Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
grapl

Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)

Viesti Kirjoittaja grapl »

Lada 1300 2107


Jo viime talvena pääsin viikonlopun verran kokeilemaan ladailua kaverin 1500 kanttilampulla. Vfts korisarja valkoisena punaisessa autossa toi fiiliksiä ralliautoilusta, mutta normaaliin city driftiin se kyllä vakio koneella jäi. Fiilikset silloin jo että "Joskus ku on tilaisuus nii tällänen takapotku lada on vaan saatava".

No varmaan arvaattekin että tilaisuus tuli nyt tammikuussa. Sain sopivasti käteistä edelllisistä autokaupoista ja silloin alkoi nettiauton parin kolmenpäivän seurailut. Sieltähän sitten silmiin sattui myyntikuva valkosesta ladasta levipelleillä. Soitto myyjälle ja sopiminen kaupoista puoliväliin välimatkaa, Varkauteen. Harmikseen levipellit olivat jo myyty erimatkaan. Varkaudesta päästiin "uudella" autolla suuntaamaan kohti Savonlinnaa ja uusia haasteita.

Äkkinäisistä takatuuppari kokemuksista havaitsin heti ensimmäisillä kilometreillä ettei kääntösäde autossa ole kovin kummoinen. Sladissa helposti kääntyy renkaat tappiin ja äkkinäisellä saattaa jo vähän lapasesta karata. Vanhaan 360volvooni verrattaen tosi huono.


Olihan alkuun heti pieniä murheita, kaasuttimen vaihdossa urpoiltiin huolella ja sen tuomat viat kiusasivat hetkisen ajan. Edellinen omistaja oli vaihtanut sulaketaulun ja yhden johdonkin "piilottanut" tai sitten se oli vahingossa painunut äänieristeen taakse tuottaen harmia pakkivaloissa sekä takalasinlämmittimessä. Nyt kaikki kumminkin toimii ja siitä kiitos foorumin avuista!


Auton historiasta ei oikeastaan ole oikeen minkäänlaisia dokumentaatioita enää jäljellä. Ja huolloista viellä vähemmän. Jo tulomatkalla ajatuksissa pyöri uusia kaikki peruskulutus osat. Tässä vähän listaa mitä vaihdettiin heti: Kytkin, kytkintyösylinteri, peräöljyt, laatikonöljyt, moottoriöljyt, moottoriöljysuodatin, ilmansuodatin, virranjakajankansi, virranjakajanpyöriä, tulpanjohdot, tulpat, kaasutin ihka uuteen weeberiin.. ja vähän muuta.

Ulkonäöllisesti havaittiin heti että helmoissa saattaa olla sanomista, ai miksikö? Helmoihin oli tehty turkkipellistä "kolhulistat" ja arveltiin että mätä hommia on tiedossa. Kaverin nosturilla sitten tökittiin muutamia reikiä ja todettiin viisaammaksi tilata uudet helmat. Ne ovatkin odoittelemassa innostusta vaihtoon. Kuplan kattotelineet "viskasin" auton päälle, sekä halkiolevan ajovalon takia kalvoitin ne keltaiseksi. Takavalot piristin punaisella lakalla. Peltivanteisiin valkoista sekä rosteriset lipat. Konepeltiin eksyi nettivaraosasta löytynyt tuuliohjain. Oviin tulevia tuuliohjaimisa etsin viellä (jos joltain löytyy nii viestiä mun suuntaan). Autoa on miedosti rälläkällä laskettu ja edessä on kuulemma mersun kuormajouset. En ois uskonu et rälläkkä alustaki voi olla näinki hyvä ajaa. Aikaisemmat matalat kokemukset rajoittuu coileihin ja perusmadallusjousiin.

Auto sisustassaan on jalopuurattia lukuunottamatta melkovakio. Takapenkin "niskatuessa" on jotain kalja mainoksia liimattu, ne on lähdössä heti pois. Mp3/usb soitin löytyy ja uudehkot kaijuttimet ympäri autoa. Nyt ku on höyrytty tarpeeksi on kuvien aika:


http://i458.photobucket.com/albums/qq30 ... ed5eb9.jpg
http://i458.photobucket.com/albums/qq30 ... d01f67.jpg
http://i458.photobucket.com/albums/qq30 ... cb0a6f.jpg



anteeksi kirjoitusvihreistä, niitä varmaan näin väsyneenä löytyy.
Viimeksi muokannut grapl, 3.4.2014 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ö..speed?
Viestit: 163
Liittynyt: 20.2.2008 21:12
Paikkakunta: Lahti

Re: Lada 1300 2107

Viesti Kirjoittaja ö..speed? »

8) Lahresta saat tulla hakeen yhden tuuliohjurin..hanttarin etuseen käypänen..
Sitten ei puuttus ku loput :lol: :lol: :lol:
2101 -77 "Jeltsin"
2102 -85 "Stranger"
2105 -94 "PrinCCCPrenssa"

Ex.2102 -74 "LA-DArra"
Kuva
# JJCccp customs # Ö..speed? racing # HC garage # Jooseppi group #
grapl

Re: Lada 1300 2107

Viesti Kirjoittaja grapl »

Tulipahan tuossa ostettua 1500kone + viislovinen laatikko 8)

Nyt tässä mietiskellään ku käydään availee tuota konetta nii mitäs kaikkee tuoho ois fiksu laittaa uutta? Tietty kuluneita vaihdetaan, mut lähinnä silmää pitäen jos vähä vapari voimaa tuosta tahtois saada?

