Sivu 5/8

Re: Eurosamara

Lähetetty: 17.5.2012 10:10
Kirjoittaja manni
Mulla täristi aina alkuperäisillä vanteilla jonkun verran. Pääsin tärinöistä eroon, kun vaihdoin muihin vanteisiin, kesällä Euron orkkisalut ja talvella Talbot Horizonin vanteet. Kävin loppuvuodesta myös suuntauttamassa pyörät, nyt kulkee tasaisesti.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 17.5.2012 16:28
Kirjoittaja JohnDoe
äölkjhgf kirjoitti:Vinkkinä jarruputken irroitukseen sylinteristä: pura ensin jarrukengät, irroita sylinterin kiinnitysruuvit, vedä sylinteriä ulospäin jolloin saat avaimella/pihdeillä (riippuen kannan kunnosta) hyvän otteen ja sylinteriä pyörittäen mahdollisesti saat putken ehjänä irti.
Unohtui kommentoida tähän. Sylinterin saa kyllä vaihdettua ihan hyvin irroittamatta kenkiä. Näppärämpi irroittaa kenkiä toisiaan kohden vetävän jousen haittaamasta, mutta senkään irroittaminen ei ihan välttämätöntä ole.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 19.5.2012 9:33
Kirjoittaja JohnDoe
manni kirjoitti:Mulla täristi aina alkuperäisillä vanteilla jonkun verran. Pääsin tärinöistä eroon, kun vaihdoin muihin vanteisiin, kesällä Euron orkkisalut ja talvella Talbot Horizonin vanteet. Kävin loppuvuodesta myös suuntauttamassa pyörät, nyt kulkee tasaisesti.
Pitääpä huvin vuoksi jossain välissä testata, että vaihtaa Talbotin renkaat ja vanteet hetkeksi käyttöön.

Äidin käyttöautoksi hankittu normaali Samara kyllä täristää maantienopeuksissa myös, ehkä jopa vähän Euroa enemmän. Tosin siinä on alla jo useammanvuotiset renkaatkin, ei tietoa milloin tasapainotettu.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 10.6.2012 19:49
Kirjoittaja JohnDoe
Jää ehkä Eurosamara nyt hetkeksi pois liikennekäytöstä, nyt kun on katsastettu ja ajoaikaa taas pitkälti tulevaisuuten. On parista autosta päästävä eroonkin ja ehdittävä kesällä harrasteautoillakin ajaa. Kiinalainen Rime.fi keskuslukituksen jälkiasennussarja ei ole oikein vakuuttanut. Syksyllähän sen asensin ja muutama viikko sitten kuskin ovimoottori lakkasi toimimasta, piti alkaa siis käyttämään keskuslukitusta avaimella kaukosäädön sijaan. Nyt sitten lakkasivat apukuskin puoleiset moottorit toimimasta - todennäköisesti onkin vikaa johdoissa tai sitten keskusyksikössä juotokset, pitää tutkia kun jossain välissä ehtii/jaksaa.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 15.6.2012 23:11
Kirjoittaja manni
JohnDoe kirjoitti:Kiinalainen Rime.fi keskuslukituksen jälkiasennussarja ei ole oikein vakuuttanut.
Eurosamarassa olisi vakiona jo keskuslukitus, jos sellainen kuuluisi siinä olla. Tuuninki mädättää auton kun auton.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 16.6.2012 14:17
Kirjoittaja Jokari
Sitä ei varmaan Eurosamarassa ole siksi että ei noiden systeemien teko yksinkertaisesti onnistu venäläisiltä niin että ne toimisivat. Muissa autoissa nuo pelaa koko auton käyttöiän. Ensimmäistä kertaa kuulen keskuslukitusta kutsuttavan tuningiksi, only in Ladaboard. :lol:

Re: Eurosamara

Lähetetty: 16.6.2012 16:53
Kirjoittaja pressa
Olen työni puolesta korjannut keskuslukituksia todella paljon. Viimeksi neljävuotias sysleri jossa keskuslukon moottorin uusiminen vaatii koko lukkorungon uusimisen (hintaa 612e). Yleensä ovat olleet jotain 3-6 vuotiaita mistä noita olen korjaillut, eli se niistä muiden merkkien "ikuisista" keskuslukon moottoreista. (toki eihän nykyautolle toivotakkaan kuin alle kymmenen vuoden käyttöikää...)

Re: Eurosamara

Lähetetty: 16.6.2012 21:52
Kirjoittaja mikko853
Ei ne pelaa Opelissa tai Fordissakaan.. mutta näitä ei tietty moni autoiksi laske :lol:

Re: Eurosamara

Lähetetty: 16.6.2012 23:03
Kirjoittaja Marko
Kyllä se venäläisiltäkin onnistuu,on niillä muitakii autoja,ku suomalainen Venäjältä tuotu Suomessa kasattu Eurosamara.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 3.7.2012 15:11
Kirjoittaja manni
Tuli käytyä Eurosamaran kanssa Etelä-Ruotsissa. Matka sujui hyvin, mutta renkaiden huonous ja kasvavat tärinät alkoivat ottamaan nuppiin.

Kävin maanantaina Uudenkaupungin Teboililla vaihdattamassa kunnon renkaat alle. Nyt on Continental EcoContact3 -malliset renkaat, kokoa 175/70R13, normaalisti Eurosamaran alkuperäisillä 13" aluvanteilla. Nyt kyyti on tasainen, koitin nopeusvälit 0 - 140 km/h. Myös rengasäänet vaimenivat merkittävästi. Pitoakin tuntuu olevan hyvin tarjolla. Köyhdyin renkaista 290 €, neljä rengasta asennettuna alle.

Olen huomannut 175 leveän sopivan 165:sta paremmin Eurosamaraan, pienenee nopeusmittarin heitto ja saa hiukan lisää maavaraa. 175 leveä on mainittu rekisteriotteessa vaihtoehtoisena kokona joten kyseessä ei ole mielestäni liiallinen tuuninki.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 10.7.2012 22:53
Kirjoittaja JohnDoe
manni kirjoitti:Eurosamarassa olisi vakiona jo keskuslukitus, jos sellainen kuuluisi siinä olla. Tuuninki mädättää auton kun auton.
Jos olisi auton valmistusta ja kehittelyä Valmet Automotivella jatkettu pidempään, niin ehkä olisi keskuslukitus siihen tullutkin - tulihan Venäjällä valmistettuihinkin malleihin ja Eurosamarassakin oli moottorien paikat ovissa valmiina.

Esimerkiksi voisi ottaa Talbotin, mitä vuosien varrella parenneltiin ja korjattiinkin mm. lehtien koeajoissa huomattuja puutteita. Tosin syystä tai toisesta (verotus?) ei ohjaustehostimia, sähköikkunoita, keskuslukitusta yms. Englannissa ja Ranskassa valmistetuista autoista tuttuja varusteita otettu käyttöön pois lukien L Designin tuunaama Solara VIP. (Itsellä on muuten nyt yhdessä Talbot 1510:ssa vihdoin ohjaustehostin, lieneekin sen vuoksi erittäin harvinainen auto Suomessa).

Re: Eurosamara

Lähetetty: 1.10.2012 20:53
Kirjoittaja JohnDoe
Reilun 3 kk:n seisonnan jälkeen latasin Eurosamaran akun ja moottorihan käynnistyi heti ensimmäisellä yrityksellä. Ajoin auton ulos tallista, pesin päältä pölyt ja siirsin vaihteeksi toiseen talliin, sitä ennen tarkistin, että ei ollut seisonnan aikana hukannut öljyä, lasinpesunestettä oli varaa lisätä ja jäähdytinnestettäkin hieman - pitää nyt seurailla, löytyykö jostain jäähdytinnestevuotoa. Kaikkein ikävin tilanne olisi, jos kenno vuotaa.

Otan tämän taas kohta ajoon, kun olen saanut kaikki Talbotit poistettua liikennekäytöstä. Kaksi autoa ovat ajossa tarpeen, vaimo ajaa työmatkaa 112:lla ja 119 on vielä vähemmällä käytöllä, kunnes tarvittavat huollot saadaan tehtyä ja ohjauspuoli ja pakoputki kuntoon.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 15.10.2012 13:34
Kirjoittaja JohnDoe
Kyllä on Eurosamaraan jonkun edellisen omistajan asentama korealainen akku entinen. Talvellahan teki jo sellaista, että jos auto seisoi pidempään, niin ei lähtenyt ilman apuvirtaa käyntiin. Nyt muutaman kuukauden seisonta ei ole tehnyt akulle ainakaan hyvää, ei tunnu käytännössä pitävän latausta enää kuin muutaman minuutin. Onkohan tässä taas suunnattava akkukaupoille... Juurihan vasta ostin 119:ään kalliin Bannerin, ko. merkki vaikuttaa laadukkaalta, takuuta 2 vuotta ja ainakin kuplavolkkarissa ollut yksilö on kestänyt seisontaa hyvin. Ei kuplakaan lähes vuoden seisonnan jälkeen äsken ilman apuvirtaa lähtenyt käyntiin, mutta kyllä Banner taas latauduttuaan tuntuu hyvin toimivan.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 15.10.2012 13:47
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Onko ihmisillä yleisenä tapana seisottaa akkua autossa kun auto seisoo pidempään?

Minä nyppään aina akut pois sieltä happanemasta ja vien yleensä kellariin tai sellaiseen tilaan jonka lämpötila liikkuu +10 --- +0 asteen välillä.

Ja kyllä muuten akut kestävät. Vielä kun pidetään akkunesteet kunnossa niin vanhakin patteri pelittää.

Ei tarvi juuri akkukaupoilla ravata. Paremminkin noita hyväkuntoisia pattereita on jemmassa.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 15.10.2012 18:58
Kirjoittaja JohnDoe
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Onko ihmisillä yleisenä tapana seisottaa akkua autossa kun auto seisoo pidempään?
Itselläni on ollut tapana ehkä vähän laiskuuttani ja lisäksi puuttuu sopiva säilytysila. Tietoinen olen kyllä, että paremmalla säilyttämisellä akut varmasti harrasteautoissakin kestäisivät pidempään. Kuplavolkkarin kanssa on ollut aika hyvä onni, muistaakseni 12 vuoden omistusaikanani vasta kolmas akku menossa. Akkumerkilläkin on vaikutusta asiaan, surkein kokemus oli vajaa pari vuotta sitten Talbotiin ostamani "Finnstart", kesti juuri ja juuri takuuaikansa.