Lada 1200L Projekti
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Lada 1200L Projekti
Laitetaas tänne vähä rojektin tynkää omasta latuskasta.
Ihan näin alkuun että etenee varmaankin aika hitaasti mutta yritetää jotain saaha aikaseks.
Tarkotus olis näin alkuun saaha leimalle, ja siitä sitten lähteä etenemään.
Koneellisesti ei ole vielä mitään suunnitelmia.
Vakiolla ajellaan aluksi ja sitten mietitään jos lisää tehoja tahotaan.
Vanteiksi tulee ATS Classic 13x7 (vaatii spacerit väliin että menee)
Alustaksi tulee luultavasti PlazaSport kuulemma suht hyvä ja hinnaltaan halpa?
Takalasi ja takasivulasit tummennetaan.
Ja pitäähän autossa musiikin soida
Mankka, 6x9 hattuhyllylle
diskantit (ehkä), SPL Dynamics 15"
jonkinlainen äänieristys.
Laitetaas pari kuvaa laitteesta.
http://aijaa.com/mHftS2
http://aijaa.com/8lEe3o
Sitte vähän huolenaiheita
Katto lievästi homehtunu
http://aijaa.com/sdDEDG
Molemmat takaovipahvit saanu aika paljon kosteutta, vetäny kivasti mutrulleen.
http://aijaa.com/R4vUU6
http://aijaa.com/CyeLoU
Kukkinu on parista kohtaa, yritetään mahdollisimman paljon kiriä ruostetta pois.
http://aijaa.com/CogI4u
http://aijaa.com/zNrPbO
http://aijaa.com/oqmSJi
http://aijaa.com/9KTVGD
http://aijaa.com/9fZIDQ
http://aijaa.com/ojp8sX
http://aijaa.com/T38FP4
http://aijaa.com/S6EFBj
http://aijaa.com/s85pgo
http://aijaa.com/gihJQ5
Ja jonkun sankarin taideteos kuskin ovessa (näkyy vähän huonosti kuvassa mutta mulukkuhan se siinä tököttää)
http://aijaa.com/md6Dqv
Edellisen omistajan lattiapaikat. Jotain rosteria mitälie.
http://aijaa.com/c5JLSV
http://aijaa.com/6845BX
Ei muutaku auki. Rosteria sielätäälä.
http://aijaa.com/eERQG4
http://aijaa.com/5Dz8ve
http://aijaa.com/Kqprtc
http://aijaa.com/z8HTWO
Menee melkein koko kuskin lattia uusiks, mutta tehää mitä tarvii.
Tästä jatkuu sitten jokunen päivä
aina ei ole aikaa laitella mutta pyritään kuitenkin tänne välillä jotain päivittää.
Kaikki palaute on tervetullutta
vinkkejä ja ehotuksia saa antaa
Ihan näin alkuun että etenee varmaankin aika hitaasti mutta yritetää jotain saaha aikaseks.
Tarkotus olis näin alkuun saaha leimalle, ja siitä sitten lähteä etenemään.
Koneellisesti ei ole vielä mitään suunnitelmia.
Vakiolla ajellaan aluksi ja sitten mietitään jos lisää tehoja tahotaan.
Vanteiksi tulee ATS Classic 13x7 (vaatii spacerit väliin että menee)
Alustaksi tulee luultavasti PlazaSport kuulemma suht hyvä ja hinnaltaan halpa?
Takalasi ja takasivulasit tummennetaan.
Ja pitäähän autossa musiikin soida
Mankka, 6x9 hattuhyllylle
diskantit (ehkä), SPL Dynamics 15"
jonkinlainen äänieristys.