Ajatuksia ois: keventää vauhtista, kannelle jotain, nokkaa (mistä, mitä?), peltisatsii (ite tehdää tai halvalla jostai?).. KAIKKI vinkit tervetulleita ja mahdollisiin malli projekteihi linkitykset kiinnostaa!

Meinattiin aluksi ainakin laittaa tuolla hankkimallani 32 DGR weberillä bensiinin syöttö.. riittääkö? Ja vaikka se viislovinen laatikko saatiin nii kasataan kumminki nelilovisella.


Tuli myös ulkonäköpuolelle ne tupakkimuovit. Myös vfts: levikkeet ja etulippa tarttu mukaan, mutta niitten kanssa pähkäilen laitanko ollenkaan vai pidänkö ns. herrasmies kulkineena.

Myös ylimääräinen taka-akseli perineen ja tukitankoineen tuli ostettua. Se aateltiin puhdistella ja maalata. Myös uudet jarruosat laitetllaan samalla. Myös kemppi kävi mielessä, mut ainaha parempi ois ostettu lukko :D



Niin ja ajatuksena on siis tehdä tästä osittain käyttöauto. Sen vuoksi yritetään tehdä ns. kestävä kokoonpano, tietysti hieman pirteämpänä.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lada 1300 2107

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Tänne kun ilmoittelet niin uusia viri kuin vakio osia saadaa sopivasti rajan takaa!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Lada 1300 2107

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Jos köykästä pikkuviriä meinaa tehdä ja KUNNOLLA niin suosittelisin seuraavaa:

- Lohkosta siivu pois jotta männät ovat dekin tasalla
- Imu/pakosarjan kohdistus ja kanavien parantelu
- RuiskuNivan nokka-akseli
- Peltipakosarja
- Kärjetön sytytys
- Alakerran tasapainotus jos kertaa tulee keveetä vauhtipyörää ym.

Tuohon vielä laitat sen Weeberin 32/36 kaasarin oikeen tikissään niin avot.

Äkkiseltään ei tule muuta mieleen, toki viisaammat kertokoot paremmin... ;)
Lada kardan...??? Njet... Volga
grapl

Re: Lada 1300 2107

Viesti Kirjoittaja grapl »

Hitto ossoo kuvia suoraan laittaa. Mut tuossa nyt muutama osahankinnoista sekä hiukan purkamaan päästy. Kytkin oli finaalisssa, tai ainaki loppupeleissä. No mut mullahan se onkin tuohon 1300 vaihdettu juuri nii heitetään sillä sitten kiinni. Ketju on vähä vipattanu joskus, oli miedot urat kanteen tehny. Tässä sitä opetellaan kokoajan ja viisaimmilta aina neuvot otetaan vastaan!


http://i458.photobucket.com/albums/qq30 ... 630e64.jpg
http://i458.photobucket.com/albums/qq30 ... d23f32.jpg
http://i458.photobucket.com/albums/qq30 ... 706116.jpg
grapl

Re: Lada 1300 2107

Viesti Kirjoittaja grapl »

Kesäkummet tempasin alle:
http://i458.photobucket.com/albums/qq30 ... 9b5160.jpg
http://i458.photobucket.com/albums/qq30 ... aae1f2.jpg
http://i458.photobucket.com/albums/qq30 ... 485dd3.jpg


edessä siis 8,25 ja takana 9,25 195/45-14. Kuvista huomanette että maanantaina ei ollut lumesta tietoakaan, toinen on nykyinen kuvien tilanne :D

Moottoriremppaan pientä osapakettia saatu foorumilta, kiitoksia!
http://i458.photobucket.com/albums/qq30 ... dd5650.jpg
grapl

Re: Lada 1300 2107

Viesti Kirjoittaja grapl »

eilen tuli taas matkahuollosta pakettia, mansemotorssin suunnasta.

1500 lohkoon on siis jo hankittu uutta:
- Männät
- Männänrenkaat
- Veivit
- Laakerit
- Stefat
- Tiivisteet
- Ketju
- Ketjun automaattikiristin
- Ketjunohjurit + liuku

samalla ku vanhamoottori nousee pois laitetaan uudet tukikumet ja vaihdelaatikon kumikannake. Myös lohkoon pultattavia kannakkeita modataan nii et lohko nousee ylemmäs. Lohko on viety koneistamolle. Pikkuhilkkeitä on päästy pesun jälkee maalailee kuumankestolla. Pitänee viellä pikkujuttuja ostella mm. öljyt, öljysuodin ja tulpat ku pääsivät unohtumaan :D

Deadline onki niinki suuri et tarkoitus ois päästä jonkinmoisessa kunnossa kaliskruisinkeihi, ajamalla eikä trailerilla :D Siihe mennessä pitäs kumminki helmat vaihtaa ja muutamia paikkoja pohjaan vetästä. Sekä mahdollisesti ylimaalaus.


