Takavetoisesta lisäkokemuksia

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja XXX »

Kytkinremontti tuli tehtyä.


Osin työ oli turha, koska remontin aiheutti murtunut kytkimen siirtohaarukka. Se olisi mahtunut tulemaan kytkinkopasta ulos ilman vaihteiston irrotustakin, mutta kun kerran irrotti niin tulipahan sitten vaihdeltua osia enemmänkin. Kytkimen paineasetelma, painelaakeri, kytkinlevy ja vaihteiston takastefa vaihtuivat uusiin.

Ylivoimaisesti vaikein työ oli saada vaihteisto takaisin paikalleen, se kun on melko painava. Aluksi kasasin puista telineen vaihdelaatikon alle ja sidoin laatikon takapään roikkumaan köydellä vaihdekepin reiän kautta matkustamoon. Sitten erittäin pitkillä pulteilla aloin vedättää laatikkoa koneeseen kiinni välillä heilutellen. Lopulta kytkinakseli meni silmälaakeriin ja kytkinlevy booreille. Sitten vaihdoin omat pultit tilalle ja kiristin. Pakoputkea ei tarvitse irrottaa työtä varten kunhan vaihteiston takatuen irrottaa kokonaan pois.
ВАЗ-21053 Жигули
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niin kyllähän sen haarukan saa pois irrottamatta lootaa, senkun vetää vaan mutta kokeiles ujuttaa se paikoilleen :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
tramppas
Viestit: 185
Liittynyt: 2.10.2006 23:02
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja tramppas »

XXX kirjoitti:Kytkinremontti tuli tehtyä.


Osin työ oli turha, koska remontin aiheutti murtunut kytkimen siirtohaarukka. Se olisi mahtunut tulemaan kytkinkopasta ulos ilman vaihteiston irrotustakin, mutta kun kerran irrotti niin tulipahan sitten vaihdeltua osia enemmänkin. Kytkimen paineasetelma, painelaakeri, kytkinlevy ja vaihteiston takastefa vaihtuivat uusiin.

Ylivoimaisesti vaikein työ oli saada vaihteisto takaisin paikalleen, se kun on melko painava. Aluksi kasasin puista telineen vaihdelaatikon alle ja sidoin laatikon takapään roikkumaan köydellä vaihdekepin reiän kautta matkustamoon. Sitten erittäin pitkillä pulteilla aloin vedättää laatikkoa koneeseen kiinni välillä heilutellen. Lopulta kytkinakseli meni silmälaakeriin ja kytkinlevy booreille. Sitten vaihdoin omat pultit tilalle ja kiristin. Pakoputkea ei tarvitse irrottaa työtä varten kunhan vaihteiston takatuen irrottaa kokonaan pois.
Tuohon vaihteiston irrotukseen ja kiinnitykseen on tavallinen hallitunkki myös kätevä apu, kuormaliinalla laatikko pohjasta kiinni tunkkiin ja se siirtyy kätevästi pyörien päällä edestakaisin, korkeuden saa passattua myös helposti.
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja degen »

Nyt takapotkulada teki minulle ensimmäisen ikävän temppunsa nelivuotisen urani aikana. Kombin jarrupoljin painui pohjaan, kun kokeilin lukkojarrutusta pakilla. Onneksi hajosi parkkiksella eikä motarilla. Eipä surkuttelu auta, vaan hommiin on käyminen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
virtain
Viestit: 1115
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja virtain »

Minulta hajosi eilen combista vaihdelaatikko....ensin alkoi 3:nen pomppimaan pois päältä aina silloin tällöin (siis jo alkutalvesta)...No eilen sitten vedin pitkiä luistoja 3:sella,niin alkoi tosissan hylkimään tätä vaihdetta...Ei siis pysynyt enää päällä vaikka kädellä yritti pitää :lol: ....Eikä siinä kaikki,kotimatkalla risteyksestä lähtiessä kuului lootasta aika kova pamaus,ja samalla 1:nen pomppas pois päältä...Eli lootan vaihto onpi käsillä :lol:
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja degen »

Jälleen ikävyyksiä, tällä kertaa jäätiin melkein tielle. Ykskaks kaheksankympin vauhissa kombi vaan alkaa hyytyä eikä reagoi ollenkaan kaasuun. Rullattiin tien sivuun. Arvasin heti vian olevan sytkäboksissa. Oli varapoksi messissä, vanha veks ja toinen tilalle ja käynnistyi heti. Se siitä.
Kaverikin oli kyydissä. Minä korjasin vian ja kaveri vastasi asiakaspalvelusta. Siihen pysähtyi viisi autoa kaiken kaikkiaan. Ulkopuolinen apu oli tällä kertaa tarpeetonta. Liittimet eivät olleet peruuttaneet pistokkeessa, joten poksi meni rikki.
Arvatkaapa hävettikö, kun oli lada konepelti pystyssä tien poskessa hätävilkut päällä ja itse tekee taikoja konehuoneessa?
Ei oikeestaan tippaakaan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Kozlov

