Lada 2107 1300 -89

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Lada 2107 1300 -89

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Ajattelimpa perustaa tälle autolleni viimein oman viestiketjun, on tuo 1300 kanttikseni sen verran sitkeä auto, melkoinen taistelija... On se sen verran hurja laite että eiköhän se ole ansainnut oman viestiketjun jossa aion kertoa tämän auton historiaa sekä mitä tälle autolle kuuluu nyt sekä tulevaisuudessa :)

Ladani jäi vuonna 2001 peltoon seisomaan, oisko ollu jotain hyvin loppu syksyä kun ei ollu kuitenkaan vielä lumet maassa. Autoni oli papallani käyttöautona, hän osti tuon Ladan kesällä kohtuu halvalla eikä leimaa ollut kovin paljoa jäljellä ja se toimi muuten aivan hyvin mitä nyt kytkin vähän luisti, pappani vei tuon Ladan katsastukseen eikä se mennyt läpi: syynä oli aivan läpimätä pohja ja siihen pappani totesi että hän ei aio tuota autoa hitsata vaan luovutti auton sekä avaimet minulle, omistin jo silloin yhden Ladan, punaisen nappisilmän vuosimallia -87 (joka on myös pappani entinen käyttöauto). Peltoon metsän laitaanhan tuo kanttilamppu Lada sitten unohtui, ajoin sen sinne parkkiin silloin vuonna 2001 (olin 7v vanha silloin) ja siellä se säilyi aika koskemattomana, oviakaan ei taidettu koskaan avata eikä minulla ollut oikein mitään tarvetta koskaan käydä tuon auton luona. Kunnes sitten vuonna 2011 kesälomalla lada.h.s tuli luokseni kylään ja saimme idean että jos kokeilisimme tuota unohdettua Ladaa käyntiin kun aikalaille 10 vuotta pellossa seisomista oli tullut täyteen...

Hämmästyimme kuinka hyvin tuo Lada lähti niinkin pitkän ajan jälkeen käyntiin! :shock: Täyteen ladattu akku paikoilleen, uutta bensaa reilusti tankkiin sekä pikku huikka kaasariin, tulppia sekä virranjakajaa kurkistimme ja ei muuta kuin starttaamaan, pari kertaa hörähti lupaavasti ja sitten lähti kuin palmun alta 8) :lol: Olisikohan tuo ollut joku 3 kerta kun virta-avainta niksautettiin ja saatiin taltioitua tuo ylösnousemus videolle, tässä video tuon Ladan käynnistämisestä http://www.youtube.com/watch?v=vQfZDBkr ... OQ&index=8

Samana päivänä ajoimme tuolla Ladalla, tässä videomateriaalia siitä: http://www.youtube.com/watch?v=Z9rloldd ... OQ&index=7

Tuo Lada on nyt vakiintunut minulle peltoautoksi nappiksen tilalle, en usko että 1300 Ladani tulee koskaan enää laillisesti liikenteessä liikkumaan joten olen ajatellut että ajelen sillä pellossa niin kauan kuin sattuu romu omin voimin kulkemaan ja sitten kun moottori leviää niin kaikki vähänkään ehkä otetaan autosta irti ja lopuksi mätä kori paaliin. Paperitkin vielä löytyy Ladaani mutta en näe mitään syytä lähteä korjaamaan tuota katsastuskelpoiseksi, kun jo vuonna 2001 tuo auto oli liian mätä niin nyt se vasta ruosteinen onkin pohjasta kun se on ollut märän heinän kanssa pitkään kosketuksissa...

Nykyään pohja on niin huonossa kunnossa että se suorastaan murenee sormiin, aivan kuin kastunut näkkileipä lol: Helmoja ei oikeastaan enää ole jäljellä, peltokäytössä Ladani sai viime kesänä melkoisen hiekkapuhalluksen ja kun ruosteet alkoivat rapisemaan pois niin helmat ovat pikkuhiljaa yksinkertaisesti kadonneet ja lakanneet olemasta :D

