Matka-ajo takapotkulla
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Matka-ajo takapotkulla
Tänne kokemuksia matka-ajosta takapotkulla.
Itse tuli ajeltua parin päivän aikana hieman yli 1000 km Ladalla (Kouvolasta Seinäjoelle, Alajärvelle, Vaasaan, taas Alajärvelle ja takaisin Kouvolaan) ilman mitään ongelmia. Ajoasento vaan on hieman hankala, niskat meinaa puutua, samoin kaasujalan kantapää.
Vaikka tämä on nelilovisella lootalla, kun malttaa ajaa 80-90 km/h niin kulutus oli siinä seitsemän litran tuntumassa.
Vielä kun panostaisi äänieristykseen vähän, niin tämähän olisi aivan pätevä peli myös pidemmässä matka-ajossa.
Raippaluodon sillan ylitystä 1200S:llä:
https://www.youtube.com/watch?v=orviE9DJolU
Itse tuli ajeltua parin päivän aikana hieman yli 1000 km Ladalla (Kouvolasta Seinäjoelle, Alajärvelle, Vaasaan, taas Alajärvelle ja takaisin Kouvolaan) ilman mitään ongelmia. Ajoasento vaan on hieman hankala, niskat meinaa puutua, samoin kaasujalan kantapää.
Vaikka tämä on nelilovisella lootalla, kun malttaa ajaa 80-90 km/h niin kulutus oli siinä seitsemän litran tuntumassa.
Vielä kun panostaisi äänieristykseen vähän, niin tämähän olisi aivan pätevä peli myös pidemmässä matka-ajossa.
Raippaluodon sillan ylitystä 1200S:llä:
https://www.youtube.com/watch?v=orviE9DJolU
Re: Matka-ajo takapotkulla
Minulla aikoinaan puutui aina pitkillä matkoilla takapuoli. Nyt on kai keho jo muuntautunut apinaksi kun ei enää ole ongelmia. Muuntautumista tietysti nopeuttaa se että takapotku on käyttiksenä.
2107 penkin kun vaihtaa tilalle niin se tukee ylempää selästä.
2107 penkin kun vaihtaa tilalle niin se tukee ylempää selästä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Matka-ajo takapotkulla
Ihan mukava on ladallaki matkaa ajaa, omasta kun puotin rattiakselia alemmas ja toin lähemmäs niin sain ajoasentoa korjattua huomattavasti mukavampaan suuntaan ja sen jälkeen ei ole jalka puutunut omalla ladalla ajettaessa, penkit kyllä vaihdan mukavampiin, muuten hyvä, ja äänieristystä parantamalla saisi myös lisää ajomukavuutta kun loppuu se humina, 4-lovisella lootalla ja 1200 koneella matkassa itselläkin 6-7l/100km..
Lada 21044 1700i -96 --> 1500i 16v
Lada 21072 1300s -87 ---> 1500i 8v
Lada 21072 1300s -87 ---> 1500i 8v
Re: Matka-ajo takapotkulla
Itellä ei kyllä jalat oo koskaan puutuneet takavedossa. Sen sijaan Samarassa meinaa pitkällä matkalla puutua. Mersussa jalat puutui jo 10 kilometrin matkalla, että oli pakko pysähtyä ja hieman jaloitella.
Voi olla että johtuu myös siitä kun istunut takaveto ladassa koko ikänsä
Voi olla että johtuu myös siitä kun istunut takaveto ladassa koko ikänsä
Re: Matka-ajo takapotkulla
Itelläkään ei puudu paikat, mutta taukovoimistelu tekee terää pidemmillä matkoilla. Kaasujalka vaatii sellaista toimintaa. Muuten takavedolla pystyy ajamaan tuhatkin kilometriä sen kummemmin vaivaantumatta. Sivumennen sanoen minusta tehtiin ilmoitus poliisille, kun olin bussipysäkkijumpalla. Katsoivat parhaaksi tarkistaa asian.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Matka-ajo takapotkulla
Mulla joku hetki kun pitempää tai lyhyempääkään takaveto ladalla ajanut mutta muistoja vielä on. niin kaasupoljinta voi taivuttaa että kengän kulma muuttuu.. mutta ei ollut ongelmia vakoi polkimelllakaan. niin tuosta Mersusta mulla ainakin mersun matalahko penkin kulma lattiasta penkin pintaan. väsyttää jalat. mersu mallia kohtuu tuore farmari 230 tai joku sinnepäinn, en tosinole ajanut mutta kyytiläisenä vieressä olen hommaa tavannut. ladassa penkit korkeammalla.Jarkko_I kirjoitti:Itellä ei kyllä jalat oo koskaan puutuneet takavedossa. Sen sijaan Samarassa meinaa pitkällä matkalla puutua. Mersussa jalat puutui jo 10 kilometrin matkalla, että oli pakko pysähtyä ja hieman jaloitella.