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kozlov »

Viime viikon perjantaina tuli lähdettyä valoista vähän hätäsemmällä kaasujalalla, perä rupesi hyppyyttää. Hyppyyttäminen loppui, ja heitin kakkosta tupaan. Kuului jumalaton pamahdus, jonka jälkeen kone otti jenkaa aika kivasti, mutta matka hyytyi siihen. Sain valutettua lähimmälle parkkipaikalle, ja kirosin jo mielessäni tulevaa laatikko remonttia. Pienen tutkailun jälkeen ilmeni ettei laatikko ollutkaan pettänyt, vaan oli perä mennyt sileäksi.

Noh, tuossa eilen iltana kaverin kanssa nappasin taka-akselin irti, ja diagnoosi osoittautui oikeaksi. Noh, hyvällä tuurilla larssoni on jo tänään/huomenna taas liikenteessä, kaikkien kanssa-autoilijoiden riemuksi...

Yllätyin positiivisesti siitä, että miten helppoa taka-akselin irroitus loppujen lopuksi on. Pari hassua mutteria irti + kardaani, niin meinasi tulla akseli syliin. Pysyivät vielä jarruputketkin ehjinä!

P.S. Onko 2107 ladojen perävälityksissä suuria eroja?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No ei sitä koko helvatan akselia olisi tarvinnut irrottaa perämurikan vaihtoa varten...

Paikat hajoaa kun on liian vähän tehoa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
apastori

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja apastori »

kokemuksia omista ladoistani joita minulla on ollut vuosien varrella:

1500s -94 axtec - muuten pelasi jotenkuten mutta heti kättelyssä oli se perus päästöjen kanssa pelleily, hyväksi havaittu konsti on käyttää weberiä ja nitrometaania(en ole näitä kaasutinexperttejä...).
1200s -90 ruostevaurioiden korjauksen ja kytkimen vaihdon jälkeen pelasi täysin moitteettomasti.... niin kauan kun se pysyi pyörillään...
1700L -83 se perus nykiminen? mutta ei milloinkaan "jättänyt" tielle! risteyksestä rempaisin liilleelle niin sintteristä tuli yks lapa kankaalle... silti sai ajettua vielä pajalle...
1500s -94 en oppinut ekasta ladastani joten ostin samanlaisen.. mutta edellinen omistaja oli laittanut tehdasuuden kaasuttimen eli se pelasi täysin moitteetta.
1200s -90 en kauaa kerennyt ajella kun se rakenteluvimma iski... tähän rakennan sitä 16v tekniikkaa....
1500s -74 (2103) tämä on ollut kaikista toimintavarmin auto mitä koskaan olen omistanut! toisaalta on se ollut kyllä kaikista ruminkin!
1700i -95 (2104) perheenlisäyksen johdosta ajattelin hankkia tilavamman yksilön päivittäiseen ajoon, tämä on sen verran uusi tuttavuus etten osaa sanoa muita kokemuksia kuin se että ton nappiksen kanssa on ne samat ominaisuudet sen käynnin kanssa...


mutta mikä siinä on että noi axtecit ja toi farmari on ollu täynnä sellasia pikkuvikoja täynnä...kaikissa äänti laatikko, ovet ei istu kunnolla, jotkut ovien lukot sököjä ja farmarissa polttoainemittari näyttää aina liian paljon vaikka on uusi anturi ja johdotus....

ovatko nämä niinsanottuja yksilöiden vikoja vai voiko olla laatu noin paljon huonompi kuin neuvostoliiton aikaan....?
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ilmeisesti export autot ennen kasattiin muista kuin maanantai ja perjantai osista.... Ja kasauskin keskiviikkona.
Avatar
paavon
Ylläpito
Viestit: 1398
Liittynyt: 24.7.2007 21:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja paavon »

Niin onkohan niillä kotimaan ja vientimalleilla laaduilla eroa? Vai onko tää vaan venäläisten keksimä syy miksi suomalaisilla kestää ladat paljon pidempää. Mitä tuota venäläisten kiinostusta asioiden hoitoon/korjaamiseen on katsonu, niin eipä juuri yllätä jos siellä autotkin hajoaa käsiin ennätysvauhtia.

