Eurosamara

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kokemusta on nyt kertynyt 10 000 km verran. Edullista ajoa, kun kulutuskin on pysynyt 7 litran tuntumilla, parhaimmillaan jopa alle. Suurilta korjauksilta on vältytty, huoltoina olen vaihtanut tulpat ja sytysjohdot ja takajarrut on putsattu pariin kertaan, ja viimeisenä myös jarrupaineita vähän säädetty ja öljyt vaihdettu. Molemmat renkaat tuli myös uusittua ja keskuslukitus, radio ja kierroslukumittari asennettua. Kaasuläpän asentotunnistin on muutaman kerran ilmoitellut vikaansa kostella säällä, mutta hävisi itsekseen ennen kuin ehdin alkaa edes kontakteja putsailemaan.

Huonot kokemuset liittyvät ainoastaan jarruihin: todella helposti tosiaan takajarrut keräävät kosteutta ja likaa. Lisäksi etujarruilla on taipumus kerätä kiviä hiekkatiellä ajettaessa, lähinnä kosmeettinen haitta, yleensä kivet kyllä lähtevät jarrulevyjen välistä itsekseen, ääni on vain kamala ja ensimmäisellä kerralla ongelman sattuessa luulin jarruissa oikeasti olevan jotain vikaa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Sdelano v SSSR kirjoitti: Kytkimestä:

Toki levyn saa loppuun 115 Mm:ssä ja nopeamminkin. Toisaalta tavallisessa käytössä olevan auton voi paalatakin "tehtaan levyllä".
...
Ohje on täällä: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=25100
Kommentoin tähän, kun oli offtopicina Eurosamaran kytkimestä puhe 112-osiossa. Eli pari päivää ajeltu taas työajoa Eurosamaralla vaihteeksi, ja testasin raakamaisella tavalla kytkimen ohjeen mukaan pariinkin kertaan. Kyllähän siinä niin käy, että auto sammuu, eli levy on hyvä. Kierrosten nousu jyrkässä mäessä siis on ainoastaan pidon menetyksestä johtuvaa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Yllättäen huomasin, että pitäisi 10 päivän sisällä Eurosamara katsastaa, oli ollut useamman viikon poissa ajosta ja akkukin tyhjentynyt. Akku lataukseen ja kovaa karsanpoistoajoa ja jarruttelua katsastusasemalle. Eipähän sitten mennytkään ihan putkeen. Kehuja tuli auton siististä kunnosta ja alustasta, tosin toinen takajarrusylinteri ei toimi kunnolla, uusi ostettu varaosaliikkeestä 12 eurolla, ei paha vaihdettava toki.

MUTTA suurin ongelma tuli päästöjen kanssa: ajokielto. Ja arvot aika uskomattomia: CO=8 ja HC=420. Viimeksi edellisen mostajan katsastaessa oli CO ollut 0,1 ja HC 98 (toki liian korkea tuolloinkin, mutta juuri sallituissa rajoissa). Mitähän tässä on oikein käynyt? Todennäköisesti katalysaattori on nyt ainakin hajalla. Voiko jokin muu vielä aiheuttaa noin pielessä olevat päästöt? Vikakoodeja on antanut kaasuläpän asentotunnistimesta joskus ajoittain, mutta ei pitkään aikaan. CE-valo itse asiassa syttyi katsastuksessakin, mutta sammui sitten. Päästöt otettiin vielä kahteen kertaankin, valon palaessa ja sammuttua, mutta eivät siinä muuttuneet. Ajoin sitten hätäpäissäni auton katsastusaseman lähellä olevaan entiseen merkkihuoltoon (sanoivat että eivät ole enää 23 vuoteen Ladan merkkihuolto olleet, Fordin nykyään, mutta suostuivat auton ottamaan tutkittavaksi). Ensi viikolla kuulee, mitä löytävät. Moottori käy ihan kauniisti, enkä huomannut ajossa tehonpuutettakaan, joten ei kai oikein venttiilivikakaan silloin tule kysymykseen? Samaran venttiilien säätöpalat tuolta huollosta kyllä löytyvät, eli voihan ne toki säätää, edellisestä säätöajankohdasta ei tietoa. Sytytyspuolella kirjoitinkin jo syksyllä auton ostettuani uusineeni tulpat ja sytytysjohdot.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Äkikseltä tulee mieleen viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi (tai sen virtapiiri).

Viallisella katalysaattorilla ei saa moisia arvoja aikaan, eikä oikein venttiilinsäädöilläkään.

