Lada Niva 1.6 -87

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jarrurumpu lähtee irti myös ilman voimakeinoja.

Rummun ja navan välinen liitoskohta lämmitetään kuumailmapuhaltimella tai varovasti liekillä ja annetaan jäähtyä. Tarvittaessa homma toistetaan muutaman kerran. Laakerin lämpötilaa 120 °C ei ole syytä ylittää.

Lämpöliike murtaa navan ja rummun välisen sidoksen ("sovitusruoste") ja rumpu irtoaa kiltisti.

Asennettaessa sivellään liitoskohtaan ohuelti kuparitahnaa, niin irtoaa vastaisuudessa vaivatta.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Sdelano v SSSR kirjoitti: Moottoriöljyn hinnalla tai laadulla ei ole kyseisen ilmiön kannalta mitään käytännön merkitystä.
SvS
Näin minäkin aina tuohon saakka uskoin, se kyseinen Nesteen kanisterissa ollut öljy muuttui valkoiseksi vaahdoksi heti kun konetta hiemankaan kierrätti, millään muulla öljyllä ei vastaavaa ole tullut ennen tuota eikä jälkeen vastaan. Ja edelleen ostan aina halvinta öljyä mitä kaupasta löytyy ;)
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Jarrurumpu lähtee irti myös ilman voimakeinoja.

Rummun ja navan välinen liitoskohta lämmitetään kuumailmapuhaltimella tai varovasti liekillä ja annetaan jäähtyä. Tarvittaessa homma toistetaan muutaman kerran.
SvS
Haa, tämäpä olikin hyvä vinkki. Ei ole tullut koskaan mieleenkään käyttää kuumailmapuhallinta.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tilastotieteilijä ei taitaisi hyväksyä tuota öljytutkimusta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
virtain
Viestit: 1114
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja virtain »

Eipä ole tarvinnut käyttää kuumailmapuhallinta rummun irrotuksissa...Tiukimmat keskireikä jumitukset saa helpoiten irti seuraavalla tavalla...Käsijarru päälle....Sitten irrottaa ne vanteen ohjaustapit,joilla rumpu on vetoakselin päässä kiinni...Auto käyntiin ja esim 1-vaihteella nostaa kytkintä.Eli kun vetari pyörähtää ja rumpu pysyy paikoillaan sen käsijarrun avulla...Niin tämän jälkeen keskiöreikä ja rumpu eivät ole naimisissa keskenään 8)...Tämä tapa siis toteutettu takaveto Ladojen kanssa...
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

KimmoH kirjoitti:
Sdelano v SSSR kirjoitti: Moottoriöljyn hinnalla tai laadulla ei ole kyseisen ilmiön kannalta mitään käytännön merkitystä.
SvS
Näin minäkin aina tuohon saakka uskoin, se kyseinen Nesteen kanisterissa ollut öljy muuttui valkoiseksi vaahdoksi heti kun konetta hiemankaan kierrätti, millään muulla öljyllä ei vastaavaa ole tullut ennen tuota eikä jälkeen vastaan. Ja edelleen ostan aina halvinta öljyä mitä kaupasta löytyy ;)
Ettei ollut Valvolinen öljyä eksinyt Nesteen kanisteriin? Muistaakseni ko. merkin öljyt järjestäin vaahtoutuivat ainakin joskus 10 vuotta sitten. Liekö tilanne nykyään toinen.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

sen verta tuon vermeen historiaa ennen kuin aletaan myynti trokariksi mollaamaan...
alunperin tuosta piti tehdä kauppa minua edeltävän omistajan kanssa leimattuna, mutta ei ollutkaan sitten palaneen pakoventiilin takia kelvannut päästöistä.
oli kuulema jollain pajalla hitsuutettu leimaa varten, no kun oli massattu niin en ruvennut sen suuremmin tökkimään.
kansi on oikaistu, vaihdettu kaikki ventiilit sekä ventiilin ohjurin kumit, joten ainakaan ei pitäsi kuriaan sotkea sekaisin.

ensimäisellä näyttökeralla pomppasi etuiskarista, molemmin puolin eturunkoa reistä ja takajousi lautasista.
jupinaa tuli jo silloin liian haaleista etuvilkuista
eli minun laittamaa etuiskarit,etujouset(mersun) pohjaanlyöti kumit telineineen, eturungon molemmat puolet hepattu lootusta sekä taakse laitettu käytetyt jousilautaset mutta ne hiekkapuhallettu ja maalattu. tällöin vielä jarrut ok ja kumit nivelissä ehjiä. juristi ostaessa pirusti, siihen vaivaan uusin laatikoiden tukikumit joka auttoi.
tosin tuolla tuli muutaman kerran mettäsäkin käytyä alla könyämisen jälkeen

arvelin että jossain vaiheessa tulee eteen tuossa heppaamista, mutta olikin sitten nuinkin rapea, no levikeiden alusen arvasikin.
mutta minään kieropalkinto ajatuksena tuota en ole eteenpäin laittanut ja jos se jollekin nyt jotain kuuluu niin käteisen tarve oli uudempaan belarukseen...
nyt on tuon 425:sen kaverina 920 turbo 2000 luvulta

mutta käytetty tavara on käytettyä tavaraa...
Viimeksi muokannut Team perseauki racing, 21.2.2012 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Aina olen tuolla tavalla koputtelemalla irrottanut. Voimaa en käyttänyt edes paljoa, liekkö joku valuvirhe. No voin tuon vielä paikolleen laittaa. Mutta varmaan tilataan rummut molemmin puolin vielä tähän samaan konkurssiin. Ristiniveliä kävin pari hakemassa ja katsotaan jos ne huomenna löytäisi paikkansa Nivassa.

Juu ja mielestäni en ole sinua syyttänytkään. Katsastajaa lähinnä itseni lisäksi. Moottori tuossa tuntuisikin olevan timmissä kunnossa ja pienellä säädöllä sain oikein hyvät päästöarvot. Mutta projektin laajuus pääsi yllättämään ja ehkä viestien sävy ei ole ollut edelliselle omistajalle suotuisaa. Jatketaan harrastamista :)
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

JohnDoe kirjoitti:
KimmoH kirjoitti:
Sdelano v SSSR kirjoitti: Moottoriöljyn hinnalla tai laadulla ei ole kyseisen ilmiön kannalta mitään käytännön merkitystä.
SvS
Näin minäkin aina tuohon saakka uskoin, se kyseinen Nesteen kanisterissa ollut öljy muuttui valkoiseksi vaahdoksi heti kun konetta hiemankaan kierrätti, millään muulla öljyllä ei vastaavaa ole tullut ennen tuota eikä jälkeen vastaan. Ja edelleen ostan aina halvinta öljyä mitä kaupasta löytyy ;)
Ettei ollut Valvolinen öljyä eksinyt Nesteen kanisteriin? Muistaakseni ko. merkin öljyt järjestäin vaahtoutuivat ainakin joskus 10 vuotta sitten. Liekö tilanne nykyään toinen.
Reilu 10 vuotta tuosta tapahtumasta on ja muistaakseni tapahtuneen jälkeen vaihdoin tilalle Valvolinen punaisesta kanisterista öljyt ja ongelma katosi.

Tiedä näitä, kuten tuossa jo edellä todettiin niin ei tilastotieteilyn piiriin oikein mene ;) Mutta mulle riitti yksi niitti ja sen jälkeen en ole yhteenkään kanisteriin koskenut missä lukee Neste.
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja Verronen »

En ota kantaa tuohon öljykeskusteluun sen enempää. Pari ristiniveltä kävin hakemassa ja tänään mahdollisesti vaihdan. Katsotaan riittääkö työkalut.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Verronen kirjoitti:En ota kantaa tuohon öljykeskusteluun sen enempää. Pari ristiniveltä kävin hakemassa ja tänään mahdollisesti vaihdan. Katsotaan riittääkö työkalut.
Nuohan on niin näppärä vaihtaa että haen vielä pari lisää niin tuleepa kaikki uutta. Kärkipihdit vaan oli hukassa, joten sokat jäi vielä laittamatta, jatketaan paremmalla ajalla.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Niin ja nuita jarrurumpuja saa tarjota. Suorat ja ehjät kelpaa. Myös venäjän hinnat kiinnostaa.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Noniin. Nyt olis ristinivelet vaihdettu. Merkkasin akselien ja laippojen asennot, jos sillä jotain merkitystä on. Vielä on kardaanit lattialla, kun joutuu välillä tekemään oikeita töitä.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Noniin kardaanit paikollaan. Jurinat väheni. Nyt alkaa vasta 90km/h mittarinopeudesta. Oli ruuhkaa moottoritiellä töihin mennessä niin en kovempaa päässyt ajamaan.

Sivuvilkut tuli myös vaihdettu ja peräkoukulle laitettua uusi pistoke. Piti vielä vähän paikata eturunkopalkkia.

Tämän jälkeen vilkaisin kelloa ja hoksasin että konttorille voisi vielä keretä.

Niinpä kävin katsastamassa Nivan ja leima tulikin huomautuksitta. Takajarruissa oli soikeutta jonkin verran niinkuin epäilinkin, ei kuitenkaan katsastusta haittaavaa määrää. Varmaan tulee kuitenkin hommattua uudet jarrurummut taakse.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
niiva

Re: Lada Niva 1.6 -87

Viesti Kirjoittaja niiva »

Mistä hommasit sivuvilkut? Missä päin oulua nivaa kasailet?
Vastaa Viestiin