On kyllä taas harrastamista koko rahan edestä tuolla ajelu. 1200L ja 1988 vuosimalli, ehkä ajettu sen 150tkm, mitä luultavammin 2. kierros, mutta mittaristo vaihdettu pari vuotta sitten kun polttoainemittari oli rikki, eli en varmaan lukemaa muista. Auto on katsastettu 2012 loppusyksystä. Seuraavan kerran edessä 2014 helmikuuhun mennessä. En nyt mitenkää väitä että olisi erityisen paskassa kunnossa ikäiseksi autoksi, mutta eipä kyllä mitenkään ylivertaisen laadukkaaltakaan tunnu ja osahan noista on ihan luonnollista kulumaa :D

Autolla on ajettu 6 vuoden aikana ehkä noin 70tkm, pääasiassa vain kesäkautena. Nyt edellisen talven oli ajossa, ja koko aika myös 7/2007 - 1/2009, mutta ei silloinkaan juuri ajoa talvella tullut. Eli tässä viimeisen reilun vuoden aikana korjattuja asioita, tai jotka on "työn alla"
  • - jarrut laahaa, tuo asiantuntija epäili että pääsylinteri olisi kenties rikki. Saas nähdä millainen murhenäytelmä tästäkin seuraa. Ensi viikolla selvinnee.
    - kaasuttimen vipu jää välillä jumiin, tyhjäkäyntiä joku 1500rpm. kun käy vähän ropaamassa, toimii normaalisti taas.
    - satunnaisia käynti & käynnistysongelmia, tänä aamuna lähti hyvin tulille, pari tuntia myöhemmin kävi todella huonosti eikä meinannut pysyä käynnissä. Liekö käynyt kaikilla. Viime viikolla kun satoi vettä, ei luvannutkaan :?
    - huohottimen putki irtipoikki, vaihdettu uusi tilalle.
    - ryyppy ei toiminu, vaati hieman voitelua/säätöä.
    - startti oli voimaton, ja suurinosa hampaista kulunut pois. uusi tilalle.
    - bensaletku vuoti taka-akselin kohdilta, vaihdettu uusi letkun pätkä.
    - syyläri vuoti, käytetty korjaamolla paikattavana.
    - sytkän osat vaihdettu kahteen kertaa viime kesänä, ensin uudet kärjet yms kilkkeet ja sitten kärjetön sytkä tilalle.
    - kärjettömän mukana tullut sytkämoduuli hajos, nyt tilalla länsivalmistenen Motonetistä. Vaihdettu varmuudenvuoksi tulpanjohdot ja tulpat samalla.
    - termosaatti leipoi kiinni, vaihdettu uuteen.
    - perä hajosi, vaihdettu tilalle käytetty.
    - vetoakselin stefat vaihdettu
    - erinäinen määrä sähkövikoja:
    • - tuulilasin pyyhkijät jää helposti jumiin jos kuivana pyyhkii, ja polttaa sulakkeen.
      - vilkut ei toimineet, ei myöskään hätävilkut, vaihdettu vilkkurele ja myöhemmin vielä hätävilkkujen kytkin.
      - parkki ei palanut toisella puolella edessä eikä toinen takavalokaan, poltti sulakkeita. Oikosulussa, uusittu rikkinäinen johto.
      - töötti rikki, ratin sisältä oli hajonnut joku osa, en nyt muista enään mikään, mutta korjattu.
      - takalasin lämmittimen maahantuojan(?) jälkiasentama sulakepesä oli hajonnut, autoon vaihdettu toisenlainen sulakerasia mihin käy laattasulakkeet, samalla sulake siiretty siihen.
    mitä tuolle PITÄISI tehdä vielä tässä kesän/syksyn mittaan.
    • - uudet helmat ja etukulmien paikkaus/vaihto + maalailua.
      - jarrusatulasta meni taas liukutapin pidike rikki, niitä avatessa, eli ehkä se ois aika hankkia molemille puolille uudet satulat.
      - takapään jarruputket pitäisi vaihtaa kanssa samalla kun alustaa käy läpi muutenkin, etujarruille putket vaihdettiinkin pari vuotta sitten jo.
      - ainakin toinen alapallo rupeaa olemaan vaihtokunnossa.
    Sen sijaan toimineet ihan ongelmitta ja niiden vuoroa "odotellessa".
    • - laturi on ilmeisesti alkuperäinen
      - laatikkokaan pidä ääntä juurikaan, tuntuu öljyä vähän vuotavan jostain.
      - kone hieman vuotaa öljyä, konetta putsattu ja seurataan tilannetta.
      - päästöt ovat aina olleet OK.