Laitetaas pari kuvaa laitteesta.
http://aijaa.com/mHftS2
http://aijaa.com/8lEe3o
Sitte vähän huolenaiheita
Katto lievästi homehtunu
http://aijaa.com/sdDEDG
Molemmat takaovipahvit saanu aika paljon kosteutta, vetäny kivasti mutrulleen.
http://aijaa.com/R4vUU6
http://aijaa.com/CyeLoU
Kukkinu on parista kohtaa, yritetään mahdollisimman paljon kiriä ruostetta pois.
http://aijaa.com/CogI4u
http://aijaa.com/zNrPbO
http://aijaa.com/oqmSJi
http://aijaa.com/9KTVGD
http://aijaa.com/9fZIDQ
http://aijaa.com/ojp8sX
http://aijaa.com/T38FP4
http://aijaa.com/S6EFBj
http://aijaa.com/s85pgo
http://aijaa.com/gihJQ5
Ja jonkun sankarin taideteos kuskin ovessa (näkyy vähän huonosti kuvassa mutta mulukkuhan se siinä tököttää)
http://aijaa.com/md6Dqv
Edellisen omistajan lattiapaikat. Jotain rosteria mitälie.
http://aijaa.com/c5JLSV
http://aijaa.com/6845BX
Ei muutaku auki. Rosteria sielätäälä.
http://aijaa.com/eERQG4
http://aijaa.com/5Dz8ve
http://aijaa.com/Kqprtc
http://aijaa.com/z8HTWO
Menee melkein koko kuskin lattia uusiks, mutta tehää mitä tarvii.
Tästä jatkuu sitten jokunen päivä
aina ei ole aikaa laitella mutta pyritään kuitenkin tänne välillä jotain päivittää.
Kaikki palaute on tervetullutta
vinkkejä ja ehotuksia saa antaa
Re: Lada 1200L Projekti
Hienoa, enää tekemistä vaille valmis.
Ei kannata loukkaantua, setä ei v*ttuile, setä vain neuvoo. Ihan hyvä kun on suunnitelmia, mutta tuossa näyttää olevan sen verran tekemistä, että mankka ja kaiuttimet eivät ehkä ole se ensisijaisin kohde.
Toivon olevani väärässä, mutta ennustan, että vuoden päästä emme näe kuvia valmiista autosta.
Ei kannata loukkaantua, setä ei v*ttuile, setä vain neuvoo. Ihan hyvä kun on suunnitelmia, mutta tuossa näyttää olevan sen verran tekemistä, että mankka ja kaiuttimet eivät ehkä ole se ensisijaisin kohde.
Toivon olevani väärässä, mutta ennustan, että vuoden päästä emme näe kuvia valmiista autosta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Lada 1200L Projekti
Morjesta vaan ja tervetuloa foorumille,Aika paljon on koritöitä edessä,Oletko miettinyt että ainakin venäjän puolelta sais valmiita lattiapeltejä tuohon,Niin ei tarvis pikku paikkoja laittaa sataa kun kahdella pellillä sais koko lattian,Ja tuohon sisustaan en uhraisi aikaa muuta kuin purkuun ja roskiin,Noita ovipaneeleja pyörii varmasti joka toisen ladan harrastajan nurkissa,Ja ei muuta kuin voimia rakenteluun
Re: Lada 1200L Projekti
Morjesta vaa
Kyllä, koritöitä on paljon mutta ei nyt heti lannistuta
lattiapellit ajattelin itse tehdä 1mm sähkösinkitystä pellistä. Vesiurat vähän jäykistää mutta tekee parista osasta niin myös sauma tuo vähän jäykkyyttä lattiaan. Palkit taitellaan 1,5-2mm pellistä koneella, eli tekee ainakin nuo 2 lyhää poikittaispalkkia kokonaan uusiksi. Ja tuohon pitkittäispalkin mutkaan tekee uutta niinpaljon kun tarvii.
Ja äänentoisto sun muut tulee sitten rakenteille kun on muuten suht reilassa.
Nyt talliin kahtoo että saako mitää aikaseks.
