Yleinen käsitys etuvetoladojen huonosta ajettavuudesta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Yleinen käsitys etuvetoladojen huonosta ajettavuudesta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Miksi suurin osa ihmisistä luulee, että etuvetoiset Ladat olisivat jotenkin huonoja ajaa? Kuulemma ne eivät mene suoraan, puoltaminen on ominaisuus eikä yli kahdeksaakymppiä uskalla ajaa. Oman kokemuksen mukaan ko. autot kulkevat suoraan vaikka ilman käsiä, jos ovat kunnossa, ja ihan hyvin uskaltaa ajaa niin kovaa kuin kulkee. Ainoat ei-suoraan kulkevat hammastanko-ohjaukselliset autot, joita olen ajanut, ovat olleet isompia autoja, joista tuppaa kulumaan alustaosat loppuun, eikä omistajilla välttämättä ole viitseliäisyyttä säädättää pyöränkulmia. Eipä nuo ennakkoluulot Ladoja kohtaan sinänsä haittaa, laskee vain autojen arvoa jolloin niitä saa halvemmalla nettiautosta. :lol: Miten on teillä Ladat ohjautuneet?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Yleinen käsitys etuvetoladojen huonosta ajettavuudesta

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Eläkkeellä olevalta autoasentajaltakin kuulin samaa, että etuvetoisissa Ladoissa ei yleensä koskaan ole ajettavuudessa ollut ongelmia. Ennen kuin Ladoja itse omistin, kuulin myös puheita, että olisi ajettavuudessa vikaa. Nyt kun peräti kolme kappaletta omistan, niin pitää todeta, ettei valittamista ole. Näitä koeajaneet kaveritkin ovat yllättyneet hyvästä ajettavuudesta, ilmeisesti takavetoisissa malleissa on ajettavuuden suhteen enemmänkin sanomista: sellaista en ole päässyt itse koskaan kokeilemaan. Yksi tilaisuus oli, mutta kyseinen Lada ei lähtenyt tuolloin käyntiin. Ainoastaan tuli tuossa tilanteessa todettua paikoillaan erittäin raskas ohjaus ja jäykkätoimiset polkimet ja vaihdekeppi. Koeistuttu yksikö oli 80-luvun lopun 2107.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Yleinen käsitys etuvetoladojen huonosta ajettavuudesta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mistä ihmeen tilastosta on kysyjä ja ketjun avaaja saanut tiedon että "suurimmalla osalla IHMISISTÄ" on käsitys etuvetoladojen ajettavuudesta??? :shock:

Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään käsitystä minkään Ladan ajettavuudesta ja vieläpä niin että suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään käsitystä minkään auton ajattevuudesta.

Tämähän on ihan pähkähulluviestiketju. :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Yleinen käsitys etuvetoladojen huonosta ajettavuudesta

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Ainakin tuo vajaat 50 tkm ajettu Samara on tosi mahtava ajella. Vain sisustuksen kitinät laskee tunnelman. Menee suoraan ja tarkasti kuin juna, ajotuntuma on kuten VW Golfissa, ja sama alustahan siinä taitaa ollakin kopioituna / Porschen muuntelemana. Tuon auton kun saisi laadukkaammin koottuna. Ladan kyyti aiheutti ihmetystä muutamissa tutuissa.. "Muovinen tunnelma, mutta ei voi kyytiä moittia". Ei tämä myöskään nyöki möykkyisellä tiellä, vaan menee vakaasti kuin pidemmälläkin akselivälillä varustettu auto. Ei voi verratakaan edes 2000-luvun Corolloihin ja pikku-Mazdoihin ym.. Etuveto-Lada (ja esikuvansa ykköskoppa-Golf) pesee ne kyllä varsinkin talviajettavuudessa, vaikkei luotettavuudessa samaa teekään.
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Yleinen käsitys etuvetoladojen huonosta ajettavuudesta

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Itsellä ei ole toistaiseksi ollut mahdollisuutta koeajaa etuvetoladaa, taidan olla hieman vanhanaikainen :lol:

Ei sen pualeen, ajotuntuma ei taida olla se suurin puheenaihe Ladojen suhteen näillä ihmisillä.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Yleinen käsitys etuvetoladojen huonosta ajettavuudesta

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Sitten vielä on tuo ajettavuus jossain määrin suhteellinen käsitys, kun jokainen kuski on aina tottunut omaan autoonsa. Muutama vuosi sitten koeajoin kaverin silloin omistaman muistaakseni vuosimallia 2000 olleen 112 8v:n ja se tuntui Talbotiin verrattuna huonommalta, kun ohjaus oli olevinaan raskaampi ja kytkin äkäisempi. Nykyään taas enemmän näillä Ladoilla ajettuani ei tuollaista eroa Talbotin hyväksi huomaa, kun on molempiin autoihin yhtä lailla tottunut.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Yleinen käsitys etuvetoladojen huonosta ajettavuudesta

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Itse olen myös aina ollut sitä mieltä, että kaikki on tottumisesta kiinni. Ei tietenkään nyt mikään ojaan jatkuva suistuilu, mutta tiedätte mitä tarkoitan...
Sen verran voin tunnustaa, että minulla on vieläkin tuo kuulalaakeroitu apusimpukka asentamatta Tshernobiiliin, koska olen jo niin rakastunut auton ohjaukseen ja pelkään simpukan pilaavan sen :lol:
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Yleinen käsitys etuvetoladojen huonosta ajettavuudesta

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Eipä ole tullut etuveto-Ladoilla ajettua kuin muutaman kerran eläissäni enkä oikeastaan edes muista minkälaista niillä on ajaa. Kai se olis mieleen jääny jos olis erityisen huono ollu?

Takavedolla onkin tullut ajeltua kohtalaisen paljon ja siitä sen verran että ajo-ominaisuuksiltaan parempiakin autoja on :lol:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Yleinen käsitys etuvetoladojen huonosta ajettavuudesta

Viesti Kirjoittaja manni »

Olen ajanut muutamia Ladoja, eniten Eurosamaraani. Lisäksi olen tyypittänyt takavetoa ja 90-luvun alkupuolen Axtec-Samaraa.

Ohjaus on tehostamattomaksi varsin kevyt, tuntuma hyvä joka vauhdissa, palauttaa hienosti ja suuntavakaa. Edes sivutuulelle auto ei ole pahemmin altis. Suomessa esiintyvillä nopeusalueilla Samara on kotonaan kaupunkivauhdista moottoritievauhteihin. 1,5-litraisella konella jaksaa hyvin ylläpitää 120 km/h rajoitusten alueella vauhtia, jolla ei tarvitse jäädä jalkoihin ja millä tahansa nopeusalueella pääsee ohi kunhan vaihtaa hiukan pienemmälle.

Olen myös ajanut monia uudempia autoja paljon, osa niistä on joiltakin osa-alueiltaan parempi, mutta Samaran kokonaisuus on eniten makuuni. Kaikki käytös, äänimaailma jne ei ole viimeisen päälle viimeisteltyä, vaan ajamisessa on mukavasti vanhan ajan tuntumaa. Jopa kallistelu mutkissa on ominaisuus, jota pidän hauskana :)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Yleinen käsitys etuvetoladojen huonosta ajettavuudesta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kyllä ainakin 112 oli oli vakaa ajettava ja tuntuma tiehen hyvä.Ominaisuudet paranivat entisestään kun hommasin poikittaisen tukitangon eteen.Olen ajant etuvetoladoilla arviolta 120 000km ja kyllä kestää vertailun jousituksen kantavuuden,ohjauksen ym suhteen.Kallistelu kaarteissa on ominaisuus ei vika vrt vanhat ranskalaiset.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Yleinen käsitys etuvetoladojen huonosta ajettavuudesta

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Jaska HKI kirjoitti:Kallistelu kaarteissa on ominaisuus ei vika vrt vanhat ranskalaiset.
Ja tosiaan Talbot-kuskikin on kuin kotonaan Ladassa tämän vuoksi, kunhan hallintalaitteiden eroon tottuu. :D
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Yleinen käsitys etuvetoladojen huonosta ajettavuudesta

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Kallistelu on minustakin hupaisa ominaisuus!
Vastaa Viestiin