Taas tuli Samara hankittua, 1999 aito venäläinen

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
vazsputnik

Taas tuli Samara hankittua, 1999 aito venäläinen

Viesti Kirjoittaja vazsputnik »

Edellisessä Eurosamarassani oli harmillinen 2.vaihteen synkrorusahdus, joten annoin sen vaihdossa Fiat kaupassa. Kun oli pari viikkoa maannut Stilon alla( lähes kaikki sen huolto tehdään alakautta) alkoi jo kaduttaa, että otin tuollaisen Can-väylä zombien tontille. Kun vielä Fiatti käyttää kalliita 15 tuuman talvipyöriä ja minimissään 200 sadan hintaista vetokoukkua, niin Samaran tai Satakympin ostaminen talveksi alkoi tuntua houkuttelevalta.
Tarvitsi vain löytää vetokoukullinen Samara, uudehkot talvipyörät olivat entuudestaan varastossa. Löysin Nettiautosta sopivan yksilön, jossa oli alla uudet kesärenkaat ja ajettu 103000 km. Vielä löytyi uudehko Blaupunkt CD-stereo ja 4 ämyriä hattuhyllystä.
Jännin kohta oli tuo vaihteisto, kun ei kannattanut lähteä sitä erikseen tutkimaan, ja onni suosi tällä kertaa rohkeaa, vaihteisto oli ok, lievä vihellys vitosvaihteella kuului. Kytkinremonttikin oli tehty hiljattain.
Ainoa miinus on tuo ruoste, joka on hoidon puutteessa alkanut nakertaa konepellin etureunaa ja takaluukkua. Pohjassakin on pari reikää, mitkä myyjä kyllä rehellisesti kertoi. Ajatelkaa, jos tähän 1999 Ladaan olis joku viitsinyt ruiskuttaa öljyä oviin ja kotelonsuojaa luukkuihin joskus 2005 viimeistään, niin auto olisi kuin uusi. Mutta Lada saa harvoin tarvitsemaan huoltoa, tämäkin oli saanut ensimmäiset 60000 km vain öljynvaihtoja ja kerran tulpat. Ei puhettakaan venttiilien säädöstä ym välttämättömästä. Pitääkin pikapuoliin tarkistaa ne venttiilit, ettei ylisuuret välykset ole taas hakanneet nokka-akselia kuopille. Eurosamarassanakin oli säätöpalakin aivan ruikulla sen kuluneen nokan kohdalla. No, täältä palstalta sain tosi edullisesti uuden nokka-akselin ja venttiilien säätötyökalun+paloja. Mutta kaikenkaikkiaan 500 euroa on taas investoitu järkevästi, ei ole mitään AlfaODB Android apsia taikka muuta tietotekniikkaa.
Saahan niitä koodeja ulos Samarastakin tarvittaessa, mutt enginecheck valo on aika harvinainen, jos ei aivan raakaa etanolia laita tankkiin.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Taas tuli Samara hankittua, 1999 aito venäläinen

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Ne venttiilien välykset pienenevät ajon myötä, kun venttiilit uppoavat seeteihin. Jos nokka-akseli kuluu kuvaamallasi tavalla, niin syypäänä on joko huono öljy tai öljyn seassa olevat vierasesineet tai materiaalivirhe nokka-akselissa.

Omallani oli ajettu 220 tuhatta kun sen ostin, eikä huoltokirjassa ollut yhtään merkintää venttiilien välysten tarkastamisesta tai säädöstä. Nelossylinterin pakoventtiili oli uponnut seetiin 0,15 millimetriä.

