Jarkko_I:n Lada kokemuksia
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Vähän kierteinen pinta renkaassa. Minusta näyttää ettei stefa ole vuodon syy siihen edelliseen juttuun, koska vesipumpun ja letkujen ympärstö kuiva, mutta silti voi olla sekin,,
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Tämän jutun sain selviteltyä myös. Eihän se sitten mitään öljyä ollutkaan, vaikka silloin kun ensimmäisen kerran ihmettelin olin aivan varma että on öljyä kun haisi ja näytti siltä. Tänään sitten ajon jälkeen kurkkasin taas puskuriin niin kirkasta vihreetä nestettähän se on. Syyläri vuotaa tai syylärin korkin tiiviste vuotaa.t tulppu kirjoitti:Minusta näyttää ettei stefa ole vuodon syy siihen edelliseen juttuun, koska vesipumpun ja letkujen ympärstö kuiva, mutta silti voi olla sekin,,
Vaihdoin nyt sitten samaran ajoon. Pitää lähiaikoina käydä heittämässä noihin aluvanteisiin kumit niin saa laitettua ne takavetoon kiinni. Samaralla ajattelin nyt ajaa idän ihmeisiin asti jonka jälkeen tarkotus ajaa taas takavedolla talveen asti
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Kotimatkalla ihmettelin että minkä takia bensa rupesi haisemaan ohjaamoon asti. Kotiin kun pääsin niin auto kävi tyhjäkäyntiä todella huonosti. Konepellin alle kurkkasin ja bensaa syöksyi jostain päin kaasutinta. En siinä vesisateessa sitten ruvennut sen tarkemmin ihmettelemään. Meinasi ruveta jo ihan ketuttamaan kun uusi kaasutin ja nyt jo rikki.
Äsken kävin katsomassa ja ei toi ollutkaan niin vakavaa kuin luulin. Luulin jo että neulaventtiili sanonu kaput. Polttoaineen paluuletku oli hapertunut poikki klemmarin kohilta jonka takia sitä bensaa syöksyi sieltä kuin suihkulähteestä
Poikkasin hieman letkua ja laitoin takaisin kiinni ja kokeilin käynnistää auton ja kaikki toimii taas niinkuin pitää. Pitää kyllä vaihtaa koko letku uuteen heti kunhan käyn letkukaupassa
Äsken kävin katsomassa ja ei toi ollutkaan niin vakavaa kuin luulin. Luulin jo että neulaventtiili sanonu kaput. Polttoaineen paluuletku oli hapertunut poikki klemmarin kohilta jonka takia sitä bensaa syöksyi sieltä kuin suihkulähteestä
Poikkasin hieman letkua ja laitoin takaisin kiinni ja kokeilin käynnistää auton ja kaikki toimii taas niinkuin pitää. Pitää kyllä vaihtaa koko letku uuteen heti kunhan käyn letkukaupassa
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Samaralla on nyt tullut pöristeltyä katsastuksen jälkeen reilu 1500km ja hyvin on toiminut kunhan ensin sai kaasuttimen säädöt kohdilleen. Idän ihmeisiin ajaessa ja sieltä takaisin polttoaineen keskikulutus 100 kilometrillä on noin 6.3 litraa mikä on jo ihan sopiva lukema. Nyt samara jää seisontaan ja loppukesän ajelen takapotkulla.
Takapotkusta tuli jokusen viikko sitten kiristeltyä venttiilikopan mutterit joista jokainen pyörähti vielä yli kierroksen. Ei ihme että vähän öljyä vuotanut. Rattikin tuli vaihdettua hieman modernisempaan Ladan rattiin ja kyllä huomaa eron kun ennen ajanut sillä orkkis sipulirenkaalla
Takapotkusta tuli jokusen viikko sitten kiristeltyä venttiilikopan mutterit joista jokainen pyörähti vielä yli kierroksen. Ei ihme että vähän öljyä vuotanut. Rattikin tuli vaihdettua hieman modernisempaan Ladan rattiin ja kyllä huomaa eron kun ennen ajanut sillä orkkis sipulirenkaalla
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Alle 6,0 ei kannata yrittääkään, rupeaa venttilit ehkä palamaan,, Näin oli vielä lyijy bensiinin aikaan, nyky bensiinin venttiilin poltto kykyä en tiedä, ruiskut kun tutkii itse itseään..luultavasti,. Joo tuo ratti on aika mukava..
