Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Sotis

Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja Sotis »

Kuva

Terve!

Vähän tietoa itsestä: Ikää on vasta 16 vuotta, opiskelen Tampereella ammattikoulussa korinkorjaajaksi ensimmäistä vuotta, eli Lada on mainio kohde. Tarkoituksena rakentaa itselle käyttöauto tästä pelistä, jokainen osa kerrallaan ilman kiirettä. Kyseessä on kolmas oma autoni, eli en täysin tietämätön oo näissä asioissa.

Sitten tarinaa Ladasta: Eräänä päivänä sain viestin Facebookissa, että kiinnostaisko jotain Datsun 100a tai Lada 2101. No, siinä sitten heti tartuin syöttiin ja pyysin aikaa, että koska kattomaan autoa. Lopulta paineltiin sadan kilometrin päähän pieneen Humppila nimiseen kylään, jossa Lada oli ladossa Datsunin kanssa...


Kuva
Kuva
(porukat ja myyjä näkyy vähän taustalla)

Siinä se oli seistä kököttänyt 27 vuotta, kun vuonna '83 oli kilvet palautettu poliisille.

Sisustaan katsoessani, ilmeeni oli varmasti näkemisen arvoinen. Datsunissa oli kaiketi penkinrunkoa vähän jäljellä, muualla pelkkää hiirenpaskaa, mutta Lada oli lähes täydellisessä kunnossa sisältä!

Kuva

Ajettukkin vain '96tkm ja ensimmäistä kertaa pyörii mittari.
Sotis

Re: Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja Sotis »

No sovittiin hinnasta ja sitten iloisin mielen kotiin. Yhdeltä rallimieheltä (ajellut myös Ladalla rallia) käytiin lainaan traileri ja uudestaan kohti Humppilaa. Tosin Lada ei lähtenyt mukaan, pienen pettymyksen saattelemana noin viikkoa myöhemmin lähdettiin uudestaan hakemaan Ladaa. Tällä kertaa oli mukana sitten aijempaa suurempi arsenaali, ja sieltä se lada sitten tuli!

Kuva


Kun saatiin omaan pihaan, annoin Ladalle vähän painepesuria.
Kuva


Sen jälkeen sitten odotettiin seuraavaa päivää, ja tämä päivä onkin ollut aika työntäyteinen. Takarenkaathan ei pyörinyt lähes ollenkaan, jarrut laittoivat ihan huolella vastaan...

No, laitetaan jotain kuvia mitä tuli räpsittyä tänään...


Kuva
tuollaiten laittelin ladan, pohjasta ei voi nostaa ku menee läpi!


Kuva
Jotta pimeys ei yllätä! 300w halogen, valoteho ei pääse kunniaan kuvassa


Kuva
Näin lähti yllättävän helposti jarrurumpu irti


Kuva
Sitten vein talliin, tollanen se oli. En ottanut puhdistetusta kuvaa.

Toisella puolella näkyi sit tällästä
Kuva

Kuva
oli vähän jarrusylinteri jumissa.. Kuvassa isä hakkaa Ladaa kun ite otin kuvan.

Kuva
Vähän ajan jälkeen näytti tältä... Sit äkkiä kasaan, että saa työnnettyä..


Kuva
JA SINNE SE PUTKAHTI! Näkyy myös laiska kevari, täysiä kulkeva kauppakassiskootteri yms. Harmi, että tallin toisiks kisasin (Ladahan on kisasin) Honda Monkey '93 ei päässyt kuvaan. Siitä on vähän tekniikkaa paranneltu ja tehty parempi talviluisutteluun, kesällä taas sitten stunttikuosissa... Sillä pärrätään kun ei viellä ladan rattiin pääse!
Sotis

Re: Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja Sotis »

Kun lada pääsi talliin, purin siitä aluksi sisustan. Penkit vein lämpimään kellariin, kaipaavat vain nahanhoitoainetta ja rakkautta. En jaksa enään kirjoittaa, niin annetaan kuvien puhua

Lada on lähinnä tätä:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lisää sitä löytyy kaikkialta, mutta en ole jaksanut kuvata kaikkea mitä teen. Esimerkiksi yhden reijän alla, näkyi pohja. Sormella meni siitä läpi :lol:



Kuva
Etupäästä korjailtu jo viisi reikää, tinattu paikat ja vedetty lasikuitupakkeli päälle. Vaatis enään sinkkimaalauksen ja oikean pintamassan + lakan päälle ;) Tietenkin noi pitää viellä tehdä täydelliseksi...

Venäjältäkin lähti tilaukseen helmat, etulokasuojat ja takalokasuojat.

Sotis kiittää ja kuittaa!!
110 kuski
Viestit: 148
Liittynyt: 25.4.2005 20:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja 110 kuski »

Töitähän tuossa on paljon mutta sulla on vielä aikaa rakentaa ennenkuin kortin saat.Eipä muuta kuin työn iloa ja intoa
Avatar
Laabani
Viestit: 767
Liittynyt: 4.11.2008 18:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja Laabani »

Katos katos, uusi projekti. Hieno homma, kun joku jaksaa näitä ehostella ajokuntoisiksi! Asiallista toimintaa. :D Onhan siinä näköjään työsarkaa, mutta ei noita sitten ihan joka jätkällä olekaan... Lykkyä!
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Onnea asiallisesta löydöstä ja tsemppiä projektiin saman ikäryhmän edustajalta! :)
Lada 1200L 1986
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Onnittelut löydöstä ja jaksamista projektiin... Epäilemättä tulee katseenkestävä yksilö...
Avatar
lola
Viestit: 344
Liittynyt: 13.8.2009 22:36
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja lola »