Mitä ne happi- ja hiilidioksidiarvot olivat?

***

Mistä tiedetään, että toinen takajarrusylinteri on sökö? Jos jarruvoimat eri suuret, saattaa vika olla pikemminkin takajarrujen paineensäätöventiilissä. Asiasta lisää:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=28138

ja etsi-toiminnolla.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Itse tuon jarruvoiman korjasin siten että liimasin 3 mm:n pellinpalasen siihen jousen ja sylinterin pään väliin. Otan pois sitten kun on katsastettu. (Jarruvoimaa on omasta mielestäni liikaakin takana ainakin talvella)
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Sdelano v SSSR kirjoitti: Äkikseltä tulee mieleen viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi (tai sen virtapiiri).
Hyvä tietää. Pitää vielä käydä tuota huollossa puhumassa. Rupesin jälkeen päin miettimään, oliko järkevä temppu viedä autoa tuonne, kun eivät ole enää ruiskuaikakauden Samaroista huoltaneet. Toisaalta vastaavaa tekniikkaahan sitä osaltaan kai Fordissakin on, ei sen puoleen. Paikallisessa edelleen Ladan merkkihuollossa (ainakin kylttien perusteella) suositeltiin tuota Ford-huoltoa, koska heillä ei ole itsellään pakokaasuanalysaattoria, eivätkä halunneet lähteä "arpomalla" autoa korjaamaan. Tietty järki tietysti siinäkin - toisaalta olisi luullut, että Ladojen merkkihuoltoa pitkään myös ruiskuaikakaudella tehneet osaisivat epäillä tuota lämpötila-anturia yms. No, ehkä pitää hankkia lämpötila-anturi ja viedä tuonne Ford-huoltoon vaihdettavaksi ennen kuin alkavat mihinkään kalliimpiin operaatioihin, ensi viikon puoleen väliin menee, että ehtivät autoa tutkimaan. Voiko viallinen lambda-anturi myös aiheuttaa jotain vastaavaa?
Sdelano v SSSR kirjoitti: Viallisella katalysaattorilla ei saa moisia arvoja aikaan, eikä oikein venttiilinsäädöilläkään.
Ok, ilmeisesti kuitenkin jonkin verran vaikuttaa, ja kun arvot pielessä, niin lienee katin rikkoutumisvaarakin olemassa?
Sdelano v SSSR kirjoitti: Mitä ne happi- ja hiilidioksidiarvot olivat?
Sen kun muistaisi. :( Paperi jäi sinne korjaamolle. Eivät olleet nekään kohdallaan, kun oli katsastusmies ympyröinyt pielessä olevat arvot.
Sdelano v SSSR kirjoitti: Mistä tiedetään, että toinen takajarrusylinteri on sökö? Jos jarruvoimat eri suuret, saattaa vika olla pikemminkin takajarrujen paineensäätöventiilissä.
Päättelin siitä, että käytännössä kuskin puolella ei ollut jarruvoimaa lainkaan. Siitä ei taas ole montaa kuukautta aikaa, kun auto oli nosturilla ja tuota paineensäädintä säädettiin ja vaikutti silloin toimivalta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

äölkjhgf kirjoitti:(Jarruvoimaa on omasta mielestäni liikaakin takana ainakin talvella)
Samaa ongelmaa täälläkin, siksi juuri tässä talven aikana tuli säädettyä tuota paineensäädintä, etteivät takapyörät lukittuisi niin helposti. Tietysti auton pyrkimistä poikittainselittäisi sekin, että vain toinen takapyöri lukittui - jos siis on pidemmän aikaakin ollut jo vikaa toisessa sylinterissä tai itse tuossa säätimessä. Toisaalta säädin vaikutti toimivalta säädön yhteydessä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Omalla kohdallani oli tilanne sellainen, ettei oikean puolen takajarru toiminut riittävästi. Nyt tilanne on sellainen tuon peltipatentin jälkeen että molemmat takapyörät lukkiutuu kuivalla asfaltilla. Pitäisi katsastusmiehen olla tyytyväinen 8)
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