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Eipä tohon bensankulutuksee voi vaikuttaa ku ajotavalla. Vanhalla kaasuttimella meni 9 litraa sadalla normaali ajossa kun tällä uudella menee 7 litraa normaali ajossa. Mun normaaliajo on suurinpiirtein 3/4 maantietä 1/4 kaupunki ajoa. Kaupunki ajoa joskus vähemmänkint tulppu kirjoitti:Alle 6,0 ei kannata yrittääkään, rupeaa venttilit ehkä palamaan,, Näin oli vielä lyijy bensiinin aikaan, nyky bensiinin venttiilin poltto kykyä en tiedä, ruiskut kun tutkii itse itseään..luultavasti,. Joo tuo ratti on aika mukava..
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Suurinpiirtein pari kuukautta sitten ostin aluvanteet takavetoon. Purkusamaran mukana sai kohtuulliset kiinalaiset kesärenkaat joilla ajaa vielä ainakin ensi kesän. Tänään sitten vihdoin ja viimein jaksoin käydä laittamassa renkaat vanteille. Paikallisessa "Käkelän auto ja rengas" liikkeessä kävin laitatuttamassa ja 25 euroo köyhdyin.
Näitten vaihtaminen alle myös vähän hirvitti kun keväällä en saanut etupäässä olevia koristekuppia millään irti. Puol tuntia yritin nätisti irrottaa, mutta ei lähtenyt niin piti väkivaltaa käyttää että sai irti kun olivat ruostuneet oikein kunnolla kiinni. Samalla huomasin että repsikan puolen uloin raidetangon pää on vaihtoa vaille kun kumi hajonnut ja rasvat oli ympäriinsä
Jos joltain löytyy näihin melberin vanteisiin tuohon keskelle se suoja niin voin ostaa. Lada logollinen ois parhain, mut ilman logoakin kelpaa
Näitten vaihtaminen alle myös vähän hirvitti kun keväällä en saanut etupäässä olevia koristekuppia millään irti. Puol tuntia yritin nätisti irrottaa, mutta ei lähtenyt niin piti väkivaltaa käyttää että sai irti kun olivat ruostuneet oikein kunnolla kiinni. Samalla huomasin että repsikan puolen uloin raidetangon pää on vaihtoa vaille kun kumi hajonnut ja rasvat oli ympäriinsä
Jos joltain löytyy näihin melberin vanteisiin tuohon keskelle se suoja niin voin ostaa. Lada logollinen ois parhain, mut ilman logoakin kelpaa
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Ei paha, ei paha
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Nyt on uusiin iskareihin heitetty jouset ja muut nippelit kiinni. Itse yritin Bilteman halvoilla puristimilla puristaa, mutta eihän siitä mitää tullut. Ohimennen sanoin yhelle kaverille joka on autokorjaamossa töissä et aattelin jossai korjaamol käyä vaihtaa ku en ite onnistunu. Tää sitte lupas ilmaseks vaihtaa kunhan kerkee. Ei ollu kuulemma mikää isohomma vaihtaa oikeilla työkaluilla. Vaivanpalkkaaki oisin voinu maksaa pari euroo, mut ei kelvannut
Jos sitä sitten ennen lumentuloa kerkeää heittämään nämä samaraan kiinni
Jos sitä sitten ennen lumentuloa kerkeää heittämään nämä samaraan kiinni
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Jousia jos vielä vähän hiekkapaperilla pyyhkäisisi ja vaikka punainen pensseli miranooli päälle niin olisi todella hienot (saisi katsastusmiehet ihmetellä väriä).
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Samaraan oli tarkoitus vaihtaa molemma etuiskarit, mutta kun toista aloitti irrottaa nii alko kauhee kaatosade nii jätetää huomiselle. Sinänsä tää ei mikää vaikee homma ollu, pultit oli vaa vähä tiukassa. Avaimella vääntämällä ja hakkaamalla onnistuin saamaan yhden pultin poikki. Ehjää pulttia ei kauaa tarvinnut metsästää kun löytyi purkusamarasta. Olisi varmaan säilynyt ehjänä jos oisin heti ottanut pulttipyssyn käyttöön.