Nyt alko sit vähä mietityttää et jos kumminki kasais tekniikan "vakiona" ja alkais vasta syksyllä päivittelee paremmaks. On nimittäi toinenki auto mikä vaatii kesällä muutaman kuun hommia, lähinnä ruostekorjauksia kun jaappanista on. (nössö)
grapl

Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)

Viesti Kirjoittaja grapl »

Mitenhä paljon samoja osia koneessa näissä 1300hihnassa ja 1500ketjussa oikein on?

Lähinnä mietiskelin et mitä mun kannattaa ottaa talteen tuosta 1300 mikäli ihan paskana on alakerta.. tai mitä ny rikki onkaan. vesipumppu, virranjakaja, bensapumppu, imusarja, vauhtipyörä, öljypumppu?

Ei oikeen oo edistyny, moottorin purin jo siihe vaiheeseen et laatikosta pultit veks ja konekannakkeet irti nii sua nostaa hitoksee. 1500lohko on vielläki koneistamolla, mutta pitäisi valmistua tässä lähipäivinä. Sille sit maalaus ja niputus sopivaan tahtiin. Konetilan väriä mietin ensin et oisin vanteiden sinistä käyttäny, mut lohkoon on jo menossa se. Varmaan vedän kumminki valkoisella?
matomaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 6.1.2012 20:10
Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä

Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)

Viesti Kirjoittaja matomaukka »

Mun tietääkseni kaikissa takavetoisissa apulaitteet ovat täsmälleen samoja. Kaikki talteen vaan.

Bensansyöttöön liittyen, niin suosittelen että kannattaa se weber pitää kiinni. Yksinkertaista tekniikka on yksinkertaista pitää kondiksessa.

Oma 1. ruiskuprojekti vaappuu hiljalleen eteenpäin. Vuoden verran jaksany ei niin mielenkiinnolla räveltää autoa kasaan, unohtaen yhden jos toisenkin suunnitelma.
Jos tilanne ois se että auto ois VM. -89 niin liikkuis varmasti jokarin virittämällä / laittamalla weberillä ja 1700 padalla. mutta ei. pa$kan möivät :)
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
laatuska 2107

Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)

Viesti Kirjoittaja laatuska 2107 »

Mitäs toimenpiteitä 1500 koneelle koneistamossa touhutaan? Lähinnä kiinnostaa kun omaan nappisilmään tuli hommattua 1600 motti niin myös itse miettiny esim. lohkon koneistusta mäntien tasalle ym... Oikeastaan kiinnostaa minkä hintaista touhua tuo on?
Weber 32/36 dgv ja kärjetön sytkä löytyy jo ja tulossa on avarrettu kansi, peltipakosarja ja jyrkempi nokka.
grapl

Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)

Viesti Kirjoittaja grapl »

Mitenhän ois viisain asentaa tähän 1500lohkoon öljynpaine ja lämpö mittari?

Ajattelin ettei tarviis toistaa tätä lohkon koneistus ja osien haalintaa...


ps. Runkolaakerit napattiin ja kampura paikalleen, eli jo kasaantumassa!! Mut meni öljypumppu tilaukseen ja vesipumppu (tehään sit kunnolla kerralla.. tai ainaki yritetää)
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

grapl kirjoitti:Mitenhän ois viisain asentaa tähän 1500lohkoon öljynpaine ja lämpö mittari?

Ajattelin ettei tarviis toistaa tätä lohkon koneistus ja osien haalintaa...
suodattimen alle laitettavalla ryöstölaipalla ainakin onnistuu. ite kun laitoin öljynjäähdyttimen keulaan niin ryöstölaipassa oli 4 lähtöä. 2x coolerille meno paluu ja 2 joissa adapterit joihin saa esim öljynpaine/lämpö anturit. vois olla parempi ottaa painemittarille tieto ylempää esim vakio anturin paikalta.. etuvetosen 16v koneessa anturi onkin kannessa ja mittaa painetta yläkerrasta.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
grapl

Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)

Viesti Kirjoittaja grapl »

Nonniii... keulalla "uus" kone ja saatiin jo pikkase pärpättää... Mut jostai kumma syystä ei öljypumppu nosta öljyä ollenkaa.

Mikä neuvoksi? kyseessä aivan uusi pumppu. Onko näihi joku siemen öljy laitettava vai miten? Miten saan nostamaan öljyä? :?
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Lada 1300 2107 (koneen vaihtoa 1500)

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Onko jakajan/öljypumpun hammasratas varmasti ehjä että pumppu ottaa spooreille?
Lada kardan...??? Njet... Volga
Vastaa Viestiin