Mutta on tuohon tullut osiakin vaihdeltua, en oikein vieläkään tajua että miksi olen käyttänyt euroakaan tuohon härveliin, sekä miksi tuli otettua orkkiskaasari pois ja laitettua axtekki sen tilalle, miksen vain hankkinut jostain jotain muuta toimivaa kaasutinta. Mutta tulipa 2011 kesällä vaihdettua uusi syyläri kun vanha alkoi vuotamaan pahasti, 2011 syksyllä vaihdoin aivan uuden kytkinasetelman, kytkinlevyn sekä painelaakerin koska silloin syksyllä kytkin räjähti kesken peltoleikkien kun levystä lähti molemmilta puolilta kulutuspinnat irti ja ralli loppui... 2011 talvella sekä 2012 alkuvuodesta ei tarvinnut muistaakseni uusia mitään osia, jotain pikku nippeleitä olen sisustasta myynyt niitä tarvitseville, esimerkiksi kattopahvia sekä keskikonsolia ei enää ole. 2012 kesällä uusin startin kun vanha päätti lopettaa toimintansa, kesällä 2012 Ladani alkoi käymään ajottain 3 pytyllä ja pikku hiljaa alkoi ilmenemään käyntihäiriötä. Syksyllä 2012 ei tuota Ladaa kovin montaa kertaa edes käynnistetty, ihan pari kertaa siirsin sitä lyhyitä matkoja ajamalla.

Pitkästä aikaa tuo härveli käynnistettiin kun Flaimanin kanssa innostuimme ja löimme pitkästä aikaa tuon kanttiksen tulille, se oli taas hieman unohtunut seisomaan ja oli ollut käynnistämättömänä jotain yli 4kk. Alkuunsa meinasi olla hieman sähköpuolen ongelmia mutta lähtihän se viimein käymään, huono akku oli jäänyt paikoilleen ja oli aivan tyhjä, vaihdoimme akun mutta sekin yksilö oli aika tyhjä eikä jaksanut oikein startata kunnolla, 3 akku oli sitten parempi ja siinä riitti virtaa mutta laturi alkoikin kipinöimään, yksi mutteri oli pyörinyt lähes auki ja johdot olivat todella löysällä, sen kun kiristi niin sittenhän se hörähti aika vaivatta käyntiin mutta varmaankin vain 1 pytyllä?... Pitkän aikaa Ladani jyskytti ja kävi todella hiekosti, ei suostunut kiertämään yhtään ja pysyi käynnissä vain kaasu lattiassa. Hetken kun Ladani antoi käydä ja lämmöt alkoi nousta niin tuli lisää sylintereitä heräsi henkiin ja se alkoi käymään hieman paremmin, tosin vain 3 pytyllä... Vähän oli yritystä ja se kävikin 4 pytyllä aika nätisti mutta pian alkaa taas pätkiminen, nykiminen ja armoton putkessa polttaminen. Pakoputkikin on ruostunut lähes poikki ja etuputkessa on silmän kokoinen reikä, äänet on aivan mahtavat kun röpöttää jumalattomasti sekä putkessa räjähtelee :lol: En tiedä onko moottori viimein menossa paskaksi vai onko tämä sitä axtekin temppuilua? :? Tällä autolla kun ei ole tullut kovin nätisti ajettua pellossa, en ole kovin paljoa tuota romua arvostanut mutta olisi sillä silti paljon hauskempi ajella kun jos ei olisi käyntihäiriöitä :)

Tulipas aika pitkä viesti mutta toivottavasti edes joku jaksoi lukea loppuun asti :lol:
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: Lada 2107 1300 -89

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Hetkeen en ole tällä härvelillä ajellut, kunnes eilen viimein iski kiinnostus käynnistää tämä raato ja päristellä hieman pellossa rallia :D Nyt löytyi uusi vika, öljyä on koneessa, tyhjäkäynnillä öljynpainevalo palaa kirkkaana, mutta kun nostaa kierroksia niin valo sammuu? Ajon aikana valo välähtelee hyvin harvoin, mutta tyhjäkäynnillä se syttyy aina... Mitäköhän Ladastani on nyt hajoamassa, öljypumppuko?...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Lada 2107 1300 -89

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Öljyn seassa varmaan valtavasti paskaa ja imusihti melkein tukossa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: Lada 2107 1300 -89

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Öljyjä en ole kyllä koskaan tähän autoon vaihtanut, harvoinhan niitä tulee vaihdettua peltoautoon... Yleensä tulee lisättyä silloin kun meinaa loppua, aina ei edes muista lisätä. Öljyt on vaihdettu joskus ennen 2000 lukua :lol: :lol: :lol: Voi olla hyvin mahdollista että öljyt eivät ole enää mitkään aivan parhaimmat mahdolliset... :lol: En tiiä paranisko se sit sillä et jos kaatais kaiken kuran ulos ja kippais jotaki autotallin nurkasta löytyvää jäteöljyä koneesee, sais taas muutaman kilometrin lisää ajoaikaa pellossa ennen moottorin lopullista leviämistä... 8)
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 2107 1300 -89