Pulttipyssyn kanssa loput mutterit lähti kuin itsekseen irti ja raidetangon pää lähti yllättäen aika kivuttomasti pois. Kilon pajavasaralla muutaman kerran löi iskarissa olevaan kiinnikkeeseen ja sen jälkeen pari napautusta alhaaltapäin ja napsahti irti. Tottakai laitoin mutterin ensin sinne alapuolelle etten hakkaa kierteitä rikki.
Uusi iskari meni aika helposti kiinni. Uudessa iskarissa on näköjään valettu ja hieman hepposemman näköinen toi osa johon raidetangon pää tulee kiinni.
Ja kuten aina kun autoremonttia tekee niin työkalut sattuu aina leviämään ympäriinsä ja ainakin muutaman kerran saa ihmetellä mihin se avain/pultti katosi vaikka oli just äsken kädessä
Pulttipyssyn kanssa loput mutterit lähti kuin itsekseen irti ja raidetangon pää lähti yllättäen aika kivuttomasti pois. Kilon pajavasaralla muutaman kerran löi iskarissa olevaan kiinnikkeeseen ja sen jälkeen pari napautusta alhaaltapäin ja napsahti irti. Tottakai laitoin mutterin ensin sinne alapuolelle etten hakkaa kierteitä rikki.
Uusi iskari meni aika helposti kiinni. Uudessa iskarissa on näköjään valettu ja hieman hepposemman näköinen toi osa johon raidetangon pää tulee kiinni.
Ja kuten aina kun autoremonttia tekee niin työkalut sattuu aina leviämään ympäriinsä ja ainakin muutaman kerran saa ihmetellä mihin se avain/pultti katosi vaikka oli just äsken kädessä
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Minä olen joutunut opettelemaan sellaiset työtavat, että aina, aina, jokaisen työvaiheen, pienenkin välillä, työkalut viedään omille paikoilleen. Siis aina.Jarkko_I kirjoitti:Ja kuten aina kun autoremonttia tekee niin työkalut sattuu aina leviämään ympäriinsä ja ainakin muutaman kerran saa ihmetellä mihin se avain/pultti katosi vaikka oli just äsken kädessä
Välillä nauran itselleni että tulee tätä turhaa kävelyä viedessä ja hakiessa työkaluja, mutta otan sen liikunnan kannalta.
Tietenkin jos ähellän jonkin tietyn paikan kipussa niin silloin ei työkalukiikutusta tarvita, mutta vaikkapa pienikin kahvitauko niin varmasti kiikutetaan.
Tällainen työtapa sopii minulle. Toisilla on niin paljon ja hyviä työkaluja että niitä voi olla pitkin pihaa ja talleja levällään ja aina löytyy joku sopiva.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Repsikan puolen etuiskari tuli tänään vaihdettua. Samallalailla meni ku toisen puolen vaihto, mut nyt en onnistunu pulttia hajottamaan.
Pitää pyöränkulmat käydä kyllä säädättämässä kun näillä uusilla iskareilla renkaat on iha päin mäntyä
Eiku hetkine, näin pari minuuttia myöhemmin hoksasin että miksi iskarin alapäässä pultissa on epäkesko prikat. Pitää joskus yrittää ite säädellä renkaat suoraksi
Pitää pyöränkulmat käydä kyllä säädättämässä kun näillä uusilla iskareilla renkaat on iha päin mäntyä
Eiku hetkine, näin pari minuuttia myöhemmin hoksasin että miksi iskarin alapäässä pultissa on epäkesko prikat. Pitää joskus yrittää ite säädellä renkaat suoraksi
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Camber on helppo säätää vatupassin kanssa "riittävän suoraksi". Aurauksen säätökin onnistuu kotikonstein, mutta vaatii monimutkaisemmat työkalut. Itse tein kahdesta kierretangosta ja neljästä pareittain rinnan hitsatusta jatkomutterista sellaisen työkalun, jolla pystyy tarkasti säätämään aurauksen kohdalleen.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Aurauksen kotimittaukseen/säätöön tarvitsee rullamitan.