Kyllä, koritöitä on paljon mutta ei nyt heti lannistuta
lattiapellit ajattelin itse tehdä 1mm sähkösinkitystä pellistä. Vesiurat vähän jäykistää mutta tekee parista osasta niin myös sauma tuo vähän jäykkyyttä lattiaan. Palkit taitellaan 1,5-2mm pellistä koneella, eli tekee ainakin nuo 2 lyhää poikittaispalkkia kokonaan uusiksi. Ja tuohon pitkittäispalkin mutkaan tekee uutta niinpaljon kun tarvii.
Ja äänentoisto sun muut tulee sitten rakenteille kun on muuten suht reilassa.
Nyt talliin kahtoo että saako mitää aikaseks.
Re: Lada 1200L Projekti
Ihan siisti lähtökohta. Keskittyykö korjaus ensialkuun tuohon koripuoleen vai onko tiedossa jotain tekniikkamurheitakin? Onko katsastettu milloin?
Minäkin kyllä suosittelisin kyselemään venäjänkävijöiltä peltiosia ainakin nuihin vaikeimpiin paikkoihin. Sieltä saa tunkinkorvakkeita ja vaikka mitä valmiiksi pokattuja runkopalkkeja.
Minäkin kyllä suosittelisin kyselemään venäjänkävijöiltä peltiosia ainakin nuihin vaikeimpiin paikkoihin. Sieltä saa tunkinkorvakkeita ja vaikka mitä valmiiksi pokattuja runkopalkkeja.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Lada 1200L Projekti
Ensiks kori kuntoon ja sit ihmetellää, vielä ei ole mitään suunnitelmia mitä koneellisesti tekis.
Noista osto osista senverran että jos vaikka ne lyhät poikittaispalkit saa vaikka 20€ kappale. Jätän väliin kun ovat niin helpot tehdä. Särmällä pari kertaa polkasee ja tadaa kädes on palkki.
mutta noi tunkin nosto korvakkeet, onko pakolliset leimalle? Ite kun vaikka vaihdan renkaita ni etupää eka ylös ja sitte takapää. pitää vielä kahtella.
Tallissa ei ole mitään mainittavaa tapahtunut.
Kaikki ajattelu on kohdistunut subikotelon suunnitteluun kun sellanen pitäs rakentaa tämänhetkiseen käyttöautoon
(samat vehkeet siirtyy ladan konttiin kun se on leimassa)
SPL Dynamics XTR380D4S
DLE Fullforce FF1500 vahvari
35 piuhat
6" Aeroport
http://aijaa.com/sxMhCV#zoom
Pitää tänne varmaan laittaa tostaki rakentelusta jotai fotoja sitte kun sitä tekee
Noista osto osista senverran että jos vaikka ne lyhät poikittaispalkit saa vaikka 20€ kappale. Jätän väliin kun ovat niin helpot tehdä. Särmällä pari kertaa polkasee ja tadaa kädes on palkki.
mutta noi tunkin nosto korvakkeet, onko pakolliset leimalle? Ite kun vaikka vaihdan renkaita ni etupää eka ylös ja sitte takapää. pitää vielä kahtella.
Tallissa ei ole mitään mainittavaa tapahtunut.
Kaikki ajattelu on kohdistunut subikotelon suunnitteluun kun sellanen pitäs rakentaa tämänhetkiseen käyttöautoon
(samat vehkeet siirtyy ladan konttiin kun se on leimassa)
SPL Dynamics XTR380D4S
DLE Fullforce FF1500 vahvari
35 piuhat
6" Aeroport
http://aijaa.com/sxMhCV#zoom
Pitää tänne varmaan laittaa tostaki rakentelusta jotai fotoja sitte kun sitä tekee
Re: Lada 1200L Projekti
Joo tota niiku alussa sanoin ni hitaasti etenee, yks pien paikka tehty ja löyty 2 lisää
http://aijaa.com/jslXjQ
Subikotelo pohjavärissä, kangas sitte joskus päälle.
Ei oikeen voi käyttöautoon laittaa kun tuliki senverran korkea että ottaa kontin luukun tukirakenteesee kiinni
http://aijaa.com/MQtoBz
Aero lyhennetty, kitattu, maalattu pohjamaalilla. Ei mitään hajua miks keitti pohjamaali noin komeasti. Uudestaahan se on koitettava.
http://aijaa.com/UNxbmC
http://aijaa.com/ZI7Xtq
Palkit väännetty 2mm sinkitystä pellistä, muuten hyvät mutta jäi noitten pitkien palkkien kiinnityslirpat vähä leveiks mut rälläkällä siistii.
http://aijaa.com/AmpOA6
Onko käsijarruvaijerin oikea reitti tuo? Meinasin vaan että aika lähellä putkea, ettei vaan sulais kuori.
http://aijaa.com/ZXervp
Onha tässä aika rauhallinen työtahti ollu
Ei tule hiki.
Tästä jatketaan, viikolla toivottavasti saa jotain aikaa.
http://aijaa.com/jslXjQ
Subikotelo pohjavärissä, kangas sitte joskus päälle.
Ei oikeen voi käyttöautoon laittaa kun tuliki senverran korkea että ottaa kontin luukun tukirakenteesee kiinni
http://aijaa.com/MQtoBz
Aero lyhennetty, kitattu, maalattu pohjamaalilla. Ei mitään hajua miks keitti pohjamaali noin komeasti. Uudestaahan se on koitettava.
http://aijaa.com/UNxbmC
http://aijaa.com/ZI7Xtq
Palkit väännetty 2mm sinkitystä pellistä, muuten hyvät mutta jäi noitten pitkien palkkien kiinnityslirpat vähä leveiks mut rälläkällä siistii.
http://aijaa.com/AmpOA6
Onko käsijarruvaijerin oikea reitti tuo? Meinasin vaan että aika lähellä putkea, ettei vaan sulais kuori.
http://aijaa.com/ZXervp
Onha tässä aika rauhallinen työtahti ollu
Ei tule hiki.
Tästä jatketaan, viikolla toivottavasti saa jotain aikaa.
Re: Lada 1200L Projekti
On oikea reitti ja pakoputki pitää asentaa tarkasti. Monasti nämä putket on auton alle vain "heitetty", kun putki asennetaan oikein niin vaijerin ja putken väli on riittävä ja putki seuraa hyvin pohjan muotoja. Löyhdyttämällä liitosta vaihdelaatikon kohdalta saat käänettyä putkea siten että nousee lähemmäs pohjaa (eli kauemmaksi vaijerista).Laize kirjoitti:Onko käsijarruvaijerin oikea reitti tuo? Meinasin vaan että aika lähellä putkea, ettei vaan sulais kuori...
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Lada 1200L Projekti
Ja sitten jos meinasit nappikseen laittaa tuon DLE:n vahvarin, joudut tekemään hieman lisää piuhan vetoja konehuoneeseen. Mulla vilkku valot jo 400w vahvarilla, vaikka oli uusi akku. Ja tuon kokoiselle vahvarille kannattaa laittaa 50mm2 piuha edestä taakse.
Ensin kannattaa putsata auton vakio maapiuhan paikat kunnolla. Sitten lisäät edellisten maapiuhojen rinnalle toiset piuhat, jotka on paljon paksumpaa tavaraa. Mulla oli 50mm2 piuhaa.
Sitten akulta laturille menevä piuha kannattaa vaihtaa samalla 50mm2 kokoiseen piuhaan.
Noilla muutoksilla ei ainakaan valot vilkkunut 400w vahvarilla. Mutta onhan tuo 1500w aivan eri asia, jos käyttää siis 1ohm kytkyä.
Omaan 2107 meinasin laittaa DLE FF1000 vahvarin, katsotaan miten valot vilkkuu.
Hattuhyllylle saa kaiuttimet helposti tekemällä korotetun hattuhyllyn, jolloin hattuhyllyn alla olevaan peltiin ei tarvitse reikiä tehdä. Ja mustalla nahalla verhoiltuna se on oikein siistikin. Minulla on 6,5" koksut hattuhyllyllä, edessä ei ole mitään.
Tai no voisi sanoa että nuo kaikki muutokset oli nappiksessa, mutta ei tule olemaan enää kun kaikki turha paino otetaan pois. Jotta auto kiihtyisi näppärämmin, vaikka turbo pellin alla onkin.
Ensin kannattaa putsata auton vakio maapiuhan paikat kunnolla. Sitten lisäät edellisten maapiuhojen rinnalle toiset piuhat, jotka on paljon paksumpaa tavaraa. Mulla oli 50mm2 piuhaa.
Sitten akulta laturille menevä piuha kannattaa vaihtaa samalla 50mm2 kokoiseen piuhaan.
Noilla muutoksilla ei ainakaan valot vilkkunut 400w vahvarilla. Mutta onhan tuo 1500w aivan eri asia, jos käyttää siis 1ohm kytkyä.
Omaan 2107 meinasin laittaa DLE FF1000 vahvarin, katsotaan miten valot vilkkuu.
Hattuhyllylle saa kaiuttimet helposti tekemällä korotetun hattuhyllyn, jolloin hattuhyllyn alla olevaan peltiin ei tarvitse reikiä tehdä. Ja mustalla nahalla verhoiltuna se on oikein siistikin. Minulla on 6,5" koksut hattuhyllyllä, edessä ei ole mitään.
Tai no voisi sanoa että nuo kaikki muutokset oli nappiksessa, mutta ei tule olemaan enää kun kaikki turha paino otetaan pois. Jotta auto kiihtyisi näppärämmin, vaikka turbo pellin alla onkin.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Lada 1200L Projekti
Tunkinkorvat eivät ole pakolliset, ei kannata laittaa enään kun mätiä siistii. Loputki pois vaan. !!
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Re: Lada 1200L Projekti
Joo elikkäs tunkinkorvakkeet jää sitten kokonaan pois.
ja mankalle veän kaikki piuhat uuestaa ku nuo edelliset oli vähän virityksiä...
ja tosta vahvari hommasta, kytky tulee 2ohm ku tossa elementissä on 2 x 4ohm puhekelaa. Tällä hetkellä vahvari on käyttöautossa kiinni 35 piuhalla joka ei mahu sinne terminaaliin joutu pari säiettä ottamaa pois.
vai onko sille 50 piuhalle sellasta sovitinta että mahtus vahvarii kiini paremmin? eli periaatteessa vahvari on suunniteltu silleen että sinne menee 30 piuha "tiukasti".
ja akusta senverran että ite mielessäni aattelin jotain lähemmäs 100ah konttiin istuttaa, mutta nämä murheet tulee sitten joskus etee.
muutta kyllä tämä tästä, jos vaikka lähiaikoina yrittäs päästä tallille paikkomaa lattiaa.
ja tota putkeaki kattelemaa
ja mankalle veän kaikki piuhat uuestaa ku nuo edelliset oli vähän virityksiä...
ja tosta vahvari hommasta, kytky tulee 2ohm ku tossa elementissä on 2 x 4ohm puhekelaa. Tällä hetkellä vahvari on käyttöautossa kiinni 35 piuhalla joka ei mahu sinne terminaaliin joutu pari säiettä ottamaa pois.
vai onko sille 50 piuhalle sellasta sovitinta että mahtus vahvarii kiini paremmin? eli periaatteessa vahvari on suunniteltu silleen että sinne menee 30 piuha "tiukasti".
ja akusta senverran että ite mielessäni aattelin jotain lähemmäs 100ah konttiin istuttaa, mutta nämä murheet tulee sitten joskus etee.
muutta kyllä tämä tästä, jos vaikka lähiaikoina yrittäs päästä tallille paikkomaa lattiaa.
ja tota putkeaki kattelemaa
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Lada 1200L Projekti
Jos konttiin tulee akku, niin sitten piuhatkin voi olla ohkasemmat. Kaapeliholkilla saattais saada menemään 35mm2 piuha nätisti terminaaliin. Fanaticaudiolta niitä saa ainaskin. Sitä en tiedä mahtuuko holkki taas terminaaliin.
Nappiksessa mulla akku takapaksissa, 50mm2 piuhalla vedin. Yhtään sulaketta ei matkalla ole. Hommana erittäis simppeli. Akulta startille ja startilta laturille. Noin vedin itse, mutta jakoblokkiakin voi konehuoneessa käyttää. Itse en jaksanut sitä alkaa virittelemään.
Nappiksessa mulla akku takapaksissa, 50mm2 piuhalla vedin. Yhtään sulaketta ei matkalla ole. Hommana erittäis simppeli. Akulta startille ja startilta laturille. Noin vedin itse, mutta jakoblokkiakin voi konehuoneessa käyttää. Itse en jaksanut sitä alkaa virittelemään.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Lada 1200L Projekti
Noonnii näin perjantain kunniaks laitetaa tänne taas pientä päivitystä
Paikkaa tullu tehtyä, ihan suht hyviä. Läpiki palanu osittain hyvin.
http://aijaa.com/r4IJU6
http://aijaa.com/FvBNiZ
Apparin takalattiaa tuli vietyä vähän parempaa suuntaa.
http://aijaa.com/9IR2Eh
Ei ollu ruuvipenkkiä millä taittaa toi vesiura ni teen sen sitte siihe ku saan ruuvipenkin tallille.
Mutta kyllä tämä tästä
Jos sitte ensviikolla yrittäs edetä, voi olla etten saa mitään aikaseks ku pitäs töihin mennä...
Paikkaa tullu tehtyä, ihan suht hyviä. Läpiki palanu osittain hyvin.
http://aijaa.com/r4IJU6
http://aijaa.com/FvBNiZ
Apparin takalattiaa tuli vietyä vähän parempaa suuntaa.
http://aijaa.com/9IR2Eh
Ei ollu ruuvipenkkiä millä taittaa toi vesiura ni teen sen sitte siihe ku saan ruuvipenkin tallille.
Mutta kyllä tämä tästä
Jos sitte ensviikolla yrittäs edetä, voi olla etten saa mitään aikaseks ku pitäs töihin mennä...
Re: Lada 1200L Projekti
Saakohan venäjänmaalta tilattua tollasta palkin mutkaa?
On meinaa ärsyttävä tehä ja veikkaan että 1 mm ei edes ole tarpeeks paksua. Nuo muut palkit mitä tein taitaa olla 2mm ja tuntuu sopivan jäykiltä
http://aijaa.com/EB0oxK
http://aijaa.com/mP9UBP
Kyllähän siitä ny suht siistinnäkönen tuli mutta joo... mieluiten ottasin valmiit Ja noihinhan tulee vielä jotkut reijät toho pohjaa.
Ja taidan tietää miks putki menee miten sattuu
http://aijaa.com/yAyoBP
sitä on joku vähä pätkiskelly ja hitsaillu...
On meinaa ärsyttävä tehä ja veikkaan että 1 mm ei edes ole tarpeeks paksua. Nuo muut palkit mitä tein taitaa olla 2mm ja tuntuu sopivan jäykiltä
http://aijaa.com/EB0oxK
http://aijaa.com/mP9UBP
Kyllähän siitä ny suht siistinnäkönen tuli mutta joo... mieluiten ottasin valmiit Ja noihinhan tulee vielä jotkut reijät toho pohjaa.
Ja taidan tietää miks putki menee miten sattuu
http://aijaa.com/yAyoBP
sitä on joku vähä pätkiskelly ja hitsaillu...
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Lada 1200L Projekti
Näissähän tuo putki menee päin helvettiä jo tehtaalta tullessaan. Ihmeellisiä ja turhia mutkia putkessa, jolloin jossain kohtaa menee lähellä pohjaa ja jossain kohtaa roikkuu. Ne jotka madaltaneet ladaa ovat ainakin huomanneet tämän asian.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98