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Nyt on jo paha pysyä perässä että mikäs auto kyseessä. Mitenkä asia etenee niiden kuvien suhteen? Olisi todella kiva nähdä autokokoelmaasi :)
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: Lada 2107 1300 -89

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Tuolla Ladagallerian puolella on lähes jokainen Ladani nähtävillä 8) mutta tässäpä olisi yksi kuva tästä romusta peltoautostani:

Kuva

Kuva on otettu muistaakseni viime talvena jolloin tuo auto oli jo aika huonossa kunnossa, nykyään vielä paljon huonommassa... :lol:
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 2107 1300 -89

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Niin no kannattaa linkittää niitä aina tekstin joukkoon, paljon miellyttävämpi lukeakin. Tsemppiä!
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: Lada 2107 1300 -89

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Pitkästä aikaa tuli tälläkin autolla leikittyä, lumet oli vielä maassa kun viimeksi tällä ajoin, silloin bensa loppui ja autoni meni kuivaksi. Nyt monen kuukauden seisomisen jälkeen se lähti yllättävän hyvin käyntiin, 15 litraa bensaa tankkiin, laturin paikoilleen asennus sekä laturin hihna paikoilleen. Olin ottanut laturin tästä vähän aikaa sitten irti kun kaverini tarvitsi laturia omaan autoonsa, nyt tässä peltoauton raadossani on paikoillaan sellainen laturi mikä ei lataa lainkaan mutta ei sen tarvitsekkaan, riittää kun laturin hihna pysyy kireällä jotta vesipumppu pyörii. Akku vain paikoilleen ja hetken starttaamisen jälkeen Ladani hörähti käyntiin, toimii vielä toistaiseksi :D

Uusia vikojakin ilmeni jälleen, pohjan ruostevauriot ovat vain pahentuneet, ilmeisesti korikin on alkanut nitkahtamaan koska ovet aukeavat nykyään aika heikosti eivätkä tahdo mennä kunnolla kiinni. Kuskinpuolen ajovalo umpiokin puhkesi eilen tai sitten joskus aikaisemmin, eilen vasta havaitsin että siinä on reikä, ilmeisesti kivi mennyt läpi siitä. Kytkinkin pelittää jostain syystä aika heikosti, poljin jää pohjaan eikä oikein nouse ylös ellei jalalla hieman auta. Joskus 2 vuotta sitten on laitettu ihan uusi kytkinlevy, asetelma + painelaakeri, enkä usko että vika johtuisi niistä, varmaan työsylinteri tai pääsylinteri vetelee vimeisiään. Eilen repesi pakoputkikin irti kesken rallin, kai se otti johonkin kiveen kiinni kun takimmainen äänenvaimentaja sekä keskiputki tipahti tielle.

Tässäpä hieman kuvia talvesta 2013:

Kuva
Kuva

Peräkontti pääsi hieman kärsimään hinauksen yhteydessä, puskureita kun ei ole niin ei ollut kunnon hinauskohtaa. Pujotin ketjun takavalojen kohdasta läpi ja hinasin siitä traktorilla niin peräkontti hieman repesi. Peräkontin luukku ei istunut enää mitenkään paikoilleen (luukku oli auki kun hinasin) joten otin sen irti kun oli vielä ehjä.





Jos joku tarvitsee niin tästä autosta joutaa pois nokkapelti, peräkontin luukku sekä sisusta, voisin ne myydä pois kun ei peltoautossa kannata ehjiä osia pitää paikoillaan. Siistit 2107 mustat kangaspenkit ja ovipahvitkin kohtuu hyvässä kunnossa, jos kiinnostusta niin yhteydenotot joko tässä viestiketjussa tai yv:nä, kuvia voin ottaa halukkaille
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: Lada 2107 1300 -89

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Ja jälleen osia paskaksi tästä romusta, ei päivää ettei harmia, aina kun tämän härvelin käynnistää niin jotain hajoaa... Mutta sellaisia ne peltoautot ovat... :lol: Tänään meni kuskin ovesta ikkunan mekanismi rikki, ajoin ikkuna auki rallia ja tuli isompi töyssy samaan aikaan kun kelasin ikkunaa ylöspäin niin sehän otti ja tipahti alas. Täytyy lähipäivinä äkkiä purkaa sisustasta kaikki ehjä pois talteen jos tulee vesisateita niin ei homehdu pilalle. Olen alkanut harkitsemaan että jos hitsaisi mädät ovet kiinni niin pysyisi kori edes jokseenkin kasassa, saas nähdä milloin on seuraavan kerran aikaa tälle romulle...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Vastaa Viestiin