Niiden säätöpalojen kuppeineen pitäisi pyöriä vapaasti, joten vaikka nokka-akselissa tai öljyissä olisi vikaa, pitäisi kuluneeseen nokkaan vastaavan säätöpalan silti kulua tasaisesti. Jos säätöpala kuluu epätasaisesti, niin öljyn seassa olevat epäpuhtaudet ovat saattaneet jumiuttaa sieltä jotain ja estää säätöpalan pyörimisen.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
ff8728
Viestit: 1890
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Taas tuli Samara hankittua, 1999 aito venäläinen

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Hintaluokassaan samarassa on autoa riittävästi, kaiken kelin auto. Takavuosina ajoin kaasarisamaralla jotakin 130000 km, isompia ongelmia ei ollut...Huollatin Konelassa/Deltassa ajallaan(itse en osannut).
Joka noista ymmärtää, niin kannattaa varmasti silloin tällöin avata venttiilikopan kansi, tutustua hiukan samaran sielunelämään, varmistaa että kaikki on ok, säädöt yms.
Ihan liian usein minulle on kerrottu juuri noista nokka-akselin "materiaalivirheistä"...
Kyllähän noita pitää huoltaa, ennenkun mitään isompaa pääsee tulemaan.
warre 353w sedan,
vazsputnik

Re: Taas tuli Samara hankittua, 1999 aito venäläinen

Viesti Kirjoittaja vazsputnik »

Smoppi kirjoitti:Ne venttiilien välykset pienenevät ajon myötä, kun venttiilit uppoavat seeteihin. Jos nokka-akseli kuluu kuvaamallasi tavalla, niin syypäänä on joko huono öljy tai öljyn seassa olevat vierasesineet tai materiaalivirhe nokka-akselissa.

Omallani oli ajettu 220 tuhatta kun sen ostin, eikä huoltokirjassa ollut yhtään merkintää venttiilien välysten tarkastamisesta tai säädöstä. Nelossylinterin pakoventtiili oli uponnut seetiin 0,15 millimetriä.

Niiden säätöpalojen kuppeineen pitäisi pyöriä vapaasti, joten vaikka nokka-akselissa tai öljyissä olisi vikaa, pitäisi kuluneeseen nokkaan vastaavan säätöpalan silti kulua tasaisesti. Jos säätöpala kuluu epätasaisesti, niin öljyn seassa olevat epäpuhtaudet ovat saattaneet jumiuttaa sieltä jotain ja estää säätöpalan pyörimisen.
Niinhän niiden välysten kuuluisi pienentyä, mutta entä jos Vladimir on liukuhihnan ääressä, maanantaina pienessä kohmelossa, laittanut alunperin liian suuren välyksen. Tuossa Eurosamarassa vain yksi nokka oli kärsinyt ja hakannut sen säätöpalan kuopille. Ainakin ne välykset pitää tarkistaa, niin tietää sitten tilanteen. Sen jälkeen on helppo tarkkailla liuskamitan avulla miten tilanne etenee kilometrien saatossa.
Tänään jatkoin huoltohommia ja vaihdoin öljyt ja suodattimen. Myös ovet öljysin ja ne etu- ja takaluukkujen reunat. Kynnyksiä en voi öljytä ennenkuin mahdolliset reiät on tutkittu ja hitsattu. Ainakin pelkääjän penkiltä, kynnyskotelon vierestä on näköyhteys maahan.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Taas tuli Samara hankittua, 1999 aito venäläinen

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Huolto-ohjelmaan kuuluu TARKISTAA ne välykset 30 000 kilometrin välein ja säätää tarvittaessa. :) Tuntuu kyllä että edes valtuutettu huoltokorjaamo ei niitä useinkaan tarkista taikka säädä. Itse asiassa Suomessa ei nykyään juuri mikään autokorjaamo tee venttiilinvälyksien säätöjä noihin palasäätöisiin autoihin, vaikka palasäätö löytyy monista uusistakin autoista. Myöskään moottorikoneistamot eivät ainakaan oman otannan perusteella enää sorvaile niitä säätöpaloja, kun joskus soittelin muutaman koneistamon läpi. Siksipä nuo säätöpalat tahtovatkin olla vähän kiven alla.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Taas tuli Samara hankittua, 1999 aito venäläinen

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Säätöpaloja saadaan Venäjältä. Mittoja ja tilausta kehiin niin homma hoituu helposti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Taas tuli Samara hankittua, 1999 aito venäläinen

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Säätöpaloja saadaan Venäjältä. Mittoja ja tilausta kehiin niin homma hoituu helposti.
Hienoa! Pitäisikin erääseen BX-shitikkaan säätää venttiilit. Kunhan saan mittailtua minkä kokoisia paloja siihen tarvitsee niin raportoin siitä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Taas tuli Samara hankittua, 1999 aito venäläinen

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Ne ovien ja takaluukun alasaumat muuten kyllästyvät hyvin siitä ruosteenestoaineesta, kun sitä suihkuttaa ovien sisään ja antaa valua saumoihin sisältäpäin. Ulkopuoleltakin toki kannattaa sisäpuolet ovien alareunoista käsitellä. Sivuovissa on ihan tulpat sitä ruosteenestoaineen suihkutusta varten. Takaluukussa pitää joko irrottaa ne kumivaimentimet ja niiden rei'istä suihkuttaa tai sitten vaikka rekisterikilven valojen rei'istä suihkuttaa sitä ainetta.

Jostain älyttömästä syystä ammattimaiset "ruosteensuojausfirmat" "suojaavat" autoista ainoastaan ovien näkyvät puolet maalaamalla niitä alareunoja vähän jollain kiveniskumassan tapaisella tökötillä. Se ei kuitenkaan estä ruosteen etenemistä mitenkään, koska ruostuva sauma, josta ruostuminen alkaa, on oven sisäpuolella, ja kotelosuoja-ainekin monesti tuntuu niiltä jäävän laittamatta, eli menevät siis vain siitä mistä aita on matalin. Tuntuu noiden ruostesuojausfirmojen asiantuntemus olevan joko täysin olematonta (suihkivat vain aineita näkyviin paikkoihin miettimättä ollenkaan järjellä mihin sitä edes kannattaisi laittaa), tai sitten vain idea on että meikataan ne ulospäin näkyvät ruosteet piiloon ja otetaan asiakkaalta rahat pois.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
vazsputnik

Re: Taas tuli Samara hankittua, 1999 aito venäläinen

Viesti Kirjoittaja vazsputnik »

Smoppi kirjoitti:Ne ovien ja takaluukun alasaumat muuten kyllästyvät hyvin siitä ruosteenestoaineesta, kun sitä suihkuttaa ovien sisään ja antaa valua saumoihin sisältäpäin. Ulkopuoleltakin toki kannattaa sisäpuolet ovien alareunoista käsitellä. Sivuovissa on ihan tulpat sitä ruosteenestoaineen suihkutusta varten. Takaluukussa pitää joko irrottaa ne kumivaimentimet ja niiden rei'istä suihkuttaa tai sitten vaikka rekisterikilven valojen rei'istä suihkuttaa sitä ainetta.

Jostain älyttömästä syystä ammattimaiset "ruosteensuojausfirmat" "suojaavat" autoista ainoastaan ovien näkyvät puolet maalaamalla niitä alareunoja vähän jollain kiveniskumassan tapaisella tökötillä. Se ei kuitenkaan estä ruosteen etenemistä mitenkään, koska ruostuva sauma, josta ruostuminen alkaa, on oven sisäpuolella, ja kotelosuoja-ainekin monesti tuntuu niiltä jäävän laittamatta, eli menevät siis vain siitä mistä aita on matalin. Tuntuu noiden ruostesuojausfirmojen asiantuntemus olevan joko täysin olematonta (suihkivat vain aineita näkyviin paikkoihin miettimättä ollenkaan järjellä mihin sitä edes kannattaisi laittaa), tai sitten vain idea on että meikataan ne ulospäin näkyvät ruosteet piiloon ja otetaan asiakkaalta rahat pois.
Ovet olivat tässä minun yksilössäni jo niin huonossa hapessa, että vain öljyäminen toimii.Mutta nuo luukut meni vielä kotelonsuojalla, kun ruoste ei ollut niin pahasti edennyt. Eilen käytin Samaran peltitohtorilla ja pohja tilkittiin. Kävin vielä hakemassa kumiliikkeestä puolen tusinaa muovitulppia, joita puuttui kynnyksen viereisestä kotelosta. Nyt ei suolavedellä ole enää suoraa reittiä kotelon sisuksiin.
Vakiohuoltona laitoin uudet takajarrusylinterit, kun oli edellisessä katsastuksessa heittoa melkein 30 prossaa.
Venttiilien säädöt tuli myös tarkastettua, Olivat tällä kertaa aivan toleransseissa.
Vielä kun sais uudet jarruletkut eteen vaihdettua, niin alkaa olla valmis seuraavaa leimausta varten. On se vaan helppoa tämä Ladan ruuvaaminen, etten sanoisi melkein huvia. Pitää kohta lähteä käymään sillä Tampereella, niin voi tutkia, kannattaako ostaa Stiloon AVK:lta moottori, vai riskeeraako vanhan kannen plaanaamisella. Monesti kannattaa vaihtaa koko kone, jos on jotain outoa vikakoodiongelmaa. On se kumma, kun Fiatin insinöörit saavat vielä nykyaikana suunniteltua moottorin, joka syö öljyä, vaikka on ajettu reilusti alle 200 000 km. Ilmankos siirtyivät Opelin moottoreihin 2006. Laittaisinkin mieluummin Opel-moottorin, mutta insinöörit ovat luultavasti muuttaneet tietokonesysteemiä niin, ettei Ecotekki mene suoraan vanhempaan Stiloon.
EOBD:n keksijä pitäisi hirttää, sanonko mistä. :)
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Taas tuli Samara hankittua, 1999 aito venäläinen

Viesti Kirjoittaja mush »

vazsputnik kirjoitti:Vakiohuoltona laitoin uudet takajarrusylinterit, kun oli edellisessä katsastuksessa heittoa melkein 30 prossaa.
Nuo heitot johtuu useasti jumivasta jarrupaineensäätimestä, joka kannattaa jumpata ennen leimalle tarjoamista:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=28138

Meillä oli tänä kesänä leimalla taas vaihteeksi jumissa, vaikka konttorille mennessä ajoin takapyörän kävelytien korokkeelle ja painelin jarrua hyvän tovin. Lähti taas toimimaan kiilaamalla jarrupaineensäädin ja tekemällä kunnon jarrutuksia (ei liikenteessä, vaan vaikka jossain tyhjällä parkkipaikalla).
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
vazsputnik

Re: Taas tuli Samara hankittua, 1999 aito venäläinen

Viesti Kirjoittaja vazsputnik »

mush kirjoitti:
vazsputnik kirjoitti:Vakiohuoltona laitoin uudet takajarrusylinterit, kun oli edellisessä katsastuksessa heittoa melkein 30 prossaa.
Nuo heitot johtuu useasti jumivasta jarrupaineensäätimestä, joka kannattaa jumpata ennen leimalle tarjoamista:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=28138

Meillä oli tänä kesänä leimalla taas vaihteeksi jumissa, vaikka konttorille mennessä ajoin takapyörän kävelytien korokkeelle ja painelin jarrua hyvän tovin. Lähti taas toimimaan kiilaamalla jarrupaineensäädin ja tekemällä kunnon jarrutuksia (ei liikenteessä, vaan vaikka jossain tyhjällä parkkipaikalla).
Voi se vika olla siinä säätimessäkin, mutta tässä oli oikea sylinteri jumissa ja pukkasi jo jarrunestettäkin männän ohi, kun runttasin jarrua. Katsastuspaperissa juuri tämä oikea puoli jarrutti paremmin, vaikka nyt ei männät liikkuneet paljon minnekään. Vasemmalla takana männät vielä liikkuivat normaalisti. No , eiköhän se nyt jarruta tasaisemmin, jos se säädin suostuu toimimaan.
Vastaa Viestiin