äölkjhgf kirjoitti:Omalla kohdallani oli tilanne sellainen, ettei oikean puolen takajarru toiminut riittävästi. Nyt tilanne on sellainen tuon peltipatentin jälkeen että molemmat takapyörät lukkiutuu kuivalla asfaltilla. Pitäisi katsastusmiehen olla tyytyväinen 8)
Tässä omassani ongelma taas on vasemmalla puolella.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

en tiedä miten tuo paineenrajoitin toimii. Kuitenkin epäilin että oikean puoleinen sylinteri jumii, mutta kun säädin sitä rajoitinta peltipalasella niin alkoi takajarrut ottamaan näppituntumalla ihan tasaisesti.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Vielä sen verran, että vasemmalle puolelle olen äskettäin uusinut kaikki hilppeet (sylinteri 3,5 euroa täällä päin). Voi tuolla toki olla vaikutusta asiaan, mutta sitä edelleen ihmettelen miten se paineensäädin voi toimia tuolleen toispuolisesti. 8)
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

äölkjhgf kirjoitti:Vielä sen verran, että vasemmalle puolelle olen äskettäin uusinut kaikki hilppeet (sylinteri 3,5 euroa täällä päin). Voi tuolla toki olla vaikutusta asiaan, mutta sitä edelleen ihmettelen miten se paineensäädin voi toimia tuolleen toispuolisesti. 8)
Tuosta kokemuksesta voisi alkaa jopa epäilemään, että jospa omani ongelma sitten voikin johtua tuosta paineensäätimestä ja sen säätämisestä vähemmän aggressiiviseksi talven aikana. Jospa säätimen siirto alkuperäisiin asemiin saisikin jarrut toimimaan tasaisestii. No, onhan tässä aikaa tutkia, jos vain saa sen päästöpuolen kuntoon - eiköhän ajoaikaa ole sitten se kuukausi tästä päivästä lukien.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 9480
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lämpötila tunnistin voi itsessään olla ehjä, mutta siihen menevät johdot yleensä kovettuvat ja murtuvat noin 15 cm päästä liittimeltä. Tutki ensimmäisenä nuo johdot eli purat sitä kangas-sukkaa pois johtojen päältä. Täällä foorumillakin eräs auto meni myyntiin kun huolto oli vaihtanut lämpötilatunnistimen (mutta täällä annetuista ohjeista huolimatta johtoja ei tarkistettu). Tunnistimen vaihdolla kun ei tullut kuntoon niin sanottiin että ohjainlaitevika ja maksa enemmän kuin auto. Monet asentajat lukevat testeriä ja vaihtavat sen ilmoittamia komponentteja, mutta johtoja ei osaa kukaan tarkistaa eikä epäillä.
Avatar
mush
Viestit: 1977
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja mush »

JohnDoe kirjoitti:
Tuosta kokemuksesta voisi alkaa jopa epäilemään, että jospa omani ongelma sitten voikin johtua tuosta paineensäätimestä.
Paineensäätimen sisämännän jumiminen saa oikean puolen heikoksi. Näin oli ainakin itsellä kun papan vanha kauppakassi oli ollut vähällä ajolla. Lähti toimimaan kun isolla tyhjällä parkkiksella kiilasin säätimen ja reiluja jarrutuksia ensin näin ja sitten sama perään ilman kiilaa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

pressa kirjoitti:Lämpötila tunnistin voi itsessään olla ehjä, mutta siihen menevät johdot yleensä kovettuvat ja murtuvat noin 15 cm päästä liittimeltä. Tutki ensimmäisenä nuo johdot eli purat sitä kangas-sukkaa pois johtojen päältä. Täällä foorumillakin eräs auto meni myyntiin kun huolto oli vaihtanut lämpötilatunnistimen (mutta täällä annetuista ohjeista huolimatta johtoja ei tarkistettu). Tunnistimen vaihdolla kun ei tullut kuntoon niin sanottiin että ohjainlaitevika ja maksa enemmän kuin auto. Monet asentajat lukevat testeriä ja vaihtavat sen ilmoittamia komponentteja, mutta johtoja ei osaa kukaan tarkistaa eikä epäillä.
Kiitos tästäkin tiedosta, pitää tuonne huoltoon viestittää tämäkin seikka, että tarkistavat johdot ensin ja jos varmasti kunnossa, niin sitten uusi tunnistin. Ja ehkä lienee paikallaan sanoa myös, etteivät ala heti ensimmäisenä katalysaattoria vaihtamaan, jos vaikka olisikin pysynyt ihan kunnossa. Auto kun jäi sinne korjaamolle, eikä sitä ajamalla saa liikuttaa tuolta minnekään ennen kuin päästöt on kunnossa. Näemmä olisikin vain kannattanut ajella kotiin, jos tuo paljastuu vian syyksi.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin