Sivu 4/8

Re: Eurosamara

Lähetetty: 14.4.2012 8:55
Kirjoittaja JohnDoe
mush kirjoitti: Paineensäätimen sisämännän jumiminen saa oikean puolen heikoksi. Näin oli ainakin itsellä kun papan vanha kauppakassi oli ollut vähällä ajolla. Lähti toimimaan kun isolla tyhjällä parkkiksella kiilasin säätimen ja reiluja jarrutuksia ensin näin ja sitten sama perään ilman kiilaa.
Eli jos asia on noin, niin silloin taas kallistuisikin niin päin, että todella on vasemmassa pyöräsylinterissä vikaa, kun nimenomaan vasen puoli on voimaton eikä oikea. No, kun sylinteri on ostettunakin, niin vaihdanpa sen sitten ensimmäisenä kun auton saan takaisin kotiin. Tämän jälkeen sitten vasta säädintä tutkimaan, jos ei auta.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 14.4.2012 9:40
Kirjoittaja äölkjhgf
Vinkkinä jarruputken irroitukseen sylinteristä: pura ensin jarrukengät, irroita sylinterin kiinnitysruuvit, vedä sylinteriä ulospäin jolloin saat avaimella/pihdeillä (riippuen kannan kunnosta) hyvän otteen ja sylinteriä pyörittäen mahdollisesti saat putken ehjänä irti.

Jos et saa putkea ehjänä irti niin ainakin 110:ssa putken pituus on 60cm, ja molemmat päät samanlaiset. Siis sylinteri malliksi jos varaosaliikkeessä putken teetät. Tietenkin ruostunut putki muutenkin tulee samoilla lämpimillä uusittua.

Itselläni vasemman puolen tehottomuus johtui vuotavasta sylinteristä joka oli sotkenut jarrukengät.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 14.4.2012 9:55
Kirjoittaja mush
JohnDoe kirjoitti:
mush kirjoitti: Paineensäätimen sisämännän jumiminen saa oikean puolen heikoksi. Näin oli ainakin itsellä kun papan vanha kauppakassi oli ollut vähällä ajolla. Lähti toimimaan kun isolla tyhjällä parkkiksella kiilasin säätimen ja reiluja jarrutuksia ensin näin ja sitten sama perään ilman kiilaa.
Eli jos asia on noin, niin silloin taas kallistuisikin niin päin, että todella on vasemmassa pyöräsylinterissä vikaa, kun nimenomaan vasen puoli on voimaton eikä oikea. No, kun sylinteri on ostettunakin, niin vaihdanpa sen sitten ensimmäisenä kun auton saan takaisin kotiin. Tämän jälkeen sitten vasta säädintä tutkimaan, jos ei auta.
Liikkuuhan ulompi mäntä (se näkyvä) säätimessä jarrua painettaessa?

Jarrurumpu auki vain, kaveri polkemaan jarrua varovaisesti ja katsot liikkuuko kengät.

Jos menet avaamaan jarruputkia, niin vaihda saman tien jarrunesteet. Vetisistä nesteistähän nuo jumittumiset johtuu, oli se jumi sitten sylinterissä tai säätimessä.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 16.4.2012 15:13
Kirjoittaja JohnDoe
Nolo juttu, soittivat sieltä huollosta, Eurosamaran päästöt nyt täysin kunnossa. Vika todellakin johtui jäändytysnesteen lämpötilatunnistimen saamasta väärästä lämpötilatiedosta. Tunnistin ja johdotus olivat täysin ehjät, mutta jäähdytysneste liian vähissä ja pinta tunnistimen alapuolella. Eli yksi tosi tärkeä käyttäjän huoltotoimenpide oli jäänyt tekemättä. :Z Pitää tarkastella nestemääriä tulevaisuudessa tarkemmin. Kun nolona olen auton hakenut kotiin, pääsen jarrujen pariin.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 23.4.2012 22:31
Kirjoittaja JohnDoe
Jarrusylinteri vaihdettu vasemmalle taakse. Lisäksi piti muuttaa paineensäätimen säätö suurinpiirtein samaan asentoon kuin ennen talven säätöä oli. Nyt näyttää soralla menevän molemmat takapyörät lukkoon ja suurinpiirten samaan aikaankin. Katsotaan, mitä dynamometri sanoo.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 25.4.2012 18:56
Kirjoittaja JohnDoe
Ja hyvin meni läpi, heitto takapyörien jarruvoimissa 13%.

Pitää muistaa vastaisuudessa seurata paremmin jäähdytysnesteen määrää ja varmuuden vuoksi tehdä päästötesti korjaamolla ennen katsastusta, on jopa halvempikin, kun sopivalle korjaamolle menee.

Eikä näemmä kannata talveksi muuttaa jarrupaineensäätimen säätöä, tai sitten ainakin katsastukseen säätää takaisin.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 3.5.2012 20:52
Kirjoittaja JohnDoe
Eurosamaralla käyty tänään töissä, kesärenkaat vaihdettu viikonloppuna. Kyllä reilussa satasen vauhdissa tämäkin edelleen täristää. Syksyllähän vaihdatin ihan uudet kesärenkaat, joten vika ei ole niissä. Ehkä voisi ohjauskulmat säädättää jossain vaiheessa, paikallinen vanhan ajan merkkikorjaamo jopa tarjoaa ko. palvelua.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 4.5.2012 8:27
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Joustintukijärjestelmä (McPherson) on hieman tärinäarka.

Toki pyörän asentokulmatkin voivat olla syynä, mutta pikemminkin etsisin vikaa seuraavista:

- pyörän epätasapaino
- vanteen muotovirhe
- renkaan muoto- tai jäykkyysvirhe (mahdolinen myös uudessa renkaassa)
- renkaan asennusvirhe (epätasaisesti vanteella)
- väljyys akseliston tai ohjauslaitteen nivelissä
- jarrusta tuleva heräte ( esim. jumissa oleva mäntä)

Tärinä tai sen heräte voi tulla myös takapyöristä.

***

Samaran (kuten kaikkien etuveto-Ladojen) etupyörien asentokulmat on melkoisen helppo mitata ja säätää itsekin.

menestystä

SvS

Re: Eurosamara

Lähetetty: 4.5.2012 10:39
Kirjoittaja JohnDoe
Sdelano v SSSR kirjoitti: Toki pyörän asentokulmatkin voivat olla syynä, mutta pikemminkin etsisin vikaa seuraavista:
- pyörän epätasapaino
- vanteen muotovirhe
- renkaan muoto- tai jäykkyysvirhe (mahdolinen myös uudessa renkaassa)
- renkaan asennusvirhe (epätasaisesti vanteella)
Nämä tuskin ovat mahdollisia, koska tärinää oli myös talvirenkailla (nekin "uudet" (uusiorenkaat) ja tasapainotetut), samoin näitä uusia kesärenkaita edeltäneillä talvirenkailla, joista oli nastat nypitty. Itse asiassa sen vuoksi syksyllä uudet kesärenkaat ostinkin, kun luulin noiden kesärengaskäyttöön muutettujen nastarenkaiden täristävän.
Sdelano v SSSR kirjoitti: - väljyys akseliston tai ohjauslaitteen nivelissä
Toki mahdollista, jos katsastusmies ei huomannut. Täytyy pitää mielessä.

Sdelano v SSSR kirjoitti: - jarrusta tuleva heräte ( esim. jumissa oleva mäntä)
Jumissa oleva mäntä ei ainakaan ole mahdollinen, kun auto tosiaan juuri katsastettiin ja jarrut toimivat hyvin, kun sai toisen pyöräsylinterin taakse uusittua ja paineensäädintä rukattua.
Sdelano v SSSR kirjoitti: Samaran (kuten kaikkien etuveto-Ladojen) etupyörien asentokulmat on melkoisen helppo mitata ja säätää itsekin.
Ohjeita löytynee usein kysytyistä kysymyksistä? Pitääpä katsoa.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 4.5.2012 17:35
Kirjoittaja pressa
Menee ehkä turhan jankkaamiseksi, Mutta kokeile nyt kumminkin vaihtaa eturenkaita taakse vuorotellen. Vaikka renkaat kuinka tasapainoitettaisiin niin pieni kierous ei katoa, mutta aiheuttaa silti joissain nopeuksissa tärinää. Tai laitat renkaan pyörimään ja tarkasti katsot reunaan/pintaa kuinka paljon heittää.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 4.5.2012 22:16
Kirjoittaja JohnDoe
pressa kirjoitti:Menee ehkä turhan jankkaamiseksi, Mutta kokeile nyt kumminkin vaihtaa eturenkaita taakse vuorotellen. Vaikka renkaat kuinka tasapainoitettaisiin niin pieni kierous ei katoa, mutta aiheuttaa silti joissain nopeuksissa tärinää. Tai laitat renkaan pyörimään ja tarkasti katsot reunaan/pintaa kuinka paljon heittää.
Eihän tuo toki täysin mahdotonta ole, mutta aika suuri sattuma olisi, kun autossa on ehtinyt itse asiassa olla neljät eri renkaat ja kolmet eri vanteet. Kaikkien kanssa täristystä oli enemmän tai vähemmän. Kun auton ostin, niin oli ne nastattomat talvirenkaat alla, samoille vanteille ostin uudet nämä Kleberit. Tämän jälkeen vaihdoin ne Daytonin surkeat talvirenkaat, jotka ehtivät olla alla hetken aikaa, ennen kuin ostin Ässärenkaat, jotka laitettiin 14" 110-sarjan vanteille. Joku muu täällä foorumilla kirjoitti joku aika sitten, että juuri satasen vauhdissa oli Samarassa pientä täristystä ja ohjauskulmien säätö tilanteen korjasi.

Toisaalta, kuten Sdelanon viestissä oli, täristys voi johtua todella monesta asiasta jopa jousituksen luonteesta. Mielenkiintoisinta on, että se esiintyy juuri oikeastaan satasen vauhdissa, 10-20 km/h vauhtia lisää, niin oikeastaan häviää, samoin myös pienemmissä nopeuksissa. Ja suhteessa aika pienestä täristämisestä kyse. Ehkä tehostamaton ohjauskin vaikuttaa siihen, että pienetkin tärinät huomaa Samarassa helpommin, kun välittyvät myös ohjauksen kautta käsille. Kuplavolkkarissa lähinnä ohjauspöyrän tärinää aiheutti viallinen ohjausiskunvaimennin, mutta Samaran ohjausrakenteessa tällaista ei liene olemassa, taitaa olla aika kuplavolkkarispesifinen osa.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 4.5.2012 22:47
Kirjoittaja Pavlovits
Tuollainen samanlainen täristin oli 1600 TLVolkkarissa kun ohjausiskunvaimentimen varsi katkesi.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 10.5.2012 22:16
Kirjoittaja JohnDoe
A40 Audilla itse ajava kaveri koeajoitänään huvikseen Eurosamarani ja Lada 112:n. Piti Samaralla ajamista jonkinlaisena statuslaskuna, ettei tulisi siis sen mallista autoa hankkimaan (siis tuo vanhahtava kulmikas ulkonäkö syynä enemmän kuin merkki). Pulkimet ja ohjaus tuntuivat oudostaan raskailta ja vaihteensiirto vähän erikoiselta Audiin verrattuna. Toisaalta auto oli muuten ihan hyvä ajaa ja Audia mukavammin kulki epätasaisella hiekkatiellä, ohjauspyörässä tosin tuntuivat tien epätasaisuudet herkästi.

112 tuntuikin jo ihan toisen aikakauden autolta, ohjaustehostin ja paremmin tehostetut jarrut tekivät paljon. Sen kaveri jopa omaan käyttöönsä kelpuuttaisikin - vaihdevälin mieluusti säätäisi vähän tiheämmäksi ja penkkiä pitäisi saada siirrettyä vähän kauemmaksi, isompikokoiselle lähemmäksi 190 cm kaverille ajoasento ei ollut kovin hyvä.

Tosin tottumuskysymyksiä kaikki, vieraalla autolla ajaminen on aina hieman oudon tuntuista aluksi. Itse kun olen molempiin autoihin tottunut, niin enää ei niissä mitään niin suuria eroja huomaa. Tietty nyt Samaran hallintalaitteet ovat tosiaan raskaammat.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 16.5.2012 11:10
Kirjoittaja JohnDoe
Samara käytetty Teboilin kiiltopesussa eilen.

Mielenkiintoisesti suunniteltu tuo polttoaineluukku, kun kerääntyy luukun alle reilu kerros kuraa, konepesun vesi ei näytä tuonne pääsevän, kun ei miksikään puhdistunut. Talvella jouduin jättämään polttoainekorkin lukitsematta, kun tuonne väliin kerääntyi lunta ja lukko tuppasi täyttymään lumella ja jäätymään. Ilmeisesesti on ihan suunnittelusta johtuva ominaisuus, ja muut Samara kärsivät samoista ongelmista. Vai olisiko Eurosamarani luukku jotenkin vähemmän tiivis kuin muilla?

Re: Eurosamara

Lähetetty: 16.5.2012 22:04
Kirjoittaja Marko
On se ihan yhtä tiivis muissakin Samaroissa.