulla vasta takaisin tielle.

Tarina ei vielä lopu tähän, sillä todella varovasta aloin tämän jälkeen laskemaan mäkeä takaperin alas, ja siltikin tuli tehtyä vielä käsijarrukäännös ilman käsijarrua: takapyörät taas lukossa ja auto pyörähti tiellä 180 astetta. No, olikin mukavampi laskea mäki alas etuperin.

Mutta tosiaan pitävät hyvinkin paikkaansa kirjoitukset, että takapyörät lukkiutuvat turhan herkästi. Tarpeeksi kun on liukasta, niin vaikka uudet talvirenkaat alla, niin näin saattaa käydä. No, tästä eteenpäin satasta köyhempänä ja yhtä kokemusta rikkaampana taidan ajella lopputalven kiertotietä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jarruvoimien jako etu- ja taka-akselin välillä on kovin yksinkertainen säätää.

Ohjeet Usein kysytyt -osiossa.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja mush »

Minä olen yhdistänyt tuon herkän lukkiutumisen osaltaan siihen kahinaan mikä kosteudesta seuraa. Ilmeisesti kosteudesta rummun pinta kerää hieman pintaruostetta ja kitka kasvaa. Olenkin pyrkinyt käyttämään kosteilla ilmoilla käsijarrua mahdollisuuksien mukaan auton pysäyttämisen apuna (liukkaalla ei kannata kokeilla, mutta esim. sulalla tiellä hiljaisesta vauhdista pysäyttämiseen).

Toki ajan myös myös paineensäätimen säädöt muuttuvat jousien kuoleentuessa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Jarruvoimien jako etu- ja taka-akselin välillä on kovin yksinkertainen säätää.

Ohjeet Usein kysytyt -osiossa.

menestystä

SvS
Ei millää pahalla, mutta ei siitä stanasta tahtonut sellaista "kultaista keskikohtaa" löytyä ettäkö jouhevasti toimisi.
Visiiin vaan niin korkeaa haitekkia lyöty löysään pohjaan ynnä rempula tanko korin ja säätimen väliin, että mahdoton yhtälö. Talvikelissä viimeistään tuo ongelma ilmeni säännöllisen epäsäännöllisesti lumisia teitä ajaessa :? Mistään **tusta se säädin lie apinoitu vai ihanko lie omaa tuotantoa.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos homma on hankala, kannattaa katsoa jousen (7) kunto, samoin kumiosat.

Jos säätimessä on ollut vetistä jarrunestettä ja edelleen korroosiota, voi olla vaikeuksia. Silloin on järkevää vaihtaa koko säädin, joka on melko halpa.

Säätäminen on - kovin monen auton kokemuksen perusteella - helppo homma.

Säätimen rakenne on eräs fiksuimmista tapaamistani.

Muuten: se tanko on "rempula", koska sen kuuluu taipua jousituksen painuessa.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pressa
Viestit: 10190
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kokeilpaapa jollain muullakin autolla, peruuttaessa jarrutaen takapyörät lukkiutuu... Itse päivittäin ajelen eri autoilla ja monasti takapyörät lukkiutunut kun peruuttaessa jarruttaa.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Jousi oli kunnossa samoin, kun muutkin osat. Myös paineensäädin vaihdettiin tuloksetta (käytettyyn tosin). Vaikka alkuperäisessäkään ei purkamisen perusteella mitään vikaa (syöpymiä, ruostetta yms.) ollut.
Rakenteen viksuudesta en tiedä vaan ei siinä tuntunut olevan, kun sellainen vaihtoehto, että joko etuset ottaa pelkästään tai sitten ottaa takaset ennen etusia :evil:
Tästä asiasta tämän enempää tähän. Hyvä, että edes jossain päin on ollut mieleisiä ja toimivia (taka)jarruja ja säätimessä on ollut muutakin, kun ääripäät.
ps. Joutunekkohan sitä muissa autoissa säätämään useinkin samoin kun, että pitäisi ajaa silloin tällöin toinen takapyörä toiminnan varmistamiseksi korokkeelle...
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Lohdutuksena sanoisin kanssa, että kyllä Samaran jarruista saa erinomaiset jos näkee hieman vaivaa ja käyttää rahaa.

Minulla oli vuosia sitten samanlaisia ongelmia jarrujen "tasapainon" kanssa. Lopulta alkoi takapyörät mennä jarrutuksissa lukkoon, etenkin sateen jälkeen. Silloin taisivat rummut olla hieman ruosteessa. Tämä johtui siitä että takaiskunvaimentimet olivat "kuolleet".

Jarruista tuli erinomaiset, kun jätettiin jousen ja jarrupaineen tasaajan "painonapin" väliin 2-3 mm rako. Samassa yhteydessä myös alustaa jäykennettiin ja lopputulos taisi olla puoli vahingossa täydellinen. Eli jarrut ovat nyt etupainoisemmat ja toimivat aina hyvin myös ääritilanteissa. Sellaista yksittäisen pyörän lukkoon menemistä ei enää ole kuin autossa oli uudenpana. Jäykemmän alustan kanssa auto ei myöskään niiaa jarrutuksissa. Tuo etupään "niiaminen" minua autossa suorastaan ärsytti aiemmin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Jarruvoimien jako etu- ja taka-akselin välillä on kovin yksinkertainen säätää.
Niinpä tuntui olevan, nyt on säädetty ja kesäkäyttöön voi säätää taas tarvittaessa uudestaan. Talvikäytössä ei ole haitaksi, vaikkei takana paljoa jarruvoimaa olekaan, nyt auto liukuu lukkojarrutuksellakin täysin suoraan. Oli lisäksi paineensäätömekanismi lumessa ja jäässä, ilmeisesti siis ei ennen puhdistusta ja säätöä ollut edes toiminut.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

mush kirjoitti:Minä olen yhdistänyt tuon herkän lukkiutumisen osaltaan siihen kahinaan mikä kosteudesta seuraa. Ilmeisesti kosteudesta rummun pinta kerää hieman pintaruostetta ja kitka kasvaa. Olenkin pyrkinyt käyttämään kosteilla ilmoilla käsijarrua mahdollisuuksien mukaan auton pysäyttämisen apuna (liukkaalla ei kannata kokeilla, mutta esim. sulalla tiellä hiljaisesta vauhdista pysäyttämiseen).
Takajarrujen rakenne näyttäisi nyt kertyneen kokemuksen perusteella olevan sellainen, että kuin ihmeen kaupalla keräävät kuraa kosteutta ja näin talvella puuterilunta. Nytkin kun jarrut otti auki, niin oli kerääntynyt ihan mukava lumikerros hihnoihin ja jäätynyt vieläpä kiinni. Sellaisen vinkin kuulin, että kannattaa tosiaan näin talvella kuivata jarruja käsijarrun avulla, kun lähtee liikkeelle. Tietysti hihnat tällä menettelyllä kuluvat, mutta on varma tapa saada jää sulamaan ja kosteus haihtumaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

pressa kirjoitti:Kokeilpaapa jollain muullakin autolla, peruuttaessa jarrutaen takapyörät lukkiutuu... Itse päivittäin ajelen eri autoilla ja monasti takapyörät lukkiutunut kun peruuttaessa jarruttaa.
Ja kuplavolkkarissa taas etupyörät. Varmaankin nimenomaan painojakaumasta liittyvä ilmiö.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin