Jarkko_I:n Lada kokemuksia

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Samaraa käytin päästömittauksessa ja tämmönen lappu sieltä tuli

Kuva

Torstaille varasin jälkitarkistuksen ja jos nyt oikein puhelimessa käsitin että pelkkä päästölapun näyttäminen riittää siihen että auton saa taas leimaan
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2680
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Kiilalistan voi laittaa tiivisteeseen paikoilleen ennen kuin rupeaa lasia paikoilleen asentamaan. Kiilalista luiskahtaa paikoilleen helpommin, mutta ei vaikeuta lasin asentamista paikalleen. Näin ainakin paikallinen yrittäjä sen Lempeeni laittoi kun tuulilasin vaihdatutin.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Nyt voi taas hengittää rauhassa kun samaraan leiman sain. Iskarit joutuu kyllä vielä vaihtamaan, mutta se on sitten sen ajan murhe. Pakoputken tiivisteen vaihto on myös työn alla. Kerran yritin, mutta ei siitä mitään tullut kun muttereita en silloin auki saanut.

Paha sanoa kuinka monta tuntia tämän kanssa tuli tapeltua. Tähän joutui siis uusimaan taka-akselin, takajarruputket, kytkimen, kaasuttimen ja hitsaushommia.

Pistetään tähän muutama kuva autosta. Vesisade perhana ehti tulla pilaamaan hienon kesäpäivän ja juuri silloin kun piti kuvaa ottaa

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Virittelin tänää toimimaan ton takalasin pissapoika systeemin. Tässähän on alunperin vaa yks pumppu ja kolme sähkösolenoidii jotka ohjailee minne päi vettä ruikitaan. Ilmeisesti joskus joku näistä solenoidasta on mennyt sököksi kun tähän on vedetty säiliöltä suoraan pumpulle letku ja pumpulta tuulilasille jolloin takaikkunaa ei voinut pestä ja samarassa se kuraantuu melkein itsekseen talvella.

Purkusamarasta jäi yks pesupumppu ylimääräiseksi niin käytin sitä hyväksi. Vedin siihen letkut kiinni ja imevän letkun yhdistin T-haaralla tuohon letkuun mikä tulee pesunestesäiliöltä.

Johdotus olikin sitten isompi homma. Maan vedin suoraan maihin, mutta plussan kanssa sai temppuilla. Sille väkersin ihan oman napin toho kojelautaan. Tietty oisin voinut avata kaikki muovisuojukset ratin ympäriltä ja pistänyt tuohon viikseen suoraan, mutta en jaksanut ruveta arvailemaan mikä johto on mikäkin. Plussan vedin sitten napille suoraan tuosta soittimelle tulevasta plussasta, koska oliha se nyt helppoa kun se siinä vieressä oli.

Pieni testaus ja hyvin näyttää ruikkivan nestettä takaikkunalle.



Motonetistä kävin ostamassa semmoisen USB liitin systeemin joka muuttaa auton 12 voltin suoraa toho USB jännitteesee eli johku viitee vai mitä se nyt olikaan. Sen vedin tohon kiinni ja tää oliki tämmönen missä palaa valo kun virrat on päällä. Piti sitten erillinen katkaisija tällekki väsätä ettei se akkua tyhjennä iteksee. Tietty jos ois virtalukolta vetäny virran nii ois toiminu niiku pitää, mut siin ois ollu oma hommansa sitten taas. Tää USB portti on sen takia että saa tuolle autokameralle virtaa. Tässä samarassa ei siis ollut tupakansytytintä ollenkaan kun joku joskus irroittanut sen. Eikä se välttämättä olisi edes toiminut sillä kunnolla. Ainakaan takavedon tupakansytyttimessä ei toimi läheskään kaikki laturit ja muut sen tyyppiset laitteet.

Ja joo, eihän nää kaikki sitte toiminukkaa sitte kunnolla, koska kun vedin tuon USB virran myös tuolta soittimen virransyötöltä kun se kerran oli juuri siinä vieressä. Ajaessa kun kuuntelee musaa ja virtaa tulee tuohon USB:lle niin silloin tuo pissapoika ei toimi. Kun sammuttaa radion niin sitten pissapoika saa tarpeeksi virtaa että ruikkii takaikkunalle nestettä. Ihme ettei sulaketta räpsäyttänyt. Pitää huomenna vetää tuolle pissapojalle suoraan sähkö akulta niin ei tarvitse kikkailla ensi talvena.

Pistetään tähän loppuun myös muutama kuva ja huomatkaa kuinka hienon pesunestesäiliön edellinen omistaja tähän on viritellyt kun orkkis mennyt hajalle :lol:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Samaraan tuli väsättyä toiselle kaiuttimelle kotelo. Toisen näistä kaiuttimista sai hyvin tuohon tyhjään kohtaa joka tuolla takana on, mutta toiselle puolelle ei mahdu niin piti jotain rakentaa. Tää oli nyt tämmönen "Tein itse ja säästin" viritelmä ja eiköhän kuvat kerro enemmän kuin tuhat sanaa :lol:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Akryylimassalla vielä tiivistin nuo ylimääräiset aukot ja on kyl pakko sanoo et tää kyl soi yllättävän hyvin. Kajarit menee kyl vaihtoon jossain vaiheessa.

Sitte tuli myös vähä kittailtua noita pyöränkaaria ja apukusin puoleista A-pilaria, mutta niistä en kehtaa kuvaa laittaa :lol:
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Rupes samara eilen ihan yhtäkkiä kadottamaan tyhjäkäyntiä. Välillä kävi hyvin ja välillä ei. Kaasuttimen kiinnitys mutterit kiristelin ja tyhjäkäynti suuttimen puhalsin tyhjäksi, mutta ei auttanut. Oli sitten pakko hieman säätää seosta ja tyhjäkäynti ruuveja että sai käymään koneen nätisti. Nyt on varmaan päästötki päin mäntyä, mut säädellää sit kohillee ku joutuu katsastamaan.

Takalasin pesuneste systeemikään ei aina toimi. Pumppu kyllä pyörii, mutta nestettä ei mene taakse asti. Rupeaa toimimaan kun ekana ruikkii tuulilasille ja sitten yrittää takalasille niin silloin yleensä toimii. Tiedä mikä ihme alipaine tonne letkuihin jää kun otin suoraan T-haaralla letkun tuohon toiseen pumppuun. Pitää joku päivä vetää suoraan säiliöltä tuo takalasin letku että toimii silloin kun sitä tarvitsee
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jarkko_I kirjoitti:ekana ruikkii tuulilasille ja sitten yrittää takalasille niin silloin yleensä toimii. Tiedä mikä ihme alipaine tonne letkuihin jää kun otin suoraan T-haaralla letkun tuohon toiseen pumppuun.
Tuulilasille menevä piiri kun on valunut lähes tyhjäksi niin vetää sieltä ilmaa, kun piirissä on nestetä ylös asti niin jaksaa ottaa säiliöstä nestettä.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

pressa kirjoitti:
Jarkko_I kirjoitti:ekana ruikkii tuulilasille ja sitten yrittää takalasille niin silloin yleensä toimii. Tiedä mikä ihme alipaine tonne letkuihin jää kun otin suoraan T-haaralla letkun tuohon toiseen pumppuun.
Tuulilasille menevä piiri kun on valunut lähes tyhjäksi niin vetää sieltä ilmaa, kun piirissä on nestetä ylös asti niin jaksaa ottaa säiliöstä nestettä.
Pitää vielä kokeilla siirtää tuota pumppua alemmas että se on säiliön alapuolella. Voi johtua myös siitäkin.



Nyt kun on uusi kaasutin kiinni niin kulutukset laskeneet reilusti. Vanhalla kaasuttimella huideltii 8-9 litran lukemissa kun nyt uudella kaasuttimellä pääsee sekalaisessa kaupunki/maantie ajossa alle 7 litraa sadalla. Tämmöistä ohjelmaa oon käyttänyt kulutusten laskemiseen ja on tähän mennessä vaikuttanut ihan käyttökelpoiselta ohjelmalta http://www.spritmonitor.de/en/detail/609868.html
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Takaveto ruvennut vuotamaan öljyä pikkaisen jostain päin konetta. Ei se paljoa oo vuotanut kun ei ole vielä MIN rajan alle mennyt. Kummallisinta tässä on että mitään lätäkköä ei ole maahan ilmestynyt vaan öljyä on löytynyt maskista etupuskurista
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Edellä ajavasta autosta on valunut öljyä.. Sinun pitäisi ehkä ajaa pakilla että etupuskurista löytyisi tiplut... Huomasin entisistä vanhoista ladoista että öljyä kuluu tai häviää mittatikun puoleen väliin ja sitten loppuu kuin seinään syönti. Arvelen niissä olleen liian pitkä tikku ja konee ylimääräisen öljyn hävittävän... Mutta tarkkaile tilannetta jos ei sininen savu ja haju seuraa...
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Eniten täs kyl ihmetyttää et miten öljyä on voinut roiskua maskille ja etupuskurille. Ensiksi luulin että jäähdytysnestettä vuotanut tuohon eteen, mutta öljyä se oli tarkemmin katsottuna/haistettuna
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko konepellin sisäpinnassa öljyä? Kampiakselin stefa jos vuotaa niin hihnapyörä heittää öljyn konepeltiin ja siitä valuu puskurille kun auto on parkissa.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Töistä päästyä kattelin vähä tonne niin venttiilikopan tiiviste vuotaa tai sitten kopan mutterit löysällä. En nyt ruvennu kuumassa koneessa sormia polttamaan ja katsomaan onko mutterit löysällä. Parkkipaikalle ei oo valuttanu mitään

Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Joku rautalanka hässäkkä ilmestynyt takarenkaaseen ja sen ansiosta rengas on turvonnut ja halkeillut tuosta kohtaa ja mennyt sileäksi. Ilmat sentää on viel sisäl mut ei tol renkaal enää uskalla ajaa. Turha tätä enää ruveta korjaamaan kun on vanha talvirengas.

Nyt saa ainaki hyvän syyn laittaa aluvanteille kumit kii ja heittää tähä

Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Ei toi ny nii paha ollukkaa :-x

Kuva
Vastaa Viestiin