Voi olla että johtuu myös siitä kun istunut takaveto ladassa koko ikänsä
Re: Matka-ajo takapotkulla
Mersuissa on ollut jo 70-luvulta asti penkin korkeussäätö mahdollisuust tulppu kirjoitti: niin tuosta Mersusta mulla ainakin mersun matalahko penkin kulma lattiasta penkin pintaan. väsyttää jalat. mersu mallia kohtuu tuore farmari 230 tai joku sinnepäinn, en tosinole ajanut mutta kyytiläisenä vieressä olen hommaa tavannut. ladassa penkit korkeammalla.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Re: Matka-ajo takapotkulla
pitää seuraavalla kerralla painella nappia.se on varmaan ollut rouvvan asennossa..
Re: Matka-ajo takapotkulla
Mihinkä suuntaan tuota kaasupoljinta kannattaisi taivuttaa? Siinä on jalka niin pystyasennossa että kantapää tuppaa ottamaan lattiaan ja puutumaan.
Re: Matka-ajo takapotkulla
Eikös kantapää ota aina tukea lattiasta? Vai ajatko autoa kuten polkupyörää että jalka on kokonaan vain polkimella???DavidB kirjoitti:kantapää tuppaa ottamaan lattiaan
Re: Matka-ajo takapotkulla
Tuli ajeltua takapotkulla 2800 km ympäri Suomea etupäässä Keski-Suomessa,mutta tuli käytyä niin idässä kuin lännessä,ainoastaan Lapin seutu sai olla rauhassa.
Täytyy myöntää nyt noin 3 vuoden Lada kokemuksella,että ihan kiva peli on tuo Lada ajella,mutta täytyy myöntää että en ollut oikein ihastunut tuohon Ladan alkuperäiseen kalustukseen,joten niin jakkarat kuin kaasupoljinkin meni uusiksi,jonka jälkeen ei ole paikat puutuneet edes pidemmällä ajolla.
Ja nuo Nappiksen tupakki-ikkunat on oiva varuste helteellä 'ilmastoinnin' hienosäädössä,vaikkei helteellä se tuota 30 astetta muuksi muutakkaan mutta kummasti tuo ilmavirta tuntuu viileämmältä.
Ja kuten tiedetään tuo Ladan kulkupuoli ei ole parhaimmillaan moottoritienopeuksissa,niin tarkoituksella tuli valittua reiteiksi tuommoisia päällystettyjä pikkuteitä,missä maisemat hiveli silmää enemmän kuin nuo moottoriteiden nurmikot.
Semmoinen havainto tuli tehtyä,että vaikka kuinka piti yllä vähintään sallittua nopeutta (satelliitin tarkkuudella) niin aika monelle autoilijalle tuntuu olevan mahdotonta ajaa Ladan takana.
Ymmärrän sen että jos on kiire,niin menee ohi mutta semmoiset ohittelijat,jotka ohitettuaan jäävät eteen matelemaan alle nopeusrajoituksen,ei jaksa oikein ymmärtää. Ja tämmöisiä asennevamma ohittelijoita sattui reitin varrelle useita. Mutta täytyy myöntää että etupäässä tuolta Lada matkalta jäi positiivinen fiilis,etupäässä peukkua nostettiin ylös kun näki Ladan tienpäällä.
Teknisiä ongelmia ei ollut,tuo Ladan pienehkö bensatankki aiheutti tankkaustaukoja joka neljänsadan kilometrin välein kun nuo tupla Weberit eivät ihan taloudellisimmadta päästä olekkaan,mutta kyllä tuo Ladan viisi vaihteinen aski on ehdoton pidemmällä matka-ajolla.
Täytyy myöntää nyt noin 3 vuoden Lada kokemuksella,että ihan kiva peli on tuo Lada ajella,mutta täytyy myöntää että en ollut oikein ihastunut tuohon Ladan alkuperäiseen kalustukseen,joten niin jakkarat kuin kaasupoljinkin meni uusiksi,jonka jälkeen ei ole paikat puutuneet edes pidemmällä ajolla.
Ja nuo Nappiksen tupakki-ikkunat on oiva varuste helteellä 'ilmastoinnin' hienosäädössä,vaikkei helteellä se tuota 30 astetta muuksi muutakkaan mutta kummasti tuo ilmavirta tuntuu viileämmältä.
Ja kuten tiedetään tuo Ladan kulkupuoli ei ole parhaimmillaan moottoritienopeuksissa,niin tarkoituksella tuli valittua reiteiksi tuommoisia päällystettyjä pikkuteitä,missä maisemat hiveli silmää enemmän kuin nuo moottoriteiden nurmikot.
Semmoinen havainto tuli tehtyä,että vaikka kuinka piti yllä vähintään sallittua nopeutta (satelliitin tarkkuudella) niin aika monelle autoilijalle tuntuu olevan mahdotonta ajaa Ladan takana.
Ymmärrän sen että jos on kiire,niin menee ohi mutta semmoiset ohittelijat,jotka ohitettuaan jäävät eteen matelemaan alle nopeusrajoituksen,ei jaksa oikein ymmärtää. Ja tämmöisiä asennevamma ohittelijoita sattui reitin varrelle useita. Mutta täytyy myöntää että etupäässä tuolta Lada matkalta jäi positiivinen fiilis,etupäässä peukkua nostettiin ylös kun näki Ladan tienpäällä.