Luultavasti jo unohdin asioita mitä tuosta on matkan varrella hajonnut. Mutta kyllä kokonaisuutena on hyvin palvellut 2007 kesästä lähtien, paljon paremmin mitä oletti! Aikaisemmin tehdyistä tulee nyt mieleen ihan perus huoltotoimenpiteiden lisäksi ainakin hitsailu, kärjet, kiihdytyspumpun kalvo, pakoputki keskeltä ja lopusta, kytkin, perus jarruremppaa, kytkimen pääsylinteri ja muistaakseni myös jarrujen pääsylinterille ainakin jotain tehty, takavalojen kuvut pitänyt vaihtaa kun haalistunut oranssi kokonaan pois, edestä umpiot vaihdettu, lämppärin hanakin piti vaihtaa, se oli hajonnut ja tilalla joku aivan epämääräinen härveli, tupakka-ikkunan kiinnitys hajonnut, ainakin yhdestä ikkunasta ikkunannostin mennyt rikki. Pyyhkijöillekin jotain tehty, joku niistä hajos ja hankin koko moottorin+vivuston uusiksi, en muista enään mikä. Virta-avainkin joskus katkesi virtalukkoon + muuta pientä jotka olen autuaasti unohtanut jo.

Viimeinen vuosi on ollut toisinaan vähän raskasta. Jossei autolla olisi harrastearvoa, niin aivan varmasti olisin jo tajunnut paalauttaa :lol: Autohan nyt ei varsinaisesti ole minulla käyttöautona, vaan lähinnä harrastekulkuneuvo.
Paavo & Lada 1200L
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

paavon kirjoitti:mitä tuolle PITÄISI tehdä vielä tässä kesän/syksyn mittaan.
  • - jarrusatulasta meni taas liukutapin pidike rikki, niitä avatessa, eli ehkä se ois aika hankkia molemille puolille uudet satulat.
    Näissä EI ole Liukutapillisia jarrusatuloita ellei ole asennettu jonkin muun autovalmistajan satuloita alkuperäisten tilalle.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
paavon
Ylläpito
Viestit: 1398
Liittynyt: 24.7.2007 21:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja paavon »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
paavon kirjoitti:mitä tuolle PITÄISI tehdä vielä tässä kesän/syksyn mittaan.
  • - jarrusatulasta meni taas liukutapin pidike rikki, niitä avatessa, eli ehkä se ois aika hankkia molemille puolille uudet satulat.
    Näissä EI ole Liukutapillisia jarrusatuloita ellei ole asennettu jonkin muun autovalmistajan satuloita alkuperäisten tilalle.

Aah, no se voi oilla. Mutta alkuperäiset noi on, kun toinen on aikaisemmin vaihdettu romikselta haeuttu mutta sekin rupeaa olemaan hieman huonossa hapessa.

http://i50.photobucket.com/albums/f335/ ... CF0002.jpg

Tarkoitin noita tuossa kuvassa (joku googlen kuvahaulla haettu kuva, liekö tuo jostain fiatista, anyway mutta samaa näköä) näkyviä tappeja jotka tulevat sokalla kiinni tuohon satulaan ja pitävät palat paikallaan, onko tuo alumiiniä/tjs. Mikä se niiden nimi onkaan. Mutta toinen niistä on murtunen toisesta, ja toiselta puolelta lohkeillut molemmat.
Paavo & Lada 1200L
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ne tapit ovat yksinkertaisesti juuri jarrupalojen kiinnitystapit.

Ei koko satulaa tarvitse uusia, jos pelkät tapit, jouset ja sokat ovat rikki. Niitä saa uusia.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
paavon
Ylläpito
Viestit: 1398
Liittynyt: 24.7.2007 21:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Takavetoisesta lisäkokemuksia

Viesti Kirjoittaja paavon »

Aah kiinnitystapit sitten vaan :) Ei ne tapit ole rikki, vaan murtunu ne kiinnityskorvat toisesta päästä mihin ne pistetään kiinni siinä jarrusatulassa, onko se nyt jotain alumiiniä. Mutta pitää ihmetellä millasta palikkaa sinne ostaa, tosiaan siitä on toinen vaihdettu joskus aikoinaan kun katsastusmies huomautti asiasta, ja romikselta löytyi hieman ehjempi. Mutta aika huonossa kunnossa näytti olevan sekin noiden osalta kun katselin.
Paavo & Lada 1200L
Vastaa Viestiin