Tuohan on mun BRG:n isoveli saman värinen siis mutta vanhempi! Onnea projektille!!
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
sergei 1200L
Viestit: 431
Liittynyt: 14.11.2005 22:29
Paikkakunta: tampere

Re: Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja sergei 1200L »

:D hienoa!!
Itse vaihdoin syksyllä 2105:een samanlaisen ratin.. vanhensi sisustaa mukavasti.. Paljon tyylikkämpi kuin valkuperäinen.
ja siihen vielä uusi vinyyli päällinen niinkuin tuossakin, mutta musta.
Sotis

Re: Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja Sotis »

Kaikille kiitoksia, lämmitti sydäntä kun oikeet ladistit anto näin lämpimän vastaanoton :)

Sergei, eikö tää ookkaan alkuperäinen ratti? Tämähän ratti jää, maalataan vaan uudestaan mustaksi ja sitten uusi pitopinta (mikä toi nyt sitten ikinä onkaan...) päälle ja sit nautitaan. Olis urakkanuppi, niin olis suoraan rekasta tää :)

Lolalla ainakin sit oikeen värinen Lada :) Tosin tää maalataan luultavasti Ladan värikartasta löytävällä "erikoisvärillä", en oo yhtään sellasta nähnyt. Vähän Candy Punaisen tapainen näyttäis olevan, laittelen kuvaa siitä joskus.
Itellä on DevilBissen uusin GTI PRO ruisku, myyntihinta yli 500e mutta suhteilla sain 238euroon. (Ja todellakin maksan kaiken itse, kesätyöt + myydyt osat + myydyt mopot, eli ei tarvi tulla rutiseen, että vanhempien rahalla tää rakennetaan :) )
Saan maalattua koulun maalauskammiossa uunituksen ja maalien hinnalla, eli ei yli 200euron taida mennä ylimaalauskaan. Siis kun tuon pohjat tehtyinä koululle.

Kappa, 110, Laabani ja H.S. Kiitoksia vaan! Tästä yritetään tehdä maltilla katseita kestävä ja todellakin on harvinaisempi kun kellään kaverilla/tutulla. Ihme sierrafaneja kaikki... Osa jopa sekaantunut Bemariin...
Mutta kun maltilla tekee yksi osa kerrallaan, niin kyllä siitä vaan nappi tulee!

Tämmöstä pikku hiposteluakin tullut tehtyä, eli:

Kuva
Kuva
Kyllähän noista viellä jotain saadaan aikaan ku jaksaa vaan hinkata kiiltäväks...

tulevaisuuden suunnitelmat on aika selkeät. Kun kori on saatu kuntoon, laitetaan alusta kuntoon. Kaikki mikä on rikki, niin korjataan tai uusitaan. "Tein-itse-säästin" mallinen madallus tulee jonkun muun auton jousilla ja iskareilla.. Kylkeen laitetaan viellä lyhyemmät kääntövarret, jotka teetätetään metallipajalla. Vakio vanteet pysyy orkkis kapseleilla, jotka kiillotetaan. Takapenkkejä ei tähän tule, ei kiinnosta, että joku pissaliisa tulee hyväkuntosiin nahkapenkkeihin tumppaan sen tupakkaa. On myös kevyempi niin selkee ralliauto!

Tekniikka on selkeä, joko 1.7i + 5 vaihteinen loota tai 1.5/6 weberillä ja 5 vaihteisella lootalla... Kaikki ylimääränen siirretään konehuoneesta takapenkkien paikalla ja kaikki mahdollinen kiillotetaan, sekä lohko maalataan. Moottorinosturi hankittiin iskän kanssa puokkiin tonne talliin, eli kohta pääsee jo konetta nosteleen pois. :)

Kaikkea en muista, enkä jaksa kirjoittaa... Iski taas tää lumisokeus, kolmatta päivää jo.. Ei oo mukavaa. Muistakaa hitsausmaskit! :(

Sotis kiittää ja kuittaa!

PS. Kuva Seisonut 23 vuotta, oli myös jäähdytysnesteet koneessa!! :lol:
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Sotis kirjoitti:Osa jopa sekaantunut Bemariin...
Tuo on jo perverssiä.... :lol:
sergei 1200L
Viestit: 431
Liittynyt: 14.11.2005 22:29
Paikkakunta: tampere

Re: Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja sergei 1200L »

Eiköhän tuo ole orkkis ratti.. pidä vaan kiinni autossa!!!.. paljon komeempi ku uudemmissa!!! :D
virtain
Viestit: 1113
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja virtain »

Sotis...Sen verran luin,että jossain pisti silmään lasikuitupakkeli....En kyllä suosisttele lasikuitupakkelia käytettävän,vaikka se oliskin autokäyttöön tehtyä :? ...Ei ollenkaan hyvä aine :(
Sotis

Re: Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja Sotis »

Terve! Kiitos mielipiteestä.

Haluaisitko viellä perustella, miksi lasikuitukitti ei kestäisi pinnassa? Ensin pinta on vedetty pellille/tehty uus pelti, rasvapesty, tinattu ja sitten kitattu. Päälle tulee viellä sinkkimaali, pohjamaali, värimassa ja lakka.

Sotis
virtain
Viestit: 1113
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Nappisilmälada '74 - In rust we trust

Viesti Kirjoittaja virtain »

No voihan se kestääkkin,mutta mitä niitä nyt olen nähnyt(autojen kanssa n.25vuotta pelanneena)...Korkkaavat yleensä jossain vaiheessa,eli irtoaa hiljakseen siitä kohdasta...
Vastaa Viestiin