Teknisiä ongelmia ei ollut,tuo Ladan pienehkö bensatankki aiheutti tankkaustaukoja joka neljänsadan kilometrin välein kun nuo tupla Weberit eivät ihan taloudellisimmadta päästä olekkaan,mutta kyllä tuo Ladan viisi vaihteinen aski on ehdoton pidemmällä matka-ajolla.
Re: Matka-ajo takapotkulla
Kolme kesää sitten tuli itsekkin testattua ladan matka-ajoa. Auto oli 2107 1500 ja 5 vaihdetta onneksi löytyi.
Jyväskylästä tuli startattua ja lappi oli päämäärä. Lopulta tuli n. 2500 km kun muonion ja kilpisjärven kautta norjan puolella pyörähdettiin. Kyllä paikalliset ihmetteli että ei kai ladalla nyt yli 50 km päähän uskalla lähteä.
Mikäpä tuossa, öljyt, ilmanpaineet ja nesteet katsoo ennen reissua ja vararengas mukaan. Eipä ollut minkäälaisia ongelmia auton puolesta.
Ja tosiaan ihan pohjosessa ei ihan joka nurkalla ollut bensaa saatavilla, niin piti melkein joka asemalla tankata varmuuden vuoksi tankki täyteen. Aikalailla 95-105 km/h kun päästeli niin kulutus oli n. 9-10 l satasella.
Muuten ihan letkeä ladalla pitempää pätkää päästellä, juuri maalattu oranssi vielä- keräs pohjosessa hiukan huomiota, mutta kaasujalka tosiaan jotenkin puutui ja niskaan otti jonki verran.
Yhden vinkin voin antaa jos joku on lappiin ladalla suuntaamassa, niin älä nuku autossa sisällä..! Ensinnäkään sitä penkkiä ei sa mitenkään järkevästi vaikka olis parikin makuupussia ja toiseksi, olin puoli tuntia parkissa ovet ja ikkunat kiinni niin valehtelematta 100 hyttystä siinä ajassa tunki jostakin reijästä sisään, enkä vieläkään tiedä että mistä ne on tunkenut...
Jyväskylästä tuli startattua ja lappi oli päämäärä. Lopulta tuli n. 2500 km kun muonion ja kilpisjärven kautta norjan puolella pyörähdettiin. Kyllä paikalliset ihmetteli että ei kai ladalla nyt yli 50 km päähän uskalla lähteä.
Mikäpä tuossa, öljyt, ilmanpaineet ja nesteet katsoo ennen reissua ja vararengas mukaan. Eipä ollut minkäälaisia ongelmia auton puolesta.
Ja tosiaan ihan pohjosessa ei ihan joka nurkalla ollut bensaa saatavilla, niin piti melkein joka asemalla tankata varmuuden vuoksi tankki täyteen. Aikalailla 95-105 km/h kun päästeli niin kulutus oli n. 9-10 l satasella.
Muuten ihan letkeä ladalla pitempää pätkää päästellä, juuri maalattu oranssi vielä- keräs pohjosessa hiukan huomiota, mutta kaasujalka tosiaan jotenkin puutui ja niskaan otti jonki verran.
Yhden vinkin voin antaa jos joku on lappiin ladalla suuntaamassa, niin älä nuku autossa sisällä..! Ensinnäkään sitä penkkiä ei sa mitenkään järkevästi vaikka olis parikin makuupussia ja toiseksi, olin puoli tuntia parkissa ovet ja ikkunat kiinni niin valehtelematta 100 hyttystä siinä ajassa tunki jostakin reijästä sisään, enkä vieläkään tiedä että mistä ne on tunkenut...
Re: Matka-ajo takapotkulla
Ehkä konehuoneen puolelta ja sieltä ilmakanavaan. Niin kun laittaa ilmantulonläpän kiinni ainakin Nivassa läpänsaa kiinni niin vähän vähenee"ehkä" kamaroitten tulo hyttiin mutta riittääkö sitten raitis ilma.. En tiiä.
Re: Matka-ajo takapotkulla
Ehkä tuohon takaveto Larpan penkkiikin saa ristiselän tuen helposti tehtyä. Ainakin SamRaan ja Nivaan. 110 Sarjaan saa helposti ja nopeasti semmoisen tehtyä . Ukin saranaan kesti noin 15 minuuttia. Teko.
Re: Matka-ajo takapotkulla
Tottakai pitää lattiaan osua, mutta tuossa tuppaa jalka olemaan niin pystyasennossa että ''varpaat sojottaa kohti taivasta''. Ja kyllä näitä kaasupolkimia on ilmeisesti ennenkin joku taivutellut, juuri tuon saman ongelman takia.pressa kirjoitti:Eikös kantapää ota aina tukea lattiasta? Vai ajatko autoa kuten polkupyörää että jalka on kokonaan vain polkimella???DavidB kirjoitti:kantapää tuppaa ottamaan lattiaan